Hei ulkosuomalainen, miltä sinusta Suomi tuntuu, näyttää, vaikuttaa matkan päästä?
Minusta modernilta, fiksulta, erittäin hyvin organisoidulta maalta, jonka tragedia on se, etteivät he tiedä sitä.
Kommentit (84)
Sosiaalinen maa, köyhistä pidetään huolta. Rasistinen maa, haukutaan paljon muita ihonvärin perusteella. Kaunis ja ihana kesämaa. Ihan hirveä talvella. Huonon itsetunnon maa eli aina alennetaan itseä, toisaalta liian ylpeyden maa eli kuvitellaan että jotain esimerkiksi jonkun Oodin kaltaista ei muualla voisi olla. Vaikka on, joka puilelka, muissa eurooppalaisissa kaupungeissa. Aivan älytön maa-kaupunki-ajattelu päällä (Stadi vastaan maaseutu) haukkumisineen, ihan kuin muualla maailmassa ei olsi jo ollut vuosikymmeniä käynnissä maalta kaupunkiin (töihin ja palveluihin) muutto ongelmineen.
Kaunis kieli - äidinkieleni - ja sitä ei tietenkään voita mikään!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitteko, mitä ovat ne "paremmat palvelut", jotka Suomesta puuttuvat? Olen itse asunut Itävallassa ja Saksassa, ja ainoa mieleen tuleva juttu on pöytiintarjoilu kahviloissa. Sekin on sitten makuasia, onko mukavampaa odottaa tarjoilijaa 3-4 kertaan kahvilakäynnin aikana vai hakea syömisensä yhdellä kerralla tiskiltä.
No ihan muutaman mainitakseni:
Tarvittaessa saa pankista palvelua ihan oikealta ihmiseltä. Esim. asuntolaina-asioitamme on hoitanut sama ihminen yli 10 vuotta ja kun hän siirtyi toiseen työpaikkaan, ilmoitti meille uuden yhteyshenkilön tiedot ja kiitti yhteistyöstä. Verkkopankki toki toimii jos ei ole tarvetta henk.koht. palvelulle.
Omalääkäri, kävin samalla lääkärillä kunnes hän jäi viime vuonna eläkkeelle ja lapseni (15 ja 18v) ovat syntymästään asti olleet saman lääkärin hoidossa, korkeintaan joskus joku kesälomasijainen on saattanut olla.
Kaupan kassalla tervehditään kohteliaasti ja iloisesti ja toivotetaan hyvät päivänjatkot. Postin toimipisteitä on tiheässä ja posti tuodaan joka ikinen arkipäivä ja lauantaisinkin. Kunnantalolla voi asioida joko sähköisesti tai mennä paikan päälle asioimaan, esim. passihakemukset sun muut.
Pikkukaupungissa ( <30.000 asukasta) on useampi kahvila, 4-5 hyvää ravintolaa, lihakauppa, pari kukkakauppaa, leipomoita, oma hyvin varustettu kirjasto, elokuvateatteri ja konserttisali. Jatkanko vielä?
Nämäovat mielestäni niitä hyviä palveluita, joita Suomessa saa turhaan kaipailla.
Terveiset etelä-Saksasta!Tuo Saksan perhelääkärijuttu on sellainen, joka oikeasti poikkeaa Suomesta ja se, että kirjeposti kannetaan myös lauantaisin. Mutta ihan samalla tavalla minulla on täällä Suomessa Nordeassa oma pankin yhdyshenkilö, jolle voi varata ajan tai lähettää viestin tarvittaessa. Lisäksi hän ottaa kerran vuodessa yhteyttä minuun ja ehdottaa tapaamista. Postipalvelut ovat minulla kilometrin päässä olevassa lähikaupassa, joka on auki arkisin klo 7-22 ja sunnuntaisin klo 9-22. Kaupan kassa tervehtii minua ja toivottaa lopuksi hyvää päivänjatkoa. Kahviloiden, ravintoloiden ja erilaisten kauppojen määrää en osaa verrata, kun asun selvästi isommalla paikkakunnalla, jossa niitä on tietysti paljon enemmän.
Ohis, mutta mikä perhelääkäri? Vien lapset lastenlääkärille ja menen itse valitsemalleni lääkärille vaivan mukaan. Mikä on merkittävää Suomeen verrattuna, on se, että pääsen melko helposti kaikenlaisille erikoislääkäreille jos tarve vaatii. Akuutissa tapauksessa samana päivänä.
-myös saksalainen
Tuo Saksan perhelääkärijuttu on sellainen, joka oikeasti poikkeaa Suomesta ja se, että kirjeposti kannetaan myös lauantaisin. Mutta ihan samalla tavalla minulla on täällä Suomessa Nordeassa oma pankin yhdyshenkilö, jolle voi varata ajan tai lähettää viestin tarvittaessa. Lisäksi hän ottaa kerran vuodessa yhteyttä minuun ja ehdottaa tapaamista. Postipalvelut ovat minulla kilometrin päässä olevassa lähikaupassa, joka on auki arkisin klo 7-22 ja sunnuntaisin klo 9-22. Kaupan kassa tervehtii minua ja toivottaa lopuksi hyvää päivänjatkoa. Kahviloiden, ravintoloiden ja erilaisten kauppojen määrää en osaa verrata, kun asun selvästi isommalla paikkakunnalla, jossa niitä on tietysti paljon enemmän.