Omakotitalossa on älyttömän paljon työtä :(
Meillä oli mukava kerrostaloasunto. Iso ihana parveke ilta-aurinkoon. Muutama huone ja muutama ikkuna. Sitten rakennettiin omakotitalo. Että olisi kiva puuhata pihassa ja oma rauha jne. Mutta miten paljon tässä on työtä! Pihatöissä, lumitöissä, ja ikkunoita on valtava määrä. Niiden pesu on hirvee homma. Tuntuu, että nämä ylläpitotyöt vie kaiken vapaa-ajan. Tai energian. Ennen käytiin vaikka missä viikonloppuisin. Nyt vaan pakerretaan talon ja tontin kimpussa :(
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:34"]
Ei sitä työn määrää välttämättä käsitä etukäteen.
[/quote]
Kaikki eivät ole yhtä hyviä ennakoimaan ja arvioimaan kuin toiset.
Tiedän tunteen. Kannattaa karsia jostain. Jättäkää tontti luonnontilaiseksi täksi kesäksi, saatatte vaikka tykästyä.
Vaihdetaanko, saatte meiän rivarinpätkän? Mies hyppii seinille ku ei saa puuhata mitään, itsekin kaipaan enemmän mahdollisuuksia touhuta. Tapettien repiminen ja maalaaminen oli tosi kivaa ja rentouttavaa, sääli että rempattava loppui jo. Omakotitalo sopisi siis meille paremmin kuin hyvin, sääli ettei ole varaa. Koittakaa te nauttia omalla tavallanne, varmaan kuitenkin halusitte jostain syystä juuri omakotitaloon. Mikä se syy oli? Jos onnistuisitte sitä kautta löytämään positiivisia puolia, ja minimoikaa ikävät puolet niin kuin yllä on ehdotettu.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:34"]Ei sitä työn määrää välttämättä käsitä etukäteen.
Minäkin odotin aikoinani innolla rivitaloon muuttamista ja oman pihan saamista. Kolme vuotta sinniteltiin lumitöiden ja kaiken mahdollisen työn kanssa, kunnes päätettiin tehdä elämästä ja kotona olemisesta taas nautittavaa ja muuttaa takaisin kerrostaloon.
En voi muuta sanoa kuin että onneksi tuli kärsittyä tuo kolme vuotta, nyt osaan taas arvostaa helppoa elämää enemmän.
[/quote]
No kyllä mä nimenomaan nautin kun saan omalla tontilla puuhastella mitä haluan tai vain olla tekemättä mitään.
Krstalossa et voi tehdä mitään.
Katsot vaan ikkunan läpi kuinka aurinko paistaa.
Ex-mieheni halusi ok-taloon. Rakensimme ja muutimme. Mies reissuhommissa joten iso osa talon hoidosta jäi minulle. Kyllästyin ja uuvuin. Ensin taloon ja sitten mieheen. Työleiri jäi. Nyt onnellisena kerrostalossa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:47"]
Montako kertaa teit lumityöt menneenä talvena ja missä päin Suomea asutte?
Meillä taidettiin koskea lumilapioon neljä kertaa.
Kai nämä on provoja, ei kai kukaan voi olla niin laiska että joku puolituntia viikossa "talkkarihommia" on liikaa?
t.turkulainen
[/quote]
Onko Turun ulkopuolellakin elämää - asutusta, teitä, sähkölinjat? Ootko koskaan käynyt?
[/quote]
Olen asunut myös Lapissa. Oletko sinä? Lapissa on kokemusta omakotitalosta, rivitalosta ja kerrostalosta, eli ihan sama valikoima kuin myös Turussa.
-11-
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:05"]
Kuinka usein pesette ikkunat? Mä pesen kerran, maks kaksi kertaa vuodessa. 18 ikkunaa, joissa kussakin 4 pintaa. Hommaan menee ehkä kolme tuntia, jos sitäkään. Sä olet varmaan halunnut jonkun lasipalatsinm muuten en ymmärrä miten tuo sun kaiken vapaa-ajan vie.
[/quote]
Sisäpuolelta ikkunat tulee pesetyä suunnileen pari kertaa vuodessa ja ulkopuolelta ei edes joka vuosi. hankalampi kerrostalon ikkunoita oli pestä.
En pese ikkunoita koskaan. Korkeintaan kerran kymmenessä vuodessa.
Täällä kaupungissa en oo koskaan pessyt.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:19"]
Niin, täällä AV:lla EI saa tunnustaa, että omakotitalossa on hommaa.. Kerrostaloasujien kateellisuutta vain. Kukaanhan ei halua vapaaehtoisesti asua kerrostalossa, vaan se todellinen tahto on muuttaa omakotitaloon.
Ja kyllä se vain niin on, että jos esim. omakotitalo on vilkaan tien läheisyydessä, niin jo pelkkä maantiepöly tekee sen, että ikkunat on pestävä usein, samoin ikkunalaudat. Ja jos on sellainen piha, jossa on istutuksia, pitää leikata mm. omenapuita, penasaita, leikata ruohoa, kastella istutuksia kesäisin, parantaa nurmikon laatua ilmaamalla ja lannoittamalla, hoitaa biojätettäastiaa. Lisäksi pitää aitaa maalata ja taloa maalata (esim. kattolistoja, ikkunalistoja jne) muutaman vuoden välein, kaataa liian isoksi kasvaneita puita, haravoida jne.
Lisäksi vähänkin vanhemmissa taloissa on aina jotakin rempattavaa, ulkomaalausta, sisämaalausta, kylpyhuone- ja wc remppaa (pitäisi olla maksimissaan 15 vuoden väli kosteusvaurioiden estämiseksi, parempi olisi kymmenen vuoden välein vaihtaa kaakelit ja vesieristeet kuulemma).
[/quote]
Mitä sinä horiset? Ei minun ikkunoita ole kukaan käynyt pesemässä kerrostalo-osakkeessa tai edes kerostalovuokra-asunnossa, itse ne on pitänyt niissäkin pestä.
Tietysti pääsee helpommalla kun ulkoistaa kaikki työt, mutta aika kallistahan se on.
Omakotitalossa saa päättää itse asioista ja tehdä pihansa helppohoitoiseksi jos haluaa. Lumityöt joutuu tekemään noin 5-20 kertaa talvessa ja yhtä monta kertaa joutuu leikkaamman nurmen kesässä, aikaa menee 15-30 minuuttia yhdeltä kerralta.
Tonttikin on juuri niin helppo- tai raskashoitoinen kuin haluaa. Jos talo on metsän keskellä, pihan voi jättää lähes luonnontilaiseksi. Ei sinne ole pakko nurmikkoa ja tuija-aitaa väkisin vääntää. Nurmikko on muutenkin tylsä ja työllistävä pinta. Paljon helpommalla pääsee kiveyksillä, maanpeitekasveilla ja helppohoitoisilla istutuksilla. Jos omput ja marjat ei kiinnosta, älä ihmeessä laita niitä. Senkun vedät vaikka asvalttia talon ympäri jos pihalla puuhailu on raskasta, ei kukaan estä. Tutun piha on suurimmaksi osaksi erilaista betonilaattaa kun häntä ei kiinnosta ruohonleikkuu tai muu pihanhoito ja ihan hyvältä sekin näyttää. Umpimetsään pikkutien päähän jos rakentaa, täytyy kyllä tyhmemmäkin tajuta että lumityöt pitää joko tehdä itse tai ostaa. Oman kaupunkitontin ajoväylä on n 5 metriä, ei ole kauheasti työllistänyt lumitalvinakaan. Uuteen taloon kannattaa teetttää pihasuunnitelma jos ei osaa itse valita helppohoitoisia kasveja ja miettiä sommittelua.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:27"]
Tonttikin on juuri niin helppo- tai raskashoitoinen kuin haluaa. Jos talo on metsän keskellä, pihan voi jättää lähes luonnontilaiseksi. Ei sinne ole pakko nurmikkoa ja tuija-aitaa väkisin vääntää. Nurmikko on muutenkin tylsä ja työllistävä pinta. Paljon helpommalla pääsee kiveyksillä, maanpeitekasveilla ja helppohoitoisilla istutuksilla. Jos omput ja marjat ei kiinnosta, älä ihmeessä laita niitä. Senkun vedät vaikka asvalttia talon ympäri jos pihalla puuhailu on raskasta, ei kukaan estä. Tutun piha on suurimmaksi osaksi erilaista betonilaattaa kun häntä ei kiinnosta ruohonleikkuu tai muu pihanhoito ja ihan hyvältä sekin näyttää.
[/quote]
Niinpä... 40 vuotta sitten kun muutimme, niin talon ympärillä koko piha pelkkää puhdasta kalliota ja hiekkaa. Edellinen asukas oli keväisin kylvänyt suolaa pihalle ettei mikään kasva ja harjannut kalliot puhtaaksi.
Nykyisin joutuu tosin tekemään metsätöitä, kun äitimuori omaksi huvikseen teki "hieman" istutuksia, mutta mikään pakko ei hänenkään ollut sitä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:27"]
Tonttikin on juuri niin helppo- tai raskashoitoinen kuin haluaa. Jos talo on metsän keskellä, pihan voi jättää lähes luonnontilaiseksi. Ei sinne ole pakko nurmikkoa ja tuija-aitaa väkisin vääntää. Nurmikko on muutenkin tylsä ja työllistävä pinta. Paljon helpommalla pääsee kiveyksillä, maanpeitekasveilla ja helppohoitoisilla istutuksilla. Jos omput ja marjat ei kiinnosta, älä ihmeessä laita niitä. Senkun vedät vaikka asvalttia talon ympäri jos pihalla puuhailu on raskasta, ei kukaan estä. Tutun piha on suurimmaksi osaksi erilaista betonilaattaa kun häntä ei kiinnosta ruohonleikkuu tai muu pihanhoito ja ihan hyvältä sekin näyttää. Umpimetsään pikkutien päähän jos rakentaa, täytyy kyllä tyhmemmäkin tajuta että lumityöt pitää joko tehdä itse tai ostaa. Oman kaupunkitontin ajoväylä on n 5 metriä, ei ole kauheasti työllistänyt lumitalvinakaan. Uuteen taloon kannattaa teetttää pihasuunnitelma jos ei osaa itse valita helppohoitoisia kasveja ja miettiä sommittelua.
[/quote]
Tuo optimistinen minimiskenaariosikin sisältää toi paljon töitä, joista kerrostaloasujan ei tarvitse koskaan huolehtia.
Siis täh??? Piha sellainnen kaunis, mutta ei tarvii rikkaruohoja kitkeä, lummitöitä joo, mutta saa samalla liikuntaa. Ikkunoita paljon mutta pestään keväällä ja syksyllä niin kuin pesin aikoinaan kerrostalossakin, ei mitenkään kauheesti töitä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:27"]
[/quote]
Tuo optimistinen minimiskenaariosikin sisältää toi paljon töitä, joista kerrostaloasujan ei tarvitse koskaan huolehtia.
[/quote]
Ei kai kukaan sinne omakotitaloon pakota, jos kerran laattojen asentaminenkin kertahommana on liikaa. Eihän kaupunkiomakotitaloissa edes ole mitään pihaa, joku säälittävä alle 1000 m2 monessa, eipä siitä paljoa jää näkyviin talon alta.
Ihan lapsetkin tulevat mielellään mukaan vaikkapa ikkunoiden pesuun tai haravointiin. Isommat lapset lähtevät kouluun ja pienimmät jäävät äidin kaa kotiin.
Äiti nauttii ihan mielissään.😄
Ulkoiluun voi yhdistää ulkotyöt ja sisällä tekee sisätyöt. On todella kätsää. 😅
Vierailija kirjoitti:
Ihan lapsetkin tulevat mielellään mukaan vaikkapa ikkunoiden pesuun tai haravointiin. Isommat lapset lähtevät kouluun ja pienimmät jäävät äidin kaa kotiin.
Äiti nauttii ihan mielissään.😄
Miten sä päädyit nostamaan jotain viisi vuotta vanhaa? Ihan tosissani kysyn, miten on edes mahdollista?
Oletko köyhä ja tyhmä. Oletko kuullut palvelusväestä. Ai niin, edes rikas suomalainen ei halua maksaa palveluista, kun on niin sairaalloisen itara pihi pikku sontiainen.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:39"]
No yllärinä... Vähän sama kun lapsen saatuaan. Tietenkin teoriassa tietää, että on hommaa ja niin poispäin, mutta kuka osaa oikeasti tarkalleen kuvitella uutta tilannetta?
[/quote]
Öh.
Minä esimerkiksi. Ja aika moni muukin.