Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyksin kätilöt osaa taas!!

Vierailija
12.04.2015 |

Kävin laskettunapäivänä tyksissä kun paikat sattui enkä pystynyt kävelemään kun kipu oli niin kova. Sanoin että minusta tuntuu että tämä vauva on todella paljon kookkaampi kuin esikoinen (3600g).

Tehtiin sitten vauvan painoarvio ja kätilö sanoi että maximissaan kolmekiloisen vauvan saat,tuntuu nyt vain niin isolta kun olet itse niin siro. 

Vauva syntyi samana päivänä ja painoa oli kiitettävät 4630g. On se hienoa kun potilaita kuunnellaan. Synnytys oli vaikea vauvan koon takia ja henkilökuntaa huoneessa todella paljon kun vauvaa ei meinattu saada ulos.

oma painoni nousi 50 kilosta 59kg ettei siitä ollut kyse että olisin syönyt niin paljon ja vauva kasvanut noin isoksi.

Onko muilla tyksistä samoja kokemuksia? Kätilön ja neuvolatädin mukaan jos tulee vielä lapsia niin joudun suoraan sektioon koska vauvan kokoa ei voida välttämättä seuraavaksikaan katsoa oikein. Enkä haluaisi sektiota niin enempää lapsia ei tule.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välikysymys: Onko imukupilla ulos nykäisty synnytys (peukku ylös) vai ei (peukka alas)? Siinäkin jouduttiin leikkaamaan. Puudutus esti se, etten tuntenut juurikaan mitään. Kertokaa, olenko synnyttänyt!

Vierailija
42/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei ole synnyttäneet, jotka ovat 48 tuntia kärsineet ja pusertaneet, jos hätäsektioon päädytään. Vitut, ne tiedä synnyttämisestä mitään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se aika eri asia maata toimenpiteen kohteena leikkauspöydällä, kun joku kaivaa lapsen ulos vatsastasi ja ompelee vatsan kiinni, kuin se että itse aktiivisesti olet hommassa mukana ja synnytät oman toimintasi tuloksena lapsen. Jos ymmärrät ;) Hieman eri asia juosta maratoni, avustettunakin, kuin istua metrossa se matka. 

Vierailija
44/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 23:44"]

Olen se, joka kirjoitti ihanasta synnytyksestään tyksissä. Ihan epäolennaiseen tartuttiin! Eikö teillä ole lukutaitoa? Pointtini tekstissä oli, että tyks:ssä synnyttäminen oli minulle hyvä kokemus. Ihan kauhea haloo lähtenyt siitä liikkeelle, jopa vihamielisyyttä - synnytyksestä, joita on erilaisia. Väliäkö sillä!?!?

Loppukevennys: Jos Av-mammoilla olisi vaalit, tämä olisi keskeinen vaaliteema. Toinen ääripää (vaikka oikeisto) sektio ja toinen ääripää (vaikka vasemmisto) on luomusti alakautta. Ja sitten on se puolue, joka ajaa miehiä synnyttämään.

[/quote]

Ensinnäkin kaikki ei voi valita synnytystapaansa. Ihan turha syyllistää kumpaakaan osapuolta. Minä jouduin kiireelliseen sektioon usean tunnin helvetin jälkeen. Sektio päättyi lopulta hätäsektioksi. Lapsi hengityskoneeseen josta onneksi pian sitten tokeni ilman vaurioita. Sektiohaava on ohuen ohut ja vaalea, ei ongelmia leikkauksen jälkeen millään saralla Että onneksi on olemassa sektiot. Toinen syntyi alakautta ja tehtiin epistomia koska päädyttiin imukuppisynnytykseen. (väärä painoarvio). Esikoisen jälkeen tein jo kuudentena päivänä monen kilometrin kävelylenkkejä ja oli elämäni kunnossa. alatiesynnytyksen jälkeen en moneen kuukauteen voinut kävellä muutamia metrejä enenpää kerrallaan. Toipuminen oli rankkaa. Kolmas syntyi alateitse sujahtaen ilman epistomiaa. Muutaman viikon oli hankala kävellä pidempiä matkoja. Ihan ok toipuminen. Neljännen kohdalla oli suunniteltu sektio joka tosin päätyi kiireelliseen sektioon. Leikkauksen jälkeen oli taas elämäni kunnossa. Ei mitään onglmia ja heti menoksi vaan.

