Bonuksia ei maksettu äitiyslomalaiselle - laillisuus?
Olen töissä keskisuuressa yrityksessä ja pidin vuonna 2013 äitiyslomaa niin, että olin töissä tammi-kesäkuun. Paljastui juuri, että tuolta vuodelta maksettiin kyllä suoriutumisperusteisia bonuksia kaikille muille, kuin äitiyslomalaisille. Olin suoriutumisarvioni perusteella oikeutettu mukavankokoiseen bonukseen joka olisi mielestäni pitänyt maksaa suhteessa työssäolokuukausiin. Nyt käytäntöä on muutettu tuollaiseksi, eli bonukset maksetaan äitiyslomalaisille suhteessa siihen kuukausimäärään, mitä oli ko. vuonna töissä. Pidin vain lyhyen äitiysloman ja palasin alkuvuonna 2014 töihin. Kysyin HR:ltä tämän aiemman käytännön laillisuudesta ja reiluudesta ja sain vain olkien kohauttelua ja kiertelyä vastaukseksi.
Miten mahtaa olla asian laita ja kannattaisiko ottaa yhteyttä liittoon?
Nimim. Bonukset ohi suun.
Kommentit (6)
En minäkään saanut bonuksia, vaikka olin töissä tammi-syyskuun puolivälin. Maksun perusteena on kuulemma se, että on töissä bonusten maksuhetkellä.
Ihan oikein kun et de facto ollut työssä.
Olin töissä ko. vuonna 6kk. Ja nyt, vuotta myöhemmin bonus maksetaan suhteessa työssäoloon. Omalla kohdallani 12 kk bonus olisi ollut 10 000 eur eli työssäoloon suhteutettuna 5 000 eur.
ap
Bonus määräytymisvuodelta bonuksia maksetaan niiltä koko kuukausilta kun on oltu töissä. Eli 2014 bonukset maksetaan tammi-kesäkuulta jyvitettynä jos olet ollut tuolloin töissä, näin meillä. Työsuhteen katkettua bonuksia ei jälkikäteen makseta. Maksukriteerit saa työnantaja määritellä.
Jos olet työsopimuksessa sopinut bonuksista, silloin se menee juuri siinä lukevin ehdoin. Jos ei ole sovittuja bonuksia, työnantaja voi päättää itse millä perustein maksaa ylimääräistä. Peruste voi joka vuosi muuttua, mutta yhtäläinen kaikille. Äitiysloma ei saa olla peruste jättää maksamatta, mutta riittävä työssäolo käy hyvin edellytykseksi.
Kysy liitosta! Ja tarvittaessa lisäselvitys yritykseltä ja asian riitauttaminen, jos liiton asianajaja sitä mieltä, että bonukset kuuluvat myös sinulle.