Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lautapelien pelaaminen sääntöjä vastaan

Vierailija
25.12.2021 |

Taas kiva joulu. Pelataan lautapeliä ja jonkun sukulaisen mielestä on ihan ok pelata vähän sääntöjen mukaan ”sinnepäin” koska se on hauskempaa.

Löytyykö täältä muitakin jotka haluaa noudattaa lautapelien sääntöjä ihan kirjaimellisesti.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lautapelit, joita pelaillaan ja joita ollaan pelattu lapsena on sääntöjenvastaisia. Mutta ne säännöt kerrotaan ennen peliä, ja jos ne käy kaikille niin niillä mennään. Ei niitä kuitenkaan kesken peliä aleta muuttamaan.

Siis esim. Monopoli: ei huutokaupata tontteja vaikkei kukaan sitä sillä hetkellä ostaisikaan. Kaikki rahat, mitä sattumista ja yhteismaista maksetaan, maksetaan keskelle ja vapaa pysäköintiin pääsijä saa ne rahat (tämä tosin on päivitetyssä ysärimonopolissa ihan sääntökirjassakin nykyään). On niitä muitakin, mutta en jaksa kirjottaa.

Afrikan tähti: hevosenkengän saa käyttää vaikka sen olisi saanut ennen Afrikan tähteä.

Muuten kuulosti hyvältä, mutta ”hevosenkengän saa käyttää vaikka sen olisi saanut ennen Afrikan Tähteä”???

Mitvít? Teillä ei kukaan sitten ole keksinyt hevosenkengän saatuaan suunnata hengailemaan Tangerin/ Kairon esikaupunkeihin?

Tuossahan on huonompi löytää Afrikan Tähti kuin hevosenkenkä.

No siis, tuo taas ei ole meidän säännöissä sallittua. Eli Afrikan tähteä pitää silti etsiä, ei saa mennä odottelemaan valmiiksi. Ihan hyvin se peli toimii noinkin, ei se automaattisesti voittoa tarvi. Varsinkin, jos Afrikan tähden löytäjällä on rahaa lennellä. Tähän liittyy myös sääntö, että pitää mennä sinne paikkaan, mistä lähtikin, jotta voi voittaa.

Vierailija
22/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelattiin joskus tädin lapsien kanssa Afrikan tähteä. Lapsella ei ollut tarpeeksi seteleitä ja rupesi kiukuttelemaan. Täti yritti vonkua jos voitaisi luopua seteleiden käytöstä. Juuri näin niitä lellittyjä kakaroita syntyy.

sääntöjen mukaan joe ei ole rahaa tai ei halua käyttää heitetään noppaa 4,5, 6 niin saa avata

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lautapelit, joita pelaillaan ja joita ollaan pelattu lapsena on sääntöjenvastaisia. Mutta ne säännöt kerrotaan ennen peliä, ja jos ne käy kaikille niin niillä mennään. Ei niitä kuitenkaan kesken peliä aleta muuttamaan.

Siis esim. Monopoli: ei huutokaupata tontteja vaikkei kukaan sitä sillä hetkellä ostaisikaan. Kaikki rahat, mitä sattumista ja yhteismaista maksetaan, maksetaan keskelle ja vapaa pysäköintiin pääsijä saa ne rahat (tämä tosin on päivitetyssä ysärimonopolissa ihan sääntökirjassakin nykyään). On niitä muitakin, mutta en jaksa kirjottaa.

Afrikan tähti: hevosenkengän saa käyttää vaikka sen olisi saanut ennen Afrikan tähteä.

Muuten kuulosti hyvältä, mutta ”hevosenkengän saa käyttää vaikka sen olisi saanut ennen Afrikan Tähteä”???

Mitvít? Teillä ei kukaan sitten ole keksinyt hevosenkengän saatuaan suunnata hengailemaan Tangerin/ Kairon esikaupunkeihin?

No siis, tuo taas ei ole meidän säännöissä sallittua. Eli Afrikan tähteä pitää silti etsiä, ei saa mennä odottelemaan valmiiksi. Ihan hyvin se peli toimii noinkin, ei se automaattisesti voittoa tarvi. Varsinkin, jos Afrikan tähden löytäjällä on rahaa lennellä. Tähän liittyy myös sääntö, että pitää mennä sinne paikkaan, mistä lähtikin, jotta voi voittaa.

Selittelyn makua. Väärin pelattu.

Ja vielä vuosien ajan. Näyttää tosi huonolta tänne asti.

Vierailija
24/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittelyn makua. Väärin pelattu.

Ja vielä vuosien ajan. Näyttää tosi huonolta tänne asti.

Siis juu, no voi voi :D edelleen, jos miehen kans pelataan, niin nämä on ne säännöt. Jos sinä tulet meidän kanssa pelaamaan, voidaan pelata oikeilla säännöillä, ei se ole ongelma :) pointtina kai oli se, että jos se on 30 vuotta minulla ja perheelläni toiminut näillä säännöillä, niin pelataan myös jatkossakin. Ja tosiaan, oikeilla säännöillä pelataan kyllä, jos joku niin haluaa.

Vierailija
25/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peleissä on ne säännöt ihan syystä. Turha yrittää esittää fiksumpaa kuin pelin suunnittelija. Itse en näe, mitä hauskaa on siinä että läpsytellään peli läpi niin että kaikki on sallittua, joten todellakin olen samoilla linjoilla kuin ap.

Vierailija
26/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pelataan sääntöjä vastaan? Noppaluvuilla 1-5 saa uuden heittovuoron, vaikka säännöissä vain 6 pisteellä näin tapahtuu?

Mahdoitko kuitenkin tarkoittaa pelaamista sääntöjenvastaisesti?

Vierailija
27/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa liittoudutaan isää vastaan tämän tietämättä. Halpaa hupia kun ukko huono häviäjä ja aina kiukkuisena lopettaa pelin 🤭

Vierailija
28/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin meillä tänään! Minä äitinä yritin pitää säännöistä kiinni ja lopulta myönnyin, kun nuorten säännöt muka kivempia, ja no olihan ne.

Vierailija
29/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee mieleen se Sopranos- jakso, jossa pelattiin Monopolia ja tappeluksi meni.

Vierailija
30/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peleissä on ne säännöt ihan syystä. Turha yrittää esittää fiksumpaa kuin pelin suunnittelija. Itse en näe, mitä hauskaa on siinä että läpsytellään peli läpi niin että kaikki on sallittua, joten todellakin olen samoilla linjoilla kuin ap.

Ne säännöt on ihmisen tekemiä, ja pelin tekijätkin tekee virheitä. Jos joku sääntö vesittää pelin ideaa tai ajaa sen umpikujaan, järkeväähän sitä on muuttaa. T. Se Piirrä ja Arvaa -pelin modailija. Olen myös sitä mieltä, että Arfikan tähteen tehty sääntölisäys laivamatkustuksesta rahatta on järkevä, jotta peli ei pahimmillaan ajaudu nollatilanteeseen.

Vierailija
31/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne säännöt on ihmisen tekemiä, ja pelin tekijätkin tekee virheitä. Jos joku sääntö vesittää pelin ideaa tai ajaa sen umpikujaan, järkeväähän sitä on muuttaa. T. Se Piirrä ja Arvaa -pelin modailija. Olen myös sitä mieltä, että Arfikan tähteen tehty sääntölisäys laivamatkustuksesta rahatta on järkevä, jotta peli ei pahimmillaan ajaudu nollatilanteeseen.

Afrikan tähden merimatkan maksullisuus tuo juuri sopivaa jännitystä peliin. Uskaltaako lähteä merimatkalle? Jos sillä pelikerralla jääkin saareen jumiin, voi seuraavassa pelissä yrittää uudestaan.

Vierailija
32/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haittaako jos Trivial Pursuitissa vastaa väärin? Eikö se olisi ihan ok?

Kyllä näissä voi neuvotella jos vastaus on lähellä tai esim. maa on muuttanut nimensä jne.

Venäjän sijaan ainakaan Neuvostoliitto ei käy.

Monella voi olla vanha versio jossa lapussa lukee neuvostoliitto.

Ei kai niitä vuosikymmeniä vanhoja voi enää edes pelata, kun kukaan ei enää tiedä/muista vastauksia kolmasosaan kysymyksistä.

Vierailija
33/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa, jos Afrikan tähti on saarella, mutta kukaan ei pääse sitä hakemaan? Silloin julistetaan peli päättyneeksi tasapeliin ja voidaan ottaa uusi erä.

Vierailija
34/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Afrikan tähden merimatkan maksullisuus tuo juuri sopivaa jännitystä peliin. Uskaltaako lähteä merimatkalle? Jos sillä pelikerralla jääkin saareen jumiin, voi seuraavassa pelissä yrittää uudestaan.

Totta näinkin, mutta peli voi myös päättyä siihen, että kaikki on joko jumissa saarella tai mantereella ilman Afrikan tähteä. Toki ilmaismatkustus voisi olla vain yksi ruutu per vuoro, jolloin rahalla maksaminen olisi paljon kannattavampaa.

Vierailija
35/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä idea: pelatkaa jotain oikeaa lautapeliä eikä jonkun 50-luvulla eläneen 17-vuotiaan ensipeliä, niin ei tarvitse miettiä miten toimia kun peli vääjäämättä ajautuu tuurivoittoisuutensa vuoksi umpikujaan. Nämä omien sääntöjen laatijat eivät muita pelejä varmaan osaa nimetäkään, kuin Alias, Afrikan tähti, Monopoli tai Kimble. Vinkki: hakekaa pelinne kokeeksi jostain muualta kuin Tokmannilta, ja jättäkää hyllyyn jos paketissa lukee Tactic tai Hasbro.

Vierailija
36/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikan tähden löytäjä sai 2000. No helppo oli sit lennellä sinne maaliin

Vierailija
37/37 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta näinkin, mutta peli voi myös päättyä siihen, että kaikki on joko jumissa saarella tai mantereella ilman Afrikan tähteä. Toki ilmaismatkustus voisi olla vain yksi ruutu per vuoro, jolloin rahalla maksaminen olisi paljon kannattavampaa.

Peliä pelataan sääntöjen vastaisesti jos merimatkaa ei pysty tekemään ilman rahaa. Sääntöjen mukaan "merimatkan voi tehdä ilman rahaa noppaa heittämättä siirtämällä vuorollaan pelinappulaa kaksi askelta kerrallaan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan