Nykynuorten (uus)avuttomuus
Olen töissä keskisuuren firman toimistossa ja meillä tarjotaan usein työharjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille. Ennen pääsiäistä meillä aloitti taas yksi opiskelija harjoittelunsa, ja vaikka tähänkin asti olen nähnyt vaikka minkälaista piipertäjää, tämä harkkari kyllä veti pohjat!
Opiskelija tuli 2. asteen koulusta ja on elämänsä ekassa työpaikassa ja -harjoittelussa (ikä 16v). Tarkoitus olisi harjoitella erilaisia toimistotöitä, mutta kyllä siinä mulla oli vaikeuksia pitää naama peruslukemilla, kun kävi ilmi, että harkkari ei osannut edes kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen! Eli ei ollut vielä KOSKAAN ELÄMÄSSÄÄN joutunut kirjoittamaan osoitetta kirjekuoren päälle, joten ei tiennyt mihin kohtaan osoite siinä kirjoitetaan! Toinen juttu, mitä en meinannut uskoa, oli se, että hän ei osannut laittaa papereita mappiin! Osasi kyllä rei'ittää dokumentit, mutta ei osannut avata sitä mapin mekanismia, että olisi saanut ne paperit siihen mappiin. :D
Jäin kyllä pohtimaan ovatko kaikki nuoret tänä päivänä yhtä avuttomia, että ihan perusasiat ovat hukassa. Itse olen ollut ekassa kesätyöpaikassa jo 15v ja tosi paljon silloin jo sai vastuuta. Huh huh, ajat ovat todella muuttuneet...
Kommentit (74)
Osaavat vastaavasti kuitenkin paljon sellaisia hyödyllisiä taitoja, mitä me vanhemmat emme. Ajat muuttuu. Minäkään en osaa separoida maitoa, joka taas omille vanhemmilleni oli ihan perustaito.
Entäpä sitten yli viisikymppiset vähän koulutetut, ovatkos ne sitten vanh'avuttomia? Ne sellaiset, jotka eivät osaa käyttää taulukkolaskennan funktioita, vaan laskevat taskulaskimella ja sitten manuaalisesti merkitsevät ne summat sinne taulukoihin. Tai sellaiset, jotka eivät osaa etsiä tietoa firman ERPistä. Tai jotka eivät osaa käyttää Office-ohjelmistojen tyylejä. Tai jotka eivät osaa käyttää tietokoneensa pikakomentoja edes. Mitäs ne sellaiset ovat?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:58"]
Ikävä kyllä peruskouluissa ei opeteta enää perusasioita vaan odotetaan että osaamme itsestään
[/quote]
Enää?
Milloin kirjekuoreen kirjoittaminen tai perunankuorinta on ollut koulun kontolla?
Ihan kodissa nämä yleensä tulevat selväksi.
Mutta nykynuoret osaavat paljon muuta, mitä vanhempi polvi ei. Se täytyy muistaa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:58"]Ikävä kyllä peruskouluissa ei opeteta enää perusasioita vaan odotetaan että osaamme itsestään
[/quote]
Luultavasti kyllä tulen opettamaan muksuilleni ihan itse kirjekuoreen kirjoittamisen ja mapittamisen. Joku vastuu vanhemmillekin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:12"]
Ikävä kyllä peruskouluissa ei opeteta enää perusasioita vaan odotetaan että osaamme itsestään
[/quote]
Enää?
Milloin kirjekuoreen kirjoittaminen tai perunankuorinta on ollut koulun kontolla?
Mutta nykynuoret osaavat paljon muuta, mitä vanhempi polvi ei. Se täytyy muistaa.
[/quote]
Ehkäpä nykynuorten vanhemmat ovat vastuuttomampia ja siksi nuoret joutuvat oppimaan kaiken kantapään kautta myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:41"]
Alat tulla keski-ikäiseksi. Kaikkina aikoina keski-ikäiset on hämmästelleet nykynuoria...
[/quote]
Minä olin sitten keski-ikäinen jo ysiluokalla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:37"]
Olen töissä keskisuuren firman toimistossa ja meillä tarjotaan usein työharjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille. Ennen pääsiäistä meillä aloitti taas yksi opiskelija harjoittelunsa, ja vaikka tähänkin asti olen nähnyt vaikka minkälaista piipertäjää, tämä harkkari kyllä veti pohjat!
