Introverttiys
Onko palstalla erittäin introverttejä tapauksia? Voisitteko selittää minulle itseänne ja miten toivoisitte jonkun toimivan tapailusuhteessa. Tapasin miehen joka vaikuttaa todella estyneeltä ja sanoikin olevansa introvertti, mutta jatkaa kaikesta huolimatta viestittelyä ja haluaa tavata
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Hidas eteneminen ja tapaamiset harvassa, älä painosta jos toinen ei hetkeen ota yhteyttä. Jos suhde etenee ystävät ja sukulaiset voi muodostua kompastuskiveksi, voi olla vaikea muodostaa suhdetta kumppanin omaisiin ja parasta olisi jos parisuhde olisi vain kahden kauppa ja kumpikin pitäisi pääsääntöisesti yksin itsenäisesti yhteyttä omiin tärkeisiin ihmisiin.
Hleensä jos on tosi kiinnostunut ja ihastunut johonkin niin haluaa kyllä tavata ja osaa osoittaa sen. Jos olet itse kovin erilainen tai ääri ekstrovertti ei ehkä kannata vaivautua suhteesta ei tulisi mitään
Jos päädytte parisuhteeseen asti, niin ole valmis hyväksymään se että introvertimpi osapuoli ei kaipaa eikä jaksa yhtä paljon sosiaalista elämää, menoa ja meininkiä kuin sinä ekstrovertimpana ehkä toivot yhteiseltä elämältä. Joustoa ja kompromisseja tarvitaan.
Introvertti tuskin pystyy parisuhtuuseen koska introvertit väsyy toisen ihmisen seurassa ja eikös introvertit viihdy paljon yksin joten miten sellaisesta on parisuhteeseen? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ovatko introvertit edes kiinnostuneita muista ihmisistä
Jännä, että mulle tulee usein sama kysymys mieleen sellaisista oikein ulospäinsuuntautuneista, puheliaista tyypeistä. Että seuraa kaivataan, juu, mutta ovatko muut ihmiset lähinnä jotain yleisöä ja ajankulua tälle henkilölle? ;)
Ollaanko heistä ja heidän mielipiteistään ja tuntemuksistaan juurikaan kiinnostuneita, kun papatetaan menemään...
Vierailija kirjoitti:
Introvertti tuskin pystyy parisuhtuuseen koska introvertit väsyy toisen ihmisen seurassa ja eikös introvertit viihdy paljon yksin joten miten sellaisesta on parisuhteeseen? 🤔
Toki introvertitkin viihtyvät suhteessa, he ovat vaan valikoivia sen suhteen kenen seurassa heidän mielestään kannattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Lue ihmeessä aiemmat kommentit, niin ymmärrys kasvaa. Kaikille parisuhde ei muuten tarkoita joka vapaahetken kylki kyljessä nyhräämistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki introvertitkin viihtyvät suhteessa, he ovat vaan valikoivia sen suhteen kenen seurassa heidän mielestään kannattaa olla.
Eli introvertti ei ole ihminen kuka viihtyy omassa seurassa vaan introvertti on nirso seuran suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko introvertit edes kiinnostuneita muista ihmisistä
Introvertit tykkäävät enemmän sellaisista syvällisistä keskusteluista, ei niinkään mistään pinnallisesta juubajaabasta.
Juuri näin. Introvertit ovat tavallaan kiinnostuneempia sinusta kuin ekstrovertit, koska he haluavat mieluummin oppia tuntemaan ne sielusi syvemmät sopukat kun ekstrovertit useimmiten tykkäävät pitää asiat enemmän pinnallisella tasolla.
Turhauttavaa aina huomata, miten vääriä ja kummallisia käsityksiä ihmisillä on introverteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli introvertti ei ole ihminen kuka viihtyy omassa seurassa vaan introvertti on nirso seuran suhteen?
Introvertit ehkä kaipaavat enemmän sellaista sielunkumppanuutta kuin vain pelkkää juttuseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Turhauttavaa aina huomata, miten vääriä ja kummallisia käsityksiä ihmisillä on introverteista.
Korjaa toki vääriä väittämiä haluaisin tietää
Millainen ihminen on introvertti ja millainen on ekstovertti?
Olen aina luullut että introvertti on ihminen kuka tykkää olla enemmän omissa oloissa ja ekstovertti on ihminen kuka tykkää muiden ihmisten seurasta mutta tässä ketjussa tuntuu siltä ettei introvertillä ja ekstovertilla ole eroavaisuuksia?
Miks täällä luullaan et introvertti = erakko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimme olla sekä että.
Eikä se kai niinkään mitään "nirsoutta" ole, mutta itse ainakaan en nauti kuin sellaisten ihmisten seurasta joiden kanssa on yhteisymmärrystä ja luottamusta. Useimmiten toisten introvertinpuoleisten, mutta tämä ei ole mikään sääntö. Eivät kaikki sosiaalisetkaan tapaukset ole uuvuttavaa seuraa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimme olla sekä että.
Eikä se kai niinkään mitään "nirsoutta" ole, mutta itse ainakaan en nauti kuin sellaisten ihmisten seurasta joiden kanssa on yhteisymmärrystä ja luottamusta. Useimmiten toisten introvertinpuoleisten, mutta tämä ei ole mikään sääntö. Eivät kaikki sosiaalisetkaan tapaukset ole uuvuttavaa seuraa ;)
Eli lähes kaikki ihmiset on tuon perusteella introvertteja, miksi te luulette olevanne jotain uniikkeja lumihiutaleita?
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen on introvertti ja millainen on ekstovertti?
Olen aina luullut että introvertti on ihminen kuka tykkää olla enemmän omissa oloissa ja ekstovertti on ihminen kuka tykkää muiden ihmisten seurasta mutta tässä ketjussa tuntuu siltä ettei introvertillä ja ekstovertilla ole eroavaisuuksia?
Vaikea sanoa, miten olet voinut saada sellaisen käsityksen, ettei eroavaisuuksia olisi.
Suurin osa ihmisistä ei ole kummassakaan ääripäässä eli introverttikaan ei ole synonyymi erakolle joka ei kaipaisi/kykenisi vuorovaikutukseen muiden kanssa ollenkaan. Sosiaalisuus vaan kuormittaa meitä ja kaipaamme sen vastapainoksi enemmän tai vähemmän yksinoloa. Harvojen ja valittujen läheisten seura ei niinkään kuormita, mutta parisuhteessakin kaipaa ajoittaista vetäytymistä omaan rauhaan.
Sanoisin että joo jollain tasolla ollaan kranttuja seuran suhteen. Ei riitä energia ylläpitämään monia ystävyyssuhteita kun käy töissä ja sen jälkeen on yksin ja sitten ehkä näkee jotain ystävää. Jos tulee joku tyttöystävä kuvioihin niin se tarkottaisi samalla että jotkut muut ystävyyssuhteet jäisivät vähemmälle tai jopa kokonaan pois. Ja ystävyyssuhteissa etsimme semmoista henkistä yhteyttä eli kenen kanssa aidosti synkkaa ei introt halua deittailla liukuhihna tyyppisesti useita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimme olla sekä että.
Eikä se kai niinkään mitään "nirsoutta" ole, mutta itse ainakaan en nauti kuin sellaisten ihmisten seurasta joiden kanssa on yhteisymmärrystä ja luottamusta. Useimmiten toisten introvertinpuoleisten, mutta tämä ei ole mikään sääntö. Eivät kaikki sosiaalisetkaan tapaukset ole uuvuttavaa seuraa ;)Eli lähes kaikki ihmiset on tuon perusteella introvertteja, miksi te luulette olevanne jotain uniikkeja lumihiutaleita?
En tiedä kuka sellaista luulee, en minä ainakaan.
Eiväthän ihmiset ole joko-tai, suuri osa on siltä väliltä.
Se on musta hyvä mittari, kumman koet "lataavan akkujasi" ja antavan energiaa: sosiaalisuus ja toisten ihmisten seura vai yksinolo ja vetäytyminen omaan rauhaan. Se kertoo kumpaan ryhmään lähinnä kuulut.
Aika monta väärää yleistystä tullut tässäkin ketjussa taas. Tässä meidän esimerkki:
- Me mieheni kanssa (molemmat introja) edettiin hyvinkin nopeasti kun homma natsasi niin hyvin yksiin. Ei olla ujoja ja estyneitä toistemme seurassa, vaikka muiden uusien ihmisten kanssa ollaan ensin varauksellisia ja haluamme seurata aikamme, onko joku luotettava ja ystävällinen, ennen syvempää tutustumista.
- Tykkään asua yhdessä. Ei vain olla koko ajan toistemme seurassa nokikkain, vaan molemmilla on myös omaa laatuaikaa ja riittävästi itsekseen oloa. Ei toisen intron kanssa saman katon alla asuminen tavallaan edes tunnu sosiaaliselta toiminnalta, kun on oman perheenjäsenen kanssa ja saa olla hiljaa kun haluaa, mennä omaan huoneeseen kun haluaa jne. Ei tarvitse koko ajan puhua pälpättää, vaan saa olla omissa ajatuksissakin.
- Olen hyvin läheinen muutaman ihmisen kanssa ja kerron avoimesti tunteistani ja ajatuksistani. Todellakin päästän ihmisiä lähelle, kun on hyvä luottamus ja yhteys. Hyviä ystäviä ei ole montaa, mutta ne ovat sitäkin parempia. En kuitenkaan viihdy lähtökohtaisesti suurissa porukoissa enkä halua koko ajan sosiaalista hälinää elämääni. Harrastukseni ovat kaikki sellaisia, että harrastan niitä itsekseni.
- Olen hyvinkin kiinnostunut ihmisistä ja nautin ihmisten seurasta. Olen silloin tosi eloisa, puhelias ja hauska. Mutta jaksan sitä sen ajan mitä jaksan ja sitten tarvitsen aikaa itsekseni vastapainoksi. Työelämä usein jo imee sosiaaliset tankkini tyhjiksi, joten vapaa-aikana olen pääasiassa itsekseni ja näen ystäviäni harvakseltaan, mutta kuitenkin säännöllisesti.
Hyviäkin puolia on. Tulee ajateltua asioita itsekseen paljon. Tehtyä myös itsereflektiota. Väitän tuntevani itseni ja rajani tosi hyvin. En säntää päistikkaa tilanteisiin tai ihmissuhteisiin, joista voisi joutua ongelmiin. En ole päällekäyvä ja ihmiset selvästikin tykkäävät puhua minulle ja minun kanssa, koska osaan kuunnella, osoittaa empatiaa ja myös piristää. Sopivalla tasapainolla sosiaalisuuden ja itsekseen olon välillä löydän sopivan mielenrauhan itselleni.
Introvertit tykkäävät enemmän sellaisista syvällisistä keskusteluista, ei niinkään mistään pinnallisesta juubajaabasta.