Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella yläasteen luokkajako tehdään?

Vierailija
10.04.2015 |

Ainakin me saimme laput, joihin kirjoitettiin kenet halutaan luokalle ja ketä ei. Mutta miten tämä luokkajako yms. käytännössä toteutuu?

-13v tyttö

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko Tampereella ainakin kysellään, ihan joka koulussa :) Tampereella on myös tekstiilityö ja tekninen noin kun kuvasin, vaihto joululta. 

t. koulusihteeri

Vierailija
22/49 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:18"]Missään ei aleta ketä haluaa luokalleen ja ketä ei. Tämä oli kyl mielikuvituksen tuotetta. Yläasteelle mennään aikuistumaan ei taantumaan esikouluasteelle.
[/quote]
Pikemminkin yläasteelle mennään viettämään niitä vuosia aikuistumisen ja lapsuuden välillä. Pistetään siis kaikki murkkuikäiset samaan taloon ja koetetaan selvitä niiden kanssa mahdollisimman hyvin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Täällä kirjoittelee kaksi tyttöä Pohjois -pohjanmaalta. Haluaisimme näihin kysymyksiin vastauksen.

Pääseekö toivotun kaverin kanssa samalle luokalle yläasteella?

Voiko toivoa vain yhden kaverin?

Käykö yläasteen rehtori kertomassa koululla yläasteesta?

Vierailija
24/49 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään että oppilas saa esittää toiveita, kenen kanssa päätyy samalle luokalle. Itse olinkin erityisluokalla.

Vierailija
25/49 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin yläasteen jotain 20 vuotta sitten, joten ihan tuoretta tietoa ei nyt ole. Mutta tuolloin meillä kyllä sai esittää toiveita, kenen kanssa haluaa samalle luokalle. Ja meillä luokat tehtiin kielivalintojen mukaan. Esim. meidän luokalla melkein kaikilla oli a1-kielena ruotsi. 

Muistan, että meillä kävi kuutosella yläastelaisia pitämässä jotain ohjelmaa luokassa.

Vierailija
26/49 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuulemma uskontokuntien mukaan (esim. ortodoksiuskonto tai elämänkatsomustieto samoille luokille, joissa seassa voi olla myös ev. lut. mutta näitä ortodokseja ja elämänkatsomustietoilijoita ei ole kuin tietyillä luokilla) sekä kaveritoiveiden perusteella. Yrittävät saada yhden kaverin samalle luokalle (kahta eri kaveria sai toivoa ja toisen näistä yrittävät saada samalle luokalle). Erikseen on matikkaluokka, jonne oli pääsykokeet. Muut luokat on ihan tavallisia ilman painotuksia.

Vierailija
27/49 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju uusia kommentteja. Yläasteella painotus ja mm Hgissä on valinnanvaraa matematiikka.musiikki.luonnontiede.urheilu.teknologiakasvatus painotteisia yläasteita. Sinne valikoituu hyviä oppilaita. Oli just luku tais olla yle.fi. . Kannattaa ilman muuta valita painotus luokka. Soveltavuuskokeet.

Vierailija
28/49 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaikuttaa myös koulukuljetukset eli samalle luokalle menee ne ketkä ovat samassa kuljetuksessa. Kahta kaveria meilläkin sai toivoa, mutta kyse oli nimenomaan toiveesta. 

Vierailija
29/49 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta luokkien jakoperusteet ovat täysin koulun päätettävissä. Meidän lähiyläasteelle tullaan 4 eri alakoulusta, joten siellä sekoitetaan luokat täysin. Opot yhdessä alakoulujen opettajien kanssa pyrkivät laittamaan samalle luokalle 2-4 kaverusta (ei välttämättä parasta kaverusta, mutta sellaisia, joiden kanssa ovat koulussa) ja rikkomaan klikit ja sijoittamaan häiriköt eri luokille. Ja näytti ainakin oman lapseni kohdalla menevän niin, että samalta alakoululuokalta luokalta samalle yläkoululuokalle ei mennyt sekä tyttöjä että poikia vaan pyrkivät esim. a-luokan tyttöjen kanssa samalle luokalle laittamaan b-luokan poikia.

Osittain vaikutti myös A2-kielivalinta (meidän alueella A1 on "aina" enkku ja A2 on "aina" saksa, siis saa valita muutakin, mutta muita ryhmiä ei käytännössä toteudu).

Ja kavereita ei saanut toivoa.

Vierailija
30/49 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielivalinnat on ainakin meidän lasten yläkouluissa olleet syynä. 

Vierailija
31/49 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju uusia kommentteja. Yläasteella painotus ja mm Hgissä on valinnanvaraa matematiikka.musiikki.luonnontiede.urheilu.teknologiakasvatus painotteisia yläasteita. Sinne valikoituu hyviä oppilaita. Oli just luku tais olla yle.fi. . Kannattaa ilman muuta valita painotus luokka. Soveltavuuskokeet.

Urheiluluokat on yleensä vähän levottomampia kuin nuo muut. Kieli-, kuvis- ja musiikkiluokat aika tyttövaltaisia, mat. ja tekn. poikavaltaisia.

Vierailija
32/49 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko Tampereella ainakin kysellään, ihan joka koulussa :) Tampereella on myös tekstiilityö ja tekninen noin kun kuvasin, vaihto joululta. 

t. koulusihteeri

Korjaan, että nyt on, ysärillä ei ollut. Mutta kai ne opet jotain puhu keskenään kun tyttöporukka pääsi samalle luokalle :)

Vierailija
33/49 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienessä koulussa jaettiin ala-asteen A ja B niin, että luokat jaettiin kahtia ja näin syntyi 4 luokkaa. Muualta tulleet oppilaat sitten ripoteltiin tasaisesti kaikkialle. Toiveita sai esittää ja muutama teki valituksen luokkajakojen tullessa ilmi, mm. yhdellä oli kaikki kaverit toisella luokalla ja valituksen jälkeen pääsi itsekkin sinne, ja toinen ei tullut luokkansa kanssa toimeen ja vaihtoi "tuntemattomalle" luokalle.

Vierailija
34/49 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulussa sai toivoa kolme kaveria samalle luokalle. Kaikki välttämättä ei päässyt samalle luokalle mutta opettajat huolehtivat että kaikki saavat vähintään yhden kaverin samalle luokalle. :)

Vierailija
35/49 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko trolli? En usko että saa valita. Aakkosjärjestyksen mukaan.

Vierailija
36/49 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon menossa nyt syksyllä yläasteelle ja se jännittää mua ihan sikana! D:

Saatiin n. Viikko sit tietää luokat. Mulle opettaja tosin oli jo kertonu, että pääsisin 3 ”kaverin” kans samalle luokalle. Oli siis kertonu mulle vaan, koska mulla on aika pahaa kiusaamistaustaa ja vaihdoin tohon kouluun nyt keväällä. En pidä näitä kolmee oikeastaan mun kavereina ja tuskin nekään mua pitää. (Yks kutsu mut sen synttäreille koska opettaja oli pyytäny...)

Kuitenki onhan se parempi kun ettei kukaan ois tullu samalle luokalle. Mua siltikin pelottaa. Mitä jos mä en saa oikeita kavereita ollenkaan? Mitä jos en sopeudu kouluun?

Aikasempaan keskusteluun lisätäkseni nii me saatiin ainaki toivoo 2samalle luokalle ja niitä yritettiin jotenki toteuttaa!

Vierailija
37/49 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin opettajat näyttivät kyllä tuon homman tekevän, sopivat kaverit saivat aina samoille luokille.

Vierailija
38/49 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itse menin 90-luvun alussa yläasteelle, meillä jaoteltiin luokat siten, että yhdellä luokalla oli lähes kaikki lestadiolaisia, yhdellä luokalla pelkästään häirikköjä ja nynnyjä, yhdellä luokalla suositut ja menestyvät nuoret jne.

Vierailija
39/49 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä molemmilla se on tehty käytännössä kielivalintojen mukaan.

Vierailija
40/49 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla valinta tehtiin 6-luokan todistuksen perusteella:

A-luokalle huiput, ne kympin tyypit

B-luokalle muut hyvät ja kiitettävät

C-luokan taso oli noin 7-8

D-luokkaan jäivät huonot, jotka sitten kitkuttelivat menemään. Näille tuli tiukka ope, joka piti ryhmän kurissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi