virkavapaan anominen ja äitiysloma
Hei!
Osaisiko joku neuvoa, pitääkö minun tietää heti hakiessani virkavapaata, pidänkö vanhempainvapaan kokonaan itse vai pitääkö mieheni siitä osan? Äitiysloman alkuun on vielä reilut 2 kk ja kohta virkavapautta pitäisi hakea, mutta tuntuu vaikealta lyödä jo nyt lukkoon vanhempainvapaan perheen sisäistä jakoa.
Epätietoisena vastauksia odotteleva
Kommentit (7)
Hei!
Kiitos vastauksesta, vaikkakin se meni hieman ohi ;-) Minua askarruttaa nimenomaan virkavapaan hakeminen työnantajaltani eli valtiolta. Huoleni pohjautuu nimittäin siihen, että sihteerimme sanoi, että jo nyt virkavapautta hakiessa pitäisi tietää, tulenko käyttämään koko vanhempainvapaan vai en. Löytyisikö joltain valtiolla työssä olleelta kokemuksia/tietoa asiasta?
Siis työnantajallasi sinun pitää hakea virkavapaata äitiys- ja vanhempainlomien ajaksi?
Joillain työnantajilla on tosiaan tuollainen käytäntö, mutta silti kaikki laissa seisovat määräykset koskevat myös näitä työnantajia. Äitiys- ja vanhempainlomia pitää hakea muistaakseni 2 kk etukäteen ellei ole jotain syytä, miksi hakemusta ei voi vielä silloin jättää (esim. yllättävä tieto adoptiolapsesta).
Käsittääkseni sinun kannattaa hakea vapaata lyhin mahdollinen jakso, koska voit hakea sitä aina lisää kunhan toimitat hakemuksen 2 kk ennen uuden jakson alkamista. Sen sijaan jos haet kaiken kerralla, niin hakemuksen peruuttaminen eli vapaan lyhentäminen voi olla vaikeampi juttu.
Käsittääkseni mikään työnantaja ei voi vaatia sinua nyt päättämään, missä suhteessa vapaat perheessänne jaatte, kunhan ilmoitat jatkavasi vapaata viimeistään 2 kk ennen jatkojakson alkua.
Jos olette vanhempainvapaan jakamisesta vielä epävarmoja niin ei sinun minun käsittääkseni ole pakko hakea vanhempainvapaata vielä ollenkaan, hae pelkkää äitiysvapaata. Kelahan myöntää sinulle sitten molemmat kuitenkin kerralla, mutta työnantajalle hakemus näin.
nipo:
koska Kela myöntää joka tapauksessa ensin kaiken äitiys- ja vanhempainvapaan äidille ja siitä voi sitten valittaa tai sitten miehesi voi aikanaan hakea itselleen osaa vanhempainvapaasta.
Ei pidä paikkaansa. Jos äiti hakee alunperin vanhempainrahaa vain osaksi aikaa vanhempainlomaa, niin Kela myöskin myöntää vanhempainrahan äidille vain tälle ajalle. Hakupapereihin kannattaa kuitenkin selvästi merkitä, että isä käyttää vanhempainloman loppuosan. Muuten voi kyllä käydä niin, että virkailija ihan vahingossa merkkaa vanhempainloman loppupäiväksi sen, minkä laskurilla saa, eikä huomaa, että hakupaperiin on merkitty aivan toinen päivä. Ja vaikka virkailija tekisikin virheen, niin mitään virallisia valituksia ei tarvitse ruveta tekemään, vaan yksi puhelinsoitto päätöksen tehneelle virkailijalle riittää.
Puhun nyt omasta kokemuksestani, sillä meillä isä on pitänyt kaksi kertaa osan vanhempainlomasta.
Alkuperäisen kysyjän kysymykseen en osaa vastata siltä osin, mitä virallisiin säännöksiin tulee. Suosittelisin kuitenkin ihan oman edun vuoksi lyömään miehen kanssa suunnitelmat lukkoon jo tässä vaiheessa. Äitiysloma on aina työnantajalle vähän hankala juttu. Jos sitten vielä muuttelet vapaasi pituutta äitiysloman aikana, voit olla varma siitä, että työnantajasi suhtauminen sinuun ei muutu positiivisempaan suuntaan.
Teillä on todellakin joku hyvin edistyksellinen Kelan virkailija! Meillä nimittäin on anottu äitiys- ja vanhempainlomia KOLMELLE lapselle kahdesta eri Kelan toimistosta ja joka kerta niin, että on tiedetty etukäteen tarkasti, minä päivänä vuoro vaihtuu JA se on selvästi merkitty hakemukseen, jonka MOLEMMAT vanhemmat ovat allekirjoittaneet sopimuksen merkkinä, kuten paperissa lukee.
Tästä huolimatta Kela on JOKA KERTA myöntänyt kaiken äitiys- ja vanhempainvapaan pelkästään äidille. Kaikilla kerroilla olemme asiasta valittaneet ja meille on nimenomaisesti Kelasta joka kerta puhelimitse sanottu, että näin se tehdään AINA. Siis sillä, mitä vanhemmat asiasta keskenään päättävät ei ole käytännössä mitään merkitystä, koska kaikki vapaa myönnetään aina pelkästään äidille. Kirjallisen valituksen jälkeen asia on toki joka kerta oikaistu, eli Kela kyllä tietää, ettei sitä näin saisi tehdä, mutta tekee silti... Mistään vahingosta ei todellakaan ole siis ollut kyse!
Meillä on myös useita tuttavaperheitä, joissa kaikissa on järjestään käynyt samalla tavalla. Sinä olet siis ensimmäinen tapaus, jossa kuulen, että Kela olisi suoraan tehnyt ratkaisun oikein.
Olen myös kysynyt Kelalta toistuvasti, että mikä on minun vastuuni ilmoittaa muutoksista tilanteessa, jossa Kela omatoimisesti myöntää minulle jotain mitä en ole anonut - enkä ole saanut vastausta. Kelan päätöksissähän lukee, että muutoksista olosuhteissa, siis esim. töihin menosta, tulee ilmoittaa tai tuki peritään pois. Jos kuitenkin menen töihin jo hakemusvaiheessa ilmoittamanani päivänä ja Kela ihan oma-aloitteisesti maksaa minulle edelleen päivärahaa sen mukaan että olen kotona, koska on itse tietoisesti tehnyt virheellisen päätöksen, niin voidaanko minua jotenkin rankaista?
Itsekin olen valtiolla töissä. Kyselin hallintoyksiköstämme ennen virkavapaushakemuksen tekemistä, miten menetellä mahdollisen isäkuukauden kanssa. Meillä on nimittäin jo tiedossa, että minä pidän muutoin koko vanhempainvapaan, mutta lapsen isä pitää viimeiset 12 päivää ja 12 ylimääräistä isyyspäivää eli ns. isäkuukauden.
Hallinnosta neuvottiin, että voin hakea äitiys- ja vanhempainlomaa kerralla koko " satsin" eli 105 + 158 päivää. Jos ja kun mies sitten pitääkin ne viimeiset 12 päivää tuosta 158:sta, voidaan tehdä uusi virkavapauspäätös. Näin on kuuulema toimittu aiemminkin.
Päätin kuitenkin hakea vain 105 + 146 päivää, , koska tiedän, miten jaamme nuo vapaat. Palaan sitten isäkuukauden ajaksi töihin ja meidän " talossamme" kuulema on täysin mahdollista sekin, että sekä minä että sijaiseni olemme yhtä aikaa töissä tuon isäkuukauden ajan. Mielestäni tämä käytäntö on erittäin joustava. Näitä asioita on varmasti pohdittu moneen kertaan meillä enkä onneksi ole mikään " ennakkotapaus" .
Minun mielestäni sinun harkintavaltaasi tuon vanhempainvapaan perusteella haettavan virkavapauden suhteen rajoittaa vain se, että vapaata tulee hakea 2 kk ennen sen aloittamista ja että vanhempainloman voi käsittääkseni pitää kahdessa eri osassa. Toisin sanoen sekä äiti ja isä voivat olla yhteensä neljä eri pätkää vanhempainlomalla.
Joku vastaaja kertoi merkillisestä Kelan käytännöstä. Itse tarkistin juuri Kelan asiointi-sivuilta, että esikoisen kohdalla minulle oli myönnetty äitiys- ja vanhempainraha ihan hakemukseni mukaisesti. Tiesin silloinkin, että isä pitää isäkuukauden, joten jätin omasta hakemuksestani pois ne viimeiset 12 arkipäivää.
Toivottavasti sait jotain tolkkua vastauksestani! :-)
Myös meillä Kela myönsi koko vapaan minulle, vaikka olin hakenut vain osaksi aikaa. Kun soitin perään ja kysyin, mikä juttu tämä on, miehen ääni vastasi hyvin hämmentyneenä, että niin nythän voi pitää sen isäkuukauden, mutta sitä voi hakea myöhemmin. Uudella hakemuksella tämä sitten aikanaan korjaantui ja sain päätöksen, jonka mukaan minulta on peruttu vanhempainpäiväraha siltä ajalta, jolle en edes ollut sitä hakenut.
Kun olin jo palannut töihin sain vielä Kelasta kirjeen, jossa kerrottiin vanhempainvapaan päättyvän parin kuukauden kuluttua ja mukana oli paperi hoitovapaan hakemista varten.
Oma (yksityinen) työnantajani suhtautui hyvin joustavasti tähän töihinpaluuseen. Pomo suorastaan kieltäytyi ilmoittamasta miehen kanssa sovitusta ja Kelaan ilmoitetusta työhönpaluupäivästä mihinkään ennen kuin vasta pari kuukautta ennen töihinpaluuta. Kun kuulemma mieli voi muuttua. Voihan se, mutta siinä olisi sitten menneet myös miehen työkuviot uusiksi. Tilanne oli meidän molempien kohdalla siinä mielessä yksinkertainen, että sijaista ei palkattu, vaan työt jatkuvat suunnilleen siitä, mihin vapaan alkaessa jäävät.
koska Kela myöntää joka tapauksessa ensin kaiken äitiys- ja vanhempainvapaan äidille ja siitä voi sitten valittaa tai sitten miehesi voi aikanaan hakea itselleen osaa vanhempainvapaasta.
Minulla myöskin työnantaja myönsi ihan hakematta vanhempainloman siihen saakka kuin kelan laskuri näytti, vaikka olin hakenut sitä huomattavasti lyhyemmän ajan. En edes ensin huomannut koko asiaa, koska siitä tullut vahvistus oli hävinnyt jonnekin ja vasta melkein töihin mennessä huomattiin, että työnantajan mukaan olinkin paljon pitemmällä vapaalla kuin mitä olin hakenut. Olisinhan minä jutun tietysti oikeudessa voittanut eikä se nyt niin pitkälle mennyt, mutta tosi ärsyttävää ruveta selvittelemään tuommoista asiaa äitiyslomalta kun on itse tasan tarkkaan tiennyt mitä tekee ja palkkatoimisto ja sihteerit vain mokailee...
Systeemi on käsittämättömän kankea ja sitäpaitsi tekee tyhjäksi kaikki tasa-arvopyrkimykset asian suhteen! Kupongeissa on kyllä hienot kohdat allekirjoituksille, joilla todistetaan että vanhemmat ovat yhdessä sopineet vapaan jakamisesta, mutta käytännössä niillä ei ole mitään merkitystä, koska kela tekee juuri niin kuin itse haluaa, eli antaa kaiken vapaan äidille. Sinä voit siis palauttaa kupongin ilman miehesi allekirjoitusta, mutta vaikka mitä siihen kirjoittaisit niin aikanaan mieheltäsi vaaditaan sinun allekirjoituksesi kissankokoisin kirjaimin, että hänelle suostutaan yhtään mitään myöntämään. Äiti siis saa päättää ihan kaiken vaikka juhlallisesti puhutaan yhteisistä päätöksistä...
Me olemme joka kerta valittaneet päätöksestä ja muutenkin tehneet näissä asioissa kelan virkailijoiden olon mahdollisimman epämukavaksi, mutta eivät ne asiat siitä mihinkään muutu - aina tulevat samat paperit samoilla idioottimaisilla teksteillä ja väärillä päätöksillä.
Odota vain kunhan saat miehesi vanhempainloman päättyessä lapun, jossa todetaan SINUN vanhempainlomasi päättyvän ja liitteenä on SINUN tiedoillasi esitäytetty kuponki kotihoidontuen hakemista varten. Miehestäsi ei puhuta halaistua sanaa eikä hänelle lähetetä minkäänlaista paperia tai ilmoitusta asiasta...