Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyksin kätilöt osaa taas!!

Vierailija
12.04.2015 |

Kävin laskettunapäivänä tyksissä kun paikat sattui enkä pystynyt kävelemään kun kipu oli niin kova. Sanoin että minusta tuntuu että tämä vauva on todella paljon kookkaampi kuin esikoinen (3600g).

Tehtiin sitten vauvan painoarvio ja kätilö sanoi että maximissaan kolmekiloisen vauvan saat,tuntuu nyt vain niin isolta kun olet itse niin siro. 

Vauva syntyi samana päivänä ja painoa oli kiitettävät 4630g. On se hienoa kun potilaita kuunnellaan. Synnytys oli vaikea vauvan koon takia ja henkilökuntaa huoneessa todella paljon kun vauvaa ei meinattu saada ulos.

oma painoni nousi 50 kilosta 59kg ettei siitä ollut kyse että olisin syönyt niin paljon ja vauva kasvanut noin isoksi.

Onko muilla tyksistä samoja kokemuksia? Kätilön ja neuvolatädin mukaan jos tulee vielä lapsia niin joudun suoraan sektioon koska vauvan kokoa ei voida välttämättä seuraavaksikaan katsoa oikein. Enkä haluaisi sektiota niin enempää lapsia ei tule.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan ensin toivoin LASTEN vuoksi sektiota, ajattelin että kunhan molemmat saadaan turvallisesti maailmaan niin itse olen hyvillä mielin tuskissani sektiohaavan kanssa, vaikka se rankkaa olisikin. Kun minulle kuitenkin kerrottiin että lapsillekin olisi parempi syntyä alateitse ja riskit muka saadaan hyvin kuriin niin tietenkin valitsin lääkärien suositusten mukaan, eli alatiesynnytyksen.

-kaksosten äiti

Vierailija
62/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi vertailla lapsen terveyteen liittyviä riskejä alatiesynnytys vs. suunniteltu sektio. Kun täällä joku on niin innokas etsimään tilastoja niin löytäisiköhän...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin, että mulla olis tänään syntymäpäivä, mutta sitten menin ja luin tämän ketjun. Tupsahdin maailmaan sektiolla, joka ei sitten kuulemma olekaan synnyttämistä! Häh. :( Oonks mä nyt sitten syntynyt vai en? Mies on ostanut mulle jotain synttärilahjaa aamuksi, pitää varmaan pohtia, kuinka voisin kauniisti kieltäytyä lahjasta. Ja piilottaa synttäripäivä FB:ssä, ettei tule perusteettomia onnitteluja! Apua. Identiteettikriisi!

Vierailija
64/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:15"]

Vastaus edelliseen viestiin. Kaksosia ja perätiloja synnytetään alateitse esim. siksi että synnytys on äidille turvallisempi ja seuraava raskaus sekä synnytys mahdollisille tuleville seuraaville lapsille on turvallisempi kuin keisarinleikkaus. 

Kun ei ole kokemusta tai osaamista kaksosten tai perätilojen synnyttämisestä, on typerää laukoa keskustelupalstoilla kokemuksen syvällä rintaäänellä tällaisia "kuka nyt edes lähtee..." kommentteja. Terveisin nimimerkki Ensimmäisen lapsensa perätilasta alateitse suunnitellusti synnyttänyt. 

[/quote]

No, minä olen alatiesynnytyksen kannattaja mutta ei tulisi mieleenkään lähteä synnyttämään poikkitilassa olevaa kaksosta alateitse. Sen takia kyseenalaistinkin hoitovirheen tapahtuneen. 
[/quote]

Nimenomaan ajattelet näin koska sen tarkempaa tietoa sinulla ei kaksoasynnytyksistä ole. Se nyt vaan on fakta että kunhan A sikiö on raivotarjonnassa niin synnytys on alateitse, kunhan äidin fyysinen tila sen sallii. B-sikiön asennolla ei ole lääketieteellistä merkitystä synnytystapaa valitessa.

Vierailija
65/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:23"]

Mua kiinnostaisi vertailla lapsen terveyteen liittyviä riskejä alatiesynnytys vs. suunniteltu sektio. Kun täällä joku on niin innokas etsimään tilastoja niin löytäisiköhän...?

[/quote]

Alatiesynnytyksen riskejä on vaikea tilastoida, tai siis tilastoja kyllä löytyy, mutta.. alatiesynnytyksen onnistumiseen vaikuttaa keskeisesti äidin ikä ja äidin kunto. Iäkkäät äidit joutuvat neljä kertaa todennäköisemmin hätäsektioon kuin nuoret äidit, ja ylipainoiset lähes viisi kertaa useammin. Raskausdiabetesta ja verenpaineongelmia on enemmän iäkkäimmillä, ja ne voivat vaikuttaa synnytykseen. On aivan eri asia olla 25-vuotias 58kiloinen synnyttäjä kuin 36-vuotias 85kiloinen synnyttäjä. Siis riskien puolesta.

Vierailija
66/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sotkeko kahta verbiä: Synnyttää ja syntyä.

Synnyttäminen on äidin teko ja syntyminen vauvan teko.

Vierailija
67/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:15"] Vastaus edelliseen viestiin. Kaksosia ja perätiloja synnytetään alateitse esim. siksi että synnytys on äidille turvallisempi ja seuraava raskaus sekä synnytys mahdollisille tuleville seuraaville lapsille on turvallisempi kuin keisarinleikkaus.  Kun ei ole kokemusta tai osaamista kaksosten tai perätilojen synnyttämisestä, on typerää laukoa keskustelupalstoilla kokemuksen syvällä rintaäänellä tällaisia "kuka nyt edes lähtee..." kommentteja. Terveisin nimimerkki Ensimmäisen lapsensa perätilasta alateitse suunnitellusti synnyttänyt.      [/quote]   No, minä olen alatiesynnytyksen kannattaja mutta ei tulisi mieleenkään lähteä synnyttämään poikkitilassa olevaa kaksosta alateitse. Sen takia kyseenalaistinkin hoitovirheen tapahtuneen.  [/quote] Nimenomaan ajattelet näin koska sen tarkempaa tietoa sinulla ei kaksoasynnytyksistä ole. Se nyt vaan on fakta että kunhan A sikiö on raivotarjonnassa niin synnytys on alateitse, kunhan äidin fyysinen tila sen sallii. B-sikiön asennolla ei ole lääketieteellistä merkitystä synnytystapaa valitessa.

[/quote]

Siinä olet kyllä väärässä, että kaksosten synnyttäminen alateitse edellyttää aina äidin ja hoitavan henkilöstön yhteisymmärrystä niin synnytystavasta kuin siitä, mitä olleen ylipäätään tekemässä. Kaksoisraskaudessa mennään kyllä aina helpommin suunniteltuun sektioon kuin yksilöraskauksissa.

Vierailija
68/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon muuten vielä että eikös epäonnistuneet alatiesynnytykset joissa päädytään hätäsektioon ja tulee komplikaatioita kirjata kuitenkin aina sektio-tilastoon eikä alatie.

Vierailija
69/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä artikkeli siitä pahamaineisesta hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Sekin on sidoksissa moneen seikkaan ja valtaosa hapenpuutteesta kärsivistä vauvoista on kärsinyt siitä kohdussa jo ennen synnytyksen alkamista.
Synnytyksenaikaiselle hapenpuutteelle altistavia tekijöitä raskauden aikana

Ensisynnyttäjyys, runsas alkoholinkäyttö raskauden aikana ja raskausmyrkytys ovat synnytyksenaikaisen asfyksian tunnettuja riskitekijöitä (Heinonen ja Saarikoski 2001). Äidin myöhäinen synnytysikä näyttää niin ikään lisäävän asfyk-sian riskiä, mutta toisaalta synnytysten määrän lisääntyessä riski pienenee. Sosiaalisista tekijöistä yksinhuoltajuuden, työttömyyden, kouluttamattomuuden ja kotiäitiyden on esitetty lisäävän riskiä, mutta näiden tekijöiden merkitys saattaa olla erilainen eri yhteiskuntajärjestelmissä. Suvussa esiintyneet neurologiset sairaudet, lapsettomuuden hoidot ja diabetes ovat itsenäisiä riskitekijöitä samoin kuin raskaudenaikainen verenvuoto, virustaudit, monisikiöraskaus ja istukan poikkeavuudet. Äidin kilpirauhas-sai-rauk-sien tiedetään lisäävän sikiön asfyksian esiintyvyyttä. Riskin lisääntyminen saattaa johtua kilpirauhasen toimintahäiriöstä sinänsä tai sen etiologiasta taikka hoitoon liittyvistä seikoista. Syntyvän lapsen poikkeuksellisen suuri tai pieni koko saattavat olla seurausta raskaudenaikaisista ongelmista ja lisäävät myös asfyksian riskiä (Badawi ym. 1998, Hagberg ym. 2001, Milsom ym. 2002).

