Yliopistolaiset, tämäkö poistaa syrjinnän? (kuva)
Tällainen on yliopiston liikuntatiloissa. En tiedä, ketä siellä on syrjitty, mutta ihmettelen, miksi syrjintä (joka mielestäni voi olla aito ongelma) poistuisi sillä, että tällainen lappu liimataan jonkun paikan seinälle.
Samalla logiikalla voitaisiin koulujen seinille liimailla kaikenlaisia lappuja, että kiusaaminen kielletty ja se lopettaisi kiusaamisen.
Minusta on ihan uskomatonta, että tuotakin varten on varmaan istuttu kokouksissa ja ideoitu asiaa sekä laitettu budjettia siihen, että on painatettu tuollaisia (noita on useampia). Mutta nukkuvatpa nuo asiaa suunnitelleet yönsä paremmin ja on puhtaampi omatunto.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:12"]
Tämä on näin transmiehestä hyvin mukava ele. Joudun kokemaan jonkin verran turvattomuutta elämässäni, mutta tieto siitä, että yliopistossa syrjintää ei hyväksytä ja että siihen tarvittaessa puutetaan, tuntuu hyvältä. En uskaltaisi mennä kaikkiin kliikuntapaikkoihin kaupungissa mutta yliopistoliikuntaan uskallan.
Aloittajan voi olla vaikea ymmärtää tätä, jos hän ei itse kohtaa elämässään syrjintää.
[/quote]
Kiitos viestistäsi.
Jos tosiaan oma kokemus olisi se, että tuolla liikuntatiloissa kävisi vapautuneesti kaikennäköisiä ihmisiä, niin silloin varmasti noin voisi ajatella, että kampanja on purrut jne. Kuitenkin eihän tuolla nyt ole vaikka itse kuntosalilla sen kummemmin paikalla kuin muillakaan saleilla, eli ei siellä ole mitään henkilöä, joka tulee puuttumaan asiattomaan käytökseen, jos sellaista olisi sitten lopulta. Tuokin on oikeastaan se, mikä tuossa ärsyttää, yliopistolaiset ovat aika hyvin käyttäytyviä esimerkiksi kuntosalilla jo muutenkin, eikä se liity tähän kampanjaan. Varmasti saisit treenata ihan rauhassa.
Ja edelleen - ne joilla niitä ongelmia todella on, niitä eivät pelkät tarrat seinällä auta. Ja se on se, mikä minua tässä kampanjassa ärsyttää.
ap
[/quote]
Minulla on ongelmia, ja minua nuo tarrat auttavat. Ne viestivät siitä, miten yliopisto suhtautuu syrjintään, ja muistuttaa meitä kaikkia kohtelemaan toisiamme reilusti. Liikuntatiloissa ei tosiaan ole minkäänlaista yhdenvertaisuusvalvojaa puhaltamassa pilliin, mutta jos kohtaisin asiatonta käyttäytymistä, voisin ottaa yhteyttä yliopistoliikuntaan ja asiaani kuunneltaisiin. -36
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:28"]
Tämä on näin transmiehestä hyvin mukava ele. Joudun kokemaan jonkin verran turvattomuutta elämässäni, mutta tieto siitä, että yliopistossa syrjintää ei hyväksytä ja että siihen tarvittaessa puutetaan, tuntuu hyvältä. En uskaltaisi mennä kaikkiin kliikuntapaikkoihin kaupungissa mutta yliopistoliikuntaan uskallan.
Aloittajan voi olla vaikea ymmärtää tätä, jos hän ei itse kohtaa elämässään syrjintää.
[/quote]
Kiitos viestistäsi.
Jos tosiaan oma kokemus olisi se, että tuolla liikuntatiloissa kävisi vapautuneesti kaikennäköisiä ihmisiä, niin silloin varmasti noin voisi ajatella, että kampanja on purrut jne. Kuitenkin eihän tuolla nyt ole vaikka itse kuntosalilla sen kummemmin paikalla kuin muillakaan saleilla, eli ei siellä ole mitään henkilöä, joka tulee puuttumaan asiattomaan käytökseen, jos sellaista olisi sitten lopulta. Tuokin on oikeastaan se, mikä tuossa ärsyttää, yliopistolaiset ovat aika hyvin käyttäytyviä esimerkiksi kuntosalilla jo muutenkin, eikä se liity tähän kampanjaan. Varmasti saisit treenata ihan rauhassa.
