Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle
Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.
Kommentit (377)
Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuota maksamaan. Hautapaikoistakin on pulaa. Tuskin luita häiritsee.
No onhan se nyt outoa että sillä hautapaikalla, johon olet monesti vienyt kynttilän ja ukkia muistellut, on nyt haudattu joku toinen. Häpäisyltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Olisin voinut maksaakin, jos olisin tiennyt että tämmöinen juttu on mahdollista.
ap
Kirkko voisi vähän skarpata kun verojakin saa. Hautaoikeuden pitäisi olla 100 vuotta.
Hautaoikeus riiippuu myös siitä, että millainen hauta on alunperin hankittu. Onko hankittu sellainen, jota voi uusia vai onko hankittu kertahauta. Oman isoisäni toiveesta hankittiin kertahauta. Hän ei arvostanut haudoilla rakkaitten muistelua. Tätä hautaa ei voi edes halutessaan uusia.
Oletko ap siis tietoinen, että mikä on ollut isoisäsi toive?
Vierailija kirjoitti:
Hautaoikeus riiippuu myös siitä, että millainen hauta on alunperin hankittu. Onko hankittu sellainen, jota voi uusia vai onko hankittu kertahauta. Oman isoisäni toiveesta hankittiin kertahauta. Hän ei arvostanut haudoilla rakkaitten muistelua. Tätä hautaa ei voi edes halutessaan uusia.
Oletko ap siis tietoinen, että mikä on ollut isoisäsi toive?
En ole tietoinen mikä toive on ollut. Käsitykseni mukaan sitä olisi kuitenkin voinut jatkaa, eli ei varmaan tuo kertahauta. Äitini ei vaan halunnut maksaa tätä ja nyt siihen on kuopattu joku toinen tuntematon päälle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei.
Ei ole. En tiedä onko seurakuntakohtaista, mutta 50 vuotta siellä, missä minulla on sukulaisia. Jatkettiin vasta äidin enon hautaussopimusta, vaikka vain vanhin veljeni hänet joten kuten muistaa. Minä olen ollut puolitoistavuotias hänen kuollessaan. Siitä ei muuten tullut mitään kirjettä, vaan lappu oli hautakiven päällä. Eipä ne seurakunnassakaan tiedä, kuka hautaa hoitaa, jos ei ole seurakunnan kanssa sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko hautaoikeus oli?
25 vuotta.
Mun isä haudattiin viime vuonna hautaan, jonka edellinen vainaja oli kiven mukaan kuollut vuonna 1985. Saatiin vielä ottaa se kivi, hiottiin vanhat tekstit pois ja uudet tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä haudattiin viime vuonna hautaan, jonka edellinen vainaja oli kiven mukaan kuollut vuonna 1985. Saatiin vielä ottaa se kivi, hiottiin vanhat tekstit pois ja uudet tilalle.
No onhan tuo nyt aika karmeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Olisin voinut maksaakin, jos olisin tiennyt että tämmöinen juttu on mahdollista.
ap
Jos asia on tärkeä, niin ei kannata luulla mitään, vaan ottaa selvää.
"Hautoja on annettu vuoteen 1956 saakka ainaishautoina. Ainaishauta pysyy omaisten hallinnassa ilman uusia lunastusmaksuja niin kauan kuin omaiset huolehtivat haudan kunnosta. Muilla haudoilla hallinta-aikojen jatkaminen tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.
Vuonna 1957 jälkeen vuoteen 1980 saakka on annettu 50 vuoden määräaikaishautoja ja vuoden 1981 jälkeen 25 vuoden määräaikaishautoja."
Eli eipä tässä ole yli 60 vuoteen ole ollut olemassa mitään ikuisia hautaoikeuksia. Ja tuosta että on 25 vuotta voimassa, on siitäkin jo 30 vuotta.
Ei niitä hautapaikkoja määrättättömästi riitä. Jos omaisia ei kiinnosta maksaa hautapaikan pitämisestä, niin se otetaan uudelleen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Ai, että joku voi tuosta noin vaan maksaa jonkun hautapaikan? Näkee, että et tiedä asiasta mitään.
Olisit ottanut vastuun haudanhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Ai, että joku voi tuosta noin vaan maksaa jonkun hautapaikan? Näkee, että et tiedä asiasta mitään.
Minäkin olen se joku, joka maksaa ei sukulaisten haudasta.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko voisi vähän skarpata kun verojakin saa. Hautaoikeuden pitäisi olla 100 vuotta.
Hautausmaat ei kuulu pelkästään kirkollisveroja maksaneille. Sinne haudataan myös ihmiset, jotka ovat kirkosta eronneet. Ainakin suurissa kaupungeissa tilasta on pulaa. Ei kaikkien hautaoikeus voi ikuisuuksia kestää. Tai sitten olisi kaupunki hautoja täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Kyllä voi aivan hyvin maksaa sukulaisensa hautapaikan pidennyksen. Minä uusin juuri isäni vanhempien hautapaikan 25 vuodeksi. Isäni on kuollut ja äitiäni ei kiinnostanut. Ei seurakunta välitä kuka haudan maksaa, kunhan joku maksaa.
Mitäpä tuota maksamaan. Hautapaikoistakin on pulaa. Tuskin luita häiritsee.