Elämä ei ole mustavalkoista, synnytit sitten sektiolla tai alateitse ole onnellinen.

Vierailija
45/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maratonvertaus oli heikko, mutta:

Voit juosta omin jaloin 100m -> Hienoa, se on silloin juoksu. (alatie synnytys)

Voit kelata saman matkan pyörätuolilla -> Hienoa, se on silloin kelaus. (sektio)

Voit juosta puoliväliin, kaatua ja sinut kannetaan maaliin -> Hienoa, juoksu sekin joskaan ei kokonainen. (hätäsektio)

Voit olla menemättä koko matkaa lainkaan -> Hienoa, olet silloin kilpailun kokematon (lapseton / synnyttämätön)

Kaikki eivät ole juoksuja, mutta yhtä arvokkaita kaikki.

Vierailija
46/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin tyksissä kaksoset alateitse. Vaadin sektiota, koska toinen kaksosista oli poikittain, ja pelkäsin miten hänen käy kun joutuu nimenomaan kakkosena syntymään. No, mulle toitotettiin miten vauva saadaan kyllä käännettyä oikein päin sitten kun ensimmäinen (raivotarjonnassa) on tullut ulos. Eivätpä saaneet. Vauva B kärsi hapenpuutteesta jonka johdosta hänellä on vaikea kehitysvamma. Kyllä usein tulee mitäjos -mieleen. Olisi oikeasti pitänyt vaan määrätietoisesti ilmoittaa että muu ei käy kuin sektio. Melkeinpä voisi sanoa että pahin pelko kävi toteen. Jäivät ekoiksi ja viimeisiksi lapsiksemme, sen verran traumaattinen kokemus. Muutenkin pyörryin kesken synnytyksen verenhukan takia, kätilö vaan heitti vettä naamalle ja huusi että nyt pitää jaksaa. En tiedä olisiko hätäsektiokin pelastanut toisen lapsemme terveyden.

Vierailija
47/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:46"]

Itse synnytin tyksissä kaksoset alateitse. Vaadin sektiota, koska toinen kaksosista oli poikittain, ja pelkäsin miten hänen käy kun joutuu nimenomaan kakkosena syntymään. No, mulle toitotettiin miten vauva saadaan kyllä käännettyä oikein päin sitten kun ensimmäinen (raivotarjonnassa) on tullut ulos. Eivätpä saaneet. Vauva B kärsi hapenpuutteesta jonka johdosta hänellä on vaikea kehitysvamma. Kyllä usein tulee mitäjos -mieleen. Olisi oikeasti pitänyt vaan määrätietoisesti ilmoittaa että muu ei käy kuin sektio. Melkeinpä voisi sanoa että pahin pelko kävi toteen. Jäivät ekoiksi ja viimeisiksi lapsiksemme, sen verran traumaattinen kokemus. Muutenkin pyörryin kesken synnytyksen verenhukan takia, kätilö vaan heitti vettä naamalle ja huusi että nyt pitää jaksaa. En tiedä olisiko hätäsektiokin pelastanut toisen lapsemme terveyden.

[/quote]

Otan osaa suruusi, mutta tämä nyt ei ole mikään malliesimerkki synnytyksestä. Kuka nyt edes lähtee kaksosia synnyttämään alateitse, jos ei ole aiempia lapsia ollut? Tai väärinpäin ollutta vauvaa, jne. Itse olen puhunut vain yhden lapsen synnytyksistä, joissa voi ajatella kaiken menevän hyvin. Ja itse olen halunnut alateitse synnyttää. Tähän on turha sanoa, että alatiesynnytyksen riskit ja jadijadijaa, kun sektion riskit äidille ovat moninkertaiset eikä lapsikuolleisuus ole vähentynyt maissa, joissa sektio on yleistynyt LAINKAAN. Sektio ei ole keino vähentää lapsikuolleisuutta. Valitettavaa, että teille kävi noin. Toisaalta monet ihmiset menehtyvät itse haluamansa sektion jälkikomplikaatioihin, saavat esim. aivoveritulpan (30kertainen riski veritulppaan verrattuna normisynnytykseen) tai heiltä joudutaan poistamaan koko kohtu sektion yhteydessä tai jälkioperaationa (kohtutulehdukset monikymmenkertaisesti yleisempiä), tai saavat verenmyrkytyksen jne.

Vierailija
48/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:46"]

[/quote]

Otan osaa suruusi, mutta tämä nyt ei ole mikään malliesimerkki synnytyksestä. Kuka nyt edes lähtee kaksosia synnyttämään alateitse, jos ei ole aiempia lapsia ollut? Tai väärinpäin ollutta vauvaa, jne. Itse olen puhunut vain yhden lapsen synnytyksistä, joissa voi ajatella kaiken menevän hyvin. Ja itse olen halunnut alateitse synnyttää. Tähän on turha sanoa, että alatiesynnytyksen riskit ja jadijadijaa, kun sektion riskit äidille ovat moninkertaiset eikä lapsikuolleisuus ole vähentynyt maissa, joissa sektio on yleistynyt LAINKAAN. Sektio ei ole keino vähentää lapsikuolleisuutta. Valitettavaa, että teille kävi noin. Toisaalta monet ihmiset menehtyvät itse haluamansa sektion jälkikomplikaatioihin, saavat esim. aivoveritulpan (30kertainen riski veritulppaan verrattuna normisynnytykseen) tai heiltä joudutaan poistamaan koko kohtu sektion yhteydessä tai jälkioperaationa (kohtutulehdukset monikymmenkertaisesti yleisempiä), tai saavat verenmyrkytyksen jne.
[/quote]

Suurin osa kaksosista synnytetään juurikin alateitse kunhan A kaksonen eli ekana tuleva on pää alaspäin. Varsinkin tyksissä eivät todellakaan anna sektioita helpoin perustein mikäli edellämainittu kriteeri täyttyy. Kolmosissa jne, taas automaattisesti sektio. Kaksoset eivät tosiaankaan automaattisesti synny sektiolla. Itsekin olin nimenomaan nuori (25v) ensisynnyttäjä, ja juurikin sen takia minut suurinpiirtein aivopestiin synnyttämään alateitse. Tyks suosii muutenkin vain tilastojen vuoksi "luomusynnytyksiä".

Vierailija
49/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:52"]

[/quote]

[/quote]

Tähän haluan vain kommentoida, että Suomessa monet eivät menehdy sektion jälkikomplikaatioihin ja että Suomessa suurin osa sektioista tehdään lääketieteellisistä syistä eikä pelkästä omasta halusta.

Vierailija
50/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja pakko vielä sanoa, että tämä tarina kuulostaa kyllä niin erikoiselta että pitäiskö sinun miettiä hoitovirhesyytettä. Vai onko niin, että olet kuitenkin itse suostunut ja halunnut alatiesynnytyksen? Koska edes yhtä lasta ei kovin helposti poikittaisessa asennossa aleta alateitse synnyttämään vaan mennään automaattisesti sektioon, puhumattakaan kahdesta. Eikä kääntöä yritetä synnytyssalissa vaan viikoilla 33-36.

Vierailija
51/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:59"]

[/quote]

[/quote]

Tähän haluan vain kommentoida, että Suomessa monet eivät menehdy sektion jälkikomplikaatioihin ja että Suomessa suurin osa sektioista tehdään lääketieteellisistä syistä eikä pelkästä omasta halusta.

[/quote]

Kyllä Suomessakin joka vuosi naisia saa vakavia jälkikomplikaatiota sektioista, mm. verenmyrkytyksiä, menettävät kohtunsa kokonaan ja saavat aikaiset vaihdevuodet, jne. 

Leikkaukseen liittyvät riskit: Keisarileikkauksen jälkeen verensiirron tarvitsee n. 6 % potilaista, kun spontaanin alatiesynnytyksen jälkeen osuus on 0,4-0,6 %. Riski joutua tilanteeseen, jossa verenvuotoa ei saada tyrehdytettyä muuten kuin poistamalla kohtu, on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen alatiesynnytykseen verrattuna.
Tulehdukset: Keisarileikkauksen jälkeinen kohtutulehdus on 15 kertaa yleisempi alatiesynnytykseen verrattuna (2,6 vs. 0,2 %). Keisarileikkaushaava tulehtuu 4-7 %:lla potilaista.
Keuhkoveritulppa: Vaara kuolla keuhkoveritulppaan on keisarileikkauksen jälkeen 26-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Joissain riskitapauksissa on mahdollista käyttää ennalta ehkäisevää lääkitystä (ns. tromboosiprofylaksia).
Seuraavat raskaudet: Keisarileikkausta seuraavissa raskauksissa poikkeavaan paikkaan kiinnittyneen istukan riski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä useampia sektioita naiselle on aiemmin tehty.[7]
Kuolema: Keisarileikkaus on Suomessa ja muissa länsimaissa turvallinen toimenpide. Raskaus-, synnytys- tai lapsivuodeajan kuolema on hyvin harvinainen tapahtuma. Kaksi miljoonaa synnytystä käsittäneessä brittiaineistossa vuodelta 1999 äitikuoleman vaara oli noin 1/17 000 synnytystä. Alatiesynnytyksissä riski oli 1/49 000, ennalta suunnitelluissa keisarileikkauksissa 1/17 000 ja hätäsektioissa 1/5 500. [8]

Hengitysvaikeudet: Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla esiintyy hengitysvaikeuksia sitä useammin, mitä varhaisemmin sektio tehdään. Raskausviikolla 39, jolloin suurin osa sektioista suoritetaan, riski on vielä kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %).
Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.[7]

Vierailija
52/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kaikissa gynekologisissa leikkauksissa myös keisarileikkauksessa on virtsarakon ja virtsanjohdinten vaurioitumisen vaara. Yhteensä kirurgisia komplikaatioita ilmaantuu noin 2 %:ssa keisarileikkauksista (Goer 2001). Rakkovaurioita esiintyy alle 0,3 %:ssa ja virtsanjohdinvaurioita alle promillessa, mutta kuitenkin yli kymmenkertaisesti alatiesynnytykseen verrattuna (Rajasekar ja Hall 1997, Jackson ja Paterson

Vierailija
53/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:46"]

[/quote]

Ja pakko vielä sanoa, että tämä tarina kuulostaa kyllä niin erikoiselta että pitäiskö sinun miettiä hoitovirhesyytettä. Vai onko niin, että olet kuitenkin itse suostunut ja halunnut alatiesynnytyksen? Koska edes yhtä lasta ei kovin helposti poikittaisessa asennossa aleta alateitse synnyttämään vaan mennään automaattisesti sektioon, puhumattakaan kahdesta. Eikä kääntöä yritetä synnytyssalissa vaan viikoilla 33-36.
[/quote]

Teimme aikoinaan valituksen, mutta synnytys käytiin vain yhdessä sairaalan kanssa läpi ja asianajajakin tuli siihen tulokseen ettei oikein mistään voida syyttää, koska on lääkärin mielipidekysymys esim milloin mennään hätäsektioon. Ja nimenomaan yhtä lasta ei käännetäkään ja yhden lapsen perätilassa saa heti itse valita, sektio vai alateitse. Kaksosissa eri asia, sillä he ovat yleensä paljon pienempiä, niinkuin meidänkin tapauksessa olivat. (Rv38 & 2,1kg). Ja tietenkin itse sitten suostuin alateitse synnyttämään, kun niin moni lääkäri sen paremmuudesta/turvallisuudesta minulle paasasi. Nimenomaan silloi on lääkäreiden valta mielestäni tehdä näitä päätöksiä/valintoja, sillä tavallinen maallikko ei niihin välttämättä tarpeeksi hyvin pysty.

Vierailija
54/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittömät leikkaukseen liittyvät vaarat. Suomessa suurin osa keisarileikkauksista tehdään spinaali- tai epiduraalipuudutuksessa, joihin joskus liittyvä äidin verenpaineen lasku heikentää istukan verenvirtausta nopeasti ja paljon. Vaikka lapsi syntyy vain muutamia minuutteja äidin verenpaineen laskun jälkeen, hän voi olla kärsinyt lyhytaikaisesta hapenpuutteesta (Rout ja Rocke 1994). Yleisanestesiassa nukutusaineet menevät istukan läpi ja lamaavat lapsen hengitystä ja ärtyvyyttä.

Vierailija
55/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:07"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:46"]

[/quote]

[/quote]

Teimme aikoinaan valituksen, mutta synnytys käytiin vain yhdessä sairaalan kanssa läpi ja asianajajakin tuli siihen tulokseen ettei oikein mistään voida syyttää, koska on lääkärin mielipidekysymys esim milloin mennään hätäsektioon. Ja nimenomaan yhtä lasta ei käännetäkään ja yhden lapsen perätilassa saa heti itse valita, sektio vai alateitse. Kaksosissa eri asia, sillä he ovat yleensä paljon pienempiä, niinkuin meidänkin tapauksessa olivat. (Rv38 & 2,1kg). Ja tietenkin itse sitten suostuin alateitse synnyttämään, kun niin moni lääkäri sen paremmuudesta/turvallisuudesta minulle paasasi. Nimenomaan silloi on lääkäreiden valta mielestäni tehdä näitä päätöksiä/valintoja, sillä tavallinen maallikko ei niihin välttämättä tarpeeksi hyvin pysty.
[/quote]

Äh jäi kesken. Siis silloin järkeilin että lääkärin suosituksia on viisainta kuunnella , ja minut vakuutettiin että tälläiset kääntötilanteetkin ovat yleisiä (kaksossynnytyksessä), plus usein vauva kääntyy itse raivotarjontaan ensimmäisen synnyttyä. Minulle myös jauhettiin sitä miten tärkeää niin pienipainoisten on syntyä alateitse mm. immuunisuojan takia.

Vierailija
56/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä Suomessakin joka vuosi naisia saa vakavia jälkikomplikaatiota sektioista, mm. verenmyrkytyksiä, menettävät kohtunsa kokonaan ja saavat aikaiset vaihdevuodet, jne. 

Leikkaukseen liittyvät riskit: Keisarileikkauksen jälkeen verensiirron tarvitsee n. 6 % potilaista, kun spontaanin alatiesynnytyksen jälkeen osuus on 0,4-0,6 %. Riski joutua tilanteeseen, jossa verenvuotoa ei saada tyrehdytettyä muuten kuin poistamalla kohtu, on keisarileikkauksen yhteydessä kuusinkertainen alatiesynnytykseen verrattuna. Tulehdukset: Keisarileikkauksen jälkeinen kohtutulehdus on 15 kertaa yleisempi alatiesynnytykseen verrattuna (2,6 vs. 0,2 %). Keisarileikkaushaava tulehtuu 4-7 %:lla potilaista. Keuhkoveritulppa: Vaara kuolla keuhkoveritulppaan on keisarileikkauksen jälkeen 26-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Joissain riskitapauksissa on mahdollista käyttää ennalta ehkäisevää lääkitystä (ns. tromboosiprofylaksia). Seuraavat raskaudet: Keisarileikkausta seuraavissa raskauksissa poikkeavaan paikkaan kiinnittyneen istukan riski kasvaa sitä suuremmaksi, mitä useampia sektioita naiselle on aiemmin tehty.[7] Kuolema: Keisarileikkaus on Suomessa ja muissa länsimaissa turvallinen toimenpide. Raskaus-, synnytys- tai lapsivuodeajan kuolema on hyvin harvinainen tapahtuma. Kaksi miljoonaa synnytystä käsittäneessä brittiaineistossa vuodelta 1999 äitikuoleman vaara oli noin 1/17 000 synnytystä. Alatiesynnytyksissä riski oli 1/49 000, ennalta suunnitelluissa keisarileikkauksissa 1/17 000 ja hätäsektioissa 1/5 500. [8]

Hengitysvaikeudet: Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla esiintyy hengitysvaikeuksia sitä useammin, mitä varhaisemmin sektio tehdään. Raskausviikolla 39, jolloin suurin osa sektioista suoritetaan, riski on vielä kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %). Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.[7] [/quote]

Tiedän kyllä riskeistä. Siksi kommentoinkin vain Suomen osalta ja MENEHTYMISESTÄ. Laita ne tilastot sektioon ja sen jälkikomplikaatioihin kuolleista. Edelleen, suurin osa sektioista tehdään lääketieteellisistä syistä, jolloin tuo riskien ainainen esiintuominen on ns. turhaa.

Vierailija
57/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:00"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:46"] Itse synnytin tyksissä kaksoset alateitse. Vaadin sektiota, koska toinen kaksosista oli poikittain, ja pelkäsin miten hänen käy kun joutuu nimenomaan kakkosena syntymään. No, mulle toitotettiin miten vauva saadaan kyllä käännettyä oikein päin sitten kun ensimmäinen (raivotarjonnassa) on tullut ulos. Eivätpä saaneet. Vauva B kärsi hapenpuutteesta jonka johdosta hänellä on vaikea kehitysvamma. Kyllä usein tulee mitäjos -mieleen. Olisi oikeasti pitänyt vaan määrätietoisesti ilmoittaa että muu ei käy kuin sektio. Melkeinpä voisi sanoa että pahin pelko kävi toteen. Jäivät ekoiksi ja viimeisiksi lapsiksemme, sen verran traumaattinen kokemus. Muutenkin pyörryin kesken synnytyksen verenhukan takia, kätilö vaan heitti vettä naamalle ja huusi että nyt pitää jaksaa. En tiedä olisiko hätäsektiokin pelastanut toisen lapsemme terveyden. [/quote] Ja pakko vielä sanoa, että tämä tarina kuulostaa kyllä niin erikoiselta että pitäiskö sinun miettiä hoitovirhesyytettä. Vai onko niin, että olet kuitenkin itse suostunut ja halunnut alatiesynnytyksen? Koska edes yhtä lasta ei kovin helposti poikittaisessa asennossa aleta alateitse synnyttämään vaan mennään automaattisesti sektioon, puhumattakaan kahdesta. Eikä kääntöä yritetä synnytyssalissa vaan viikoilla 33-36. [/quote] Teimme aikoinaan valituksen, mutta synnytys käytiin vain yhdessä sairaalan kanssa läpi ja asianajajakin tuli siihen tulokseen ettei oikein mistään voida syyttää, koska on lääkärin mielipidekysymys esim milloin mennään hätäsektioon. Ja nimenomaan yhtä lasta ei käännetäkään ja yhden lapsen perätilassa saa heti itse valita, sektio vai alateitse. Kaksosissa eri asia, sillä he ovat yleensä paljon pienempiä, niinkuin meidänkin tapauksessa olivat. (Rv38 & 2,1kg). Ja tietenkin itse sitten suostuin alateitse synnyttämään, kun niin moni lääkäri sen paremmuudesta/turvallisuudesta minulle paasasi. Nimenomaan silloi on lääkäreiden valta mielestäni tehdä näitä päätöksiä/valintoja, sillä tavallinen maallikko ei niihin välttämättä tarpeeksi hyvin pysty.

[/quote]

Voi kurja, otan osaa suruunne. Teille sektio olisi ehdottomasti ollut turvallisempi ratkaisu. Mutta, kun sitä ei ikinä etukäteen tiedä ja synnytys kuten myös sektio ovat aina jonkinasteisia riskejä. Alatiesynnytys on äidille paljon turvallisempi kuin sektio, eikä sektion ja alatiesynnytyksen välillä ole lapsikuolemissa lainkaan eroavaisuutta sektion hyväksi. Alatiesynnytys vieläpä parantaa lapsen immunologiaa ja veren fagosyyttitasoja, joten onnistunut alatiesynnytys on sekä äidin että lapsen etu. Ei olisi mitään järkeä alkaa tehdä sektiota, äideille tulisi vain enemmän vakavia haittoja ja seurauksia.

Vierailija
58/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus edelliseen viestiin. Kaksosia ja perätiloja synnytetään alateitse esim. siksi että synnytys on äidille turvallisempi ja seuraava raskaus sekä synnytys mahdollisille tuleville seuraaville lapsille on turvallisempi kuin keisarinleikkaus. 

Kun ei ole kokemusta tai osaamista kaksosten tai perätilojen synnyttämisestä, on typerää laukoa keskustelupalstoilla kokemuksen syvällä rintaäänellä tällaisia "kuka nyt edes lähtee..." kommentteja. Terveisin nimimerkki Ensimmäisen lapsensa perätilasta alateitse suunnitellusti synnyttänyt. 

Vierailija
59/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioihin liittyy suurempi komplikaation riski kuin alatiesynnytyksiin, kertoo lääketieteen lisensiaatti Nanneli Pallasmaa. Hän väitteli synnytyskomplikaatioista kesäkuussa.

Tutkimuksen mukaan jopa 27 prosentilla keisarileikatuista naisista esiintyi yksi tai useampi komplikaatio leikkauksen tai sen jälkeisen sairaalahoidon aikana. Kymmenellä prosentilla komplikaatio oli vakava.

"Mitä vakavammasta komplikaatiosta puhutaan, sitä selkeämmin alatiesynnytys ja sektio eroavat toisistaan."

Vaikeita sektioon liittyviä komplikaatioita ovat esimerkiksi verenmyrkytykset ja massiiviset verenvuodot.

Vierailija
60/87 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 01:15"]

Vastaus edelliseen viestiin. Kaksosia ja perätiloja synnytetään alateitse esim. siksi että synnytys on äidille turvallisempi ja seuraava raskaus sekä synnytys mahdollisille tuleville seuraaville lapsille on turvallisempi kuin keisarinleikkaus. 

Kun ei ole kokemusta tai osaamista kaksosten tai perätilojen synnyttämisestä, on typerää laukoa keskustelupalstoilla kokemuksen syvällä rintaäänellä tällaisia "kuka nyt edes lähtee..." kommentteja. Terveisin nimimerkki Ensimmäisen lapsensa perätilasta alateitse suunnitellusti synnyttänyt. 

[/quote]

No, minä olen alatiesynnytyksen kannattaja mutta ei tulisi mieleenkään lähteä synnyttämään poikkitilassa olevaa kaksosta alateitse. Sen takia kyseenalaistinkin hoitovirheen tapahtuneen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän