Sossun elätti valittaa tukien riittämättömyydestä, mutta millä perustein?
"- Suomalaiset tuet on laskettu niin, että ne pitävät tuen saajan niukin naukin hengissä. Työttömän on hyvin vaikea ponnistaa joka päivä työnhakuun pelkän tonnikalan ja makaronin voimalla."
(lainaus sivulta http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015021319186792_uu.shtml, lihavoinnit omiani)
Tonnikala on kallista herkkua. Sellaisella ihmisellä, jolla on varaa syödä sitä säännöllisesti, on selvästi ylimääräistä rahaa käytössään. On tietysti helpompi syyttää tukia riittämättömiksi kuin miettiä, miten omaa rahan käyttöään voisi järkevöittää.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"]
"- Suomalaiset tuet on laskettu niin, että ne pitävät tuen saajan niukin naukin hengissä. Työttömän on hyvin vaikea ponnistaa joka päivä työnhakuun pelkän tonnikalan ja makaronin voimalla."
[/quote]
Mulla riittää jaksamista opiskeluun, vaikka elän toimeentulotukea pienemmällä opintotuella. Käytän ruokaan n. 100 euroa kuussa ja syön silläkin rahalla tuoreita kasviksia puoli kiloa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:46"]
Linkki ei toimi
[/quote]
Poista pilkku lopusta niin toimii.
No miksi niiden tukien pitäisi tehdä yhtään mitään muuta kuin välttämätön? Osakesalkku ja sijoitusasuntoko niillä pitäisi kustantaa? Massit pitää kantaa kotiin Vuittonin kassissa koska muillakin sellaisia on? On myös hyvä huomata, että ihmiset elää ihan onnistuneesti ilman alkoholia ja tupakkaa, niitä ei käsittääkseni nykytiedon valossa pidetä fysiologialle välttämättöminä. Ja tosiaan opiskelijoihin verrattuna on ihan naurettavaa rutista toimeentulotuen määrästä.
Yksinäiselle jää 480 euroa kuukaudessa elämiseen JOS vuokra on sossun normien mukainen, mikä ei todellakaan monella ole!
Kukaan ei voi väittää, että toi raha riittää inhimilliseen elämiseen pitemmän päälle.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"]
[/quote]
Mulla riittää jaksamista opiskeluun, vaikka elän toimeentulotukea pienemmällä opintotuella. Käytän ruokaan n. 100 euroa kuussa ja syön silläkin rahalla tuoreita kasviksia puoli kiloa päivässä.
[/quote]
Ja lehmät lentää! Laita kuva kuitista todisteeksi!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:10"]
Yksinäiselle jää 480 euroa kuukaudessa elämiseen JOS vuokra on sossun normien mukainen, mikä ei todellakaan monella ole! Kukaan ei voi väittää, että toi raha riittää inhimilliseen elämiseen pitemmän päälle.
[/quote]
Minä. T. työssä käyvä, jolla ei jää enempää, koska työmatka on pitkä ja meillä on sen takia kaksi asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:10"]
Yksinäiselle jää 480 euroa kuukaudessa elämiseen JOS vuokra on sossun normien mukainen, mikä ei todellakaan monella ole! Kukaan ei voi väittää, että toi raha riittää inhimilliseen elämiseen pitemmän päälle.
[/quote]
No mitä siihen "inhimilliseen elämään" sitten kuuluu, jos 480 €/kk ei riitä? Säännöllisiä oopperakäyntejä, ulkomaanmatkoja ja vaikka mitä?
Pidemmän päälle? Mitäs jos pidemmän päälle hommaisit vaikka töitä tai kouluttautuisit? Vai onko pitkän tähtäimen suunnitelmana ainoastaan se, että sossu elättää? Joo, ajat on huonot ja blaablaa, ja joskus voi joutua tekemään jotain sellaistakin duunia joka ei intohimoja herätä. Itse olin maisterina hetken huoltsikan kassalla, paskan vertaa ei kiinnostanut, mutta mielummin silti siellä kuin kortistossa. Nyt kolmekymppisenä hyvä duuni valtiolla (huoltsikka osoitti pomon mukaan sen, etten pelkää työtä) eikä päivääkään työttömänä työnhakijana. Opintotukia toki nostin.
Kiitollisuus on ilmeisesti harvinainen taito. Itsekin ollut syvässä ahdingossa nuorena, toimeentulotuki pelasti ja sosiaalivirkailija kannusti. Köyhää oli, mutta sillä pärjäsi ja sai jopa voimia ponnistaa omille jaloilleni. Olen kirjaimellisesti elämäni velkaa Suomen sosiaaliturvalle. Nyt vuosia myöhemmin kouluttautuneena ja töissä olevana en koskaan, ikinä tule valittamaan verojen maksusta. Olen enemmän velkaa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"] "- Suomalaiset tuet on laskettu niin, että ne pitävät tuen saajan niukin naukin hengissä. Työttömän on hyvin vaikea ponnistaa joka päivä työnhakuun pelkän tonnikalan ja makaronin voimalla." [/quote] Mulla riittää jaksamista opiskeluun, vaikka elän toimeentulotukea pienemmällä opintotuella. Käytän ruokaan n. 100 euroa kuussa ja syön silläkin rahalla tuoreita kasviksia puoli kiloa päivässä. [/quote] Ja lehmät lentää! Laita kuva kuitista todisteeksi!
[/quote]
Mihin sitä kuvaa tarvitset? Tosi halpoja kasviksia saa idättämällä ja versottamalla, mikä onnistuu myös kerrostaloasunnossa ympäri vuoden eikä todellakaan ole vaikeaa! Monet kasvikset maksaa kaupassakin alle 1 €/kg: Viime aikoina niitä on ollut esim. sipuli, appelsiini, omena, porkkana, lanttu ja punajuuri. Vaikka kuoret ja siemenkodat jättää pois laskuista, puoli kiloa päivässä saa helposti alle 50 sentillä ja koko kuukauden kasvikset maksaa alle kympin!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:10"]
[/quote]
No mitä siihen "inhimilliseen elämään" sitten kuuluu, jos 480 €/kk ei riitä? Säännöllisiä oopperakäyntejä, ulkomaanmatkoja ja vaikka mitä?
[/quote]
Monella ei jää edes tuota, koska vuokrat syövät siitä osan. Sossun normien mukaisia asuntoja kun on tosi harvassa.
Ja vaikka jäisikin koko summa niin esim. puhelinlasku haukkaa jo halvimmillaankin yhden päivän ruokabudjetin ja et kai sinäkään väitä ettei puhelinta köyhä tarvitse? Jos ruokakauppaan on pitkä matka niin bussi lippu kuukaudeksi vie jo 4 päivän ruokabudjetin jne.
Melkoista hurskastelua väittää, että tuilla pärjää hyvin.
Kokeilkaa itse elää tuolla summalla jos sen määrä on teistä niin ruhtinaallinen.
Been there, done that; tosiaan opintotukea saa kuussa sen 500€. Nostin opintolainaa jota nyt makselen takaisin ja menin opintojen ohessa töihin (siivousta ja tarjoilukeikkoja). Monet pärjäsi ilman lainaakin. Kukaan meistä ei kuvitellut, että kela rahaa loputtomasti ja vastikkeetta (= ilman edistyviä opintoja) syytää, tai että tilanteen olisi tarkoitus olla pysyvä. Suurin osa on opintojen jälkeen muuttanut sinne, mistä on sattunut löytymään töitä.
Sosiaalituki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi, ei elämänuraksi. Sillä ei tarvitse pärjätä hyvin, hengissä pysyminen riittää.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:02"]Itse opiskelen sossun tuella+yleinen asumistuki.
Eli vuokraan "menee" 415e (opiskelijakämppä, ei ole halvempiakaan)
perusosa on se 480. Siitä maksan 30e opintolainaa pois eli jää 450e. Netti on 10e kuussa+10e puhelinlasku eli jää 430e. Kun laskee kotivakuutksen ja jotkut muut pikkukulut, voi ajatella että jää noin 400e.
Jos syö joka päivä koululla, menee 20x 2.1e, eli 42e. Jää 358e.
Jos ajatellaan että koulussa söisi 200g kasviksia ja kotona söisi 300g lisää, menisi siihen noi 30e, sitten marjoja+pähkinöitä noin 30e. Jää 300e
Kotona lihaa 200-400g päivä, eli yleensä halvinta kanaa&jauhelihaa joka on 3-10e/kg. lasketaan vaikka 5e/kg kertaa 300g x 30 = noin 10kg lihaa josta saadaan noin 50e. Jää 250e
Sitten muut kuten kananmunat, juomiset esim tuoremehu(ihan halvimmat on epäterveellisiä), hedelmät ja ne syömiset joita nuo ylemmät laskelmat ei täyttäneet, koska olivat arvioita. Sanotaan että näihin 50-100e.
jää 150-200e.
yleensä onkin ostot prismaan 200-300e luokkaa, yleensä ostan pelkkää muonaa sieltä. Lidliä ei ole lähellä ja en yleensä syö leipää ja maitotuotteita, niin prisma on halvempi tod näk.
Tuosta 150e mikä EHKÄ jää jäljelle menee sitten muut menot kuten kakkapaperit, siivousrojut, vaatteet, harrastukset eli käytännössä tili on tyhjä juuri kuun lopussa.
Harrastan punttisalia, karatea ja liikun pyörällä& kävellen. Juuri laskin että pitää ostaa pyörään uudet osat, entiset ovat vuodelta 2006 ja loppuun kuluneet, siihen menisi 350-500e.
Jos en harrastaisi mitään tai ostaisi joskus pelejä(en ikinä täyteen hintaan), niin todennäköisesti tuosta sossun perusosasta voisi 100-200e joka kuu pihistää säästöön, mutta ei se olisi elämää.
Olen mies ja 185/87kg, eli peruskulutus+liikunta = 3000-4000kcal/ päivä, eli ruoasta on vaikea pihistää.
Muistakaa se kun näitä mietitte, ettei kaikki ole perseellään istuvia 50kg naisia.
[/quote]
Itse ihmettelen miten on mahdollista opiskella sosiaalituella. Yleensähän opiskelijat eivät saa toimeentulotukea. Vai oletko kenties menettänyt luottotietosi?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:10"]
Eilen söin
0.5 kg makaronia 0.25 €
0.25 kg porkkanaa 0.30 €
0.25 kg kirsikkatomaatteja 1.40 €
0.2 dl appelsiinimehua 0.45 €
0.4 dl kaakaota 0.40 €.
Nuo kirsikkatomaatit on kyllä häpeilemätöntä tuhlausta, mutta päivän ruokiin kului näin 2.75 €. Muita halpoja tuotteita on esimerkiksi omena ja hernekeitto.
[/quote]
En kyllä itse ikinä pärjäisi pelkällä makaronilla, porkkanoilla ja pikkutomaateilla. Näissä "katsokaa nyt miten halvalla pääsen"-listauksissa on aina ihan käsittämättömän ravintoköyhää ja yksipuolista ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:02"]Itse opiskelen sossun tuella+yleinen asumistuki. Eli vuokraan "menee" 415e (opiskelijakämppä, ei ole halvempiakaan) perusosa on se 480. Siitä maksan 30e opintolainaa pois eli jää 450e. Netti on 10e kuussa+10e puhelinlasku eli jää 430e. Kun laskee kotivakuutksen ja jotkut muut pikkukulut, voi ajatella että jää noin 400e. Jos syö joka päivä koululla, menee 20x 2.1e, eli 42e. Jää 358e. Jos ajatellaan että koulussa söisi 200g kasviksia ja kotona söisi 300g lisää, menisi siihen noi 30e, sitten marjoja+pähkinöitä noin 30e. Jää 300e Kotona lihaa 200-400g päivä, eli yleensä halvinta kanaa&jauhelihaa joka on 3-10e/kg. lasketaan vaikka 5e/kg kertaa 300g x 30 = noin 10kg lihaa josta saadaan noin 50e. Jää 250e Sitten muut kuten kananmunat, juomiset esim tuoremehu(ihan halvimmat on epäterveellisiä), hedelmät ja ne syömiset joita nuo ylemmät laskelmat ei täyttäneet, koska olivat arvioita. Sanotaan että näihin 50-100e. jää 150-200e. yleensä onkin ostot prismaan 200-300e luokkaa, yleensä ostan pelkkää muonaa sieltä. Lidliä ei ole lähellä ja en yleensä syö leipää ja maitotuotteita, niin prisma on halvempi tod näk. Tuosta 150e mikä EHKÄ jää jäljelle menee sitten muut menot kuten kakkapaperit, siivousrojut, vaatteet, harrastukset eli käytännössä tili on tyhjä juuri kuun lopussa. Harrastan punttisalia, karatea ja liikun pyörällä& kävellen. Juuri laskin että pitää ostaa pyörään uudet osat, entiset ovat vuodelta 2006 ja loppuun kuluneet, siihen menisi 350-500e. Jos en harrastaisi mitään tai ostaisi joskus pelejä(en ikinä täyteen hintaan), niin todennäköisesti tuosta sossun perusosasta voisi 100-200e joka kuu pihistää säästöön, mutta ei se olisi elämää. Olen mies ja 185/87kg, eli peruskulutus+liikunta = 3000-4000kcal/ päivä, eli ruoasta on vaikea pihistää. Muistakaa se kun näitä mietitte, ettei kaikki ole perseellään istuvia 50kg naisia. [/quote] Itse ihmettelen miten on mahdollista opiskella sosiaalituella. Yleensähän opiskelijat eivät saa toimeentulotukea. Vai oletko kenties menettänyt luottotietosi?
[/quote]
Opiskelijan on mahdollista saada toimeentulotukea, jos opintotuki+lainantakaus ei riitä elämiskulujen maksamiseen tai esim. sairauden aiheuttamiin lääkekustannuksiin. Vaikeaa se tosin on, läheskään jokaiselle halukkaalle ei toimeentulotukea myönnetä eikä moni opiskelija sitä halua hakea.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:44"]
Minä ja lapseni syömme 15-20 euroa/viikko emmekä edes kohtuuttomasti kitsastele.
Esim. tämän viikon ruoat:
- aamu- ja iltapaloiksi puuroa marjoilla/omenasoseella (marjat kerätty viime kesänä, äitini keittänyt omenasosetta omista omenoistaan ja kesällä ostin pakkaseen mansikoita 10 kg, jaettuna talvelle tekee noin 4 euroa/kk), näkkileipää ja voita, päälle kurkkua
- hernekeittoa (herneet, kinkkua) ja näkkileipää kolme päivää (tein sellaisen ison kattilallisen ja syötiin pari lautasellista kumpikin/päivä).
- maitoa litra (lapsi juo, minä en ja juo lasillisen päivässä)
- makaronilaatikko (makaroni, jauheliha, lihaliemi), syötiin kolme päivää
- välipaloina hedelmiä, tällä viikolla omenoita ja appelsiineja, viime viikolta oli jäänyt yksi banaanikin
Tänään syömme äitini luona eli periaatteessa ruokaa on vain kuudelle päivälle, kun käymme äitini luona syömässä. Teen lähes aina vain 2-3 ruokaa/viikko eli syömme aina vähintään kaksi päivää samaa ruokaa.
Puhelinkulut lapsen kanssa ovat yhteensä 10 euroa eli eivät ne vie mitään isoa osaa ruokabudjetista.
Meillä kallein kulu taitaa olla netti ja vaatteet, lapsi kuluttaa puhki esim. ulkovaatteita nopealla tahdilla.
[/quote]
Niin, ei kai sitä lapsikaan tarvitse salaattia tai kalsiumia riittävästi. Pelkkää näkkileipää viikko? Kyllä tuossa mun nähdäkseni on kohtuuttomasti kitsastelua jos viikon aikana pystyy tekemään vain kahta eri ruokaa, ei siinä paljoa ravintoarvot vaihtele. Missä kala? En siis tarkoit mitään pahaa, harmi että noin on.
[/quote]
erittäin surkea ruokavalio kyllä, noh kitsastelkaa toki.
IHAN OIKEASTI naisten tuet voisi olla 40% miesten tukia pienemmät, kun syötte noin helvetin vähän.
Miehenä aina naurattaa kun joku sanoo että teki ison kattilallisen ja söi sitä viikon, itse syön ison kattilallisen 1-2 päivässä ja tuollainen makaroonilaatikko(jos sitä söisin) samassa ajassa.
ottakaan nyt helvetti huomioon, ettei kaikki elä pyhällä hengellä.
lapsi -> nainen -> mies = kulutus voi olla 2-10x tuossa eri tasojen välillä.
[/quote]
En ole itse ajatellut, että ruokavaliomme on surkea. Lapsi syö koulussa lounaan ja iltapäiväkerhossa välipalan. On erittäin energinen tapaus ja syö yhtä paljon kuin minä. Hernekeitto on lapsen suosikkiruoka, puuro perusaamupala. Marjoja ja hedelmiä tulee syötyä reippaasti, ja eikös se hernekin ole kasvis.
Tuon makaronilaatikon lisukkeen unohdin eli porkkanaraaste ja lauantaina kurkkua.
Näkkileipää oli nyt kaapissa iso paketti, aika usein meillä on lisäksi ruisleipää ja niitä kauan kaivattuja kananmunia.
Esim. edellisellä viikolla ruokana oli kaksi päivää kalakeittoa, ruisleipää tomaatilla/kananmunalla. Sitten kaksi päivää kinkkukiusausta, keitettyä porkkanaa ja kaksi päivää jauhelihakastiketta ja spagettia lantturaasteella. Aamupuuron lisäksi syötiin ruisleipää, minä tomaatilla ja lapsi kananmunalla. Ja oli meillä vielä banaanejakin.
Eikä maksanut enempää kuin tuon 20 euroa.
Juomme molemmat mieluiten vettä, joskus lapsi saa kaakaota ja pakotettuna juo tuon yhden lasin maitoa.
Kyllä se on ihme, ettei sossutuilla muka elä.
Meillä menee 2 aik. + 6v ja 10v. rahaa kuukaudessa asumisen päälle noin 1500 Euroa. Ja se sisältää kahden auton kulut, lapsen ratsastusharrastuksen, ulkona syömiset jne. Ei leveillä, mutta ei hirveästi tarvi tinkiäkään.
Jos eläisimme toimeentulotuella, niin saman verran meillä suunnilleen asunnon jälkeen olisi sittenkin käyttää. Miten sillä muka ei elä???
Tukia pitäis maksaa enemmän yksinkertaisesti siksi, että työttömillä on kykyä ja aikaa nauttia elämästä. He eivät ole sitoneet itseään millään orjasopimuksella tuottamaan porvarille rahaa ja valtaa, kaiken lisäksi vielä siten, että siihen kuuluu suurin osa.
Tässä mielessä vaatimus on aivan oikeutettu. Miksi työssökäyvien pitäisi saada jotain erioikeuksia kun aika ei kuitenkaan riitä niistä nauttimiseen? Paljon parempi tapa olisi tosiaan se, että työntekijät asuvat jossain yhteisessä parakissa, sillä eihän työssäkäyvä tarvitse kuin luukun jossa nukkua, jotta voi taas palvella porvaria seuraavana päivänä. Turha niille lampaille silti mitään luksusta ja etuja on tarjota, kun ne kuitenkin menee hukkaan.