Ainakin joka kolmas ennenaikaisesti syntynyt asfyktinen lapsi on kärsinyt hapenpuutteesta jo ennen synnytyksen käynnistymistä (Low ym. 2003). Ennenaikaisesti syntyvän sikiön kyky kestää asfyksiaa on vähäisempi kuin täysiaikaisen, joten sairastuvuus ja kuoleman riski ovat keskosilla suurempia. Yliaikaisuus on sekä asfyksian että perinataalisen kuoleman itsenäinen riskitekijä (Olesen ym. 2003). Suurin osa synnytyksenaikaisista asfyksioista liittyy kuitenkin pienen riskin raskauksiin, joten raskauden aikana ei ole mahdollista seuloa riittävän tarkoin niitä sikiöitä, jotka myöhemmin altistuvat synnytyksenaikaiselle hapenpuutteelle.

Vierailija
70/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:31"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:23"]

[/quote]

Alatiesynnytyksen riskejä on vaikea tilastoida, tai siis tilastoja kyllä löytyy, mutta.. alatiesynnytyksen onnistumiseen vaikuttaa keskeisesti äidin ikä ja äidin kunto. Iäkkäät äidit joutuvat neljä kertaa todennäköisemmin hätäsektioon kuin nuoret äidit, ja ylipainoiset lähes viisi kertaa useammin. Raskausdiabetesta ja verenpaineongelmia on enemmän iäkkäimmillä, ja ne voivat vaikuttaa synnytykseen. On aivan eri asia olla 25-vuotias 58kiloinen synnyttäjä kuin 36-vuotias 85kiloinen synnyttäjä. Siis riskien puolesta.
[/quote]

Mutta nämät samat tekijäthän pätevät sektiossakin. Sitä vaarallisempaa mitä iäkkäämpi äiti jne. Jos sektion riskejä voi tilastoida niin varmasti yhtälailla alatiesynnytysten voi. Eniten kuitenkin kiinnostaisi kummassa on keskimäärin vähemmän riskejä vauvalle, oma terveys kun on synnytyksessä aivan viimeisenä mielessä, tärkeintä että lapsella on kaikki hyvin.

Vierailija
71/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:15"] Vastaus edelliseen viestiin. Kaksosia ja perätiloja synnytetään alateitse esim. siksi että synnytys on äidille turvallisempi ja seuraava raskaus sekä synnytys mahdollisille tuleville seuraaville lapsille on turvallisempi kuin keisarinleikkaus.  Kun ei ole kokemusta tai osaamista kaksosten tai perätilojen synnyttämisestä, on typerää laukoa keskustelupalstoilla kokemuksen syvällä rintaäänellä tällaisia "kuka nyt edes lähtee..." kommentteja. Terveisin nimimerkki Ensimmäisen lapsensa perätilasta alateitse suunnitellusti synnyttänyt.      [/quote]   No, minä olen alatiesynnytyksen kannattaja mutta ei tulisi mieleenkään lähteä synnyttämään poikkitilassa olevaa kaksosta alateitse. Sen takia kyseenalaistinkin hoitovirheen tapahtuneen.  [/quote] Nimenomaan ajattelet näin koska sen tarkempaa tietoa sinulla ei kaksoasynnytyksistä ole. Se nyt vaan on fakta että kunhan A sikiö on raivotarjonnassa niin synnytys on alateitse, kunhan äidin fyysinen tila sen sallii. B-sikiön asennolla ei ole lääketieteellistä merkitystä synnytystapaa valitessa.

[/quote]

Siinä olet kyllä väärässä, että kaksosten synnyttäminen alateitse edellyttää aina äidin ja hoitavan henkilöstön yhteisymmärrystä niin synnytystavasta kuin siitä, mitä olleen ylipäätään tekemässä. Kaksoisraskaudessa mennään kyllä aina helpommin suunniteltuun sektioon kuin yksilöraskauksissa.
[/quote]

Mulle sanottiin että sektiota ei saa ellei ole lääketieteellistä syytä siihen. Kaksosraskaus ilmeisesti yksistään ei sitten ollut sellainen.

Vierailija
72/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:19"]

Kävin laskettunapäivänä tyksissä kun paikat sattui enkä pystynyt kävelemään kun kipu oli niin kova. Sanoin että minusta tuntuu että tämä vauva on todella paljon kookkaampi kuin esikoinen (3600g).

Tehtiin sitten vauvan painoarvio ja kätilö sanoi että maximissaan kolmekiloisen vauvan saat,tuntuu nyt vain niin isolta kun olet itse niin siro. 

Vauva syntyi samana päivänä ja painoa oli kiitettävät 4630g. On se hienoa kun potilaita kuunnellaan. Synnytys oli vaikea vauvan koon takia ja henkilökuntaa huoneessa todella paljon kun vauvaa ei meinattu saada ulos.

oma painoni nousi 50 kilosta 59kg ettei siitä ollut kyse että olisin syönyt niin paljon ja vauva kasvanut noin isoksi.

Onko muilla tyksistä samoja kokemuksia? Kätilön ja neuvolatädin mukaan jos tulee vielä lapsia niin joudun suoraan sektioon koska vauvan kokoa ei voida välttämättä seuraavaksikaan katsoa oikein. Enkä haluaisi sektiota niin enempää lapsia ei tule.

[/quote]

Mukavuus sektioko olisi pitänyt saada?

Vierailija
73/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
74/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:05"]

[/quote] Tarkoittanet leikkausta, etkä synnytystä? Sektio ei ole synnyttämistä. Ihan näin btw.

[/quote]

Voi ei....... Taas joku jokaiseen ilmansuuntaan revennyt tulee tänne katkerana tilittämään...

[/quote]

Huh, olipa katkera kommentti! En ole tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut, mutta todella mauton kommentti. Av:lla on ihmeellinen sektioita ihannoiva kulttuuri, missään muualla en ole tällaiseen törmännyt. Tosielämässähän 9/10 naisesta haluaa edelleen synnyttää alateitse. Itsekin synnytin, minulle leikattiin episiotomia eikä siitä ole mitään jäljellä näin kahden vuoden kuluttua. :) Synnytys oli oikein voimaannuttava kokemus, eikä sitä voi mielestäni verrata vatsanalueen leikkaukseen. Mutta kukin tyylillään, veikkaanpa että ne sektioidut mammat ovat revenneet hieman enemmän jokaiseen ilmansuuntaan, jos olet nimittäin nähnyt kun sektio tehdään, tiedät että se ei ole kovin kaunista katseltavaa kun mennään kaikkien vatsan alueen kerrosten, vatsalihasten ja kohdun läpi ja viilletään koko kohtu auki. Sikäli erikoinen kommentti sinulta.
[/quote]

Siinä taas yksi vihaaja joka ei tiiä mittään. Taputus sulle päälaelle, on varmasti voimaannuttavaa kylvää vihaa kun ei sinulla näytä muutakaan elämässäsi olevan. Tuo voimaannuttava synnytys pitäisi kieltää sanamuotona. Terve vauva on pääasia. Onneksi fiksut äidit tietää ettei synnytystapa tee autuaaksi. Sitten tuo sun lukujen heitto, oletko taas yksi mutupätijä joka heittää omia näsäviisaita kommentteja totuutena? Mitä se sulta on pois miten muut synnyttää? Ehkä taisikin eppari keljuttaa kun alapää ei ole entisensä. Olet hölmö kun et näytä sektiosta tietävän oikeasti mitään. Vatsalihasten läpi EI mennä.

Vierailija
75/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, ei mikään yllätys että sekopäät sai tämänkin ketjun oksennushuudoksi. Toivottavasti teille pillusynnyttäjille (joille muut ihmiset kuin alapään kautta ei ole oikeasti syntyneitä) perustetaan oma lääkkeetön sairaala missä mikään leikkaustoimenpide ei ole mahdollinen joten alusta loppuun luomuna ja jos ei onnistu tai menee jotain vikaa niin too bad. Voitte sitten olla ylpeitä kun teidän synnytystapa ei missään nimessä voi olla muuta kuin alateitse, on kyseessä sitten elämä tai kuolema.

Vierailija
76/87 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kantaisin korteni kekoon eli sanoisin mielipiteeni Tyksissä synnyttämisestä. Kolme lasta olen siellä synnyttänyt. Kahdella ensimmäisellä kerralla oli aivan ihanat kätilöt. Kolmannella (onneksi viimeisellä) kerralla oli työhönsä ja varmaan elämäänsäkin kyllästynyt hapannaama (nimeä ne viitsi sanoa, mutta alkaa V-kirjaimella) , joka määräili miten pitää olla , ei antanut synnyttäjän itse kuulostella omaa olotilaansa.

Olisi pitänyt ponnistusvaiheessa maata kyljellään toinen jalka kattoa kohden ja kun halusin kääntyä niin akka tokaisi " sitten olet siinä asennossa synnytyksen loppuun saakka".

Harmi kun en silloin sen kummemmin asiasta antanut palautetta. Unohtui kai vauvahuumassa. Aina välillä se tulee mieleen vaikka siitä aikaa onkin. Tämä kätilö on toivottavasti työnsä jo lopettanut, koska oli siihen selvästi niin kyllästynyt ja ammattitaitokin taisi olla niin ja näin. Ainakin potilaan / synnyttäjän kohtaaminen oli kovasti hakusessa.

Toivon tälle kätilölle yhtä p--kaa kokemusta sairaalassa kuin hän aiheutti minulle. Synnytys se ei tule olemaan, koska oli vanha ämmä jo silloin. Mutta joku muu syy. Karman laki nääs.

Vierailija
77/87 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:50"]Mulla oli tyksissä ihana kokemus, pelkosektio. Kaikki kätilöt, lääkärit, hoitajat olivat ihania, empaattisia ja kohteliaita. En tiedä oliko syyni sektioon kaikilla tiedossa, mutta kokemus synnytyksenä tämä oli huojentava, kiireetön ja rauhallinen. Jännitin ihan suunnattomasti, mutta hyvin meni.

Tarkoittanet leikkausta, etkä synnytystä? Sektio ei ole synnyttämistä. Ihan näin btw.

Ai niinku se lapsi ei ole tänä päivänäkään olemassa eli syntynyt?

Lapsi on kyllä syntynyt, mutta hänen äitinsä ei ole synnyttänyt. Lapsi on syntynyt sektiolla.

Vierailija
78/87 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys on luonnollienn tapa synnytää, mutta sektio on ihan yhtä hyväksyttävä niissä tapauksissa, joissa siihen on lääketieteellinen syy. Minun mielestä synnytyspelko ei ole sitä.

Vierailija
79/87 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin esikoiseni TYKSissä, ja sain todella v-mäistä kettuilua siitä että en halunnut kivunlievitystä. Jatkuvasti siitä samasta asiasta hössötettiin ja lupailtiin että tulen katumaan päätöstäni, ja että kohta sitä ei sulle voidakaan enää antaa vaikka itkien anoisit. Se olisi totta kai ollut ihan ok että olisi kerrottu että kivut tulee kovenemaan vielä ja että jossain vaiheessa ei enää voi tehokkaimpia puudutuksia ottaa jos mieli muuttuu. Mutta se että nälvitään ja v-ttuillaan ja uhkaillaan sillä ettei muka saisi kivunlievitystä sitten jos sektioonkin joudutaan oli asiatonta. 

Toisaalta, sainpa siitä sisua, päätin että ääntäkään en päästä synnyttäessäni luomuna, ihan vain sen ämmän kiusaksi, osoittaakseni että en kadu päätöstäni enkä varsinkaan rukoile häneltä kipulääkitystä.

Vierailija
80/87 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:50"]Mulla oli tyksissä ihana kokemus, pelkosektio. Kaikki kätilöt, lääkärit, hoitajat olivat ihania, empaattisia ja kohteliaita. En tiedä oliko syyni sektioon kaikilla tiedossa, mutta kokemus synnytyksenä tämä oli huojentava, kiireetön ja rauhallinen. Jännitin ihan suunnattomasti, mutta hyvin meni.

Tarkoittanet leikkausta, etkä synnytystä? Sektio ei ole synnyttämistä. Ihan näin btw.

Ai niinku se lapsi ei ole tänä päivänäkään olemassa eli syntynyt?

Lapsi on kyllä syntynyt, mutta hänen äitinsä ei ole synnyttänyt. Lapsi on syntynyt sektiolla.

Jaajaa sinä kuulut näihin joiden kruunu kirkastuu mitä enemmän repesit ja kärsit synnytyksessä :D juu olet hieno ihminen kun pissa lirahtelee loppuelämän housuun, taputapu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi