Videohaastattelut, video hakemukseen jne vain matalapalkka-aloilla
Täällä ja yleisesti muutenkin on itketty sitä, että töihin pääsy on teatteria. Pitäisi olla video työhakemukseen, kaikenlaisia ryhmähaastatteluja yms. Nämä temput kyllä koskevat vain ja ainoastaan sellaisia massa-aloja, joissa ei vaadita lähtökohtaisesti mitään ihmeellistä. Kun vaatimuksia ei niin paljoa ole, niin hakemuksiakin on paljon. Näin ollen jotenkin on karsittava ja keksittävä tähän kaikenlaista.
Sen sijaan kun on ammattitaitoa, jota harvemmalla on ja josta on eniten pulaa, ei tälläisiä sirkustemppuja tarvitse. Itselläni on esimerkiksi rakennusinsinöörin tutkinto ja kokemusta suunnittelijan hommista, mutta myös it-alalta rutkasti taitoja/tietoja. Tälläinen moniosaaminen on erittäin harvinaista. Saan työtarjouksia headhuntereilta vähintään kerran kuukaudessa, joko rakennusalan tai it-alan toimihenkilöhommiin. Tosin it-alalla on yleisesti ikäsyrjintää, jota rakennusalalla on vähemmän. Harkinnassa onkin siirtyä full stack -kehittäjäksi kovalla palkalla.
Lähtokohtaisesti viestini on se, että hankitkaa koulutusta ja kokemusta. Kokemusta saa, kun hakee niitä low entry- paikkoja, jotka palkkaavat opiskelijoita/vastavalmistuneita.
Jos minulta alkaisi joku rekrytoija kyselemään videohakemusta, kertoisin hänelle että kilpaileva firma ei sellaisia kysellyt ja he lupasivat palkan x. Tarjoatteko enemmän? Tai jos olisi joku ryhmähaastattelu. Toteaisin oitis että tämä oli tässä. Tosin minun alallani rekrytoijat eivät puutu itse prosessiin. Asiakas on antanut headhunterille tehtäväksi etsiä tälläisen kaverin. Headhunteri etsii ja ottaa kontaktin esim. linkkarin kautta. Sitten alkaa neuvottelut. Jos palkkataso on itseäni miellyttävä, jatkamme prosessia eteenpäin.
Asiakasyrityksen hr vain antaa oman tukensa paperisotaan, mutta ei puutu itse prosessiin.
Kommentit (10)
Vai noin erinomainen tapaus sinä olet.
Sellainen omakehufantasia vauvapalstalle maanantaiaamuna. Hohhoijaa.
Jos pitää mamma palstalla hehkuttaa kuinka osaava ja hyvä olet, usko pois, et ole. :D :D
Minäpä tiivistin sinun kirjoituksesi:
- Videot ja ryhmähaastattelut koskevat vain massa-aloja, joilla ei paljoa vaadita.
- "Hankitkaa" koulutusta ja kokemusta. Kokemusta saa, kun hakee niitä low entry- paikkoja, jotka palkkaavat opiskelijoita/vastavalmistuneita.
Loppuosa käsitteli herra/rouva rakennusinsinöörin omaa erinomaisuutta, joka tekee hänestä harvinaisen ja halutun.
Jostain syystä tuollainen hakijaaa halvebtava puputanssivideoperseily on päässyt pesiytymään täkäläiseen työelämään, myös niissä "paremmissa duuneisss".
Itse työhönottavassa asemassa taas olen käynyt vastaiskuun ja paluu-perusteisiin haastatteluissa: HR ei todellakaan sotkeudu rekryprosessiin kuin duunipaikan julkisen ilmoituksen laatimisessa, seuraavan kerran pääsevät mukaan onboardingissa. Haastattelu tehdään samaan aikaan kolmen hepun toimesta eli tuleva esimies, tuleva kollega ja tuleva tekninen liidi/projektitsiiffi.
Kummasti on toiminut, viimeisen kahden vuoden aikana yksi vikarekry (koeajalla ulos...), muuten palkatut olleet hyviä tai erittäin hyviä.
