Nykynuorten (uus)avuttomuus
Olen töissä keskisuuren firman toimistossa ja meillä tarjotaan usein työharjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille. Ennen pääsiäistä meillä aloitti taas yksi opiskelija harjoittelunsa, ja vaikka tähänkin asti olen nähnyt vaikka minkälaista piipertäjää, tämä harkkari kyllä veti pohjat!
Opiskelija tuli 2. asteen koulusta ja on elämänsä ekassa työpaikassa ja -harjoittelussa (ikä 16v). Tarkoitus olisi harjoitella erilaisia toimistotöitä, mutta kyllä siinä mulla oli vaikeuksia pitää naama peruslukemilla, kun kävi ilmi, että harkkari ei osannut edes kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen! Eli ei ollut vielä KOSKAAN ELÄMÄSSÄÄN joutunut kirjoittamaan osoitetta kirjekuoren päälle, joten ei tiennyt mihin kohtaan osoite siinä kirjoitetaan! Toinen juttu, mitä en meinannut uskoa, oli se, että hän ei osannut laittaa papereita mappiin! Osasi kyllä rei'ittää dokumentit, mutta ei osannut avata sitä mapin mekanismia, että olisi saanut ne paperit siihen mappiin. :D
Jäin kyllä pohtimaan ovatko kaikki nuoret tänä päivänä yhtä avuttomia, että ihan perusasiat ovat hukassa. Itse olen ollut ekassa kesätyöpaikassa jo 15v ja tosi paljon silloin jo sai vastuuta. Huh huh, ajat ovat todella muuttuneet...
Kommentit (74)
kyllä se vanhempi sukupolvi on se mikä on juntti ja tyhmä , ei nuorempi .
Vierailija kirjoitti:
Tuolla oikeinkirjoitustaidolla aika uskottava kommentti Veeti-sukupolven edustajalta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ne kaikki kasvatettu kommareiksi hakkaamalla?
Nykyään taidetaan panostaa enemmän tuohon fiksulta vaikuttamiseen kuin käytännön taitoihin. Mielipiteitä löytyy asiaan jos toiseenkin, mutta sitten kun pitäisi käsi laittaa tekemään jotain, niin siinä meneekin sormi suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, sä et taida juuri tuntea nykynuoria. Mun teini on huomattavasti kiinnostuneempi yhteiskunnallisista asioista, kulttuurista, eri kulttuureista, tieteestä, taiteesta, oikeastaan mistä vaan, kuin oma ikäluokkani oli. Samoin hänen kaverinsa. Juuri eilen se väänsi esitelmää äidinkielentunnille jonkin räppärin lyriikoiden kaksoismerkityksistä, ikäänkuin runoanalyysinä. Sen lempikirja on Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan. Se harrastaa ruuanlaittoa ja soittaa bändissä. Ne käy ystäviensä kanssa leffoissa, teattereissa, keikoilla.
Menneeseen jumittuminen ei ole sivistystä. Se on itsensä rappeuttamista. Niin muuttu mailma, Eskoni.Toivottavasti ne yhteiskunnalliset mielipiteet ovat sentään niitä oikeita eikä niitä kauheita vääriä, mitä nykyään kuulee olevan olemassa.
Arvaa mikä kellonaika ja päivämäärä on klo 10:37 / 9.4.2015?
Näitä uusavuttomiahan on tämäkin palsta täynnä. Jotkut varmasti provoja, mutta tuskin kaikki. Kysellään jatkuvasti itsestäänselviä asioita.
Niin, kotona opetetaan asioita/ tai sitten taas ei.
Perusasiat jää usein opettamatta, samoin kodinhoito, talousasiat ymv
Se on nykyajan trendi, että vanhemmat tekevät kaiken lasten puolesta, esim. Kotityöt
Erityisesti nykyajan nuoret pojat osaavat uusia asioita, mitä me vanhemmat miehet emme osaa. He lakkaavat kynsiään, meikkaavat ja kähertävät tukkaansa. Joku saattaa puhua myös tunteistaan ja pukeutumisesta.
Maailma muuttuu, halusimme tai emme.
Huvittaa toi mapittaminen. Boomereiden touhua. Teillä ei koneita siellä oo minne documentit sais talletettua?
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa toi mapittaminen. Boomereiden touhua. Teillä ei koneita siellä oo minne documentit sais talletettua?
"Sulla ei" tietoa siitä, että se on dokumentti suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti nykyajan nuoret pojat osaavat uusia asioita, mitä me vanhemmat miehet emme osaa. He lakkaavat kynsiään, meikkaavat ja kähertävät tukkaansa. Joku saattaa puhua myös tunteistaan ja pukeutumisesta.
Miehet ovat kyllä feminiinistyneet, varmaan yh-äitien kasvattamat tuolla etunenässä. No, saavat varmaan naisia kavereiksi mutta tuskin ainakaan aikuiset naiset sentään tuollaisia parisuhteeseen haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat kyllä feminiinistyneet, varmaan yh-äitien kasvattamat tuolla etunenässä. No, saavat varmaan naisia kavereiksi mutta tuskin ainakaan aikuiset naiset sentään tuollaisia parisuhteeseen haluavat.
Ei ehkä sinunlaisesi tai ikäisesi. Sitä paitsi kyllä katukuvassa minä näen ihan miehisiä miehiä enemmän.
Niitä asioita osaa, jotka on omassa elämässä tullut vastaan ja muut voi oppia.
Tuli kyllä tästä mieleen ensimmäinen asiakaspalvelutyöni, johon kuului myös mapitusta. En itsenäisesti tajunnut, että koko mapitettava paperipino kannatti rei'ittää yhdellä iskulla vaan rei'itin yhden paperin - mapitin sen - rei'itin toisen - mapitin sen. Papereita oli paljon ja ne menivät kaikki eri kohtiin mappia.
No, pomoa nauratti kun huomasi.
Viihdyin siinä työssä sitten 5v ja mapituskin nopeutui huomattavasti.