Ja edelleen - ne joilla niitä ongelmia todella on, niitä eivät pelkät tarrat seinällä auta. Ja se on se, mikä minua tässä kampanjassa ärsyttää.
ap
[/quote]
Minulla on ongelmia, ja minua nuo tarrat auttavat. Ne viestivät siitä, miten yliopisto suhtautuu syrjintään, ja muistuttaa meitä kaikkia kohtelemaan toisiamme reilusti. Liikuntatiloissa ei tosiaan ole minkäänlaista yhdenvertaisuusvalvojaa puhaltamassa pilliin, mutta jos kohtaisin asiatonta käyttäytymistä, voisin ottaa yhteyttä yliopistoliikuntaan ja asiaani kuunneltaisiin. -36
[/quote]
Miksi yliopisto kuitenkin suhtautuu sallivasti suomenkielisten syrjintään yliopistojen pisterajojen suhteen?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:52"] Ap, sulta on mennyt tarran pointti vähän ohi. [/quote] Kerro ihmeessä lisää.:) Odotan mielenkiinnolla selityksiä siitä, kuinka hyödyllinen ja hyvä tämä kampanja on. ap [/quote] Minäpä kerron. Sinä jo harrastat syrjintää erottelemalla ihmiset vähemmistöjen mukaan porukoihin, joita syrjitään ja määrität, onko joku syrjintävapaa alue. Syrjintää tapahtuu sukupuolen, iän, ihonvärin, seksuaalisuuden, uskonnon ja monen muun asian takia. Se ei ikinä ole hyväksyttävää. Se, että koet syrjintää torjuvat kampanjan turhana sen takia, että liikut alueella, jossa sinun mukaasi ei ole ulkomaalaisia "yhtä tai kahta Somalia ja vaihto-opiskelijoita" lukuun ottamatta, kertoo jo asenneongelmasta.
[/quote]
En ole määritellyt, onko joku alue vapaa syrjinnästä.
Pointtini oli, että esimerkiksi tässä kaupungissa, jossa elän, voisi löytää paikkoja, joissa on enemmän vähemmistöjä tai jo mainittuja mamuja sen sijaan, että lähtee rummuttamaan syrjintäkampanjaa paikkaan, jossa ihmismassa on melko homogeenista ja syrjintä - vaikka se voi olla ongelma missä tahansa - ei ole samalla tavalla ongelma kuin paikoissa, joissa oikeasti on heterogeenisempi porukka, erilaisia ihmisiä.
Eli tarkoitus oikea, keino: kyseenalainen.
Minusta edelleen kampanjoidaan väärässä paikassa ja tavalla, joka ei lopulta auta ketään.
ap
[/quote]
Sori, mutta eihän yliopisto voi julistaa muita tiloja syrjinnästä vapaiksi kuin ne, joita se itse käyttää ja hallinnoi. Pitäisikö sinusta yliopiston olla osallistumasta syrjinnän vastaiseen työhön, koska jossakin muualla esiintyy enemmän syrjintää?
[/quote]
Tätä osallistumistapaa pidän itse tekopyhänä.
Mutta yliopiston kannattaa tietenkin miettiä omia keinojaan syrjinnän vähentämiseksi.
ap
[/quote]
Miksi se on tekopyhää?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:28"]
[/quote]
Kiitos viestistäsi.
ap
[/quote]
[/quote]
Miksi yliopisto kuitenkin suhtautuu sallivasti suomenkielisten syrjintään yliopistojen pisterajojen suhteen?
[/quote]Ääliö.... Ei enemmistöä voi syrjiä. Tarkista syrjinnän määritelmä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:28"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:22"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:12"] Tämä on näin transmiehestä hyvin mukava ele. Joudun kokemaan jonkin verran turvattomuutta elämässäni, mutta tieto siitä, että yliopistossa syrjintää ei hyväksytä ja että siihen tarvittaessa puutetaan, tuntuu hyvältä. En uskaltaisi mennä kaikkiin kliikuntapaikkoihin kaupungissa mutta yliopistoliikuntaan uskallan. Aloittajan voi olla vaikea ymmärtää tätä, jos hän ei itse kohtaa elämässään syrjintää. [/quote] Kiitos viestistäsi. Jos tosiaan oma kokemus olisi se, että tuolla liikuntatiloissa kävisi vapautuneesti kaikennäköisiä ihmisiä, niin silloin varmasti noin voisi ajatella, että kampanja on purrut jne. Kuitenkin eihän tuolla nyt ole vaikka itse kuntosalilla sen kummemmin paikalla kuin muillakaan saleilla, eli ei siellä ole mitään henkilöä, joka tulee puuttumaan asiattomaan käytökseen, jos sellaista olisi sitten lopulta. Tuokin on oikeastaan se, mikä tuossa ärsyttää, yliopistolaiset ovat aika hyvin käyttäytyviä esimerkiksi kuntosalilla jo muutenkin, eikä se liity tähän kampanjaan. Varmasti saisit treenata ihan rauhassa. Ja edelleen - ne joilla niitä ongelmia todella on, niitä eivät pelkät tarrat seinällä auta. Ja se on se, mikä minua tässä kampanjassa ärsyttää. ap [/quote] Minulla on ongelmia, ja minua nuo tarrat auttavat. Ne viestivät siitä, miten yliopisto suhtautuu syrjintään, ja muistuttaa meitä kaikkia kohtelemaan toisiamme reilusti. Liikuntatiloissa ei tosiaan ole minkäänlaista yhdenvertaisuusvalvojaa puhaltamassa pilliin, mutta jos kohtaisin asiatonta käyttäytymistä, voisin ottaa yhteyttä yliopistoliikuntaan ja asiaani kuunneltaisiin. -36 [/quote] Miksi yliopisto kuitenkin suhtautuu sallivasti suomenkielisten syrjintään yliopistojen pisterajojen suhteen? [/quote]Ääliö.... Ei enemmistöä voi syrjiä. Tarkista syrjinnän määritelmä.
