Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossun elätti valittaa tukien riittämättömyydestä, mutta millä perustein?

Vierailija
12.04.2015 |

"- Suomalaiset tuet on laskettu niin, että ne pitävät tuen saajan niukin naukin hengissä. Työttömän on hyvin vaikea ponnistaa joka päivä työnhakuun pelkän tonnikalan ja makaronin voimalla."

(lainaus sivulta http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015021319186792_uu.shtml, lihavoinnit omiani)

Tonnikala on kallista herkkua. Sellaisella ihmisellä, jolla on varaa syödä sitä säännöllisesti, on selvästi ylimääräistä rahaa käytössään. On tietysti helpompi syyttää tukia riittämättömiksi kuin miettiä, miten omaa rahan käyttöään voisi järkevöittää.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin selvisin alle neljällä eurolla, kun hain kaupasta kalasoppa-aineet ja ruisleipää ym. jotain pientä. Tosin kuhafileet pöllin. Tuli edukkaammaksi.

Vierailija
22/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:55"]

Kyllä se on ihme, ettei sossutuilla muka elä.

Meillä menee 2 aik. + 6v ja 10v. rahaa kuukaudessa asumisen päälle noin 1500 Euroa. Ja se sisältää kahden auton kulut, lapsen ratsastusharrastuksen, ulkona syömiset jne. Ei leveillä, mutta ei hirveästi tarvi tinkiäkään.

Jos eläisimme toimeentulotuella, niin saman verran meillä suunnilleen asunnon jälkeen olisi sittenkin käyttää. Miten sillä muka ei elä???

[/quote]

Teillä ei varmaan ole paljon laskuja ja syötte ja vaatetatte itsenne tosi halvalla?

Meilllä on yhden auton kulut + bensa 600€, netti ja liittymät neljälle 200€/kk, lisäksi toisen työmatkakulut julkisilla 50€, yhden koulumatkat 20€, ruokaan ja muihin pakollisiin taloustarvikkeisiin kuten hygieniatuotteet ja pesuaineet menee n. 1000€/kk. Huom! lapset syö saman verran kun aikuiset (odota vaan kun lapset ovat isoja) vaatteisiin en ole pitänyt kirjaa paljon menee mutta neljälle henkilölle menee paljon vuodessa! Kirpparilta ei voi teineille ostaa enkä edes halua itselleni. Sanoisin että tuolla summalla, 1500€ asumismenojen jälkeen elää kyllä joo, mutta aika surkeasti. Onko teillä edes mahdollisuus koskaan matkustella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:57"]

Tänäänkin selvisin alle neljällä eurolla, kun hain kaupasta kalasoppa-aineet ja ruisleipää ym. jotain pientä. Tosin kuhafileet pöllin. Tuli edukkaammaksi.

[/quote]

Et sitten yhtään kalliimpaa kalaa löytänyt "tarjoushinnalla"? :D

Vierailija
24/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:57"] Tänäänkin selvisin alle neljällä eurolla, kun hain kaupasta kalasoppa-aineet ja ruisleipää ym. jotain pientä. Tosin kuhafileet pöllin. Tuli edukkaammaksi. [/quote] Et sitten yhtään kalliimpaa kalaa löytänyt "tarjoushinnalla"? :D

[/quote]

"Tarjoustuotteessa" oleellista on koko (sopivan pieni pakkaus), ei niinkään hinta. Toki kalliissa on parempi hinta/riski -suhde.

Vierailija
25/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:10"] Yksinäiselle jää 480 euroa kuukaudessa elämiseen JOS vuokra on sossun normien mukainen, mikä ei todellakaan monella ole! Kukaan ei voi väittää, että toi raha riittää inhimilliseen elämiseen pitemmän päälle. [/quote] No mitä siihen "inhimilliseen elämään" sitten kuuluu, jos 480 €/kk ei riitä? Säännöllisiä oopperakäyntejä, ulkomaanmatkoja ja vaikka mitä? [/quote] Monella ei jää edes tuota, koska vuokrat syövät siitä osan. Sossun normien mukaisia asuntoja kun on tosi harvassa. Ja vaikka jäisikin koko summa niin esim. puhelinlasku haukkaa jo halvimmillaankin yhden päivän ruokabudjetin ja et kai sinäkään väitä ettei puhelinta köyhä tarvitse? Jos ruokakauppaan on pitkä matka niin bussi lippu kuukaudeksi vie jo 4 päivän ruokabudjetin jne. Melkoista hurskastelua väittää, että tuilla pärjää hyvin. Kokeilkaa itse elää tuolla summalla jos sen määrä on teistä niin ruhtinaallinen.

[/quote]

Opiskelen neljättä vuotta yliopistossa ja koko tänä aikana olen voinut vain haaveilla samanlaisesta elintasosta kuin työttömät. Opintolainaa en tahdo ottaa yhtään enempää kuin on täysin välttämätöntä, koska opiskelen kutsumusammattiin, jossa palkat on todella pienet. Täysin ilman lainaa en kuitenkaan ole pärjännyt, koska en ole päässyt kunnollisiin kesätöihin ja sossu pakottaa opiskelijan elämään lainarahalla.

Joudun asumaan solussa ja jakamaan vessani, suihkuni, jääkaappini ym. sellaisen ihmisen kanssa, jota en saa itse valita. Bussilippu on niin kallis opiskelija-alennuksesta huolimatta, että liikun pyörällä ympäri vuoden. Liha on ruokapöydässä harvinaista herkkua, linssit, herneet ja pavut vakioruokaa. Vaatteet ostan lähinnä kirppareilta, joskus kaupasta kun tarjouksessa on esim. 5 t-paitaa kympillä. Elintasoni on muutenkin varsin vaatimaton, mutta en silti menisi väittämään etten eläisi inhimillistä elämää. Olen kiitollinen siitä minkä saan enkä pitäisi minään katastrofina, jos joutuisin elämään koko loppuelämäni yhtä niukasti kuin nyt - ainakaan siinä tapauksessa, jos en tekisi sen eteen mitään töitä.

Vierailija
26/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 15 kirjoittaja tarkentaa:

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:27"]Täysin ilman lainaa en kuitenkaan ole pärjännyt, koska en ole päässyt kunnollisiin kesätöihin ja sossu pakottaa opiskelijan elämään lainarahalla.

[/quote]

En siis ole mikään nirsoilija, joka vaatii siistiä sisätyötä jolla tienaa hyvin. Olen hakenut monenlaisia töitä, mutta en ole kertaakaan päässyt sellaisiin kesätöihin, joista saatava palkka olisi riittänyt elämiseen. Viimekin kesänä mulla oli nollatuntisopimus, jonka avulla en pystynyt maksamaan edes vuokraa.

Vierailija
27/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin pari vuotta toimeentulotuella ja rahat riitti helposti ruokaan, vaatteisiin, laskuihin ja jopa viikottaiseen ryyppäämiseen. Ikinä en joutunut rahaa lainaamaan ja koskaan ei tili tyhjentynyt täysin. Ehkä olen vain normaalia "parempi" käyttämään rahaa, mutta oma kokemukseni on se, että se raha on aivan riittävä.

Vierailija
28/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, kyllä sinä saat samanlaisen elintason kuin työttömät, se on ulottuvillasi, älä kadehdi suotta. Ihmettelen teidän opiskelijoiden vanhempia, itse en antaisi lasteni nääntyä nälkään, opiskellessaan itselleen ammattia. Sponsoroisin kyllä.

Vierailija
29/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapseni syömme 15-20 euroa/viikko emmekä edes kohtuuttomasti kitsastele.

Esim. tämän viikon ruoat:

- aamu- ja iltapaloiksi puuroa marjoilla/omenasoseella (marjat kerätty viime kesänä, äitini keittänyt omenasosetta omista omenoistaan ja kesällä ostin pakkaseen mansikoita 10 kg, jaettuna talvelle tekee noin 4 euroa/kk), näkkileipää ja voita, päälle kurkkua

- hernekeittoa (herneet, kinkkua) ja näkkileipää kolme päivää (tein sellaisen ison kattilallisen ja syötiin pari lautasellista kumpikin/päivä).

- maitoa litra (lapsi juo, minä en ja juo lasillisen päivässä)

- makaronilaatikko (makaroni, jauheliha, lihaliemi), syötiin kolme päivää

- välipaloina hedelmiä, tällä viikolla omenoita ja appelsiineja, viime viikolta oli jäänyt yksi banaanikin

Tänään syömme äitini luona eli periaatteessa ruokaa on vain kuudelle päivälle, kun käymme äitini luona syömässä. Teen lähes aina vain 2-3 ruokaa/viikko eli syömme aina vähintään kaksi päivää samaa ruokaa.

Puhelinkulut lapsen kanssa ovat yhteensä 10 euroa eli eivät ne vie mitään isoa osaa ruokabudjetista.

Meillä kallein kulu taitaa olla netti ja vaatteet, lapsi kuluttaa puhki esim. ulkovaatteita nopealla tahdilla.  

Vierailija
30/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö opiskelijasoluissa saa toivoa kaveria? Kyllä mun poika on nyt löytänyt samanhenkisen kaverin yliopistosta ja aikovat yrittää ensi syksynä kaksiota porukalla. Kyllä noita sukulaislapsia on myös muuttanut samoihin soluihin, sekä yksityiselle, että opiskelija-asuntoihin. 

Vierailija
31/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, entäs leikkeleet ja juoko muuten juomaksi vain vettä?

Vierailija
32/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha no huhhuh! Sossun tuet on nimenomaan tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi, eikä kymmenien vuosien loisimiseen. Ja sillä tuella nimenomaan turvataan perustoimeentulo, ei mitään leveetä elämää. Kyllä n. 480e/kk pitäisi kaikista välttämättömimmät jutut saada hoidettua, jos tässä ei onnistu niin olisi syytä kiinnittää huomiota omaan rahankäyttöön tai mennä vaikka koulun penkille ja kouluttautua tienaamaan tulevaisuudessa omat rahat, valittamisen sijasta! Ja HUOM! ymmärrän todellakin, jos ihminen joutuu väliaikaisesti turvautumaan toimeentulotukeen, mutta noita tuista valittavia loisia en kykene ymmärtämään.

T. Valittaviin sossupummeihin vittuuntunut työssäkäyvä opiskelija, jolla jää vuokran jälkeen ruokiin ja laskuihin 200-300e/kk, enkä jaksa nillittää, tilanne nyt on tämä! Ja sentään opiskelen JA käyn töissä, toisin kuin nämä valittajat.

Vierailija
33/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:10"] Yksinäiselle jää 480 euroa kuukaudessa elämiseen JOS vuokra on sossun normien mukainen, mikä ei todellakaan monella ole! Kukaan ei voi väittää, että toi raha riittää inhimilliseen elämiseen pitemmän päälle. [/quote] No mitä siihen "inhimilliseen elämään" sitten kuuluu, jos 480 €/kk ei riitä? Säännöllisiä oopperakäyntejä, ulkomaanmatkoja ja vaikka mitä? [/quote] Monella ei jää edes tuota, koska vuokrat syövät siitä osan. Sossun normien mukaisia asuntoja kun on tosi harvassa. Ja vaikka jäisikin koko summa niin esim. puhelinlasku haukkaa jo halvimmillaankin yhden päivän ruokabudjetin ja et kai sinäkään väitä ettei puhelinta köyhä tarvitse? Jos ruokakauppaan on pitkä matka niin bussi lippu kuukaudeksi vie jo 4 päivän ruokabudjetin jne. Melkoista hurskastelua väittää, että tuilla pärjää hyvin. Kokeilkaa itse elää tuolla summalla jos sen määrä on teistä niin ruhtinaallinen.

[/quote]

Puhelin 10 euroa (puhuu jo paljon)

Bussikortti.. mihin sitä tarvitsee? Miksi työttömällä pitäisi olla bussikortti? Jos nyt jostain kumman syystä pitää olla, niin budjetoidaan siihen nyt 50e. 

Yhä jää 420 euroa.

Nettiin 5e (saa kännykkään)

Hygieniaan 10e

Harrastuksiin 20e

Muuhun pikkusälään 35e

Yhä on ruokaan varaa 350e/kk. 200 eurolla syö jo erittäin hyvin, joten 150e jää löysääkin.

Mihin se raha siis menee jos tuokaan ei muka riitä??

Vierailija
34/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTUUS = että ehkä jollain alle 5%:lla jää käyttöön tuo 480e. Minulla ei ainakaan ikinä ole jäänyt ja kokemusta on piiiiiiiiiiiiiiiitkältä ajalta (ennen kuin sain sairaseläkkeen). Pahimmillaan jäi 200e (koska vuokra vei niin ison osan). 200e:sta maksoin puhelinkulut, pakolliset bussimaksut (esim terv kesk ja sairaalaan), osan lääkekuluista) jolloin ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan jäi n 100e. Ei paljon naurattanut.

Sen sijaan jos minulle OIKEASTI olisi jäänyt tuo 480e kuussa ruokaan ja vaatteisiin niin en olisi valitellut.

Vierailija
35/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:15"]TOTUUS = että ehkä jollain alle 5%:lla jää käyttöön tuo 480e. Minulla ei ainakaan ikinä ole jäänyt ja kokemusta on piiiiiiiiiiiiiiiitkältä ajalta (ennen kuin sain sairaseläkkeen). Pahimmillaan jäi 200e (koska vuokra vei niin ison osan). 200e:sta maksoin puhelinkulut, pakolliset bussimaksut (esim terv kesk ja sairaalaan), osan lääkekuluista) jolloin ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan jäi n 100e. Ei paljon naurattanut.

Sen sijaan jos minulle OIKEASTI olisi jäänyt tuo 480e kuussa ruokaan ja vaatteisiin niin en olisi valitellut.
[/quote]

Sitten on liian iso vuokra.

Vierailija
36/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:44"]

Minä ja lapseni syömme 15-20 euroa/viikko emmekä edes kohtuuttomasti kitsastele.

Esim. tämän viikon ruoat:

- aamu- ja iltapaloiksi puuroa marjoilla/omenasoseella (marjat kerätty viime kesänä, äitini keittänyt omenasosetta omista omenoistaan ja kesällä ostin pakkaseen mansikoita 10 kg, jaettuna talvelle tekee noin 4 euroa/kk), näkkileipää ja voita, päälle kurkkua

- hernekeittoa (herneet, kinkkua) ja näkkileipää kolme päivää (tein sellaisen ison kattilallisen ja syötiin pari lautasellista kumpikin/päivä).

- maitoa litra (lapsi juo, minä en ja juo lasillisen päivässä)

- makaronilaatikko (makaroni, jauheliha, lihaliemi), syötiin kolme päivää

- välipaloina hedelmiä, tällä viikolla omenoita ja appelsiineja, viime viikolta oli jäänyt yksi banaanikin

Tänään syömme äitini luona eli periaatteessa ruokaa on vain kuudelle päivälle, kun käymme äitini luona syömässä. Teen lähes aina vain 2-3 ruokaa/viikko eli syömme aina vähintään kaksi päivää samaa ruokaa.

Puhelinkulut lapsen kanssa ovat yhteensä 10 euroa eli eivät ne vie mitään isoa osaa ruokabudjetista.

Meillä kallein kulu taitaa olla netti ja vaatteet, lapsi kuluttaa puhki esim. ulkovaatteita nopealla tahdilla.  

[/quote] Ei millään pahalla, mutta kait nyt itsekin näet/tiedät että listasi ruuat ovat aivan liian ravintoköyhät ? Säälin lastasi joka joutuu vetämään hernekeittoa 3vrk peräkkäin. Esim tuo 1 lasi maitoa päivässä ei kyllä ole riittävä kalsiumin lähteeksi. Proteiinejakin saatte liian vähän ja ilmeisesti montaa muutakin asiaa.

Huomioi myös, että joillakin se lapsi on esim 14-18v iso miehen kokoinen poika joka oikeasti tarvitsee ruokaa. esim. normi makaroonilaatikon vetäisee helposti yksinään yhdessä päivässä. Vielä kun urheilee , liikkuu paljon niin 3000kaloria kuluu helposti. 

Mielestäni, kun laitatte näitä listojanne yms, olisi kiva kun mainitsisitte myös esim oman ikänne, sukupuolen, lapsen iän, sukupuolen, harrastukset....koska totuus on että esim 2 raavasta miestä tarvitsee ainakin 4 kertaa sen ruokamäärän kuin 1 hentoinen nainen ja sen 5v pikkulapsi.

Vierailija
37/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:06"]

[/quote]

Puhelin 10 euroa (puhuu jo paljon)

Bussikortti.. mihin sitä tarvitsee? Miksi työttömällä pitäisi olla bussikortti? Jos nyt jostain kumman syystä pitää olla, niin budjetoidaan siihen nyt 50e. 

Yhä jää 420 euroa.

Nettiin 5e (saa kännykkään)

Hygieniaan 10e

Harrastuksiin 20e

Muuhun pikkusälään 35e

Yhä on ruokaan varaa 350e/kk. 200 eurolla syö jo erittäin hyvin, joten 150e jää löysääkin.

Mihin se raha siis menee jos tuokaan ei muka riitä??

[/quote] VUOKRAAN...et sitten osannut lukea viestiä johon vastasit?

Vierailija
38/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:15"]TOTUUS = että ehkä jollain alle 5%:lla jää käyttöön tuo 480e. Minulla ei ainakaan ikinä ole jäänyt ja kokemusta on piiiiiiiiiiiiiiiitkältä ajalta (ennen kuin sain sairaseläkkeen). Pahimmillaan jäi 200e (koska vuokra vei niin ison osan). 200e:sta maksoin puhelinkulut, pakolliset bussimaksut (esim terv kesk ja sairaalaan), osan lääkekuluista) jolloin ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan jäi n 100e. Ei paljon naurattanut. Sen sijaan jos minulle OIKEASTI olisi jäänyt tuo 480e kuussa ruokaan ja vaatteisiin niin en olisi valitellut. [/quote] Sitten on liian iso vuokra.

[/quote] Niin on. Vuokrat ylipäätään on liian isoja. Mutta aina ei voi valita...tai oikeammin, tosi harvoin voi.

Vierailija
39/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"]

"- Suomalaiset tuet on laskettu niin, että ne pitävät tuen saajan niukin naukin hengissä. Työttömän on hyvin vaikea ponnistaa joka päivä työnhakuun pelkän tonnikalan ja makaronin voimalla."

[/quote]

Mulla riittää jaksamista opiskeluun, vaikka elän toimeentulotukea pienemmällä opintotuella. Käytän ruokaan n. 100 euroa kuussa ja syön silläkin rahalla tuoreita kasviksia puoli kiloa päivässä.

[/quote]

Tuskin syöt. Juureksia ehkä, muttet kasviksia. Halvimmat kasvikset maksavat pari euroa kilo, eli siinä menisi pelkkiin vihanneksiin kuussa kolme kymppiä, päälle sitten maitotuotteet, lihat, kalat, munat, rasvat ja viljat. Sun yhtälön avainsana on halpa opiskelijaruokailu. Ei onnistu tavistyöttömälle.

Vierailija
40/133 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 480 euroa on köyhälle riittävästi tai jopa liikaa, mutta kokoomuslaisten valitus kuinka sadantonnin tuloista joutuu maksamaan veroa, on vain merkittävään epäkohtaan ja ihmisoikeusrikokseen puuttumista.