Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää asennelko niitä hassuja led-lisävaloja autoonne

Vierailija
27.12.2021 |

Ne pilaavat auton muotoilun, yhtään näyttävää viritelmää en vielä ole nähnyt. Tehdasvalmisteiset valot riittävät vallan hyvin. Ajelen paljon pimeässä ja maaseudulla, mitään tarvetta lisävaloille ei ole. Ja muistakaa ottaa pitkät ajoissa pois ettei vastaantulija sokaistu. Itse olen joutunut monesti "rankaisemaan" tälläistä valo-pelleä räpäyttämällä pitkät sen silmille pari metriä ennen kohtaamista. Sen jälkeen on varmasti ollut huolellisempi kaukovalojen käytössä. Tilannenopeus on ratkaisu turvalliseen ajoon, ei ajovalojen määrä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanssa-autoilijoiden kouluttaminen on aina yhtä fiksua käytöstä.

Vierailija
2/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko on sokaista se pitkien käyttäjä? Harva tahallaan pitkiä unohtaa päälle. Varmasti itsellesikin voi sama joskus käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajelen paljon pimeässä maaseudulla, ja todellakin käytän meidän kahdesta autosta sitä, jossa on se led-lisävalo. Ai että, miten mukavaa on nähdä kunnolla! Auto ei kerro mun identiteetistä mitään, se on kulkuneuvo. En osta sitä muotoilun takia.

Vierailija
4/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi raivohullu kuski. Kiva varmaan aiheuttaa kostamisen iloksi vaaratilanteita.

Vierailija
5/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloittaja, mitäpä, jos räpsäyttäisit niitä valojasi sille, joka mielestäsi pitää pitkiä päällä liian pitkään? Tuo sun rankaisu voi olla vaarallista.

6/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama jos räpsyttelet niitä valoja pari metriä ennen kohtaamista. Ei se vastaantulijaa häiritse  Meille  opetettiin että pitkät saa vaihtaa kun ollaan kohtaamassa vastaantulija. ne pari metriä on ihan yhdentekevä, 6 metriäkään ei häiritse. Ne valot näyttävät eteenpäin 

Vierailija
7/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Ihan sama jos räpsyttelet niitä valoja pari metriä ennen kohtaamista. Ei se vastaantulijaa häiritse  Meille  opetettiin että pitkät saa vaihtaa kun ollaan kohtaamassa vastaantulija. ne pari metriä on ihan yhdentekevä, 6 metriäkään ei häiritse. Ne valot näyttävät eteenpäin 

Mua häiritsee. Tässä vähän aikaa sitten ei ollut ojaan ajaminen kaukana, kun joku pani pitkät ihan lähellä päälle ja sokaistuin täysin. Ja ennen kuin kysyt, ei, en katsonut niihin valoihin, vaan penkkaan oikealle.

8/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin vanhemmissa autoissa valot on  kuin vanha oljylamppu, huono valaisuteho

No, itsellä on hyvät ledit molemmissa autoissa, toisessa kääntyvät ajovalot

9/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Mua häiritsee. Tässä vähän aikaa sitten ei ollut ojaan ajaminen kaukana, kun joku pani pitkät ihan lähellä päälle ja sokaistuin täysin. Ja ennen kuin kysyt, ei, en katsonut niihin valoihin, vaan penkkaan oikealle.

Tietysti pitää huomioida kumpaan suuntaan tie kaartuu ja valot osoittavat

Vierailija
10/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Hei kysymys sinulle nimimerkki BMW- olen aiemmin aina pitänyt kesät talvet, yöt päivät ajoivaloja koska huomiovalot ovat sellaiset tuikut. Ositn juuri käytetyn BMW:n ja siinähän on automaattiset valot. Oman alustavan kokemukseni mukaan päiväajovalo on riittävän kirkas ja automaatti tuntuu laittavan "oikeat" valot päälle riittävän ajoissa. Oletko itse kokeillut tuota automaattiasentoa? Entä palaako BMW:ssä myös takavalot tuossa päiväajovaloasennossa?

Vierailija
11/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Oli sellainen pöperökeli. Eipä ollut siinä sokkona helppo ajella.

Vierailija
12/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän vältellyt noita räpsimisiä, en koskaan "rankaise" ketään millään valoshowlla tai töötillä, se on huonoa käytöstä.

Ainoa poikkeus on nämä joilla on pilkkopimeällä päiväajovalot ja takavalot kokonaan kiinni. Usein pikku räpäyksestä tajuavat laittaa kunnon ajovalot päälle. Eilen kuitenkin tojopappa ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja Tulin taakse ja väläytin pitkiä, ei muuta reaktiota kuin että nopeus laski. Valot pysyivät pimeinä. Kun lopulta menin toiselle kaistalle, niin ikivanha ukkohan siellä tiiraili ratin yli rillit nokalla. Ei tainnut ukkeli nähdä hyvin, kun edessä pelkät parkit.

Vierailija
13/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on erittäin hyvät. Minulle on henkilökohtaisesti tärkeämpää se, että näen esim. hirven edes sekuntia aiemmin, kuin jonkun tuntemattoman tollon mielipide siitä että lisävalo on ruman näköinen.

Vierailija
14/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peura-alueella ajelevana todellakin haluan nähdä ne pientareet kunnolla ja auton ulkonäkö on sivuseikka. Ja tuo valojen räpsyttelysi ei häirii yhtään. Tilanne on nopeasti ohi, enkä tuijota niitä vastaan tulevien valoja.

Vierailija
15/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän vältellyt noita räpsimisiä, en koskaan "rankaise" ketään millään valoshowlla tai töötillä, se on huonoa käytöstä.

Ainoa poikkeus on nämä joilla on pilkkopimeällä päiväajovalot ja takavalot kokonaan kiinni. Usein pikku räpäyksestä tajuavat laittaa kunnon ajovalot päälle. Eilen kuitenkin tojopappa ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja Tulin taakse ja väläytin pitkiä, ei muuta reaktiota kuin että nopeus laski. Valot pysyivät pimeinä. Kun lopulta menin toiselle kaistalle, niin ikivanha ukkohan siellä tiiraili ratin yli rillit nokalla. Ei tainnut ukkeli nähdä hyvin, kun edessä pelkät parkit.

Mun mielestä siinä räpsimisessä ei oo mitään vikaa. Just eilen kävi niin, että ajoin tosi väsyneenä töistä kotiin, enkä erään auton tullessa vastaan tajunnut, että mulla on pitkät päällä. Tuo autoilija väläytti mulle valoja ja vaihdoin lyhyille. Sen sijaan se ohittaessa vaihtaminen on silkkaa mulkkuutta. Toivottavasti sitä ei enää autokoulussa opeteta, kun nykyään autoissa on niin tehokkaat valot.

Vierailija
16/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automatiikka. Se, että joku pitää pitkiä liian pitkään johtuu siitä, että sinä vaihdat omasi lyhyelle liian aikaisin ja automatiikka ei tunnista niitä valoja.

Vierailija
17/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automatiikka. Se, että joku pitää pitkiä liian pitkään johtuu siitä, että sinä vaihdat omasi lyhyelle liian aikaisin ja automatiikka ei tunnista niitä valoja.

Ihanko totta kuvittelet, että kaikilla tienkäyttäjillä on automaattiset valot?

Vierailija
18/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räpsikää valojanne ajoissa, jos huomauttaa pitää. Monet vaihtavat lähivaloille kyllä aivan liian aikaisin ja vaarantavat siten liikennettä, ja vielä alkavat räpsiä valoja muille, jotta nämäkin vaarantaisivat.

Vierailija
19/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n maaseutu noin 20km ydinkeskustan ulkopuolella?

Vierailija
20/22 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne rumat, mutta toisaalta on kiva, kun on kilometri kirkasta baanaa edessä.