Sossun elätti valittaa tukien riittämättömyydestä, mutta millä perustein?
"- Suomalaiset tuet on laskettu niin, että ne pitävät tuen saajan niukin naukin hengissä. Työttömän on hyvin vaikea ponnistaa joka päivä työnhakuun pelkän tonnikalan ja makaronin voimalla."
(lainaus sivulta http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015021319186792_uu.shtml, lihavoinnit omiani)
Tonnikala on kallista herkkua. Sellaisella ihmisellä, jolla on varaa syödä sitä säännöllisesti, on selvästi ylimääräistä rahaa käytössään. On tietysti helpompi syyttää tukia riittämättömiksi kuin miettiä, miten omaa rahan käyttöään voisi järkevöittää.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:44"]
Minä ja lapseni syömme 15-20 euroa/viikko emmekä edes kohtuuttomasti kitsastele.
Esim. tämän viikon ruoat:
- aamu- ja iltapaloiksi puuroa marjoilla/omenasoseella (marjat kerätty viime kesänä, äitini keittänyt omenasosetta omista omenoistaan ja kesällä ostin pakkaseen mansikoita 10 kg, jaettuna talvelle tekee noin 4 euroa/kk), näkkileipää ja voita, päälle kurkkua
- hernekeittoa (herneet, kinkkua) ja näkkileipää kolme päivää (tein sellaisen ison kattilallisen ja syötiin pari lautasellista kumpikin/päivä).
- maitoa litra (lapsi juo, minä en ja juo lasillisen päivässä)
- makaronilaatikko (makaroni, jauheliha, lihaliemi), syötiin kolme päivää
- välipaloina hedelmiä, tällä viikolla omenoita ja appelsiineja, viime viikolta oli jäänyt yksi banaanikin
Tänään syömme äitini luona eli periaatteessa ruokaa on vain kuudelle päivälle, kun käymme äitini luona syömässä. Teen lähes aina vain 2-3 ruokaa/viikko eli syömme aina vähintään kaksi päivää samaa ruokaa.
Puhelinkulut lapsen kanssa ovat yhteensä 10 euroa eli eivät ne vie mitään isoa osaa ruokabudjetista.
Meillä kallein kulu taitaa olla netti ja vaatteet, lapsi kuluttaa puhki esim. ulkovaatteita nopealla tahdilla.
[/quote]
Niin, ei kai sitä lapsikaan tarvitse salaattia tai kalsiumia riittävästi. Pelkkää näkkileipää viikko? Kyllä tuossa mun nähdäkseni on kohtuuttomasti kitsastelua jos viikon aikana pystyy tekemään vain kahta eri ruokaa, ei siinä paljoa ravintoarvot vaihtele. Missä kala? En siis tarkoit mitään pahaa, harmi että noin on.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:42"]
Eilen söin
0.5 kg makaronia 0.25 €
0.25 kg porkkanaa 0.30 €
0.25 kg kirsikkatomaatteja 1.40 €
0.2 dl appelsiinimehua 0.45 €
0.4 dl kaakaota 0.40 €.
Nuo kirsikkatomaatit on kyllä häpeilemätöntä tuhlausta, mutta päivän ruokiin kului näin 2.75 €. Muita halpoja tuotteita on esimerkiksi omena ja hernekeitto.
[/quote]
Hauska vitsi tai tosiaan anoreksia.
Missä on proteiinit ja rasvat? jos joit maitokaakaota niin niistä saat ehkä 4-6g proteniiniä max. Rasvaakin gramman?
Makarooni on turhaa ja epäterveellistä.
Tuosta pois makaroni, tilalle esim tummaa riisiä tai linssejä(parempi). Sitten 4-5 kananmunaa ja vaikka kanankoipi niin alkaa olemaan aikuisen miehen puolen päivän ruoka jo kasassa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:33"]Eli 480 euroa on köyhälle riittävästi tai jopa liikaa, mutta kokoomuslaisten valitus kuinka sadantonnin tuloista joutuu maksamaan veroa, on vain merkittävään epäkohtaan ja ihmisoikeusrikokseen puuttumista. [/quote] Ihan hyvin riittää minulle tuo 485 €. [/quote] Minulle ei riitä satatonnia vuodessa, vaan ulisen veroista ja byroslaviasta aamuin illoin. t. kokoomus-kulli [/quote] Jos tienaa yli sata tonnia vuodessa, marginaalivero-% voi olla jopa 62 %.
[/quote]
uli uli, kulli kipee.
[/quote]touché
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:59"]
Minä ja lapseni syömme 15-20 euroa/viikko emmekä edes kohtuuttomasti kitsastele.
- aamu- ja iltapaloiksi puuroa marjoilla/omenasoseella (marjat kerätty viime kesänä, äitini keittänyt omenasosetta omista omenoistaan ja kesällä ostin pakkaseen mansikoita 10 kg, jaettuna talvelle tekee noin 4 euroa/kk), näkkileipää ja voita, päälle kurkkua
- hernekeittoa (herneet, kinkkua) ja näkkileipää kolme päivää (tein sellaisen ison kattilallisen ja syötiin pari lautasellista kumpikin/päivä).
- välipaloina hedelmiä, tällä viikolla omenoita ja appelsiineja, viime viikolta oli jäänyt yksi banaanikin
Tänään syömme äitini luona eli periaatteessa ruokaa on vain kuudelle päivälle, kun käymme äitini luona syömässä. Teen lähes aina vain 2-3 ruokaa/viikko eli syömme aina vähintään kaksi päivää samaa ruokaa.
Puhelinkulut lapsen kanssa ovat yhteensä 10 euroa eli eivät ne vie mitään isoa osaa ruokabudjetista.
Meillä kallein kulu taitaa olla netti ja vaatteet, lapsi kuluttaa puhki esim. ulkovaatteita nopealla tahdilla.
[/quote]
Niin, ei kai sitä lapsikaan tarvitse salaattia tai kalsiumia riittävästi. Pelkkää näkkileipää viikko? Kyllä tuossa mun nähdäkseni on kohtuuttomasti kitsastelua jos viikon aikana pystyy tekemään vain kahta eri ruokaa, ei siinä paljoa ravintoarvot vaihtele. Missä kala? En siis tarkoit mitään pahaa, harmi että noin on.
[/quote]
erittäin surkea ruokavalio kyllä, noh kitsastelkaa toki.
IHAN OIKEASTI naisten tuet voisi olla 40% miesten tukia pienemmät, kun syötte noin helvetin vähän.
Miehenä aina naurattaa kun joku sanoo että teki ison kattilallisen ja söi sitä viikon, itse syön ison kattilallisen 1-2 päivässä ja tuollainen makaroonilaatikko(jos sitä söisin) samassa ajassa.
ottakaan nyt helvetti huomioon, ettei kaikki elä pyhällä hengellä.
lapsi -> nainen -> mies = kulutus voi olla 2-10x tuossa eri tasojen välillä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:02"]
Puoli kiloa kasviksia on alle 8% päivän kalorintarpeesta normaalipainoiselle 170-senttiselle naiselle, joka ei liiku lainkaan. Mistä loput 92%?
[/quote]
Tässä joitain halpoja ja suhteellisen terveellisiä vaihtoehtoja: puurot, (itse leivotut) leivät, perunat, tumma makaroni, kuivatut palkokasvit, soijarouhe, kananmunat, margariini, rypsiöljy. Maitoa ei tarvita, kalkkia saa esim. kananmunan kuorista.
[/quote]maitoa on pakko käyttää, en tykkää munan kuorista ja kahviin pitää laittaa tilkka maitoa
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:02"]
[/quote]
[/quote]
IHAN OIKEASTI naisten tuet voisi olla 40% miesten tukia pienemmät, kun syötte noin helvetin vähän.
Miehenä aina naurattaa kun joku sanoo että teki ison kattilallisen ja söi sitä viikon, itse syön ison kattilallisen 1-2 päivässä ja tuollainen makaroonilaatikko(jos sitä söisin) samassa ajassa.
[/quote]tää on niin totta!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:42"]
Eilen söin
0.5 kg makaronia 0.25 €
0.25 kg porkkanaa 0.30 €
0.4 dl kaakaota 0.40 €.
Nuo kirsikkatomaatit on kyllä häpeilemätöntä tuhlausta, mutta päivän ruokiin kului näin 2.75 €. Muita halpoja tuotteita on esimerkiksi omena ja hernekeitto.
[/quote]
Hauska vitsi tai tosiaan anoreksia.
Missä on proteiinit ja rasvat? jos joit maitokaakaota niin niistä saat ehkä 4-6g proteniiniä max. Rasvaakin gramman?
Makarooni on turhaa ja epäterveellistä.
Tuosta pois makaroni, tilalle esim tummaa riisiä tai linssejä(parempi). Sitten 4-5 kananmunaa ja vaikka kanankoipi niin alkaa olemaan aikuisen miehen puolen päivän ruoka jo kasassa.
[/quote]
Tuossa makaronissa ja maidossa on proteiinia yhteensä 75 g.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:42"] Eilen söin
0.5 kg makaronia 0.25 €
0.25 kg porkkanaa 0.30 €
0.4 dl kaakaota 0.40 €.
Nuo kirsikkatomaatit on kyllä häpeilemätöntä tuhlausta, mutta päivän ruokiin kului näin 2.75 €. Muita halpoja tuotteita on esimerkiksi omena ja hernekeitto. [/quote] Hauska vitsi tai tosiaan anoreksia. Missä on proteiinit ja rasvat? jos joit maitokaakaota niin niistä saat ehkä 4-6g proteniiniä max. Rasvaakin gramman? Makarooni on turhaa ja epäterveellistä. Tuosta pois makaroni, tilalle esim tummaa riisiä tai linssejä(parempi). Sitten 4-5 kananmunaa ja vaikka kanankoipi niin alkaa olemaan aikuisen miehen puolen päivän ruoka jo kasassa. [/quote] Tuossa makaronissa ja maidossa on proteiinia yhteensä 75 g.
[/quote]
No ehkä juu, kun tarkemmin katsoin sisältöjä. Itse en syö makaronia niin oli uhontunut. MUTTA tuosta puuttuu edelleen tärkeitä aminohappoja ym. Eli aika kurjaa ruokaa kokonaisuutena.
Lisäksi liikkuvalle ihmiselle ja etenkin miehelle proteiiniä pitäisi saada 2x tuo 75g, eli sitten vetää niitä kananmunia ym lisäksi ja sittenhän se hinta nouseekin taas..
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ota nyt se huomioon että tämä ei ole mikään hyvinvointivaltio ja kun sitä rahaa ei ole, niin sitä ei ole. Kyllä minäkin haluaisin syödä terveellisesti ja pumpata salilla rautaa, mutta kiitos sijoituskokkarien tämä vitun maa menee vessasta alas vauhdilla. Tyhjästä on paha nyhjästä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:01"]
Hahaha no huhhuh! Sossun tuet on nimenomaan tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi, eikä kymmenien vuosien loisimiseen. Ja sillä tuella nimenomaan turvataan perustoimeentulo, ei mitään leveetä elämää. Kyllä n. 480e/kk pitäisi kaikista välttämättömimmät jutut saada hoidettua, jos tässä ei onnistu niin olisi syytä kiinnittää huomiota omaan rahankäyttöön tai mennä vaikka koulun penkille ja kouluttautua tienaamaan tulevaisuudessa omat rahat, valittamisen sijasta! Ja HUOM! ymmärrän todellakin, jos ihminen joutuu väliaikaisesti turvautumaan toimeentulotukeen, mutta noita tuista valittavia loisia en kykene ymmärtämään. T. Valittaviin sossupummeihin vittuuntunut työssäkäyvä opiskelija, jolla jää vuokran jälkeen ruokiin ja laskuihin 200-300e/kk, enkä jaksa nillittää, tilanne nyt on tämä! Ja sentään opiskelen JA käyn töissä, toisin kuin nämä valittajat.
[/quote]
Ihan tosi mitä tuossa edellä kirjoitit. Itseäni lisäksi ärsyttää nämä toimeentuloloukuilla elämöijät ja laskijat, jotka laskevat ettei työssä kannata käydä kun tuilla hankkii saman kuin työssäkäynnillä. Ensinnäkin että se on moraalisesti niin väärin ja toisekseen se on tyhmää. Työssä käyvä voi hankkia itselleen omaisuutt, palkat nousevat, lainat vähenevät ja sijoitukset kasvavat. Tuilla elämä polkee elämässään paikallaan ja paikallaan polkeminen on taantumista. Vaikka päivänä tänään laskettuna tuet tuntuvatkin yhtä suurilta kuin palkkatulot työstä niin palkkatuloilla kerrytetty asunto- ja sijoitusvarallisuus alkaa melko pian tehdä eroa tuella elämiseen. Ero alkaa näkyä elämässä ja elämänlaadussa muutamassa vuodessa, kymmenestä vuodesta nyt puhumattakaan. Oma asunto ei kymmenen lainanmaksuvuoden jälkeen enää rasita taloutta millään lailla inflaation ja nousseiden palkkojen vuoksi, vuokra rasittaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Lisäksi muuttaessa omistusasunnosta saa lähes koko maksamansa summan korkoja ja kuluja lukuunottamatta mukaansa, vuokra-asunnosta ei saa mitään.
[/quote]
Ja juurikin näistä syistä ylivoimaisesti suurin osa työttömistä haluaa sen työpaikan. Työtilanne vaikuttaa suuresti myös sosiaaliseen elämään ja seurustelusuhteisiin. Onhan sellainen toki suositumpi kaverina/kumppanina, jolla on varaa käydä ulkona syömässä, elokuvissa ja jolla on varaa huomioida merkkipäiviä lahjojen tms. muiden kera.
Ihmettelen kovasti, että minkälaisia ihmisiä oikein tunnette, jos he valitsevat mieluummin työttömyyden kuin työssä kaynnin? Minä en tunne yhtään sellaista ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:10"]
Yksinäiselle jää 480 euroa kuukaudessa elämiseen JOS vuokra on sossun normien mukainen, mikä ei todellakaan monella ole! Kukaan ei voi väittää, että toi raha riittää inhimilliseen elämiseen pitemmän päälle.
[/quote]
Minä. T. työssä käyvä, jolla ei jää enempää, koska työmatka on pitkä ja meillä on sen takia kaksi asuntoa.
[/quote]
Tyhmyydestä sakotetaan, itse olet hommannut nuo kaksi asuntoa, kuitenkin vielä omistuskämppiä? :D Sossulaisella kun ei ole edes sitä yhtä.
Muuta sinne työpaikanlähelle tai hommaa työ lähempää ukkosi kanssa
[/quote]
Niin ja olisvat voineet lukea tohtoreiksi, ihme kitisijät. Jos kaikki lukisivat tohtoreiksi, niin jokainenhan ansaitsisi korkeimpia palkkoja, eikä kenenkään tarvitsi olla työtön saati elää sossun tuilla.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 14:58"]
itse olen 36 vuotias työkyvyttömyys eläkkeellä oleva.
Saan kuussa käteen ns. takuueläkkeen n. 730€, lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea. Joten vuokran jälkeen minulle jää käteen n. 525€/kk. Siitä maksan kotivakuutuksen, sähkön, ruuan ja lääkkeet. Lääkkeisiin menee n. 50€/kk.
Miksi minun eläke on pieni? koska olin töissä alle 23 vuotiaana ja se ei kerryttänyt eläkettä minulle. Valitettavasti sairaistuin ja tämän kohtalon sain.
Ihmettelen miksi opiskelijat aina vinkuu omasta taloudellisesta ahdingosta? Koska se on vain väliaikainen tilanne. Ja miksi opintolainan ottoa pelätään? Itsellä oli opintolainaa korkoineen n. 15000€ ja koko summan sain anteeksi menettämättä luottotietojani. Opintolainan saa anteeksi jos elämässä ei mene niin kuin strömssä.
Olen katkera ja peloissani. Toivon kuolevani joka ikinen päivä.
[/quote]
1) opiskelu on väliaikaista, mutta töitä ei välttämättä saa ollenkaan vaikka miten opiskelee
2) opintolaina + epävarma työllistyminen = ei kaikki halua sellaiseen ahdinkoon
3) moni ajattelee, ettei ole reilua että juopot ja perseellään makaavat työttömät saa ilmaista rahaa, kun opiskelija sentään yrittää. Joten ei halua lainaa koska epäreilua.
4) Lainaa EI SAA ANTEEKSI, ellei ole erikoistapaus kuten sinä, eli kyvytön työhön jne. Olen tutkinut asian ja näin on, et voi sitäkään yleistää.
Eli voit päätyä 3-10v opintojen jälkeen työttömäksi jolla on lainaa 10 - 30k ja ei tietoakaan työstä, niin. että ei se noin ihanaa ole ja mieti vähän sanojasi
[/quote]
Sinä siis kulutat valtion varoja päästäksesi tytöttömäksi perseellään makaavaksi juopoksi? Sellainenhan sinusta omien sanojesi mukaan tulee heti, ellet saa töitä. Jätä ne koulut kesken, tulet halvemmaksi yhteiskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="6.6.2016 klo 66:66"]
:D opiskelija puhui kasviksista, aika turha valehdella kun kuka tahansa sen tuosta yläpuolelta näkee. Ja kasviksen määritelmä tosiaan löytyy helposti netistä jos ei ole sinulle tuttu, mutta siihen sisältyy lähes kaikki mitä kaupan rehuosastolta löydät.
Ja toki vihannekset ovat kalliimpia jos lähikauppanne on vaikka Siwa, mutta esim. tällä viikolla Lidlissä peruna 0,39€ kilo. http://mainoslehti.lidl.fi/a3f0bd10-c9ef-4919-8e43-404f3d5009d7/#/2
[/quote]
Oletpas nokkela!
Jos et tiedä, niin se suositus "puolikiloa kasviksia päivässä" ei todellakaan ole PERUNAA :DD voi elämän kevät.
Peruna on muutenkin melko ravinneköyhä ja epäterveellinen.
Se 500g olisi hyvä saada esim:
Tomaatti, kurkku, lehtisalaatti,kaalit, porkkanat, lantut, yrtit, sipulit jne, ei mistään helvetin perunasta ketsupilla.