Syövätkö lapset teillä samaa jouluruokaa kuin aikuisetkin?
Oletuksena että perheessä yleensäkin syödään perinteisiä jouluruokia.
Meillä ovat syöneet pienestä asti graavilohet, lanttulaatikot, sillit ja homejuustot. Nuorin nyt 7v.
En ymmärrä miksi lapsia ei opeteta syömään mitä on tarjolla vaan heille tehdään omia ruokia.
Kahden lapseni herkkua on ollut esim. Graavilohi ja punainen kittipintainen homejuusto jo 3v alkaen.
Kommentit (42)
Ketjun aloitus oli kuin suoraan jostain huumorisarjasta, esim. Solsidan.
Tiedoksi että meillä syödään arkisin puhdasta terveellistä perusruokaa joten kyse on nyt siitä että tarjotaanko/uppooko lapsille kyseiset ruuat. Tuskin 1vuotiaalle graavikalaa tarjotaan mutta 2-3 vuotiaalle voi jo antaa maistiaisia! Ap
Nuori ei maistanut tänä jouluna yhtäkään jouluruokaa, ei edes kinkkua. Enkä pakottanut.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aloitus oli kuin suoraan jostain huumorisarjasta, esim. Solsidan.
Syystä että? Ap
Meillä 1,5-vuotias taapero, toinen mummi teki suolattomat versiot laatikoista, samoin pienen suolattoman kinkun. Toisten isovanhempien luona söi samoja kuin aikuiset. Mätiä, silliä, sienisalaattia, savulohta ja rosollin suolakurkkuja en antanut taaperolle, graavilohta ei jostain syystä ollut tänä vuonna tarjolla. Yritin myös vähän rajoittaa lihan määrää tarjoamalla muuta ruokaa kinkunsyönnin lomassa, mutta pappa leikkasi lisää kinkkua kun taapero pyysi. Lisäksi annettiin ensimmäistä kertaa suklaata, konvehti-kaksi per päivä kun muutkin niitä söivät. Luulen, että ensi vuonna annetaan jo maistaa suolaisempiakin ruokia, mutta yritetään silti pitää painotus vähäsuolaisissa vaihtoehdoissa. Hurjalle tuntuu joulun suolamäärät lapselle, kun itselläkin on ihan turvonnut olo.
Lähestulkoon kaikkea syövät. Graavilohi ja graavisiika, mätileivät ja kinkku uppoavat, mutta silli ja hapankaali ei. Laatikoita ei syödä kukaan.
Lapset ovat suht hyvin syöneet kaikkea mitä on tarjottu, isänsä ei.
No, en ole lasten ollessa pieniä vielä itsekään osannut syödä silliä ja homejuustoa, mutta olen oppinut, lapset ovat ne hyväksyneet ensi kerrasta, toisin kuin itse.
Kyllä meillä lapsenlapset söivät kaikkea. Olihan siiä valinnan varaa. Ei aina laieteta kaikkea lajeja aattopöytään. Lipeäalaa , eikä homejuustoa ei ollut. Meillä yleiseti tykätään jouluruuista. Salaattia olen varannut erilaisia lisää. Leivonnaiset ovat liian täyttäviä, olemme vaihdelleet niitä kevyempiin. Koskaan en pakota syömään.
Minä en tykkää sosemaisista ruuista ja inhoan kalaa enkä syö porsaanlihaa. Ainoa ns jouluruoka tänä vuonna oli joululimppu ja purkkiherneet.
Meillä tehdään aina ennen pyhää lista siitä mitä kukakin toivoo ruuaksi ja niitä sittwn syödään.
Että voi olla ärsyttävää, ”miksi ette opeta lapsianne kaikkiruokaisiksi”. Oikeasti! Mulla on kolme lasta, jokainen on samalla tavalla ”opetettu” syömään. Jostain syystä kuitenkin nyt parikymppisinä yksi syö kaikkea mitä eteen laitetaan, toinen on vegaani ja kolmas nirsoista nirsoin. Jo pienenä huomasi, että tuo nirso ei oikeasti tykännyt kuin tietyistä ruokalajeista, vegaani piti hedelmistä ja vihanneksista, kaikkiruokainen rakasti erityisesti kokolihaa ja kalaa.
Joo, meillä on edelleen jokaiselle lempiruokia myös joulupöydässä. Kukaan ei taida syödä jokaista lajia.
Ei syö. En syönyt minäkään aikoinaan. En syönyt haisevaa kinkkua, haisevaa lanttulaatikkoa, möhjäistä perunalaatikkoa, lötkön näköisiä ja haisevia sillejä, kumiselta näyttävää ja haisevaa graavikalaa, epämääräistä rosollia josta ei nähnyt, että mitä ainesta kuutiot olivat enkä myöskään mitään haisevia juustoja. Myöskään haisevaa kotikaljaa en maistanut.
Kas kummaa. Makuaisti on muuttunut, ja nykyään kaikki on herkkuani. Myös ne lapsuuden lihapullat, keitetyt perunat ja kurkkutikut.
Kiva, jos muiden lapset syövät, nauttivat ja kokevat sillä lailla joulun iloa ja juhlaa. Meillä koetaan jo neljännessä sukupolvessa ( minun lapseni, minä, äitini ja isoäitini) se, että lasten ei tarvitse syödä aina kaikkea. Makuaisti muuttuu tai oikeastaan heikentyy vanhetessaan. Tietyt makureseptorit voivat olla lapsilla kovin tarkat. Meidän suvussa siinä murrosiästä alken on sukupolvesta toiseen makuaisti muuttunut enemmän aikuisen makua vastaavaksi. Eiköhän niin tapahdu nytkin ja vielä ihan pakottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Että voi olla ärsyttävää, ”miksi ette opeta lapsianne kaikkiruokaisiksi”. Oikeasti! Mulla on kolme lasta, jokainen on samalla tavalla ”opetettu” syömään. Jostain syystä kuitenkin nyt parikymppisinä yksi syö kaikkea mitä eteen laitetaan, toinen on vegaani ja kolmas nirsoista nirsoin. Jo pienenä huomasi, että tuo nirso ei oikeasti tykännyt kuin tietyistä ruokalajeista, vegaani piti hedelmistä ja vihanneksista, kaikkiruokainen rakasti erityisesti kokolihaa ja kalaa.
Joo, meillä on edelleen jokaiselle lempiruokia myös joulupöydässä. Kukaan ei taida syödä jokaista lajia.
Näin se meilläkin menee, aikuisilla lapsilla on kaikilla omat mieltymyksensä. Sen ovat kuitekin kaikki oppineen mun "ruokiin totuttelusta" että kylässä yms. Tilanteissa syövät mukisematta kaikkea mitä on tarjolla ja seisovassa pöydässä eivät jätä puolta lautasta täyteen ruokaa pois kipattavaksi mikä on minusta hirveä tapa. Toki pitää tajuta ottaa sitä myös vähän minkä maistuvuutta epäilee. Ap
Perinteiset jouluruuat on pöydässä, jokainen syö siitä sitä, mikä maistuu. itse en ole 50:een vuoteen syönyt porkkanalaatikkoa, vaikka se nenän edessä kököttää. kun en vaan tykkää mausta. Ekana loppuu graavilohi ja sinappisilli. Eli kait noi lapset sitten muutakin vetää kuin perunaa ja kinkkua?
Tottakai sxövät, mitenkäs muutenkaan. Tosin huomaan heidän suosivan perunalaatikkoa lanttulaatikon sijaan ja syövät useampia karjalanpiirakoita mutta se on tietenkin ok.
Miten niin ei opeteta? Minun käsittääkseni valtaosa opettaa lapsensa syömään perinteistä jouluruokaa... Miten ne perinteet muuten säilyisivät?
Meillä ainakin lasten päiväkodissakin syödään alkukuusta jouluruokaa, syövät sitä myös kotona, ihan 1v alkaen jokainen. Eihän kaikki kaikesta tykkää, mutta eihän ne aikuisetkaan.
1v lähtien kyllä, ihan samaa ruokaa kuin muukin perhe myös jouluna.
Kuopuksen suurinta herkkua 10 kuisena oli graavilohi, huusi kuin syötävä kun lautanen vietiin pöydästä pois. Eihän niin suolaista voinut montaa palaa antaa mutta maistaa sai kuitenkin. Kinkku ja laatikot ei taas ole liian suolaisia joten niitä voi oikein hyvin syödä.
Lastenlapsista vanhin rakastaa voimakkaita juustoja ja makkaroita kuten chorizoa. Laatikoista ei niin välitä mutta syö kuitenkin vähän kaikkea.
Meillä tehdään muussia ja lihapullia joulupöytään, jos joku ei perinteisistä jouluruuista välitä. Kaikki saa syödä sitä mikä maistuu. En kytännyt mitä lapsi otti.
Suomalaisessa joulupöydässä on niin paljon valinnanvaraa, että kyllä siitä kaikki jotain löytävät. Tietenkään ei tarvitse syödä kaikkea. En syö irsekään mitään silliä.
Joo , söi samaa. Paitsi kinkkua ei halunnut lapsena, sanoi ettei halua syödä possun peppua
Teininä ja nyt aikuisena syö kyllä. Lanttulaatikko on pojan suosikki