Soittaako kenenkään lapsi klarinettia?
Tuollaista soitinta ollaan vähän mietitty? Onko kovin vaikea soitin? Onko kamalan kovaääninen (kerrostalossa soitettavaksi)? Muuta klarinettiin liittyvää?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:22"]Pitäisi olla jo rautahampaat lapsella.
Hieno soitin ja ei ole äänekkäimmädtä päästä.vrt piano joka resonoi rakenteita pitkin.
[/quote]
Miksi pitää olla rautahampaat?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:13"]
Lapseni soittavat musiikkiopistossa ja 6. luokkalainen poikani soittaa klarinettia. Hyvin on sujunut jo useamman vuoden ja kivasti poika on oppinut ja edistynyt. Valitsi itse soittimekseen klarinetin opiston soitinten esittelyillassa, jossa oli myös mahdollisuus keskustella opettajien kanssa. Olen kokenut juurikin tämän illan tärkeäksi soitinta valittaessa. Toinen tyttäristäni muuttikin mieltään viulusta vaskipuhaltimeen kokeiltuaan opiston järjestämässä illassa monia eri soittimia.
Klarinetin ääni on kaunis ja siinä on puupuhaltimelle ominaista pehmeyttä. Jokaiseen puhallinsoittimen kertyy soitettaessa hengitysilmasta nestettä, jokainen soitin tyhjennetään ja puhdistetaan omalla tavallaan. Ihan normaalia puhallinsoittimen huoltoa. Eikä yhtään ällöä, niinkuin joku kirjoitti.
terveisin, kolmen musiikkiopistolaisen äiti
[/quote]Kivalta kuulostaa.
Ap:n poika siis heitti tuon idean klarinetista sivusoittimeksi juuri ja sen jälkeen olen googlaillut kaikkea siihen liityvää. Ihan mukavalta soittimelta vaikuttaa ja jos poika itse ajattelee jaksavansa vielä yhden soittimen opettelun, niin mikäs siinä.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:56"]
Onko perheesi muuten musikaalinen?
[/quote]Vastataanpa tähänkin. Ollaan melko musikaalinen perhe. Lauletaan ja soitetaan. Osa enemmän, osa vähemmän. Vanhin poika (siis tämä klarinettia haluava) on ehdottomasti lahjakkain musiikissa. Kaksi lasta opiskelee musiikkiopistossa samoin kuin minä nuorena.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:46"]Klarinetin lisäksi minua kiinnostaisi huilu. Millainen soitin se on lapselle? (Hakulomakkeita täytellään tässä.) [/quote] Aaa niin te ootte niitä perheitä joissa äiti määrää mitä lapsi harrastaa.
[/quote]Nii, on tosi väärin jos vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsensa soittoharrastuksesta. Vanhempi ei saa selvittää pätkääkään soittimista, lapsi selvittäköön itse. Jos haluaa soittaa 5-vuotiaana tuubaa kerrostalossa, niin siitä vaan hakupapereita täyttämään. Yksin.
[/quote]
mun äiti oikeasti oli tollainen. Olisin ollut tyytyväinen jos olisi joskus pakottanut johonkin treeneihin ja ottanut selvää mikä olisi mulle hyvä! Ehkä osaisin nykyään soittaa muutakin kuin suutani! Sitäpaitsi musikaalisuus on erittäin hyvä juttu, ja voihan sitä soitinta myöhemmin vaihtaa jos tahtoo, nuotit kuitenkin ja perusasiat jos osaa niin helpompaa sitten se vaihtokin.
Ap:lla ainakin lapsi itse ehdotti tuota klarinettia. Minä en tunne tuota soitinta yhtään.
Minä soitin. Ei se kamalan kovaääninen ole. Ärsyttävää kun sitä räkää tulee ja pilliä joutuu aina kuivaamaan ja kokoamaan. Kielet ovat irrallisia ja niitä joutuu kostuttamaan. Alussa helppoa, mutta sitten vaikenee, varsinkin jos motivaatiota ei riitä harjoitteluun. Kai se jollekin sopii.
Näen silmssäin, millainen kulttuurikoti teillä on.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:57"]
Jos mun pojat soittas klarinettia tai jotain yhtä homoa, heittäisin ne pihalle. Fägäreitä en saman katon alla katselisi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:57"]
Jos mun pojat soittas klarinettia tai jotain yhtä homoa, heittäisin ne pihalle. Fägäreitä en saman katon alla katselisi.
[/quote]Sun pitäisi mennä katsomaan minkä näköistä/oloista väkeä musiikkiopistossa on. Eihän homoutta tietenkään päälle päin näe ja tilastollisesti varmasti osa porukasta onkin homoja, mutta hirveän tavallisia poikia tuolla liikkuu. Ihan samat tietokonepelit, action-kamerat ja tyhmät jutut on niillä mielessä kuin vaikka jalkapalloilijoillakin.
Pitäisi olla jo rautahampaat lapsella.
Hieno soitin ja ei ole äänekkäimmädtä päästä.vrt piano joka resonoi rakenteita pitkin.
Klarinetin lisäksi minua kiinnostaisi huilu. Millainen soitin se on lapselle?
(Hakulomakkeita täytellään tässä.)
Soitapa eri soittimia lapselle vaikka youtubesta ja kysele vähän mikä häntä miellyttää noin Niinkuin soundillisesti.
Älä missään nimessä ota huilua. Monet ajattelevat, että pieni ja kevyt soitin on lapselle hyvä, mutta soittoasento on todella rasittava. Monella huilunsoittajalla on niskat ihan järkyttävän jumissa.
Sekä klarinettiin että huiluun täytyy olla riittävän pitkät kädet ja sormet, klarinetissa tarvitaan myös sormiin riittävästi paksuutta, jotta ne peittävät soittimen reiät. Jos teillä opistossa on tutustumispäivä, niin kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa soittimia.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:46"]Klarinetin lisäksi minua kiinnostaisi huilu. Millainen soitin se on lapselle?
(Hakulomakkeita täytellään tässä.)
[/quote]
Aaa niin te ootte niitä perheitä joissa äiti määrää mitä lapsi harrastaa.
2v lapseni ei soita, mutta itse olen soittanut klarinettia. Melko helppoa eikä liian kovaääninen kerrostaloon. Itsekkin silloin asuttiin kerrostalossa. Kyllä ne pienetkin sormet riittää soittamiseen, mutta huilu tosiaan on aika huono juuri varsinkin niskan saa jännittymään
Minä soitan. Alkeet oli vaikea oppia, mutta sitten se alkoi sujumaan. Äitini ainakin kielsi soittamisen vanhassa kodissamme (kerrostalo) äänen takia :D
-13v tyttö
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:46"]Klarinetin lisäksi minua kiinnostaisi huilu. Millainen soitin se on lapselle? (Hakulomakkeita täytellään tässä.) [/quote] Aaa niin te ootte niitä perheitä joissa äiti määrää mitä lapsi harrastaa.
[/quote]Nii, on tosi väärin jos vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsensa soittoharrastuksesta. Vanhempi ei saa selvittää pätkääkään soittimista, lapsi selvittäköön itse. Jos haluaa soittaa 5-vuotiaana tuubaa kerrostalossa, niin siitä vaan hakupapereita täyttämään. Yksin.
[/quote]
Kuulostaa vähän siltä että tuo on semmoinen juttu josta ei lapselta edes kysytä mielipidettä. Se koira älähtää jne...