[/quote]
OK, eli vanhassa Etelä-Afrikassa ei syrjitty ketään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:09"]
Ymmärsinkö nyt oikein, olet vetänyt pultit siitä, että joku yliopistoliikunnalla on osallistunut syrjinnänvastaiseen kampanjaan liimaamalla pari (maksutonta) tarraa seinään?
[/quote]
Mua ärsyttää se, että yliopistossa hellitään ihania ajatuksia oman kuplan sisällä, että asioihin "vaikutetaan" vaikka todellisuudessa ei vaikuteta.
ap
[/quote]
Kyllähän tämäkin nyt vaikutti, kun sä aloit asiaa ajatella, vielä teit siitä keskustelun tänne ja sait muutkin keskustelemaan. Yksi tarra on siis tehnyt tosi paljon. Vaikuttamista on monenlaista ja monentasoista, kaiken ei tarvitse aina olla heti lakimuutoksia tms. jotta se voidaan laskea vaikuttamiseksi, vaan tällainen ruohonjuuritason vaikuttaminen on myös tärkeää ja tehokasta.
En ymmärrä myöskään ap miksi takerrut "mamuihin", syrjintää voi tapahtua monesta eri syystä. Tunnen itse esimerkiksi muutamia sukupuolensa korjanneita tai siinä prosessissa olevia henkilöitä, jotka harrastavat liikuntaa, ja heillä voi varmasti joskus olla epämiellyttävä olo naisille ja miehille jaotelluissa liikuntatiloissa. Eli kyllä nämä tarrat ehkä helpottavat heidän oloaan ja muistuttavat meitä muita erilaisuuden suvaitsemisesta.
Ottamatta kantaa muuten tähän tapaukseen, niin kyllähän syrjinnälle on silloin suurempi riski, kun on vain muutama joukosta poikkeava, kuin siellä, missä kaikki ovat erilaisia. Eli en ymmärrä tuota perusteluasi.
Kaiketi olet oikeassa. Itse kuitenkin miellän yliopistolaiset porukaksi, jotka ovat harjoittaneet kaikenlaista itsereflektiota koko pienen ikänsä ja vaikka johonkin porukkaan sattuisi vähemmistöä, suhtautuminen olisi korrektia.
En tarkoita tällä nyt sitä, etteikö joku sitten koe jäävänsä porukoista ulkopuoliseksi jne. mutta jälleen, auttavatko sitten tarrat jossain seinällä näihin asetelmiin, joihin liittyy jo sosiaalipsykologiaa?
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:09"]
Ymmärsinkö nyt oikein, olet vetänyt pultit siitä, että joku yliopistoliikunnalla on osallistunut syrjinnänvastaiseen kampanjaan liimaamalla pari (maksutonta) tarraa seinään?
[/quote]
Mua ärsyttää se, että yliopistossa hellitään ihania ajatuksia oman kuplan sisällä, että asioihin "vaikutetaan" vaikka todellisuudessa ei vaikuteta.
ap
[/quote]
Kyllähän tämäkin nyt vaikutti, kun sä aloit asiaa ajatella, vielä teit siitä keskustelun tänne ja sait muutkin keskustelemaan. Yksi tarra on siis tehnyt tosi paljon. Vaikuttamista on monenlaista ja monentasoista, kaiken ei tarvitse aina olla heti lakimuutoksia tms. jotta se voidaan laskea vaikuttamiseksi, vaan tällainen ruohonjuuritason vaikuttaminen on myös tärkeää ja tehokasta.
En ymmärrä myöskään ap miksi takerrut "mamuihin", syrjintää voi tapahtua monesta eri syystä. Tunnen itse esimerkiksi muutamia sukupuolensa korjanneita tai siinä prosessissa olevia henkilöitä, jotka harrastavat liikuntaa, ja heillä voi varmasti joskus olla epämiellyttävä olo naisille ja miehille jaotelluissa liikuntatiloissa. Eli kyllä nämä tarrat ehkä helpottavat heidän oloaan ja muistuttavat meitä muita erilaisuuden suvaitsemisesta.
[/quote]
No tämä ei laukaissut minussa valitettavasti mitään ajattelua siitä, että olenko nähnyt syrjimistä tai syrjinkö itse. Tämä laukaisi minussa ihan puhtaasti ärsyyntymisen, jota olen tässä kuvannut.
Niin - ja kyllä uskon, että jos suihkutiloissa kohtaisi sukupuolta vaihtaneen henkilön niin kyllä se varmasti herättäisi hämmennystä. Yliopistolaiset (pääni sisäinen stereotypia) ajattelevat, että on hienoa olla suvaitsevainen ja että tämän suvaitsevaisuuden voi päättää jo päässään etukäteen. Uskon kuitenkin, että näihin syrjimisasioihin liittyy paljon hämmennyksentunteita. Ja olisi hyödyllisempää esimerkiksi keskustella niistä kuin liimailla tarroja seiniin ja hokea itselleen olevansa muka-suvaitsevainen.
Niin siis valitettavasti tämä keskustelu ei ole saanut minua ajattelemaan tästä aiheesta tavalla, josta en olisi ollut tietoinen jo aiemmin.
ap
Mutta yliopiston kannattaa tietenkin miettiä omia keinojaan syrjinnän vähentämiseksi.
ap
[/quote]
Eli siis haluat kuitenkin, että "istutaan kokouksissa, ideoidaan ja laitetaan budjettia" eli juuri se mitä avausviestissä kritisoit. Suosittelen logiikan perusteiden opiskelua.
Haluaisitko ap kertoa, mikä olisi sitten oikea tapa tuoda esiin syrjintää ja keinoja sen ehkäisemiseksi?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:52"] Ap, sulta on mennyt tarran pointti vähän ohi. [/quote] Kerro ihmeessä lisää.:) Odotan mielenkiinnolla selityksiä siitä, kuinka hyödyllinen ja hyvä tämä kampanja on. ap [/quote] Minäpä kerron. Sinä jo harrastat syrjintää erottelemalla ihmiset vähemmistöjen mukaan porukoihin, joita syrjitään ja määrität, onko joku syrjintävapaa alue. Syrjintää tapahtuu sukupuolen, iän, ihonvärin, seksuaalisuuden, uskonnon ja monen muun asian takia. Se ei ikinä ole hyväksyttävää. Se, että koet syrjintää torjuvat kampanjan turhana sen takia, että liikut alueella, jossa sinun mukaasi ei ole ulkomaalaisia "yhtä tai kahta Somalia ja vaihto-opiskelijoita" lukuun ottamatta, kertoo jo asenneongelmasta.
[/quote]
Pointtini oli, että esimerkiksi tässä kaupungissa, jossa elän, voisi löytää paikkoja, joissa on enemmän vähemmistöjä tai jo mainittuja mamuja sen sijaan, että lähtee rummuttamaan syrjintäkampanjaa paikkaan, jossa ihmismassa on melko homogeenista ja syrjintä - vaikka se voi olla ongelma missä tahansa - ei ole samalla tavalla ongelma kuin paikoissa, joissa oikeasti on heterogeenisempi porukka, erilaisia ihmisiä.
Minusta edelleen kampanjoidaan väärässä paikassa ja tavalla, joka ei lopulta auta ketään.
ap
[/quote]
Sori, mutta eihän yliopisto voi julistaa muita tiloja syrjinnästä vapaiksi kuin ne, joita se itse käyttää ja hallinnoi. Pitäisikö sinusta yliopiston olla osallistumasta syrjinnän vastaiseen työhön, koska jossakin muualla esiintyy enemmän syrjintää?
[/quote]
ap
[/quote]
Miksi se on tekopyhää?
[/quote]
Koska arvelen, että se on lopulta pinnallista ja että sen funktio on enemmän se, että se vahvistaa sitä, että yliopistolaiset haluavat uskoa olevansa vaikkapa suvaitsevaisia.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:39"]
ap
[/quote]
Eli siis haluat kuitenkin, että "istutaan kokouksissa, ideoidaan ja laitetaan budjettia" eli juuri se mitä avausviestissä kritisoit. Suosittelen logiikan perusteiden opiskelua.
[/quote]
Se kuinka muotoilin asian, kritisoi sitä, että aikaa ja varoja on käytetty mielestäni turhaan. ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:39"]
Haluaisitko ap kertoa, mikä olisi sitten oikea tapa tuoda esiin syrjintää ja keinoja sen ehkäisemiseksi?
[/quote]
Minusta hyödyllisempi voisi olla sellainen kampanja, jossa syrjintää kokevat kertoisivat kokemuksiaan syrjinnästä, kuten tämän ketjun yksi vastaajista. Noissa tarroissahan yksi heikkous on se, että syrjintää ei määritellä, se jää abstraktiksi ja ilmaan.
Itse kampanjan voisi toteuttaa sellainen, jolla olisi enemmän kokemusta mainonnasta tai markkioinninsta kuin minulla.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:29"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Miksi se on tekopyhää?
[/quote]
Koska arvelen, että se on lopulta pinnallista ja että sen funktio on enemmän se, että se vahvistaa sitä, että yliopistolaiset haluavat uskoa olevansa vaikkapa suvaitsevaisia.
ap
[/quote]
Mihin tosiasioihin tällainen arvelu perustuu?
Eikö ole todennäköisempää, että yliopisto haluaa toimia vilpittömästi syrjintää vastaan?
Eikö ole todennäköisempää, että yliopisto haluaa toimia vilpittömästi syrjintää vastaan?
Tässä ketjussa esittämäni asiat ovat mielipiteitäni. Mutta kuten sanoin, minusta keino on kyseenalainen. Tarkoitus voi olla ihan vilpitön. ap
Ap ei ole tajunnut, että syrjintään ei aina ole selkeää syytä. Ihme ääliö. Älä, ap, jaottele ihmisiä ryhmiin ja stereotypioihin niin ehkä ajattelusi kehittyy edes vähän.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:36"]
http://www.yhdenvertaisuus.fi/kampanjat/syrjinnasta_vapaa_alue/ Ei tuo mikään yliopiston keksintö ole.
[/quote]
Kiitos tästä linkityksestä.
Seison silti mielipiteeni takana tästä asiasta, eli mielestäni tämä lämmittää eniten yliopistolaisten mieltä, jotka haluavat kokea "vaikuttavansa" asioihin näin. Ja että tämä paikka (liikuntatilat) luo varsin näennäisen illuusion siitä, että koko asiaan vaikutetaan, koska paikassa käy ihmisiä, joita kuvasin viestissä neljä.
Minusta siis itse asia ei ole väärä (se on tärkeä), mutta toteuttaminen ja se, että asiaa ei ole viety paikkoihin, jossa sillä todella olisi oikeasti vaikutusta ja merkitystä, tökkii tässä. Tuolla liikuntatiloissa kun ei ole kovin hyvin erilaiset vähemmistöt edustettuna.
ap
[/quote]
Kuuleppa, tuskin ne vähemmistöt muistutusta tarvitsee siitä et rasismi on perseestä... Eli melko täydellinen paikka laittaa tollane!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:49"]
Tässä ketjussa esittämäni asiat ovat mielipiteitäni. Mutta kuten sanoin, minusta keino on kyseenalainen. Tarkoitus voi olla ihan vilpitön. ap
[/quote]
Millä lailla kyseenalainen? :D
Ketä se tarra siellä seinässä loukkaa? Sinua nyt ainakin. Tarkennatko vielä, millä lailla se sinua häiritsee? Muu syy, kuin itse keksimäsi "yliopisto on ehkä tekopyhä" ja "ei salilla käy mamuja".
Hillitön ketju ja hulvaton ap. Paras pitkiin aikoihin, vaikka Porvoon yliopistolta taitaa nää viestit meille tulla.
Kai tiesit, ettei tämä ole mikään yliopiston juttu? Noita samoja kylttejä näkyy mm. kouluissa, kirjastoissa ja nuorisotaloilla ynnä muualla.
http://www.yhdenvertaisuus.fi/kampanjat/syrjinnasta_vapaa_alue/
[/quote]
ap
[/quote]
Ottamatta kantaa muuten tähän tapaukseen, niin kyllähän syrjinnälle on silloin suurempi riski, kun on vain muutama joukosta poikkeava, kuin siellä, missä kaikki ovat erilaisia. Eli en ymmärrä tuota perusteluasi.