Miten alkoholiongelmaisen saa ymmärtämään ongelmansa?
Kun puhuminen ei auta, suuttuu vaan silmittömästi ja alkaa syytellä esim. vanginvartijaksi. "Peru kaikki meijän kesäsuunnitelmat, en oo tulossa. Mähän saatan vaikka sortua juomaan alkoholia" yms.
Kellään kokemusta? Vai onko ero ainoa vaihtoehto.
Kommentit (11)
Varmaan ottaa pari olutta iltaisin ja viikonloppuna ehkä enemmän ja sehän nyt on ihan kamalaa ja melkeinpä pakkohoidon paikka.
Toiset saattavat tajuta, jos tapahtuu jotain oikein kamalaa, esim. Asunto lähtee alta, ajavat autolla kännissä jonkun yli tai aikuinen lapsi katkaisee välit kokonaan. Kaikki eivät tajua silloinkaan. Läheisenä sun velvollisuus ei ole parantaa alkoholistia, koska sinä et siihen pysty, jos hän itse ei tilannetta tajua eikä halua parantua. Voit vain miettiä, miten asiaan suhtaudut. Alkoholismi on tappava tauti. Googlaa al anon ja mene läheisten ryhmään keskustelemaan, saat vertaistukea. Voimia!
Ei mitenkään. Kannattaa erota. Jossain vaiheessa voi itse tajuta, mutta ulkopuolinen ei pysty asiaan vaikuttamaan.
Sitku se on tarpeeks kauan dokannu yksinään siellä autotallin nurkassa. Ehkä.
Kyllä se oivallus pitää lähteä itsestä. Noi ylemmät "sitku tapahtuu jotain tarpeeks kamalaa" saattaa toimia myös tai sitten ei. Harvemmin siihen kukaan muu pystyy mitään sanomaan/tekemään. Katala sairaus. :(
Tiedän erään joka sai haimatulehduksen ja sen seurauksena nyt diabetes. Parikymmentä vuotta oli raitiina haimatulehduksen jälkeen kunnes jostain syystä alkoi taas ryypätä. Ei tehoa vaikka yks jos toinenkin on sanonut suoraan että tuota menoa ei pitkään elä.
Sitten kun juoppo itse kärsii juomisestaan niin paljon, ettei enää jaksa, on myös yrittänyt lopettaa siinä onnistumatta useita kertoja (itsensä vuoksi, ei muiden). Jos jatkuvasti hyysäät juoppoa, sitä seinää ei ehkä tule vastaan ainakaan kovin pian. Jätä se, jos ei ymmärrä hakea hoitoon.
Ei alkoholistille ole juominen ongelma, vaan juoman puute. Ei hänellä ole mitään syytä olla juomatta, koska elämä ei muuten olisi elämisen arvoista.
Näin se vaan menee, vaikka meillä tavallisilla on vaikea uskoa ja ymmärtää sitä. Sitä paitsi aika monet alkoholistit vielä selittelevät, että "kyllähän minä voisin olla juomatta, muttakun ..." Yleensä miehet juovat siksi, että on akka joka nalkuttaa, tai ei ole edes akkaa. Ja akka voi olla täsmälleen sama sille juopolle, jonka hän aikoinaan jätti juomaan ja nykyiselle kumppanille.
Silmitön suuttuminen paljastaa, kuinka tärkeää juominen hänelle on. Eihän hänellä olisi mitään syytä suuttua, jos ei olisi niin paatunut alkoholisti, että ajatuskin raittiudesta saa epätoivoiseksi.
Tarpeksi pohjalla kun käy saattaa ymmärtää,sairastuu vakavasti tai sitten on pelkkää alamäkeä karuun loppuun,siinäpä ne vaihtoehdot on.