Olen siirtynyt yhä enemmän käyttämään levitteenä majoneesia. Mitä mieltä?
Siis omatekemää, maustettua.
Normaalisti käytin ennen Oivariinia tai vastaavaa, suhde on nyt noin 50/50.
Onko tämä järkevää vai ei?
Kommentit (21)
Mun mielestä hyvä. Loppujen lopuksi useimmat laittaa juustoa tai kinkkua (tai jopa molempia) oivariinin lisäksi, joten kyllä niitä kaloreita siitäkin tulee. Kananmuna ja oliiviöljy ovat siinä seurassa a-luokan ravintoa!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:56"]
Todella epäterveellistä. Runsaasti rasvaa ja kaikenmaailman säilöntäaineet.
Minä siirryin oliöljyyn (erilaisia maustettuja luomuöljyjä. Maustan niitä itsekin). Kevyt sipaisu leivälle. Hyvää ja terveellistä. Rasvaa tulee syötyä vähemmän. Rypsiöljy yrteillä maustettuna käy myös.
[/quote]
Kummassakohan on enemmän rasvaa, sun sipaisussa öljyä vai kysyjän sipaisussa majoneesia?
[/quote]
Juu, ja ap:lle vinkiksi, että majoneesia voi vielä "ohentaa" pienellä määrällä vettä, ainakin itsellä omatekemä majoneesi on todella "paksua"
Kokeilemalla selviää oikea määrä, mutta muista lisätä vesi vasta kun olet ensin sekoittanut öljyn ja kananmunan majoneesiksi!
[/quote]
Kuka ihme haluaa jotain vesitettyä litkua, levitteenähän sellainen oikein paksu on ihan parasta.
Itse en tykkää majosta kun siinä maistuu kananmuna. Mutta muuten varmaan ok, jos tykkää mausta.
Ihan ok. Ei majoneesissa mitään vikaa ole, sehän on lähinnä kasviöljyä ja kananmunaa.
Ja vielä tarkennuksena, leivälle laitan n. teelusikallisen majoneesia ja sitä kuluu n. 1-2 dl viikossa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:46"]
Ihan ok. Ei majoneesissa mitään vikaa ole, sehän on lähinnä kasviöljyä ja kananmunaa.
[/quote]
Näin sen itsekin ajattelin. Vaihtelen öljynä hyvälaatuisia oliivi- ja rypsiöljyjä, mausteiden mukaan.
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:47"]
Taidat syödä todella paljon leipää,.,
[/quote]
Itse asiassa "leipä" on riisikakkuja. Sairastan keliakiaa. Majoneesin lisäksi laitan päälle mm. sipulia, tonnikalaa, kurkkua jne.
Inhoan majoneesia yli kaiken, joten itse en noin tekisi. Miten raaka kananmuna säilyy eli miten kauan majoneesi on syömäkuntoista?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:49"]
Miten teet majoneesin? Tuleeko se kalliiksi?
[/quote]
Sekoitan huoneenlämpöisen kananmunan ja desin öljyä sauvasekoittimella keskenään ja maustan. Eipä tuo kalliilta tunnu, en ole sen tarkemmin laskenut. Olisiko öljyn hinta n. 20-30 snt ja kananmunan 15 snt?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:50"]
Inhoan majoneesia yli kaiken, joten itse en noin tekisi. Miten raaka kananmuna säilyy eli miten kauan majoneesi on syömäkuntoista?
[/quote]
Itse olen säilyttänyt majoneesia 5 päivää jääkaapissa ja on mielestäni säilynyt hyvin. En tiedä sitten, parantaako suola ja sitruunamehu sen säilyvyyttä, todennäköisesti.
Minä siirryin oliöljyyn (erilaisia maustettuja luomuöljyjä. Maustan niitä itsekin). Kevyt sipaisu leivälle. Hyvää ja terveellistä. Rasvaa tulee syötyä vähemmän. Rypsiöljy yrteillä maustettuna käy myös.
Mielenkiintoinen aihe, olen aina kuvitellut majoneesin jotenkin kauhistuksena ja terveyden vihollisena, mutta sehän on tosiaan terveellisistä aineista kotona tehty ja käyttömäärät varsin kohtuullisia.
Edullistakin.
Pitää joskus kokeilla, vaihteluahan tuo on.
[/quote]
Korjaan, ei olekaan niin epäterveellistä kun teet itse majoneesin. Anteeksi huolimaton lukeminen.
[/quote]
Säilöntäaineet ovat useimmiten ihan luonnolisia aineita, sitruunahappoa (sitruunamehu) etikkaa jne. Jos niillä on E-koodi, niin ei se automaattisesti tarkoita, että se olisi huono asia.
Pösilö.
[/quote]
Kummassakohan on enemmän rasvaa, sun sipaisussa öljyä vai kysyjän sipaisussa majoneesia?
Tein tänään kokeeksi itse majoneesia, maustoin Dijon-sinapilla, sitruunamehulla, mustapippurilla, aromisuolalla, paprikajauheella, persiljalla ja ihan pienellä ripauksella curryjauhetta.
Hyvää!