Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion äänestää RKP:ta ja olen suomensuomalainen

Vierailija
12.04.2015 |

Kerro mielipiteesi.

Kommentit (202)

Vierailija
201/202 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:17"]

"Ruotsinkielisten suomalaisten keskuudessa ruotsalaiset koetaan veljeskansaksi, ihan niin kuin muidenkin suomalaisten keskuudessa."

Luulen, että suomalaiset enemmän tuntee veljeyttä virolaisten kanssa kuin hurrien.

[/quote]

Luulo ei ole tiedon väärti.

Suomalaiset eivät ole olleet koskaan samaa kansakuntaa virolaisten kanssa. Eivät myöskään marien, komien, udmurttien, unkarilaisten tai muidenkaan suomalais-ugrilaisten kansojen kanssa.

Ruotsalaisten kanssa olemme olleet samaa kansaa yli 700 vuotta. Meillä on yhteinen historia, samanlainen yhteiskunta, samanlainen kulttuuriperimä ja yhteiset kielet.

[/quote]

Mitkä ihmeen yhteiset kielet? Suomalaiset puhuvat suomea ja ruotsalaiset ruotsia. Ei ole mitään yhteistä kieltä.

[/quote]

Sadattuhannet kantasuomalaiset puhuvat äidinkielenään ruotsia.

Ruotsissa taas sadattuhannet ihmiset ovat Suomesta tulleita siirtolaisia ja heidän jälkeläisiään, joten Ruotsissakin puhutaan huomattavassa määrin suomea.

[/quote]

Ruotsia puhuvat suomalaiset ovat tänne rannikoille muuttaneiden ruotsalaisten jälkeläisiä. Ja suomea puhuvat ruotsalaiset ovat sinne muuttaiden suomalaisten jälkeläisiä.

On siis kaksi kansaa, mutta ei ole varsinaisesti yhteistä kieltä.

Vierailija
202/202 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:12"]

Minä aion äänestää perussuomalaisia ja olen suomenruotsalainen

[/quote]

Suomen ja suomalaisten etu, on yleensä myös Suomen vähemmistöjen etu. Joissakin asioissa vähemmistöjen etu voi mennä ristiin enemmistön edun kanssa, mutta yleensä ei.

Perussuomalaisillakin on oma suomenruotsalainen kansaedustaja, Tom Packálen.

Kielivapaus on yksi minulle tärkeistä asioista, mutta on muitakin ja tärkeämpiäkin. En silti äänestä pakkoruotsia kannattvaa puoluetta yksissäkään vaaleissa, koska pakkoruotsi on niin suurta tyhmyyttä ja kuvastaa miten puolueet halveksiat äänestäjiä.

Äidinkieleltään ruotsinkielisten (suurimman kielivähemmisömme), kuten myös kaikkien muiden kielivähemmistöjen, palvelut ja oikeudet omaan kieleensä pitäisi järjestää niin, ettei se muodostu enemmistölle taakaksi. Jos pakkoruotsi pidetään väkisin yllä, niin se päättyy väkivaltaisesti, tai ainakin kovalla rytinällä, mikä ei ole ruotsinkielistenkään etu.

Suomessa on jo nyt, ja tulevaisuudessa vielä enemmän, muita suuria kielivähemmistöjä. Perusteluksi muiden asettaminen ruotsinkielisiä huonompaan asemaan ei ikuisesti riitä, että ruotsinkieliset ovat poikkeus.

41v m

[/quote] 

Opiskelevatko sinun mielestäsi ruotsinkieliset Suomessa sitten suomea palvellakseen suomenkielisiä? "Pakkoruotsi" kaksikielisessä Pohjoismaassa on viisautta, oman historian ja kulttuurin tuntemusta, eikä mitään palveluiden järjestämistä. Ei kukaan varmasti kuvittele, etä pelkällä kouluruotsilla saadaan aikaan lääkäri ruotsinkieliseen kuntaan. Mutta sillä annetaan kaikille lapsille samat lähtökohdat, ja kukin saa itse aikanaan persuvanhemmista riippumatta päättää, mitä haluaa aikuisena tehdä. Vaikka lähteä lääkäriksi rannikolle tai muuttaa Rutsiin tai tehdä töitä yhteispohjoismaisissa yrityksissä, mitä Suomessa on valtaosa. Missä ihmeen maailmassa kaikki palstan möröt asuvat? Ihan kuin Suomi pärjäisi yksinään ilman vientiä ja naapurimaitaan. 

[/quote]

Suomeen muuttavat pakolaiset ja työperäiset maahanmuuttajat eivät opiskele suomea "palvellakseen" suomalaisia vaan työllistyäkseen. Jotkut työllistyvät ilman suomenkieltä, esimerkiksi kansainvälisissä yhtöissä pelkkä englati voi riittää...

En minä ole vaatimassa että äidinkieleltään ruotsinkielisten olisi pakko opiskella suomea.

Olen ehdottanut monissa keskusteluissa että perustuslakia muutettaisiin niin, että suomessa olisi kolme pääkieltä: suomi, ruotsi ja englati. Näistä kolmesta pääkielestä jokaisen olisi pakko opiskella 2.

Suomalaisten kohdatessa heillä olisi aina yhteinen kieli ja KAIKKI palvelut voitaisiin järjestää ilman ongelmia. Jos minä menisin Ahvenanmaalle niin saisin palvelua englanniksi (koska ruotsin taitoni on huono) ja vastaavasti palvelisin töissä ruotsinkielistä (tämän haluetssa) englanniksi. Suomalaisten englanninkielen taito paranisi voimakkaasti ja meistä tulisi oikeasti kansainvälisempiä. Myös suomalaisten suhteet ruotsalaisten kanssa paranisivat, koska KAIKILLA suomalaisilla olisi aina yhteinen kieli myös kohtaamansa ruotsalaisen kanssa.

41v m

[/quote]

Äidinkielektään ruotsinkieliset sattumalta jo nyt opiskelevat "pakkosuomea" - persulogiikalla kai palvellakseen suomenkielisiä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla