Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittiko muutto Helsingistä ”maalle” toiseen maakuntaan?

Empijä
25.12.2021 |

Hei, kysyisin kokemuksia ihmisiltä, jotka olette muuttaneet Helsingistä/muusta Suomen suurimmista kaupungeista pienelle paikkakunnalle ihan toisenlaiseen maakuntaan (Pohjanmaa, Karjala, Savo, Lappi …). Miten olette sopeutuneet ja miten arki sujuu?

Meillä on mahdollisuus tehdä tällainen muutos elämässä töiden puolesta, ja näkisin vaihdoksessa paljon hyvää, mutta mietityttää vielä mm. alkaako häiritä mm. et
- sut tunnistetaan joka puolella
- vähäinen palvelutarjonta
- pitkät etäisyydet ja auton varassa oleminen
- ilmapiiri: tuntuuko tavat ym. vanhanaikaiselta (vrt. Helsingin dynaamisuus)
- ystävät: ne jäisi pääosin Helsinkiin, näkeminen onnistuisi harvemmin kuin nyt.

Plussapuolia on tosi paljon, mutta haluaisin kuulla näistä mahdollisista harmituksista.

Kiitos!!!

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi asia harmittaa !

Se että miksi ihmeessä ei muutettu pois Helsingistä jo 5 vuotta sitten !

Täällä Kainuussa silmäni avautuivat kaikelle hyvälle.

Vierailija
22/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vanhanaikaisuus maaseudulla on joissain asioissa hyvä juttu. Esimerkiksi ihmiset ei ole niin materialistisia ja paskantärkeitä kuin stadissa, vaan enemmänkin jalat maassa ja aidompia.

No ei ole, tuo on klisee. Kaupungissa on vaan kaikkea enemmän, niin "aitoja" kuin epäaitoja, niin materialistisia kuin henkisesti suuntautuneita jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei porukka maalla olet niin homogeenista kuin stereotyyppisesti aina väitetään. Ihmisten koulutustaso ja kokemukset vaihtelevat. Maallakin asuu maailmaa nähneitä ihmisiä ja moni matkustelee paljon. Itse asiassa maalaisille saattaa jäädä rahaa matkustamiseen enemmänkin kuin kaupungissa asuville.

En silti muuttaisi maalle ja tuskin pikkukaupunkiinkaan. Suurin osa suomalaisista ”kaupungeista” on ihan kirkonkyliä.

Eli et oo tainnut hirveesti asua muissa Suomen isoimmissa kaupungeissa kuin vain pk-seudulla. Esim. Oulu, Tampere, Turku, Kuopio ja Jyväskylä on tosi virkeitä ja nopeasti kasvavia kaupunkeja myös Suomen mittakaavassa.

Vierailija
24/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole harmittanut. Elintasoni on noussut mm. asumisen suhteen, samalla rahalla oon saanut paremmat puitteet. Tykkään liikkua luonnossa ja kulttuuritarjonnan osalta läheisen maakuntakeskuksen tarjonta on ollut ihan mulle riittävä. Palveluitakin on riittävästi ja ne on helpommin saavutettavissa. Elämää helpottaa sekin, että eri alojen palveluntarjoajat on luotettavimpia kuin Helsingissä (pienellä paikkakunnalla ei oo varaa maineenmenetykseen).

Oikeastaan ainoo miinus on tuo ihmisten konservatiivisuus... Akateemisena yksinelävänä naisena oon vähän outolintu ja omanhenkisiä naispuolisia ystäviä on ollut vaikea löytää.

Vierailija
25/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa auton varassa oleminen? Siis miksi se on haittapuoli? Kun minulle on plussaa, että aina on auto pihassa, ja sillä pääse minne vain: kaupan oven eteen, ärrän oven eteen, kampaajan oven eteen, hiihtoladun päähän, uimarannalle, marjametsään... Ikinä ei tarvitse värjötellä bussipysäkillä tai kävellä tuiskussa, jos ei ehdottomasti tahdo.

Autollisuus on vapauttavaa, ei mikään haittapuoli tai vankila.

Vierailija
26/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Helsinkikin ollut aina takapajula ja lande :D

Vierailija
27/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin Kotkaan ja hyvin menee. Käydään tarpeen tullen lähitöissä Helsingissä ja siellä on näitä käyntejä varten yksiö. Taloudelliset syyt eivät olleet ensisijaiset, vaikka onhan se totta, että saman tason asunto Helsingin kantakauoungissa oli yli 3.5 kertaa kalliimpi kuin Kotkassa. Asuntovelkaa ei siis enää ole.

Vierailija
28/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa auton varassa oleminen? Siis miksi se on haittapuoli? Kun minulle on plussaa, että aina on auto pihassa, ja sillä pääse minne vain: kaupan oven eteen, ärrän oven eteen, kampaajan oven eteen, hiihtoladun päähän, uimarannalle, marjametsään... Ikinä ei tarvitse värjötellä bussipysäkillä tai kävellä tuiskussa, jos ei ehdottomasti tahdo.

Autollisuus on vapauttavaa, ei mikään haittapuoli tai vankila.

Kyllä mä pidän sitä haittapuolena, vaikka asun maalla ja joudun käyttämään. Huolehdi renkaanvaihdot ja huollot, ajosäät vaihtelee, talviautoilu on ihan peestä... Oli kiva vaan hypätä bussiin, junaan tai metroon... Huonolla säällä lukea työmatkalla kirjaa ja juoda kahvia. Tietty korona on nyt muuttanut tätä, mutta julkisilla liikkuminen oli silloin joskus ihanan huoletonta.

Vierailija
29/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa dynaaminen Helsinki?

Dynaaminen nyt yleensä tarkoittaa poikkoilua asiasta toiseen ja yleistä sähläystä.

Dynaaminen Helsinki tarkoittanee, että virikkeitä on muka niin paljon, ettei mihinkään pysty keskittymään, kun pitää jo siirtyä seuraavaan.

Vierailija
30/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei porukka maalla olet niin homogeenista kuin stereotyyppisesti aina väitetään. Ihmisten koulutustaso ja kokemukset vaihtelevat. Maallakin asuu maailmaa nähneitä ihmisiä ja moni matkustelee paljon. Itse asiassa maalaisille saattaa jäädä rahaa matkustamiseen enemmänkin kuin kaupungissa asuville.

En silti muuttaisi maalle ja tuskin pikkukaupunkiinkaan. Suurin osa suomalaisista ”kaupungeista” on ihan kirkonkyliä.

Eli et oo tainnut hirveesti asua muissa Suomen isoimmissa kaupungeissa kuin vain pk-seudulla. Esim. Oulu, Tampere, Turku, Kuopio ja Jyväskylä on tosi virkeitä ja nopeasti kasvavia kaupunkeja myös Suomen mittakaavassa.

Näitä yliopistokaupunkeja suosittelen Helsingistä muuttaville. Voi tulla yllätyksenä, mutta ovat itse asiassa avoimempia ja kansainvälisempiä kuin Helsinki, missä yllättävän monella on nurkkakuntainen tapa ajatella, ettei muuttaisi koskaan muualle. Koulutetut ihmiset muissa Suomen yliopistokaupungeissa yleensä ovat asuneet usealla paikkakunnalla Suomessa ja ulkomaillakin, ja asenne muuttamiseen ja uusiin ihmisiin on positiivisempi.

Vierailija
31/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Iso kala pienessä lammikossa ja velattoman jo alle nelikymppisenä.

Vierailija
32/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme dystooppisesta Helsingistä utopistiseen Parolaan. On kyllä kivaa.

Vierailija
33/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutimme dystooppisesta Helsingistä utopistiseen Parolaan. On kyllä kivaa.

Hyvä, että tykkäätte.

Väitteeseen, ettei pienellä paikkakunnalla ole esillä, eikä tunne, oma kokemukseni: kaikki tunnistavat sinut vieraaksi, ilman sukupolvien syvyisiä juuria paikkakuntaan, ja sellaiseksi joudat jäädäkin. Tämä kokemus lähinnä Hämeen pienistä kaupungeista, Parolasta tuli mieleeni.

Vierailija
34/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty. Yritin, mutta muutin takaisin pk-seudulle.

Vierailija
35/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin sinne missä minä olen synttnyt ja varttunut.

Helsingin talon pidimme, nuoret asuvat ja lisäksensä kolme opiskelukaveria. Talo pyörii mukavasti, nuoret saa taskurahaa ja me maksamme vielä mm oman vastikkeemme.

Täällä meillä on nyt mökki ja kerrostalokolmio ihan keskustassa.

Sitten voivat nuoeet päättää mitä talolla tehdään kun valmistuvat.

Vierailija
36/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä yliopistokaupunkeja suosittelen Helsingistä muuttaville. Voi tulla yllätyksenä, mutta ovat itse asiassa avoimempia ja kansainvälisempiä kuin Helsinki, missä yllättävän monella on nurkkakuntainen tapa ajatella, ettei muuttaisi koskaan muualle. Koulutetut ihmiset muissa Suomen yliopistokaupungeissa yleensä ovat asuneet usealla paikkakunnalla Suomessa ja ulkomaillakin, ja asenne muuttamiseen ja uusiin ihmisiin on positiivisempi.

Joo, voihan se olla, että asenne on ”hyvä”, mutta kyllähän joku Oulu, Jyväskylä ja Kuopio ovat ”kaupunkeina” todella ankeita esityksiä.

Vierailija
37/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, voihan se olla, että asenne on ”hyvä”, mutta kyllähän joku Oulu, Jyväskylä ja Kuopio ovat ”kaupunkeina” todella ankeita esityksiä.

Ja sinä olet asunut niissä kaikissa joten tiedät? Vai olisiko kyse ihan vain ennakkoluuloista?

Vierailija
38/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä olet asunut niissä kaikissa joten tiedät? Vai olisiko kyse ihan vain ennakkoluuloista?

Kyllä, usko tai älä, olen asunut noissa jokaisessa. Lisäksi entisen työni puolesta aika monessa muussakin ”kaupungissa”.

Vierailija
39/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vanhanaikaisuus maaseudulla on joissain asioissa hyvä juttu. Esimerkiksi ihmiset ei ole niin materialistisia ja paskantärkeitä kuin stadissa, vaan enemmänkin jalat maassa ja aidompia.

No ei ole, tuo on klisee. Kaupungissa on vaan kaikkea enemmän, niin "aitoja" kuin epäaitoja, niin materialistisia kuin henkisesti suuntautuneita jne.

Ai no itse olen syntyjään stadilainen joka on tänne landelle muuttanut ja tuo on ainakin se mitä itse olen kokenut.  Saa olla tavallisempi ja täällä harvempi on syntynyt kultalusikka persiissä.

Vierailija
40/161 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin välittömästi pois Helsingistä kun vaan osaisin päättää mihin. Kiva kun tässä ketjussa muutama on sanonut mihin on muuttanut. Olisi mukava lukea missä pikkukylässä viihdytään, missä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä