Keisarileikkauksella syntyneiden äidit ei kyllä
tiedä synnytyksestä yhtään mitään, eivätkä varmaan kärsi mitään kipuja... Luulisin vaan näin?
Kommentit (28)
Mun äiti ei tiedä, joo ei. Siis synnytyksestä. Mutta en usko hänen menettäneen mitään :) Kipua varmaan oli, mutta eipä ole jälkeenpäin koskaan muistellut pahalla, eikä valittanut. Ap sä voit sitten muistella asiaa omille lapsille ihan kiusaantumiseen asti.
Mulla on kaksi lasta alatiesynnytyksellä, eikä se ollut mitään liian mukavaa puuhaa. Olisin voinut ottaa sektiot :)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:50"]
tiedä synnytyksestä yhtään mitään, eivätkä varmaan kärsi mitään kipuja... Luulisin vaan näin?
[/quote]
Haluatko siis sektion?
Ai että varmaan sitten huvikseni vedin ensin tunnin aikana pussillisen ilokaasua naamariin, sen jälkeen neljän tunnin sisällä kaksi annosta epiduraalia ja sen jälkeen lapsi ulos viime hetkillä ettei kärsi hapenpuutteesta, itselleni jäi sektioarvesta kaksi tyrää, jotka aiheuttavat jatkuvasti haittaa elämääni, mutta joita ei voi leikata ja 25 vuoden jälkeenkin episiotomia-arpi estää tehokkaasti jotkut yhdyntäasennot.
Niin että ap on hyvä ja repii siitä kipua ja särkyä.
En tiennyt että sinne synnyttämään mennään kärsimään kipuja.
Neljä alatiesynnytystä, jokainen sattunut helvetisti ponnistusvaiheessa mutta se kipu on unohtunut kun olen saanut vauvan syliin, menin synnyttämään enkä kilpailemaan kuka kärsii eniten.
Siinähän on kaiketi eroa, että onko kyseessä suunniteltu sektio vai epäonnistunut alatieyritys ja sen jälkeinen sektio. Olen ymmärtänyt etä suunniteltu sektio on helppo. Mutta jos alatiesynnytys epäonnistuu ja sitten vielä lisäks sektio siihen pääll, niin se on sitten ihan toinen juttu.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:58"]
Mahtaa olla erikoisen hauska elämä siellä pumpulin sisässä.
Mielestäni alatiesynnyttäneet äidit ei tiedä mitään maidonnousun vaikeudesta, kuukausia kestävästä hermokivusta, vuosien kiinnikekivusta ja komplikaatioista seuraavissa raskauksissa. He eivät myöskään ole joutuneet syömään vauvan synnyttyä huumelääkkeitä (joita alkuun saa onneksi piikkinä). Mutta joo, onhan se pieni nipsaisu kun leikataan maha auki, se sujuu aina tosi kivuttomasti ja liikuntakykykin on heti leikkaussalissa tallessa.
Harvinaisen tylsä provo tai muuten vaan idiootti, kusipää ap. Eikun anteeksi, TYHMÄ, VAJAA, HIDASÄLYINEN.
[/quote]
Jatkankin vielä vaikka ap siellä varmaan hykertelee tyytyväisenä kun sai ainakin yhden hermostumaan provoilullaan. Kuolemanpelko on aika kamala pelko. Onko sulla ap sellaista kokemusta? Mulla on. Ja tiedän sen perusteella ainakin elämästä enemmän kuin sinä. Se tunne, kun luulet itse kuolevasi, sitten pelkäät jääväsi henkiin kun lapsesi kuolee, on pahinta mitä voi olla. Kun sekunneissa kiidätetään leikkaussaliin, tungetaan kiireellä katetri ilman puudutuksia ja maski tulee naamalle etkä tiedä heräätkö.. Koitapa kuvitella. Heräät tokkurassa tuskaisena tietämättä saitko tytön vai pojan ja ennenkaikkea, saitko elävänä. Kuvittele, tiedänkö synnytyksestä yhtään mitään?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:50"]
[/quote]
No, mä ainakin ehdin kokea synnytystä 26 tuntia, neljä eri puudutusta yms alatiesynnytykseen kuuluvaa ennen sektiopäätöstä, mut niitä ei lasketa. Ja jälkikipuakaan ei varmaan lasketa. ;)
Olen saanut lapseni suunnitellulla sektiolla, vauvan asennon ja koon vuoksi. Sektio ei kokemuksena ole mitenkään mukava, mutta tottakai kivuton ja paljon nopeampi kuin alatiesynnytys. Ehkä ero alatiesynnytykseen onkin Se toipuminen. Neljä päivää olin sairaalassa ja sanotaan, että kolme päivää kipu oli ihan järkyttävää. Kotona mentiin vahvan kipulääkkeen voimin kuukausi. Kaksi kuukautta ja kivut alkoivat helpottaa. Kolmen kuukauden jälkeen palasin pikkuhiljaa salille ja treenaamaan. Nyt seitsemän kuukautta mennyt ja edelleen välillä kipuja sektioalueella esim treenatessa tai harrastaessa seksiä. Tietääkseni alatiesynnytyksen toipuminen on huomattavasti nopeampaa jos ei ole mitään komplikaatioita ollut. Ei sillä alatiesynnytyksellä sitä kultaisinta kruunua saa. Kukaan ei ole hyvä äiti sen takia, että sai synnytettyä alakautta. Kyllä Se hyvä äitiys punnitaan ihan eri asioissa.