Huvittavin oli eräs rekrytointifirma, noin 10 vuotta sitten, pyysi suosituksia, heh.
Ja kun kysyin hämmennyksissäni, parilta aiemmalta työnantan edustajalta, hekin ihmettelivät, että mihin työhön olen oikein hakemassa, vaikuttaa oudolta vaatimukselta työhaastattelussa, kun kyseessä asiantuntijatyö, vaativa sellainen. En sitten päässyt siihen työhön, kun en saanut kerrottua heti sopivia suosittelijoita. Todennäköisesti onneksi, koska jos firma palkkaa epäpätevän rekrytoijan, se todennäköisesti palkkaa myös epäpätevän työntekijänkin. Osaajat kierretään kaukaa.
Aika lapsellinen pohjavire etenkin tuossa viimeisessä kappaleessa. "Ja tää sitten sanois että..."
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tuollainen hakijaaa halvebtava puputanssivideoperseily on päässyt pesiytymään täkäläiseen työelämään, myös niissä "paremmissa duuneisss".
Itse työhönottavassa asemassa taas olen käynyt vastaiskuun ja paluu-perusteisiin haastatteluissa: HR ei todellakaan sotkeudu rekryprosessiin kuin duunipaikan julkisen ilmoituksen laatimisessa, seuraavan kerran pääsevät mukaan onboardingissa. Haastattelu tehdään samaan aikaan kolmen hepun toimesta eli tuleva esimies, tuleva kollega ja tuleva tekninen liidi/projektitsiiffi.
Kummasti on toiminut, viimeisen kahden vuoden aikana yksi vikarekry (koeajalla ulos...), muuten palkatut olleet hyviä tai erittäin hyviä.
Näin se on myös omalla asiantuntija-alalla toiminut. Ala on vaativa ja paljon kaikenlaista erikoisosaamista. Palkataan toki myös opiskelijoita, koska jostain se on alotettava ja opiskelijat ovat erinomaisia rekryjä olleet. Tietävät jo perusteet pääosin. Hr ja muut tukitoiminnot eivät tiedä meidän alasta ja teknisistä termeistä yhtään mitää. Heitä ei kannata vaivata. Me lähetämme hr:le speksit siitä, mitä haetaan. Hr tekee ilmoituksen. Kontaktit hoitaa esimies ja sopii haastikset. Haastikset yleensä rentoja rupattelutuokioita. Ei siellä mitään hakemuksia katsella eikä työtodistuksia. Ei kuulu alan tapoihin. Tosin meidän yksikölle tulee opiskelijoita pääosin vain yhdestä koulusta. Kokeneempia voi tulla muualtakin. Rupattelutuokioissa on paikalla esimies, kolleega ja yksi projektipäällikkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on myös omalla asiantuntija-alalla toiminut. Ala on vaativa ja paljon kaikenlaista erikoisosaamista. Palkataan toki myös opiskelijoita, koska jostain se on alotettava ja opiskelijat ovat erinomaisia rekryjä olleet. Tietävät jo perusteet pääosin. Hr ja muut tukitoiminnot eivät tiedä meidän alasta ja teknisistä termeistä yhtään mitää. Heitä ei kannata vaivata. Me lähetämme hr:le speksit siitä, mitä haetaan. Hr tekee ilmoituksen. Kontaktit hoitaa esimies ja sopii haastikset. Haastikset yleensä rentoja rupattelutuokioita. Ei siellä mitään hakemuksia katsella eikä työtodistuksia. Ei kuulu alan tapoihin. Tosin meidän yksikölle tulee opiskelijoita pääosin vain yhdestä koulusta. Kokeneempia voi tulla muualtakin. Rupattelutuokioissa on paikalla esimies, kolleega ja yksi projektipäällikkö.
Näin vastaa ap itselleen.
työelämä on jo ihan täyttä dystopiaa, ei siinä enää ole kyse mistään toimeentulosta vaan pelkästä ihmisten vedättämisestä ja alistamisesta, kontrolloinnista, teetetään turhaa työtä väsyksiin asti ettei ihmiset jaksaisi ajatella koko tämän systeemin mielettömyyttä...