Opiskelija tuli 2. asteen koulusta ja on elämänsä ekassa työpaikassa ja -harjoittelussa (ikä 16v). Tarkoitus olisi harjoitella erilaisia toimistotöitä, mutta kyllä siinä mulla oli vaikeuksia pitää naama peruslukemilla, kun kävi ilmi, että harkkari ei osannut edes kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen! Eli ei ollut vielä KOSKAAN ELÄMÄSSÄÄN joutunut kirjoittamaan osoitetta kirjekuoren päälle, joten ei tiennyt mihin kohtaan osoite siinä kirjoitetaan! Toinen juttu, mitä en meinannut uskoa, oli se, että hän ei osannut laittaa papereita mappiin! Osasi kyllä rei'ittää dokumentit, mutta ei osannut avata sitä mapin mekanismia, että olisi saanut ne paperit siihen mappiin. :D
Jäin kyllä pohtimaan ovatko kaikki nuoret tänä päivänä yhtä avuttomia, että ihan perusasiat ovat hukassa. Itse olen ollut ekassa kesätyöpaikassa jo 15v ja tosi paljon silloin jo sai vastuuta. Huh huh, ajat ovat todella muuttuneet...
[/quote]
teeppä sä ap 20 sivuinen powerpoint esitys etsien tietoa netistä muutamine aniomaatioineen.. ja katotaan kuinka se sujuu. Omalla 12 vuotiaalla tuohon menee muutama tunti (josta tiedonhankinta pisimpään). Mä osaan kyllä kirjoittaa kirjekuoren ja mapittaa papereita, mutta en osaa tehdä animaatioita .ppt:llä. Kumpaahan enemmän tarvitaan vaikka 10 vuoden päästä?
Jos kyseessä oli tosiaan nuoren ensimmäinen työpaikka, missä hän olisi edes voinut oppia mapittamista? Kodin asiakirjojen arkistoiminen tuskin on teinin vastuulla, eikä tähän kouluissakaan ole tarvetta. Sama juttu kirjeiden kanssa. Voi tuntua oudolta vanhemmasta, että kirjekuori on jollekin vieras kapistus, mutta missä tilanteessa nuori olisi aiheeseen perehtynyt tänä teksti- ja sähköpostiviestin aikana? Ei se ole uusavuttomuutta, ettei hallitse joitain aiemmin tärkeitä, nykyään varsin merkityksettömiä taitoja. Työssään sitä oppii. Tuskin hän enää toiste kysyy kansion tai kirjekuoren käyttöohjeita.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:12"]
[/quote]
Enää?
[/quote]
Ehkäpä nykynuorten vanhemmat ovat vastuuttomampia ja siksi nuoret joutuvat oppimaan kaiken kantapään kautta myöhemmin.
[/quote]
Ei se näin ole. Nykynuorten vanhemmat on paljon enemmän lastensa kanssa kuin aiemmin. Nuorista huolehditaan paljon enemmän. En nyt työuran kannalta pidä mapittamista tai kirjekuoren kirjoittamisen oppimista kovin tärkeänä. Ihan ok oppia siellä missä asiaa tarvitaan. Nuori voi ajatela, että tässä on jokin erityinen tapa ja on fiksua kysyä. Hyvä merkki, jos yhdellä kysymisellä oppii
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:11"]
Entäpä sitten yli viisikymppiset vähän koulutetut, ovatkos ne sitten vanh'avuttomia? Ne sellaiset, jotka eivät osaa käyttää taulukkolaskennan funktioita, vaan laskevat taskulaskimella ja sitten manuaalisesti merkitsevät ne summat sinne taulukoihin. Tai sellaiset, jotka eivät osaa etsiä tietoa firman ERPistä. Tai jotka eivät osaa käyttää Office-ohjelmistojen tyylejä. Tai jotka eivät osaa käyttää tietokoneensa pikakomentoja edes. Mitäs ne sellaiset ovat?
[/quote]
Erittäin hyvä pointti. Maailma muuttuu ja tietotaito sen myötä. On kyllä omituista ettei muka osaa kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen, mutta ehkä harjoittelija silti osaa paljon sellaistakin mitä ap ei.
Tässä esimerkki kolmekymppisen uusavuttomuudesta: En osaa maksaa laskuja muuten kuin verkkopankissa. En tiedä, miten pitäisi toimia jos haluaisin maksaa nimenomaan paperilaskulla. Enkä "osaa" tankata muuten kuin seteli-/korttiautomaatilla, en ole eläessäni maksanut bensaa kassalle.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:41"]
Alat tulla keski-ikäiseksi. Kaikkina aikoina keski-ikäiset on hämmästelleet nykynuoria...
[/quote]
Minä olin sitten keski-ikäinen jo ysiluokalla.
[/quote]
.. jotkut syntyy tätinä...
Ihan näin ohiksena haluaisin huomauttaa, että jos kyseessä on toisen asteen opiskelija, hän on teillä työssäoppimassa, ei työharjoittelussa. Eli et voi olettaa hänen osaavankaan kaikkea, hän on siellä opiskelemassa. Etkä saa teettää hänellä ns. paskahommia, jotka eivät edistä oppimista.
Mulla on siivousfirmassa useamman kerran harjoittelijatyttö, jolle on pitänyt kädestä pitäen näyttää, miten vessa pestään. "Siis ööh? Miten tuo pönttö pestäänn? Miten tuo lattia pyyhitään, ääh apua!!!" O_o
Kyllä siinä on monta kertaa ollu omille vanhemmille kiitollinen, että kotona on noinkin hyödyllisen taidon mulle opettanut. Huhhuhh!!!
Voi hyvänen aika :) Mun fiksu ja taitava nuori ei ilman opastusta selviäisi mapittamisesta, koska ei meillä kotona mitään paperiarkistoa ole. Toisaalta hän osaa käyttää Exceliä paremmin kuin minä (joka sentään joudun käyttämään sitä töissä) . Mua edeltävän sukupolven sukulaiset jaksoivat päivitellä nuorena, kun en osannut ajaa traktorilla... Joo, heiltä se mapittaminenkin sujuu hienosti, mutta Exceliä eivät ole nähneetkään.
Olen itse törmännyt vähän erilaiseen avuttomuuteen, kuten siihen, että nuori ei osaa, välitä tai halua pitää kodistaan huolta. Roskat kasataan parvekkeelle odottamaan inspiraatiota, ruokaa ei laiteta ollenkaan, kylppäri on saastainen, koti epäsiisti ja kaaoksessa. Koulutehtäviä ei saada ajoissa valmiiksi, jos ollenkaan. Opiskelu venyy, valmistuminen ei onnistu. En tiedä onko tämä uusavuttomuutta vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:23"]Mulla on siivousfirmassa useamman kerran harjoittelijatyttö, jolle on pitänyt kädestä pitäen näyttää, miten vessa pestään. "Siis ööh? Miten tuo pönttö pestäänn? Miten tuo lattia pyyhitään, ääh apua!!!" O_o
Kyllä siinä on monta kertaa ollu omille vanhemmille kiitollinen, että kotona on noinkin hyödyllisen taidon mulle opettanut. Huhhuhh!!!
[/quote]
Tällaiset asiat ovat tosiaan osoitus uusavuttomuudesta, koska vessoja tulee pestä tulevaisuudessakin, vaikka tekniikka miten kehittyisi. Kyseessä on myös arkielämään, ei niinkään työhön liittyvä taito. Näkisin tämän siksi eri asiana kuin mapittamisen.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:37"]
[/quote]
teeppä sä ap 20 sivuinen powerpoint esitys etsien tietoa netistä muutamine aniomaatioineen.. ja katotaan kuinka se sujuu. Omalla 12 vuotiaalla tuohon menee muutama tunti (josta tiedonhankinta pisimpään). Mä osaan kyllä kirjoittaa kirjekuoren ja mapittaa papereita, mutta en osaa tehdä animaatioita .ppt:llä. Kumpaahan enemmän tarvitaan vaikka 10 vuoden päästä?
[/quote]
Kuka käyttää enää powerpointia työelämässä? Saati kymmenen vuoden päästä?
Mutta tosi on, nykynuorilla on paljon sellaisia taitoja, joista työuran ehtoopuolella olevat saavat vain haaveilla. Ja tosiasia on, että animaatioshowta rakentava 12-vuotias tulee todennäköisesti olemaan huomattavasti etevämpi työntekijä, vaikkei kirjekuorta olisi koskaan kirjoittanutkaan. En minäkään ole lähettänyt työurallani kuin yhden faksin, kätevämpiäkin keinoja kun on keksitty.
Minulle selvisi aikanaan, ettei silloin 24-vuotias mieheni osannut kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen. Jotenkin onnistui sekoittamaan kaiken niin, että isälleen lähetetty synttärikortti tuli bumerangina takaisin meille kotiin. Mies on nyt jo yli kolmenkymmenen (ja olen edelleen hänen kanssaan naimisissa: muuten hyvä mies, vaikka noin vanhaksi oli elänyt tuota taitoa oppimatta) ja osaa nykyään lähettää kirjeitä ongelmitta. ;)
Että osaavat ne vähän vanhemmatkin. :D
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:11"]Entäpä sitten yli viisikymppiset vähän koulutetut, ovatkos ne sitten vanh'avuttomia? Ne sellaiset, jotka eivät osaa käyttää taulukkolaskennan funktioita, vaan laskevat taskulaskimella ja sitten manuaalisesti merkitsevät ne summat sinne taulukoihin. Tai sellaiset, jotka eivät osaa etsiä tietoa firman ERPistä. Tai jotka eivät osaa käyttää Office-ohjelmistojen tyylejä. Tai jotka eivät osaa käyttää tietokoneensa pikakomentoja edes. Mitäs ne sellaiset ovat?
[/quote]
Mä olen 20v mutta en silti osaa tehdä noita. Mapittaa kyllä osaan ja kirjoittaa kirjeet ja kuoret oikein..
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:42"]
Molemmat sellaisia, mitä ei tänä päivänä enää tehdä. Sitä paitsi monikaan ei noihin kumpaankaan ykstyiselämän puolella törmää, ei ole törmännyt aiemminkaan.
[/quote]
Ai meinaatko että kukaan ei enää koskaan missään joudu kirjoittamaan osoitetta kirjekuoreen? No huh huh...