Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laki määrää: Huoltaja maksaa täysi-ikäisen nuoren opiskelut

Vierailija
09.04.2015 |

Tuossa toisessa keskustelussa pohdittiin, minkä verran täysi-ikäistynyt nuori joutuu maksamaan huoltajilleen. Itseasiassa laki määrää juuri toisinpäin. Lapsellanne on oikeus saada teiltä koulutusavustusta esimerkiksi lukio-opintoihin. Jollette muuten maksa, niin hän voi haastaa teidät oikeuteen.

" Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista. " thl.fi

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hö, itse maksoin kouluni ja kävin töissä. Alaikäisenäkin. Oli pakko.

Vierailija
22/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs nainen on ruvennut minunkin lapselleni kohkaamaan miten lapsella olisi oikeus hakea toimeentulotukea lukio-opiskelijana. Sekoittanut muksun pään taistelutahdollaan, ja itse olen kuitenkin siinä käsityksessä, että vanhempana vastaan hänen elatuksestaan vaikka olenkin hyvin pienituloinen. Niin on tehty tähänkin asti. En puutu koko touhuun, täysi-ikäinen opiskelija kokeilkoon koneiston rattaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täysi-ikäisellä voi olla huoltaja? Hänen pankkiasiansakin ovat yksityisiä jopa vanhemmille päin, kun täyttää 18.

Vierailija
24/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se elatuskin voi olla monenmuotoista. Esim. voit ilmoittaa lapselle, että tämän täytyy asua kotona elätettävänä. Kämppää vieraalta paikkakunnalta esim. ei tarvitse maksaa.

Vierailija
25/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä on vähän kiusallista, että vanhempien pitäis pakosti elättää aikuisia lapsia. Toki tuki on toivottavaa, mutta miksi pakottaa? Itse olen kokenut noloksi sen, että tarvitsen tukea porukoilta opintojen ajaksi. Inhottavaa myös se, että sossusta yms ollaan aina sanomassa edelleeen, että mut hei kysy vanhemmilta rahaa? Haloo, oon 25v ja asun satojen kilsojen päässä :D. Tietenkään mikään laki ei enää heitä mihinkään velvoita, mutta inhottavaa vihjailua eri toimistoista tuohon suuntaan..

Vierailija
26/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisiko joku suoran linkin tai ottaisi lainauksen siitä säädöksestä, jossa tuo on. Löytyy finlex.fi-sivun kautta parhaiten, sillä siellä on virallinen ajantasainen lainsäädäntö.

Totta on, että ainakin opintotuessa huomioidaan vanhempien tulot, jos lapsi asuu vanhempien luona.

Vierailija
27/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös se on ristiriitaista, että rahaa täytyy lain mukaan antaa, mutta on täysi-ikäisen yksityisasia mihin hän sen käyttää, sitä ei voi valvoa mitenkään.

Vierailija
28/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:13"]Laittaisiko joku suoran linkin tai ottaisi lainauksen siitä säädöksestä, jossa tuo on. Löytyy finlex.fi-sivun kautta parhaiten, sillä siellä on virallinen ajantasainen lainsäädäntö.

Totta on, että ainakin opintotuessa huomioidaan vanhempien tulot, jos lapsi asuu vanhempien luona.
[/quote]
Vanhempien tulot huomioidaan opintotuessa vain alle 20-vuotiaiden_lukio- tai ammattiopiskelijoiden kohdalla, EI korkeakouluopiskelijoiden.

Vierailija
29/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 19v lukio-opiskelij, asun omillani. En saa opintotukea koska vanhempien tulot vaikuttavat niin kauan kunnes täytän 20. Siihen asti ainakin kela katsoo, että vanhempani ovat elatusvelvollisia

Vierailija
30/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän ei sanota, että rahaa tarvitsee antaa. Opiskelusta aiheutuvat laskut voi maksaa jälkikasvun puolesta.

Vierailija
31/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eiköhän fokuksessa ole ihan muut ongelmat kuin raha siinä kohtaa kun lapset haastaa vanhempiaan oikeuteen tuollaisesta. Mun vanhemmat kustansivat lukiokirjat ja asumisen, ruuan, kunnes muutin 17v pois kotoa. Ei tullu mieleenkään vaatia heiltä mitään. Ihan tyhjästä olivat aloittaneet, luopuneet omista menoistaan, että saivat rakennettua talon. Panostivat monin tavoin meidän elämäämme muutenkin. Oli aika itsestäänselvää, että kotoa lähdetään ja itse tienataan. Sama juttu nyt omien lasten kohdalla. Tuetaan heitä kyllä, mutta tosi varhain halusivat opetella ottamaan vastuuta omista raha-asioistaan. Tietenkin nuoret tarvitsevat monenlaista tukea. Mut on se niinkin että jos aina pappa betalar, muutama oma kehitysaskel jää ottamatta. Ne ikävimmät, kasvattavimmat. JOilla sitten aikuisena pärjätään.

Vierailija
32/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:24"]

Minä olen 19v lukio-opiskelij, asun omillani. En saa opintotukea koska vanhempien tulot vaikuttavat niin kauan kunnes täytän 20. Siihen asti ainakin kela katsoo, että vanhempani ovat elatusvelvollisia

[/quote]

ei nyt varmaan koske tätä kirjoittajaa, muttta saako lukiolainen toimeentulotukea sen ajan kuin oikeusprosessi vanhempia vastaan kestää?

Vierailija
33/33 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 17:24"]

[/quote]

ei nyt varmaan koske tätä kirjoittajaa, muttta saako lukiolainen toimeentulotukea sen ajan kuin oikeusprosessi vanhempia vastaan kestää?
[/quote]

Olen tämä lukiolainen, ja juu kyllä pitäisi saada toimeentulotukea. Riippuu vähän asuuko vanhempien luona vai ei. Mulla on kavereita jotka saa toimeentulotukea ja asuvat yksin, tuskinpa oikeusprosessi lakkauttaisi tuen saamista. Tietysti jos asuu vanhempien luona tilanne on eri, koska kuuluvat samaan ruokakuntaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme