Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset sotilaat Irakissa, Afganistanissa ym.

Vierailija
27.12.2021 |

Kriisinhallinta- ja rauhanturvaamistehtävissä olleet. Millaisia kokemuksia ja mahdollisesti traumoja, mistä asioista? Kiitos.

Yritän tässä kuunnella ja osoittaa empaattisuutta uudelle miesystävälleni, joka ei puhua pukahda muuta, kuin että kertoi traumatisoituneensa psyykkisesti kriha-tehtävissään, mutta ei suostu yhtään avaamaan.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siellä nyt luulisi tapahtuvan? Voisi kuvitella erinäisiä välikohtauksia, aikuisten ja lapsien miinaan astumisia yms.

Jälki näissä missään tuskin on kovin kaunista.

Tulitaistelut varmaan ovat onneksi harvassa

Itsemurhapommittajia ym ym. sitren senkin edestä. En tiedä.

Vierailija
22/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansainvalisessa mediassa ei lukemani mukaan suomalaisilla ollut kovinkaan hyvaa mainetta.

Naurettiin etta kuumassa ilmastossa ensimmaiseksi pystyttivat saunateltan jossa sai sitten olan takaa hikoilla. Lopun aikaa makailivat teltoissaan eika heita tarvinnut hairita.

Itse en siella ole ollut mutta nama jutut olen lukenut moneen kertaan.

Suomi on todella varovainen verrattuna esim muihin Pohjoismaihin. Suomalaiset sotilaat eivät monta kertaa päässeet oikein tulitaisteluun, koska sellaista vältettiin jostain syystä. En tiedä kenen idea tämä doktriinin oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siellä nyt luulisi tapahtuvan? Voisi kuvitella erinäisiä välikohtauksia, aikuisten ja lapsien miinaan astumisia yms.

Jälki näissä missään tuskin on kovin kaunista.

Nimenomaan. Jos jos etukäteen tietää ettei pää näitä kestä, ei kannata lähteä. Toisilla pää kestää ja palaavat entisinään takaisin. Vaikka alapeukkuja sateleekin tästä totuudesta.

Vierailija
24/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä tulitaisteluja on ollut. Mitä tunnen yhden useammankin kriha-keikan heittäneen tyypin, on nämä tulitaistelut ja vaaralliset tilanteet + toiminta kuulemma olleet porukan mielestä sen reissun suola. Traumatisoituahan voi missä vaan, mutta sotilas on yleensä paremmin valmistautunut väkivaltaan kuin siviili.

Vierailija
25/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko meikäläisiä ollut osallisina tulitaisteluissa? Ei ole mediassa tällaisesta puhuttu, ellei mulla mennyt ohi.

Kaatunut ja haavoittunut.

Vierailija
26/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän oli koko homman kohokohta, kun pääsi ampumaan kovilla oikeita ihmisiä.

Vierailija
27/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansainvalisessa mediassa ei lukemani mukaan suomalaisilla ollut kovinkaan hyvaa mainetta.

Naurettiin etta kuumassa ilmastossa ensimmaiseksi pystyttivat saunateltan jossa sai sitten olan takaa hikoilla. Lopun aikaa makailivat teltoissaan eika heita tarvinnut hairita.

Suomi on todella varovainen verrattuna esim muihin Pohjoismaihin. Suomalaiset sotilaat eivät monta kertaa päässeet oikein tulitaisteluun, koska sellaista vältettiin jostain syystä. En tiedä kenen idea tämä doktriinin oli.

Se on sitä vanhaa hapatusta, että Suomi on puolueeton ja ei osallistu mihinkään. Afganistanissa nämä jutut tosin menivät romukoppaan, koska suomalaiset olivat siellä useissa tulitaistelussa ja ampuivat - toisin kuin media kertoi - vihollista kohti. Suuntaus on muutenkin menossa kovempaan suuntaan, kohta alkaa Malin terroristijahti ihan kunnolla ja siellä ei sosiaalityöntekijä-mentaliteetilla pärjää.

Vierailija
28/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä tulitaisteluja on ollut. Mitä tunnen yhden useammankin kriha-keikan heittäneen tyypin, on nämä tulitaistelut ja vaaralliset tilanteet + toiminta kuulemma olleet porukan mielestä sen reissun suola. Traumatisoituahan voi missä vaan, mutta sotilas on yleensä paremmin valmistautunut väkivaltaan kuin siviili.

Näin on. Kuulemma kuningasfiilis lähteä tehtävälle, jossa on mahdollista säpinää luvassa ja kovat piipussa. Kruunu on tulitaisteluun joutuminen, eräänlainen "poikuuden" menetys. 

Eipä niistä hirveästi julkisuudessa voi mehustella, mutta testoa täynnä olevat nuorukaiset hakee actionia. Vaikka omissakin kolisisi. Se on sotilaan elämää se.

Vierailija
29/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalaiset siis osallistuneet vihollisen s….urmaam…iseen?

Saako tästä kysyä kriisinhallintatehtävästä palanneelta, että oletko käyttänyt a…setta? Vai onko etiketin vastaista?

Mitä saa ja ei saa kysyä palvelleilta sotilailta?

Vierailija
30/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tästä kysyä kriisinhallintatehtävästä palanneelta, että oletko käyttänyt a…setta? Vai onko etiketin vastaista?

No en kyselisi tuollaisia. Saattaisi vähän ihmetellä. Ei noita juttuja ylipäänsä kerrota ulkopuolisille, kun ne ei olosuhteita ja meininkiä tajua. Ei poliisitkaan kerro vaimoilleen tai kavereilleen illanvietossa mitä tekivät partiossa, mutta annas olla jos tulee toinen poliisi niin juttua tulee.

Vierailija
31/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi kysyä, eri asia on saako vastausta. Ei niistä ympäriinsä huudella.

Vierailija
32/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko meikäläisiä ollut osallisina tulitaisteluissa? Ei ole mediassa tällaisesta puhuttu, ellei mulla mennyt ohi.

Sehän on ihan julkinen salaisuus. Mieheni oli Libanonissa aikoinaan rauhanturvaanajana - siinä sitten piti mennä taltuttamaan ukkoa, joka oli talonsa katolla ampumassa AK47:lla 360 astetta ympäriinsä... ja muuta vastaavaa. Tulla joukkojensiirtovaunulla asemalle ja putsata siitä verta kyljestä jonkun itsemurhapommityypin jäljiltä... katsoa YK:n terveysasemalla kun paikallisia naisia tulee hoitoon, kun ukkonsa olivat kaataneet näiden päälle kiehuvaa vettä kostoksi, ja tätä listaa voi jatkaa... kyllä siinä tavallisen suomalaisen pää voi olla kovilla, kun ne menee kuitenkin ns. sotatoimialueelle ja osassa paikkoja luodit vaan napsuu aseman portteihin.

Vierailija
33/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut vaikka kuinka ja ei niistä turhia tiedotella, koska turha antaa viholliselle tietoa mitkä joukot missäkin olleet. Suojellaan myös Suomessa asuvia kantahenkilökunnan perheitä, koska niillä on kätyrit Euroopassakin.

Vierailija
34/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä vanhaa hapatusta, että Suomi on puolueeton ja ei osallistu mihinkään. Afganistanissa nämä jutut tosin menivät romukoppaan, koska suomalaiset olivat siellä useissa tulitaistelussa ja ampuivat - toisin kuin media kertoi - vihollista kohti. Suuntaus on muutenkin menossa kovempaan suuntaan, kohta alkaa Malin terroristijahti ihan kunnolla ja siellä ei sosiaalityöntekijä-mentaliteetilla pärjää.

Afganistanissa noudatettiin samaa doktriinia eli ei käytä vihollisen päälle itse vaan taisteltiin vain jos vihollinen kävi päälle. Ruotsalaiset taas hoitivat suurimman osa varsinaisista tulitaisteluista ja harva suomalainen pääsi tulitaisteluun, vaikka jotkut pääsivätkin. Oma arvaukseni on, että Suomi käyttää samaa doktriinia näissä hommissa, kuten Hollanti käytti, kunnes saadaan Suomelle oma Srebrenica jossa rauhanturvaajat katsovat vierestä verilöylyä. Homma on toki parantunut 80-luvulta, mutta ollaan vieläkin selkeästi Ruotsia jäljessä.

Vierailija
35/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne ja lisää laittakaa tulemaan, jos ehditte.

Joo, kyllä firma PV on kuulemma järjestänyt purkutilaisuuksia, mutta vuosienkin jälkeen tuntuu kuulemma raskaalta miehen mielessä. Enkä osaa auttaa, kun en tiedä yhtään mitä hän on kokenut tai nähnyt.

Oikeassa olette, terapeutin roolia mun ei kannata ottaa vaan ainoastaan parisuhdekumppanin.

Millaisia asioita maanmiehemme ja -naisemme siis kriisinhallintatehtävissä ovat kokeneet, joita ei ole uutisoitu?

Onko kellään kokemusta lähipiirin ihmisestä tai seurustelusta kumppanin kanssa, joka palvellut Irakissa/Afganistanissa? Tai omaa palveluskokemusta?

Ap, oletko täysi taukki ja toope?

Ei niistä kaikista asioista saa uutisoida, eikä edes sotilaiden puhua muille.  Ne ovat vaitiolon alaisia asioita.

Jos niin on päätetty.

Tuollaisissa tehtävissä näkee vaikka minkälaista paskaa ja pahaa ja kauheuksia, eikä niistä koskaan milloinkaan missään sen enempää puhuta.   Ne jäävät sinne, paitsi että ne joskus jonkun siellä olleen mielissä saattavatkin tulla esiin.

Ja ei noihin tehtäviin edes valita heikkohermoisia henkilöitä.

Ja arvaa, mitä näkivät kaikki suomalaiset miehet, jotka olivat vuosikausia oikeissa sodissa, puolustamassa maataan?    Puhuivatko he niistä kokemuksistaaan yötä päivää jollekin?

Vierailija
36/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Mistä vielä luet noita 1980-luvun kateellisten valehtelemia juttuja. Sulla ei ole pienintäkään käryä, mitä tämän päivän kriha-hommat on.

Bullshit itsellesi. Ihan paivan uutisissa olivat. Sina tietysti suomalaisena tiedat paremmin mita julkaisuja mina olen lukenut. Kateellisia sotatoimista? Kaikesta sita osataankin olla kateellisia. Only in Finland.

Vierailija
37/37 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Mistä vielä luet noita 1980-luvun kateellisten valehtelemia juttuja. Sulla ei ole pienintäkään käryä, mitä tämän päivän kriha-hommat on.

Bullshit itsellesi. Ihan paivan uutisissa olivat. Sina tietysti suomalaisena tiedat paremmin mita julkaisuja mina olen lukenut. Kateellisia sotatoimista? Kaikesta sita osataankin olla kateellisia. Only in Finland.

Sanotaanko näin, että kun oma isäni, veljeni ja aviomieheni ovat noilla reissuilla käyneet ihan riittävästi, niin tiedän jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi