Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti kirjoitti JO MARRASKUUSSA 2019 FLUNSSASTA JOKA VIE HAJUAISITIN KOKONAAN. Oliko koronaa jo silloin Suomessa, mutta ei vielä koronaongelmaa????

Vierailija
27.12.2021 |

"Kaikille on tuttua, kun nuhaisen ja tukkoisen nenän seurauksena mikään ruoka ei maistu hetkeen miltään. Yleensä haju- ja makuaisti palautuvat flunssan parannuttua.

Joskus niin ei käy, ja hajuaistin palautumisessa voi viedä parikin vuotta.

– Flunssavirus voi joskus aiheuttaa pahoja vaurioita nenäontelon hajureseptoreihin tai hermoihin asti. "

https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/8ad98787-4714-4eb6-a0cd-1ab279ada9ad

Iltasanomat kirjoitti ilmiöstä jo 2017:
https://www.is.fi/terveys/art-2000005231338.html

Helsingin Sanomat jo 2016:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002920084.html

Vieläkin aikaisemmin on asia tiedetty:

https://www.studio55.fi/terveys/article/haju-ja-makuaistin-menetys-mase…

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä näin koronassa, että aivot on tukossa ja ajatus ei tippaakaan luista. Enkä ihmettele hajuaistin menetystä kun nokka ja muut röörit on räässä. Sopii varmaan perus flunssaankin.

Vierailija
22/51 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronaa on voinut hyvin olla Suomessa 2019 syksyllä, mutta kovin yleinen se ei ole voinut olla kun muistaa kuinka keväällä 2020 Covidin ensimmäisessä aallossa noin 10 % testatusti koronaan sairastuneista tarvitsi sairaalahoitoa. Toki tautiin lievemmin sairastuneita testaamattomia sekä taudin oireettomia kantajia oli silloin moninkertainen määrä positiiviseksi testattuihin verrattuna, mutta tuo sellainen lukema että yhtään laajemmalle väestöön levinneenä tuo varhainen korona olisi näkynyt sairaaloissa helposti.

Tuokin on kyllä totta. Selkeästi jotain tapahtui Kiinassa 2019-vuoden lopulla.

Mutta oliko se jo joku koronan mutaatio, joka teki ison eron entiseen? Eikös koronavirusta kuitenkin oltu löydetty Italiasta jo aiemmin viemärinäytteestä?

Eli mutatoituiko korona esim. helpommin tarttuvaksi tuossa välissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pandemiaa kova keuhkokipu. Ei löytynyt mitään vikaa.

Vierailija
24/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein kuolemaa kotona 2019. Piti tukea itseni tyynyillä nukkumaan istuma-asentoon ja hengittäminen oli vaikeaa. Kävelin vain lyhyitä matkoja ja hengästyin pahasti niistäkin (hain postin tms.) Ikinä ei ole ollut ennen sellaista. Oli pitkään hengästymistä kävelyn aikana vielä akuutin sairastamisen jälkeen.

Mulla oli noi oireet 2019 + järkyttävän raju kuume kaksi viikkoa. Sairaalassa todettiin A-influenssa. On se viheliäinen tauti.

Vierailija
25/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko koronaa siis jo vuonna 2015?

Milloin te tajuatte, että korona on perus kausi-influenssa?

Sitten kun lehdissä niin sanotaan. 

Vierailija
26/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla allergia on vienyt haju- ja makuaistin kokonaan lähes joka kevät jo vuosikymmenien ajan. Ei maista eikä haista edes valkosipulia. Voi kestää parikin viikkoa yhteen menoon.

Koronassa sen sijaan maku-. ja hajuaisti heikkeni, mutta poikkeuksellisesti myös vääristyi ja esim. kahvi maistui aivan karmealta.

Vierailija
27/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin jouluna -19 miehen kanssa poikkeuksellisen kipeitä. Ikinä ollut keuhkoissa sellaista kipua, olin hädissäni. Päänsärky oli myös voimakas, koko ajan mietittiin voiko olla muka tavallista flunssaa. Molemmilta meni maku- ja hajuaisti puoleksi vuodeksi.

Kieltämättä jälkeenpäin mietitty olisiko voinut olla koronaa.

Olette miettineet, mutta ei ole tullut mieleen mennä vasta-ainetestiin. Viimeistään ennen rokottautumista olisi voinut olla ihan järkevää.

Vanhoja kommentteja mutta tiedoksi että ainakaan silloin niihin vasta-ainetesteihin ei noin vain menty. Kyselin sekä työterveydestä että julkiselta ja kun ei ollut tietoa että kauanko vasta-aineet näkyy. Myös meidän perhe sairasti samoihin aikoihin ainakin influenssan (tämä varmistettiin näytteellä) mutta eihän koronatestejä silloin ollut. Pitkäaikaisoireita on ollut jokaisella perheenjäsenellä vaihtelevasti, minua ja lasta on tutkittu erikoissairaanhoidossa pidempään, mitään selitystä kivuille ja muille oireille ei ole kokeissa tai kuvissa löytynyt. Lapsen kivut ovat onneksi vähentyneet. Koronan olemme lapsen kanssa (varmistettu näytteellä) sairastaneet kahdesti, lapsella selkeä "räkätauti", mulla poikkeavat oireet joista ei Suomessa paljon tietoa ole. Mutta mulla ainakin influenssa (A) on ollut pahempi kuin korona, ellei tämä eka kerta sitten ollut molemmat yhtä aikaa (?) 

Vierailija
28/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini menetti hajuaistin flunssan/nuhakuumeen/minkälie jälkeen 1990-luvulla. Oliko se melestäsi silloinkin koronaa?

Minulla oli sama juttu toukokuussa joskus 1992. Flunssa ei meinannut millään lähteä ja kuuden viikon jälkeen otin antibioottia kuurin, eikä sittenkään lähtenyt kokonaan. Tuloksena oli että haju- ja makuaisti olivat koko kesän poissa. Syksyllä joskus rupesin taas maistamaan kahvin makua ja huomaamaan sen tuoksun ja siitä sitten tulivat aistit vähän ajan kuluttua takaisin. Täytyy sanoa, että tämän kaameuden jälkeen mulle ei sitten flunssaa tullut 18 vuoteen. 

Vierailija
29/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli koronaa jo syksyllä 2019, vaikkei sitä tunnistettukaan silloin. Jälkikäteen on analysoitu näytteistä.

Ja mistähän tämä korona oli peräisin olisiko jotain faktaa?

Vierailija
30/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähtenyt aina flunssassa haju ja makuaisti. Olen yli 50 vuotias. Korona oli vuosisadan pahin kusetus. 

Vierailija
31/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssahan poistettiin terminä vuosiksi 2020-2022 jotta saatiin aikaan valtava koronahysteria ja rahastus ja vallansiirto.

Tämän jälkeen influenssa termi otettiin taas käyttöön.

Vierailija
32/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomat kertoi vuonna 2017 flunssan takia hajuaistinsa menettäneestä Piasta.

Vierailija
33/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli -19 noita oireita.

Vierailija
34/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini menetti hajuaistin flunssan/nuhakuumeen/minkälie jälkeen 1990-luvulla. Oliko se melestäsi silloinkin koronaa?

Todennäköisesti. Vuonna 2020 kirjoiteltiin vielä, että koronaa on ollut jo vuosikymmeniä. Sitten se vuoden 2020 korona muutettiin nimeltään Covid-19:ksi, ja unohtui tuo, että sitä koronaa on ollut ennenkin.

t. eri

Vierailija
35/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko koronaa siis jo vuonna 2015?

Milloin te tajuatte, että korona on perus kausi-influenssa?

Koronaviruksia on ollut iät ja ajat, samoin kuin muita influenssa variaatioita. Osa noista vaarallisempia ja toiset ei niin hirveästi. Ei tuo ole mikään uusi tieto. Tää yksi tietty variaatio joka osoittautui supervaaralliseksi iski aika yllättäen kansoihin. Mutta kuten ennustettiin, tääkin mutatoitui pikku hiljaa muistuttamaan normaalia kausi-influenssaa joita vastaan voi ottaa rokotteen. 

Vierailija
36/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kans 2019 aivan järjetön kuume, flunssa ja keuhkokipu.

Ei jatkotutkimuksen tarvetta.

Näin ne asiat hoidetaan kotosuomessa.

Vierailija
37/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä ramppasi aasialaisia vuosia tutustumassa jatkuvasti ennen koko koronahässäkkää. Syksyisin flunssaa tuutintäydeltä. Kuumeisia, niska ei käänny, jumissa koko kroppa, hirveitä räkätauteja jo ennen koronasulkuja. 

Vierailija
38/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä 2019 sairastin keuhkokuumetta 8 viikkoa, meinasin kuolla siihen. Aluksi olin happiviiksissä sairaalassa. En tiedä sainko sen Filippiinien reissultaä. Mikä lie sitten ollut, mutta näytti, ettei se koskaan parane.

Vierailija
39/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti. Vuonna 2020 kirjoiteltiin vielä, että koronaa on ollut jo vuosikymmeniä. Sitten se vuoden 2020 korona muutettiin nimeltään Covid-19:ksi, ja unohtui tuo, että sitä koronaa on ollut ennenkin.

t. eri

Alapeukuttajalle tiedoksi, että ihan asiantuntijat tästä kertoivat, että sitä on ollut jo vuosikymmeniä, ainakin parikymmentä vuotta. Ehkä niitä artikkeleita löytyy vielä ip-lehtien arkistoista.

Vierailija
40/51 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Kuka jaksaa enää voukata koronasta.