6 tunnin työaika tasaisi työpaikat kaikille.
6 tunnin työaikalaki olisi reilu tapa jakaa työtä työttömille. Automaatio on vienyt työpaikat eikä niitä tule lisää. Miksei pakotettaisi yrityksiä antamaan uusille tekijöille työtä. Kolme nykyistä työntekijää jakaisivat jo yhden työn uudelle, jos siirrytäänvkuuteen tuntiin.
Kommentit (59)
Hos jossain haluttaisiin teettää laissa olevan 6-tuntisen sijaan pidempää päivää, siitä maksettaisiin ylityökorvausta työntekijäkle, mikä hillitsisi pidemmän päivän teettämistä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:01"]
Hos jossain haluttaisiin teettää laissa olevan 6-tuntisen sijaan pidempää päivää, siitä maksettaisiin ylityökorvausta työntekijäkle, mikä hillitsisi pidemmän päivän teettämistä.
[/quote]
Ja sinä uskot, että tuo toimii jo nyt?
Ainakin meillä pomo kysyy, miksi esitän saavani ylityömääräyksen, olenko epätavallisen hidas vai missä vika. Samalla hän muistuttaa, että kahvitauko on 12 min eikä yhtään pitempi, joten napakoittamalla taukoja ja vähntämällä juoruilua saadaan lisää työaikaa. Joten ylityömääräystä ei tipu ja jos työt jää tekemättä, harkitaan keskusteluja työterveyden kanssa ja sitten irtisanomista sillä perusteella, että olen kyvytön työhöni.
Mä olen tota samaa sanonut.
Mut ei suostu töissäolevat luopumaan vähäänkään palkoistaan. Saisivat lisää vapaa-aikaa, mutta ei. Ja sit valittavat kun joutuvat maksamaan niin suuret verot ja suorastaan elättämään kaikki työttömät.
Toki poikkeuksiakin täytyy jollain aloilla tehdä ja asiantuntijat saavat painaa pitkää päivää jos vain haluavat.
Parempi tuo olisi, kuin nykyiset tempputyöt yai vastikkeeton raha.
Kyllä! 6 tunnin työpäivät ja vastaavasti verotusta alas niin että työtä tekeville jää käteen kumminkin riittövästi.
Kyllähän se siirtyminen 8-tuntiseenkin aikoinaan pakolla onnistui. Niin onnistuisi tämäkin.
Tehkää joku kansalaisaloite! Allekirjoitan samantien.
Pois kaikki työ ilman tes-palkkaa ja tämä 6-tuntinen tilalle.
Minä ainakin suostuisin heti!! Työntekokin olisi tehokkaampaa 6h päivinä. Ihmiset onnellisempia ja lasten pitkät iltapäivät ei enää ongelma jne.
Monessa paikassa taitaisi käydä, että työpäivästä tulisi tiiviste.
Ja voisihan sitä työtä tehdä vaikka vuoroissa, jos työpaikka täytyy olla miehitetty pidempään kuin 6 tuntia/pvä. Esim 8-14, ja 12-18. Tarkoitan siis sellaisia työpaikkoja missä ollaan totuttu tuohon että kaikki on töissä 8-16.
Mitä järkeä tuossa on työnantajalle?
Ei kiva tuntipalkkaisille. Laskee tulot käytännössä aika paljon :(
Ei se ole noin yksinkertaista. Meillä sitten vähennettäisiin hommia. Ei se pikkufirmoissa ole ihan noin yksinkertaista. Olen ainoa palkallinen, eli jos minulta vähennettäisiin työaikaa, niin sitten mieluummin pomo vähentäisi töitä, kuin alkaisi järjestää laitteita, koneita ja tiloja yhdelle, joka tekisi sen puuttuvan 7,5 tuntia viikossa. Kuka sitä paitsi haluaisi tulla tekemään 7,5 tuntia? Kahdelle ei riitä töitä enää kuudeksi tunniksi päivässä, tai sitten pitäisi olla alan erikoisosaaja, että voitaisiin ottaa. Sellaisia ei kuitenkaan paljon ole, eivätkä sellaiset viihdy pikkufirmoissa kuin hetken. Nuoretkin häipyvät kun ovat kokemusta saaneet tarpeeksi.
Kannatan, nyt se aloite tänne heti!
Siis tottakai palkka laskisi, mutta samalla maksaisit vähemmän veroja, ja jos ikinä verotusta tultaisiin hölläämään "vähemmän" tienaavien keskuudessa tulos voisi olla yksi ja sama. 6 tuntia päivässä on tehokasta, ja työurat voisivat olla pidempiä. 30 tuntia/viikko riittäisi varmasti monelle ja aikaa jäisi muuhunkin kuin työntekoon.
Sekin olisi mahdollista, että automaation tehostuksen kautta saatu tuotto jaettaisiin työntekijöille eikä pelkästään osakkeenomistajille, kuten nyt tapahtuu.
Ja työtön on valmis myös kouluttautumaan uusille aloille? Vakkei olisi ihan oma juttu? Monia töitä on myös hankala tehdä kuudessa tunnissa. Mitä myyntiedustaja tekee kun työpäivä loppuu 200 km päässä kotoa ja miten se toinen myyntiedustaja ilmestyy sinne jatkamaan? Entä rekkakuski? Opettaja vaihtuu koulussa kesken kaksoistunnin?
Ja todellakin siinä kävisi niin, että 8 h työpäivä puristettaisi 6 tuntiin, ketään ei palkattaisi ja entisenkin työntekijän palkka putoaisi.
No jo oli surkea ehdotus. Monessako työssä tuo oikeasti onnistuisi? Ap:lla taitaa olla työelämän realiteetit pahasti hakusessa.
Anteeksi, mutta en todellakaan halua jakaa tuntejani vaikka tämä miten lisäisi kansantaloutta! Teen töitä ahkerasti koko työajan, joten ansaitsen palkkani. Ja nautin työstäni, en halua ketään osa-aikaista huithapelia sotkemaan kaiken. En tuntenut huonoa omaatuntoa edes kun minulla oli opiskeluaikana 3 työpaikkaa. Jos muut olisivat halunneet nuo työt, heidän olisi pitänyt olla parempia hakijoita :)