Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella ei sisaruksia, mitä tekemistä kehittelisin hänelle, jotta saan omaa aikaa?

Vierailija
27.12.2021 |

Lapsi on viisivuotias ja kaverilapset ovat mökkeilemässä tai muutoin poissa kotoa.
Lapsi suostuu leikkimään vain jos leikin hänen kanssaan. Jos lopetan leikkimisen, lopettaa lapsi myös ja kinuaa tai menee salaa katsomaan suoratoistopalveluja ja en haluasi lapsen viettävän koko lomaa ruudun ääressä.
Kaikki tekeminen vaatii minun läsnäoloani: leikkiminen, ulos meneminen, piirtäminen, ääneen lukeminen. Miten te muut yhden lapsen vanhemmat olette ratkaisseet tämän ongelman?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No semmosta se on lasten kanssa. Yleensä. Kokonaan omaa aikaa et voi saada, kun lapsi kerran teillä on.

Mikä sinun mielestä on omaa aikaa? Jos sinä olet pädillä, puhelimella tai läppärillä, niin totta kai lapsikin haluaa olla?

Vierailija
2/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin vaatii läsnäoloasi, jos lapsi on viisivuotias!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nintendo Switch ja siihen muutama lapsille sopiva peli toimii meillä. Eiköhän muutkin pelikoneet kelpaa.

Vierailija
4/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse lapselle keksiä tekemistä, anna sen itse keksiä.

Vierailija
5/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos joka säällä leikipuistot.Kirkon äiti lapsi kerhot. Leikki puistojen sisä kerhot.Asukastalojen toiminat. Pyhä koulu. Saat omaa aikaa siellä aulassa. Satu tanssi jumppa sama aika istut pukukopissa.Omaa aikaa sekin.

Vierailija
6/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille pahvilaatikoita

Ja sano että jos ei keksi tekemistä niin sitten on ookoo tylsistyä

Vierailija
7/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja äänikirjat. Säädin lapselle oman tilin Nextoryn (vain lastenkirjoja). Kuuntelee tyytyväisenä samalla kun piirtää. Itse ei ole vielä innostunut kirjoja lukemaan, vaikka osaisi jo, mutta äänikirjoja jaksaa kuunnella yksin puolikin tuntia putkeen.

Vierailija
8/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palapelit,piirtäminen,sakset,liimaa...

Vierailija
9/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitää tehdä kotitöitäkin ja ruokaa jossakin välissä ja välillä haluaisin vain olla hiljaa, lapseni kanssa läsnäolo vaatii jatkuvaa puhumista. Tämä siis tiedoksi, kun ihmettelitte, mihin sitä aikaa tarvitsen. Ap

Vierailija
10/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja äänikirjat. Säädin lapselle oman tilin Nextoryn (vain lastenkirjoja). Kuuntelee tyytyväisenä samalla kun piirtää. Itse ei ole vielä innostunut kirjoja lukemaan, vaikka osaisi jo, mutta äänikirjoja jaksaa kuunnella yksin puolikin tuntia putkeen.

Tämä on hyvä idea, kiitos! Ap

Vierailija
11/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pue ja heitä pihalle

Vierailija
12/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin miten nuo sisarukset tähän liittyy. Minulla ja sisaruksillani sen verran ikäeroa, että ei meillä ollut "yhteisiä juttuja", kun olin lapsi. Leikin omiani ja he puuhasivat omiaan. Pienempänä olin olkkarissa jossa äiti pystyi samalla pitämään minua silmällä, koululaisena sain olla omassa huoneessa.

Vierailija
13/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pue ja heitä pihalle

Viisivuotias yksin? Heitteillejättö.

Vierailija
14/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitää tehdä kotitöitäkin ja ruokaa jossakin välissä ja välillä haluaisin vain olla hiljaa, lapseni kanssa läsnäolo vaatii jatkuvaa puhumista. Tämä siis tiedoksi, kun ihmettelitte, mihin sitä aikaa tarvitsen. Ap

Otat sen lapsen mukaan kotitöihin ja ruoanlaittoon. Ja otatte tunnin jolloin katsotte esim leffaa sylikkäin ja hiljaa.

Vierailija
15/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pue ja heitä pihalle

Viisivuotias yksin pihalle? Sitten onkin kiva selvitellä asiaa lastensuojelun kanssa.

Vierailija
16/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin miten nuo sisarukset tähän liittyy. Minulla ja sisaruksillani sen verran ikäeroa, että ei meillä ollut "yhteisiä juttuja", kun olin lapsi. Leikin omiani ja he puuhasivat omiaan. Pienempänä olin olkkarissa jossa äiti pystyi samalla pitämään minua silmällä, koululaisena sain olla omassa huoneessa.

Ehkä tämä siksi, että lapseni on äärimmäinen ektstrovertti ja haluaa jatkuvasti olla puhumassa ja muiden seurassa. Minä taas olen perusluonteelatani ujo introvertti, joten hankala tarjota lapselle yhtä energistä seuraa. Ap

Vierailija
17/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä siksi, että lapseni on äärimmäinen ektstrovertti ja haluaa jatkuvasti olla puhumassa ja muiden seurassa. Minä taas olen perusluonteelatani ujo introvertti, joten hankala tarjota lapselle yhtä energistä seuraa. Ap

Et siis jaksa lastasi.

Vierailija
18/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lapset viihtyy kylvyssä. Yksin ei pidä jättää, mutta kylppärin ovi auki voi kuunnella, miten kylpeminen sujuu. Mukaan leluja, kylpyvaahtoa ym.

Ja tosiaan, lapsen voi ottaa mukaan kotitöihin. Lapset ehkä erilaisia ja toki se on aikuisen ohjaustaidoista kiinni, mutta meidän hieman nuorempi poika osallistuu kaikkeen tekemiseen mielellään (10 vuoden päästä ei samaa intoa ehkä olekaan enää).

Vierailija
19/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et sattumalta asu Kirkkonummella? Toinen seuraa kaipaava ekstrovertti 5-vuotias ainokainen kaipaa seuraa täällä :D Ulkonakaan ei ikinä ole muita lapsia, oltiin aamupäivällä leikkipaikalla pitkään.

Vierailija
20/38 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laitteet voivat mennä rikki. On jokin kumma virus, joka rikkoo kaikki laitteet kerralla. Meillä lomarytmi oli jokseenkin tällainen lapsen ollessa 4-6-vuotias.

Lapsi teki meille hassut leivät aamiaiseksi valmiiksi viipaloiduista vihanneksista ja leikkeleistä. Sai tehdä hassuja naamoja, laivoja yms. mitä milloin keksikään.

Aamupesut

Lapsella päivän ensimmäinen ruutuaika. Minä luin lehden.

Lapsi täyttää tiskikonetta astioilla

Ulos. Yhteistä riehumista ja yhdessäoloa.

Lounaan valmistelu ja lounas 

Lounaan jälkeen halailua, silittelyä ja satuhetki. Lisäksi voi olla esim. satuhierontaa. Pääasia on, että näin lomalla on tarkoituksella paljon läheisyyttä. Isommalla lapsella on hyvä, jos sen laittaa ohjelmaan. Läheisyys myös auttaa siihen, että äiti saa sen jälkeen omaa aikaa.

Päivän kotiduuni: imurointi, vessan pesu, pyykkäys, yms. Lapsella oma rooli tässä.

Hiljaista tekemistä: piirtämistä, luovaa askartelua, magneettikuvioita yms. Nämä materiaalit tulivat äidin kaapista, jolloin ne säilyttivät erityisen arvonsa.Tällöin minä lepäsin: nukuin, katsoin leffaa, luin...

Välipala

Ulos

Lapsella liikuntalauluja/satu-cd/ruutuaikayms päälle puoleksi tunniksi tai sitten mukaan ruoanlaittoon.

Päivällinen

Lapsi täyttää tiskikonetta  astioilla

Päivän kolmas ruutuaika

Ulos tai liikuntaleikkiä sisällä ulkona

Iltapala

lapsi täyttää tiskikonetta astioilla

Iltapesut 

Omat iltalukemiset äidin isossa sängyssä. Äiti lukee omaansa, ja lapsi katselee omia kirjojaan. Tämän jälkeen iltasatu lapsen huoneessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi