Pääkaupunkiseudun np-ultra-arvonta, kokemuksia
Neuvolantäti ilmoitti, että seulontakäytänteet ovat muuttuneet niin, että ultraamispaikka käytännössä arvotaan. Hän sanoi laittavansa mulle lähetteen eteenpäin, mutta ei tiedä, mihin sairaalaan se menee. En saa varata aikaa itse enkä soitella perään - enhän edes tiedä, minne soittaa, kun sairaaloita on neljä (Hyvinkää, Espoo, kaksi Helsingissä). Pitää vain odottaa, että jostakin noista sairaaloista tulee kotiin kutsukirje. Jos ei kirjettä näy, lähete on ehkä kadonnut. Sellaista sattuu joskus. Sitten vain jätetään menemättä ekaan ultraan, toinen mahdollisuus saattaa tulla siellä rv 19 tietämillä, niin ehtii vielä tehdä abortin. Hyvää päivänjatkoa.
Ei jumalauta, ajattelin, mutta päätin katsoa, toimisiko tämä uusi systeemi kuitenkin. Nyt on kuitenkin viikot kohta täynnä ekaa np-ultraa ajatellen, johon todellakin aion mennä, eikä kutsukirjettä ollut tullut tänäänkään. Neuvolassa ei yhdistetty tädilleni, ei annettu tietoja minulle suoraan, eikä täti vastannut sähköiseen yhteydenottopyyntööni asiointipalvelussa.
Yksityiselle pääsee tietysti varmistamaan, mutta kertokaapa pääkaupunkiseudun mammat, mihin kaupungilla tai HUS:lla meikäläinen maanantaina soittaa pikku palautepuhelun.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:52"]
Höpöjuttuja ja ihan turhaa stressiä vanhemmille nykyisin.
[/quote]
Noin yleisesti ottaen vanhemmat kyllä kokevat, että on parempi kasvaa loppuraskauden ajan ajatukseen esimerkiksi down-vauvasta, kuin että pommi pudotettaisiin synnytyssalissa tai kotiinlähtötarkistuksessa. Lisäksi keskeytysmahdollisuus säästää valtavalta inhimilliseltä kärsimykseltä ja myös terveydenhuollon menoilta.
Viime viikolla sain tiedon, että terkka voi laittaa lähetteen mihin vain sairaalaan ilman että asiakas saa siitä etukäteen tietää. Eli kun asiakas poistuu terkan luota ensimmäisen neuvolakäynnin (jossa ei tehdä muuta kuin jutellaan) jälkeen, terkka vasta sitten alkaa laittaa sitä lähetettä. Se ei tule näkyviin sähköiseen asiointipalveluun, eli asiakas ei itse voi nähdä, lähtikö lähete ja mihin sairaalaan se osoitettiin. Asiakkaan pitää vain odottaa, sillä aika näyttää, muistiko terkka hoitaa homman ja valitsiko asiakkaan kotikunnan sairaalan...
Asiakas siis odottaa, että kotiin tulisi sairaalasta np-ultrakutsu. Jos sitä ei kuulu, keinot ovat vähissä, sillä kaikki sairaalat ovat ruuhkaiset eikä aikaa enää välttämättä saa.
Ja tosiaan, jos kutsua ei tule, asiakas ei voi oikein soittaa mihinkään, kun ei tiedä, mihin soittaa. Sairaaloita on neljä. Johonkin niistä on ehkä mennyt lähete, jos terkka muisti ja osasi hoitaa asian. Mutta mihin.
Viime viikolla myös tuli tieto, ettei synnytyssairaalaa valita, vaan vasta kun synnytys alkaa, rupeat itse soittelemaan, missä olisi tilaa tulla.
Samoin poistettiin odottavien äitien hammaslääkärikäynnit, joita vielä viime vuosina sai.
Toukokuun lopussa loppuvat lisäksi synnytyssairaaloihin tutustumiset, eli ei pääse etukäteen käymään paikan päällä. Ei vielä tietoa, koskeeko tämä synnytyspelkoisiakin.
Sairaalaan tutustuminen korvataan 1.6.2015 alkaen sairaalavideon katsomisella...
Höpöjuttuja ja ihan turhaa stressiä vanhemmille nykyisin.