Soittaako kenenkään lapsi klarinettia?
Tuollaista soitinta ollaan vähän mietitty? Onko kovin vaikea soitin? Onko kamalan kovaääninen (kerrostalossa soitettavaksi)? Muuta klarinettiin liittyvää?
Kommentit (33)
Miten olisi jos veisit sen lapsen kokeilemaan eri soittimia (jos teidän opistolla on esittelypäivä) ja valitsemaan ihan itse mieluisin? Näin saisit huomattavasti motivoituneemman pikku soittajan. Ties vaikka haluaisi mielummin soittaa käyrätorvea kuin klarinettia :)
Älkää edes harkitko mitään puhallettavaa soitinta kerrostalossa, mikäli haluatte pitää yllä naapurisopua. Itse heräsin viimeksi torstaina kasin ja ysin välissä naapurin muksun torvitreeneihin makkarimme seinän takana. Lapsi on nyt ainakin vuoden päivät treenannut, ja voin sanoa, että vieläkin tuo puhaltelu kuulostaa ihan syövältä kun vuosi sitten.
Joku sähköinen soitin johon saa kuulokkeet sopii sinne kerrostaloon.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:46"]Klarinetin lisäksi minua kiinnostaisi huilu. Millainen soitin se on lapselle? (Hakulomakkeita täytellään tässä.) [/quote] Aaa niin te ootte niitä perheitä joissa äiti määrää mitä lapsi harrastaa.
[/quote]Nii, on tosi väärin jos vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsensa soittoharrastuksesta. Vanhempi ei saa selvittää pätkääkään soittimista, lapsi selvittäköön itse. Jos haluaa soittaa 5-vuotiaana tuubaa kerrostalossa, niin siitä vaan hakupapereita täyttämään. Yksin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:35"]
Minä soitin. Ei se kamalan kovaääninen ole. Ärsyttävää kun sitä räkää tulee ja pilliä joutuu aina kuivaamaan ja kokoamaan. Kielet ovat irrallisia ja niitä joutuu kostuttamaan. Alussa helppoa, mutta sitten vaikenee, varsinkin jos motivaatiota ei riitä harjoitteluun. Kai se jollekin sopii.
[/quote]Kuulostaapa ällöttävältä.
Miten voi olla aluksi helppoa ja sitten vaikeaa? Kai sitä olisi voinut vaikeusastetta heti aluksikin kasvattaa ja vastaavasti myöhemmin edetä hitaammin.
Ainahan kaikki vaikenee. Alussa käytetää vain yhtä sointua jne.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:35"]
Minä soitin. Ei se kamalan kovaääninen ole. Ärsyttävää kun sitä räkää tulee ja pilliä joutuu aina kuivaamaan ja kokoamaan. Kielet ovat irrallisia ja niitä joutuu kostuttamaan. Alussa helppoa, mutta sitten vaikenee, varsinkin jos motivaatiota ei riitä harjoitteluun. Kai se jollekin sopii.
[/quote]Kuulostaapa ällöttävältä.
Miten voi olla aluksi helppoa ja sitten vaikeaa? Kai sitä olisi voinut vaikeusastetta heti aluksikin kasvattaa ja vastaavasti myöhemmin edetä hitaammin.
[/quote]
Jos mun pojat soittas klarinettia tai jotain yhtä homoa, heittäisin ne pihalle. Fägäreitä en saman katon alla katselisi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:55"]
[/quote]Yleensä myös taidot kasvavat yhtä aikaa vaikeusasteen kanssa, joten asiat tuntuvat koko ajan suunnilleen yhtä vaikeilta.
Ei ne taidot vaan itsekseen kasva, jos ei yhtään harjoittele.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:57"]
[/quote]Yleensä myös taidot kasvavat yhtä aikaa vaikeusasteen kanssa, joten asiat tuntuvat koko ajan suunnilleen yhtä vaikeilta.
[/quote]
Lapseni soittavat musiikkiopistossa ja 6. luokkalainen poikani soittaa klarinettia. Hyvin on sujunut jo useamman vuoden ja kivasti poika on oppinut ja edistynyt. Valitsi itse soittimekseen klarinetin opiston soitinten esittelyillassa, jossa oli myös mahdollisuus keskustella opettajien kanssa. Olen kokenut juurikin tämän illan tärkeäksi soitinta valittaessa. Toinen tyttäristäni muuttikin mieltään viulusta vaskipuhaltimeen kokeiltuaan opiston järjestämässä illassa monia eri soittimia.
Klarinetin ääni on kaunis ja siinä on puupuhaltimelle ominaista pehmeyttä. Jokaiseen puhallinsoittimen kertyy soitettaessa hengitysilmasta nestettä, jokainen soitin tyhjennetään ja puhdistetaan omalla tavallaan. Ihan normaalia puhallinsoittimen huoltoa. Eikä yhtään ällöä, niinkuin joku kirjoitti.
terveisin, kolmen musiikkiopistolaisen äiti
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:59"]
Ei ne taidot vaan itsekseen kasva, jos ei yhtään harjoittele.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:57"]
[/quote]
[/quote]Niin? Jos opiskelee jonkun soittimen soittoa, niin eikö silloin harjoitella? Ei kai kukaan soitonope anna koko ajan vaikeampia kappaleita soitettavaksi jos lapsi ei yhtään harjottele ja edisty?
Erinomaisen asiaton ”älä missään nimessä”-kommentti.
Onpas paljon ikäviä kommentteja! Parempi olisi lähteä pihalle aivojaan tuulettamaan kuin ei ole mitään järkevää sanottavaa!!
Klarinetti on hieno soitin, jossa on kaunis ääni, mutta kyllä silläkin pystyy soittamaan korkealta ja kovaa! :D
Siskon tyttö soittaa on nyt 10v. Mieheni on soittanut sitä jo noin 40v, tykkään siitä kaunis ääni.