Kuinka 'valmista' elämänne oli kun 1. lapsi syntyi?
Siinäpä se kysymys olikin. Oliko oma sopivan kokoinen koti, koulutus, vakipaikka, useampi vuosi parisuhdetta takana (mitä näitä nyt on)? Minkä ikäisiä olitte?
Kommentit (60)
Noilla kriteereillä kaikki aivan kesken :) Vuokralla asutaan, köyhiä ollaan, molemmilla opinnot kesken! Mies valmistuu tänä vuonna, minä myös. Poika nyt 7kk.
Miehellä työpaikka, minulla sössityt opinnot, eli ei ammattia, ja työttömyys. 29v., 10 vuotta yhdessä. Avoliitto. Raskaudesta kuultuamme etsimme pienemmän ja halvemman vuokra-asunnon. Olimme valmiita.
Mihin vauva tarvitsee kultaista noutaja ja omakotitaloa? Aika vähällä sitä pärjää.
Meillä vakituiset työpaikat, talo juuri itse rakennettu. Naimisissa viisi vuotta, seurustelua takana 10 vuotta. Kaikki oli todella hyvin.
Parisuhdetta 6 v, naimisissa 3, ikää 26. Opiskelut kesken kummallakin, asuttiin kaupungin vuokra-asunnossa. Mies valmistui muutama kk lapsen syntymän jälkeen ja aloitti jatko-opiskelun, minä sain maisterin paperit lapsen mentyä tarhaan.
Me tavattiin miehen kanssa kun oltiin kumpikin 30. Meillä oli takana aika pitkä ja vaiheikas nuoruus, oltiin kumpikin asuttu monessa maassa ja tehty monenlaista duunia. Kun tavattiin, tiedettiin että tää on nyt tässä ja pistettiin puitteet kuntoon.
31-vuotiaina valmistuttiin kumpikin yliopistosta, muutettiin yhteen ja mentiin töihin. 33-vuotiaina ostettiin ensiasunto ja aloitettiin lapsen yritys. 9 kk myöhemmin syntyi esikoinen. Nykyään on kaksi lasta, ollaan samoissa työpaikoissa ja asutaan samassa asunnossa. Lapset hoidettu kotona, nyt ovat 4- ja 2-vuotiaat. Jos tulee kolmas lapsi, pitää ehkä vaihtaa isompaan asuntoon.
Oltiin 25v. ja 30v., molemmilla jo vuosien vakituiset työpaikat omalta alalta, ostettiin 3h+k ensiasunto hyvältä lapsiystävälliseltä alueelta heti raskausajan alussa (tätä ennen asuttiin ydinkeskustassa kaksiossa), yhdessä oltiin oltu tosin vasta pari vuotta mutta ihan yhteinen päätös oli. Pienet palkat, mitään säästöjä ei ollut. Nyt suunnitellaan jo kolmatta lasta, työkuviot suht samat (muutoksia parempaan suuntaan tapahtunut) ja asunto vaihtunut isompaan ja säästöjä kertynyt isohko summa.
Olin 24 vuotias, mies 28 vuotias. Itsellä oli koulu kesken, mitä en itseasiassa koskaan jatkanut. Menin töihin toisen alan hommiin.
Meillä oli omistusasunto, kaksio. Miehellä hyvä vakityö. Ihan hyvin asiat mielestäni oli, vaikka toki paljon paremminkin olisi voinut olla. En kuitenkaan kadu mitään.:) Edelleen olemme yhdessä, kaksi lasta. Kolmas tulee ehkä joskus?
Ei omaa eikä sopivan kokoista kotia. Ei koulutusta. Ei työtä, vakipaikasta nyt puhumattakaan. Ei parisuhdetta. Ikää 20v.
Nyt, 10 vuotta myöhemmin, on iso omakotitalo, koulutus, vakiduuni, parisuhde, toinen lapsi...
Ja nyt, kaverit hikoilee vuokrakämpissään, ahdistaa kun ei löydy miestä, ahdistaa kun pitäis lisääntyä, ahdistaa kun opinnot on venynyt, ahdistaa kun ei oo duunii.
Varmaan mun ratkaisut elämässä on vaikuttanut kaistapäiseltä, mutta näin jälkeenpäin voin sanoa, että tekisin kaiken samoin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:50"]
Ei omaa eikä sopivan kokoista kotia. Ei koulutusta. Ei työtä, vakipaikasta nyt puhumattakaan. Ei parisuhdetta. Ikää 20v. Nyt, 10 vuotta myöhemmin, on iso omakotitalo, koulutus, vakiduuni, parisuhde, toinen lapsi... Ja nyt, kaverit hikoilee vuokrakämpissään, ahdistaa kun ei löydy miestä, ahdistaa kun pitäis lisääntyä, ahdistaa kun opinnot on venynyt, ahdistaa kun ei oo duunii. Varmaan mun ratkaisut elämässä on vaikuttanut kaistapäiseltä, mutta näin jälkeenpäin voin sanoa, että tekisin kaiken samoin.
[/quote]
Inhottavan omahyväinen kommentti. "kaverit hikoilee vuokrakämpissään" "ahsistaa kun ei ole sitä, tätä ja tota ja mulla onkin kaikki". Varmaan tosi ihana ystävä olet.
-ohis-
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:19"]Siinäpä se kysymys olikin. Oliko oma sopivan kokoinen koti, koulutus, vakipaikka, useampi vuosi parisuhdetta takana (mitä näitä nyt on)? Minkä ikäisiä olitte?
[/quote]
Me saadaan ensimmäinen lapsi ens kuussa On ihan hyvän kokoinen kolmio saunalla, tosin kaappitilaa liian vähän ja mies pitää meidän toista makkaria "kotistudiona". Koulutusta ei kummallakaan. Ei olla töissä. 2vuotta 2kuukautta ollaan tunnettu/seurusteltu ja asuttu yhdessä, kihloissa oltu kesäkuusta 2013. Mies 34 minä 21
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:19"]Siinäpä se kysymys olikin. Oliko oma sopivan kokoinen koti, koulutus, vakipaikka, useampi vuosi parisuhdetta takana (mitä näitä nyt on)? Minkä ikäisiä olitte?
[/quote]
Me saadaan ensimmäinen lapsi ens kuussa On ihan hyvän kokoinen kolmio saunalla, tosin kaappitilaa liian vähän ja mies pitää meidän toista makkaria "kotistudiona". Koulutusta ei kummallakaan. Ei olla töissä. 2vuotta 2kuukautta ollaan tunnettu/seurusteltu ja asuttu yhdessä, kihloissa oltu kesäkuusta 2013. Mies 34 minä 21
[/quote]
Mitä ihmettä sitten oikein teette, kun ette ole töissä ettekä ilmeisesti opiskelekaan?
Ekan lapsen syntyessä oli avoliitto, omistusasunto ja vakipaikka. Nyt lapsi on 3-v. ja ei ole työpaikkaa, mutta opiskelen. Asunto ja mies ovat samoja, tosin nyt olemme naimisissa. Ajatus valmiista elämästä ei ole kovin ...nykyaikainen.
Lapsen syntyessä 9 vuotta sitten olin 31-v, mies 30-v. Yhteiseloa oli vietetty jo 12 vuotta. Oli omat autot, rivarineliö, vakiduunit ja koulut käytynä. Ulkomailla oli ehditty asustella jonkin aikaa ja hankittu työkokemusta. Oli 2 koiraa ja ihan ok tulot. Melko valmis paketti siis.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:19"]Siinäpä se kysymys olikin. Oliko oma sopivan kokoinen koti, koulutus, vakipaikka, useampi vuosi parisuhdetta takana (mitä näitä nyt on)? Minkä ikäisiä olitte?
[/quote]
[/quote]
Mitä ihmettä sitten oikein teette, kun ette ole töissä ettekä ilmeisesti opiskelekaan?
[/quote]
Niin ja mitä varten se kotistudio on??
Kaikki oli täydellistä; vakityöt molemmilla, 28-30 vuotiaita, 10 vuotta yhdessä, 9 vuotta saman katon alla, hyvä suhde, ei epänormaaleja riitoja, seksi toimi, toista kunnioitettiin, omistusasunto, säästössä suht paljon rahaa, lasta toivottu pari vuotta, kokemusta vauvoista ja lapsista erittäin paljo. Nyt lapdi 2 v.jota rakastamme maailman eniten ja joka on paras!! Mutta..lopputulos on että seksiä ei ole, toisen kunnioitusta ei ole, rahaa ei ole, riidat ihan hirveitä ja epänormaaleja yms. En tiedä että onko omalta osaltani enää rakkauttakaan..niin hirveiksi on tilanne kärjistynyt. Meni vähän ot
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:19"]Siinäpä se kysymys olikin. Oliko oma sopivan kokoinen koti, koulutus, vakipaikka, useampi vuosi parisuhdetta takana (mitä näitä nyt on)? Minkä ikäisiä olitte?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin ja mitä varten se kotistudio on??
[/quote]
Mulle on ihan sama, jos jollain on kotistudio, mutta ihmetyttää nämä "ei ole koulutusta eikä olla töissäkään" -yhteiskunnan elätit.
Olin 19 v ja asuin vielä lapsuudenkodissa. Poikaystävän kanssa seurustellut vuoden. Ei ammattia eikä työpaikkaa. Siispä ihmetyttää nämä aborttiin juoksevat, kun kaikki ei ole viimeisen päälle valmista. Hyvin olen selvinnyt. Ammattejakin on kolme. Omia asuntoja ollut useampikin, tosin ei yhtäaikaa.
Arvioikaa te. Yhdessä 9 vuotta, avioliitossa 2 vuotta, 27-28-vuotiaita. Miehellä vakituinen työ, ei koulutusta lukion jälkeen. Minä vuosia masentunut ja pitkillä sairauslomilla, opinnot keskeytetty, lukion jälkeen pari vuotta työkokemusta. Asuntolainaa, omakotitalo, kesähuvila.
Itse olen sitä mieltä, että lasta varten ei tarvitse olla "valmista". Lapsi on osa elämää, ei sen huipentuma.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 10:58"]
Olin tuntenut lapsen isän yhden kuukauden, opinnot kesken ja rahaa surullisen vähän. Ei haitannut silloin liiaksi.
[/quote]
Siis tuota, kuukauden ennen raskaaksituloa.