Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykynuorten (uus)avuttomuus

Vierailija
09.04.2015 |

Olen töissä keskisuuren firman toimistossa ja meillä tarjotaan usein työharjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille. Ennen pääsiäistä meillä aloitti taas yksi opiskelija harjoittelunsa, ja vaikka tähänkin asti olen nähnyt vaikka minkälaista piipertäjää, tämä harkkari kyllä veti pohjat!

Opiskelija tuli 2. asteen koulusta ja on elämänsä ekassa työpaikassa ja -harjoittelussa (ikä 16v). Tarkoitus olisi harjoitella erilaisia toimistotöitä, mutta kyllä siinä mulla oli vaikeuksia pitää naama peruslukemilla, kun kävi ilmi, että harkkari ei osannut edes kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen! Eli ei ollut vielä KOSKAAN ELÄMÄSSÄÄN joutunut kirjoittamaan osoitetta kirjekuoren päälle, joten ei tiennyt mihin kohtaan osoite siinä kirjoitetaan! Toinen juttu, mitä en meinannut uskoa, oli se, että hän ei osannut laittaa papereita mappiin! Osasi kyllä rei'ittää dokumentit, mutta ei osannut avata sitä mapin mekanismia, että olisi saanut ne paperit siihen mappiin. :D

Jäin kyllä pohtimaan ovatko kaikki nuoret tänä päivänä yhtä avuttomia, että ihan perusasiat ovat hukassa. Itse olen ollut ekassa kesätyöpaikassa jo 15v ja tosi paljon silloin jo sai vastuuta. Huh huh, ajat ovat todella muuttuneet...

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun 14 jatkaa: Minun tarvitsee lähetellä manuaalisesti kirjeitä nykyisin ehkä korkeintaan kerran tai pari vuodessa. Tajusin juuri, että teen suurimman osan entisestä kirjeitse käydystä ilmoittelusta (verottajalle, vakuutusyhtiölle, prh:een jne) sähköisesti nykyään, kun ne palvelut ovat sähköisinä saatavilla. Mutta voisin kyllä tulevia harjoitteluja silmälläpitäen opettaa kymmenvuotiaani laatimaan paperisia kirjeitä, mapittamaan (mapitettavaa meilläkin sentään vielä on) ja sen sellaista. Voisikos tänne saada jotain listaa tällaisista toimistotyötaidoista, jotka olisi vielä syytä oppia?

P.S. 22: Bensa maksetaan kassalle siten, että valitaan sellainen pumppu, jonka voi maksaa kassalle (ja pyydetään kassalta avaamaan se, jollei se ole auki) ja tankataan. (Huomaavaista on tässä välissä siirtä auto pois pumpun edestä parkkiin.) Mennään sinne sisälle kassalle, kerrotaan automaatin numero ja katsotaan kuitista, että varmasti tuli oikeat bensat maksettua.

Vierailija
42/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:11"]

Entäpä sitten yli viisikymppiset vähän koulutetut, ovatkos ne sitten vanh'avuttomia? Ne sellaiset, jotka eivät osaa käyttää taulukkolaskennan funktioita, vaan laskevat taskulaskimella ja sitten manuaalisesti merkitsevät ne summat sinne taulukoihin. Tai sellaiset, jotka eivät osaa etsiä tietoa firman ERPistä. Tai jotka eivät osaa käyttää Office-ohjelmistojen tyylejä. Tai jotka eivät osaa käyttää tietokoneensa pikakomentoja edes. Mitäs ne sellaiset ovat?

[/quote]

Erittäin hyvä pointti. Maailma muuttuu ja tietotaito sen myötä. On kyllä omituista ettei muka osaa kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen, mutta ehkä harjoittelija silti osaa paljon sellaistakin mitä ap ei.

Tässä esimerkki kolmekymppisen uusavuttomuudesta: En osaa maksaa laskuja muuten kuin verkkopankissa. En tiedä, miten pitäisi toimia jos haluaisin maksaa nimenomaan paperilaskulla. Enkä "osaa" tankata muuten kuin seteli-/korttiautomaatilla, en ole eläessäni maksanut bensaa kassalle.

[/quote]

Nuorissa on varmasti paljon sellaisia, ettei ole tullut eteen kirjekuoreen kirjoittaminen. Viestintä hoidetaan netissä tavalla tai toisella. 

Paljon on 60 + ikäisiä, jotka eivät osaa sähköpostia laittaa. Se on kuitenkin monimutkaisempaa kuin kirjoittaminen käsin kuoreen. 

Aina nuoria mollataan. Jokainen on aikansa lapsi. Jos ei kotona ole kuorittu perunoita vaan käytetty pikanuudeleita, niin miten sen perunankuorinnan kanssa tulee tutuksi?

Minulla kolme nuorta ja kyllä he osaavat osoitteen laittaa kirjekuoreen ja perunat kuoria, mutta ymmärrän, ettei se ole itsestäänselvyys nykymaailmassa. Osaavat ladata kaikki ohjelmistot koneelle ja vaikka mitä. Lukevat englanniksi kaunokirjallisuutta (en todellakaan osannut tuossa iässä), tietävät kuluttajasuojan ja juridiikan kiemurat yllättävänkin hyvin jne. 

Jos nyt hyväksyttäisiin se, että eri sukupolvet osaavat eri asioita ja tämä nuoriso ei ole yhtään sen huonompi kuin edelliset. Ehkä päinvastoin! Niin paljon on ollut uutta omaksuttavaa tietotekniikan saralta ja muutenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:30"]

Olen itse törmännyt vähän erilaiseen avuttomuuteen, kuten siihen, että nuori ei osaa, välitä tai halua pitää kodistaan huolta. Roskat kasataan parvekkeelle odottamaan inspiraatiota, ruokaa ei laiteta ollenkaan, kylppäri on saastainen, koti epäsiisti ja kaaoksessa. Koulutehtäviä ei saada ajoissa valmiiksi, jos ollenkaan. Opiskelu venyy, valmistuminen ei onnistu. En tiedä onko tämä uusavuttomuutta vai mitä? 

[/quote]

Minä olen curling-vanhempien kasvatti ja tämä on erittäin tuttua ainakin minulle. Omalla kohdalla se johtui siitä että vanhempi on tehokkaasi vienyt lapselta uuden oppimisen ilon ja änkenyt tämän reviirille, niin että nuorta ei kiinnosta elää omaa elämäänsä ja pitää itsestään huolta kun joku toinen tavallaan omistaa sen.

Vierailija
44/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:40"]

Tämmösiä tulee välillä vastaan. Eräässä hoitolaitoksessa 16 v opiskelija ei osannut kuoria peunoita....

Mutta muuten olen sitä mieltä, että nykynuore on paljon fiksumpia kuin ennen. Monellakin tapaa. Arvot on paremmat, osataan ottaa enemmän todellista vastuuta, osaaminen on muutenkin parempaa. Monet kertoo omien teinien olevan huomattavasti "kiltimpiä" kuin itse oli aikanaan. Näin myös meidän perheessä

[/quote]

Tuo kirjoituksesi täytyy olla sairas vitsi? Varmistan vielä, että et voi olla tosissasi kirjoittaessasi tuota? Nykynuorilla ei ole arvoja! Ei ole sellaista käsitystä, kun arvot tai moraali, tai merkitys, identiteetti jne. Koska suomalainen naisellinen yhteiskunta ja kosmopoliittani liberalismi on vienyt nuorilta ja vanhemmiltakin merkityksen ja juuret pois. Enää ei osata helvetti edes kävellä suoraan, ei osata sanoa kyllä tai ei, vaan kaikki on ihan sama tai en tiedä. Mitä elämänosaamista nuorilla tänään on?? Joku sanoi, että osaa käyttää exceliä paremmin kuin vanhempansa? Voi luoja kuinka ylpeä tuosta täytynee olla...

Tämä maa on täysin rappiolla ja kun itse yli kolmekymppisenä kävelen tuolla kaupungilla ja katson nuorten habitusta, olemusta, osaamista, kiinnostuksen kohteita, merkitystä, identiteettiä, arvoja, niin en voi muuta sanoa kun että huh huh. Ja pahinta on se, että meillä on yli 20 vuotiaita jotka pukeututvat hiphoppareiksi ja luulevat olevan vakavasti otettavia...

Suomalainen sivistys rappeutuu kovaa vauhtia, ottakaahan av-mammat hetkeksi pää pois sieltä tempetation islandista ja miettikää vähän aikaa

Vierailija
45/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih. Tuo mappisysteemi oli mullekin ihan outo, kun aloitin työelämässä. Onneksi olin nopea oppimaan, kun perehdyttäjäni avasi sen mapin silmieni edessä :)

Kirjeen osoitteista... No, yhdessä paikassa kirjoitin osoitteen kuoreen ja esimies vähän tuhahteli, että meiltä ei ole tapana lähettää käsinkirjoitettuja kuoria. Toimenpidettä varten oli ihan oikea kirjoituskone! (Siis se on joskus hankittu ja sillä on töitä tehty, mutta kun se vieläkin toimi niin miksipä sitä ei olisi käytetty...)

Joskus nuori ei ehkä vaan uskalla tehdä jotain, koska pelkää tekevänsä väärin. Sitäkin on koettu, että joku on ollut reipas ja oma-aloitteinen ja sitten on joko naureskeltu tai kiroiltu, kun tekijä ei ole ihan sisäistänyt mitä sillä hommalla on ollut tarkoitus saavuttaa.

Fiksumpi siis kysyä ja vanhojen tekijöiden olla tyytyväisiä, että saavat siirtää tietojaan.

Vierailija
46/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:40"]

Tämmösiä tulee välillä vastaan. Eräässä hoitolaitoksessa 16 v opiskelija ei osannut kuoria peunoita....

Mutta muuten olen sitä mieltä, että nykynuore on paljon fiksumpia kuin ennen. Monellakin tapaa. Arvot on paremmat, osataan ottaa enemmän todellista vastuuta, osaaminen on muutenkin parempaa. Monet kertoo omien teinien olevan huomattavasti "kiltimpiä" kuin itse oli aikanaan. Näin myös meidän perheessä

[/quote]

Tuo kirjoituksesi täytyy olla sairas vitsi? Varmistan vielä, että et voi olla tosissasi kirjoittaessasi tuota? Nykynuorilla ei ole arvoja! Ei ole sellaista käsitystä, kun arvot tai moraali, tai merkitys, identiteetti jne. Koska suomalainen naisellinen yhteiskunta ja kosmopoliittani liberalismi on vienyt nuorilta ja vanhemmiltakin merkityksen ja juuret pois. Enää ei osata helvetti edes kävellä suoraan, ei osata sanoa kyllä tai ei, vaan kaikki on ihan sama tai en tiedä. Mitä elämänosaamista nuorilla tänään on?? Joku sanoi, että osaa käyttää exceliä paremmin kuin vanhempansa? Voi luoja kuinka ylpeä tuosta täytynee olla...

Tämä maa on täysin rappiolla ja kun itse yli kolmekymppisenä kävelen tuolla kaupungilla ja katson nuorten habitusta, olemusta, osaamista, kiinnostuksen kohteita, merkitystä, identiteettiä, arvoja, niin en voi muuta sanoa kun että huh huh. Ja pahinta on se, että meillä on yli 20 vuotiaita jotka pukeututvat hiphoppareiksi ja luulevat olevan vakavasti otettavia...

Suomalainen sivistys rappeutuu kovaa vauhtia, ottakaahan av-mammat hetkeksi pää pois sieltä tempetation islandista ja miettikää vähän aikaa

[/quote]

Ai jaa, sä et taida juuri tuntea nykynuoria. Mun teini on huomattavasti kiinnostuneempi yhteiskunnallisista asioista, kulttuurista, eri kulttuureista, tieteestä, taiteesta, oikeastaan mistä vaan, kuin oma ikäluokkani oli. Samoin hänen kaverinsa. Juuri eilen se väänsi esitelmää äidinkielentunnille jonkin räppärin lyriikoiden kaksoismerkityksistä, ikäänkuin runoanalyysinä. Sen lempikirja on Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan. Se harrastaa ruuanlaittoa ja soittaa bändissä. Ne käy ystäviensä kanssa leffoissa, teattereissa, keikoilla. 

Menneeseen jumittuminen ei ole sivistystä. Se on itsensä rappeuttamista. Niin muuttu mailma, Eskoni. 

Vierailija
47/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:23"]

Mulla on siivousfirmassa useamman kerran harjoittelijatyttö, jolle on pitänyt kädestä pitäen näyttää, miten vessa pestään. "Siis ööh? Miten tuo pönttö pestäänn? Miten tuo lattia pyyhitään, ääh apua!!!" O_o Kyllä siinä on monta kertaa ollu omille vanhemmille kiitollinen, että kotona on noinkin hyödyllisen taidon mulle opettanut. Huhhuhh!!!

[/quote]

Voisiko kyse olla siitä että tyttö ei ole ennen siivonnut ammattimaisesti ja pelkää siksi tekevänsä jotain väärin? Ammattisiivouksessa on kuitenkin joitain juttuja, joita ei voi tehdä niin kuin kotona ehkä tekisi. Esim. en minä vaihda moppia joka huoneen välillä, ammattisiivoojan tulee niin tehdä.

Samaten eri aineita, värikoodattuja rättejä sun muuta ei voi osata jos on ensikertalainen. 

Viimeiseksi vielä se, että tytölle voi olla myös epäselvää, mikä vessanpesun osa-alue kuuluu ylläpitosiivoukseen ja mikä perussiivoukseen.

Vierailija
48/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, sä et taida juuri tuntea nykynuoria. Mun teini on huomattavasti kiinnostuneempi yhteiskunnallisista asioista, kulttuurista, eri kulttuureista, tieteestä, taiteesta, oikeastaan mistä vaan, kuin oma ikäluokkani oli. Samoin hänen kaverinsa. Juuri eilen se väänsi esitelmää äidinkielentunnille jonkin räppärin lyriikoiden kaksoismerkityksistä, ikäänkuin runoanalyysinä. Sen lempikirja on Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan. Se harrastaa ruuanlaittoa ja soittaa bändissä. Ne käy ystäviensä kanssa leffoissa, teattereissa, keikoilla.

Menneeseen jumittuminen ei ole sivistystä. Se on itsensä rappeuttamista. Niin muuttu mailma, Eskoni. 

Toivottavasti ne yhteiskunnalliset mielipiteet ovat sentään niitä oikeita eikä niitä kauheita vääriä, mitä nykyään kuulee olevan olemassa. 

Vierailija
49/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:37"]

Olen töissä keskisuuren firman toimistossa ja meillä tarjotaan usein työharjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille. Ennen pääsiäistä meillä aloitti taas yksi opiskelija harjoittelunsa, ja vaikka tähänkin asti olen nähnyt vaikka minkälaista piipertäjää, tämä harkkari kyllä veti pohjat!

Opiskelija tuli 2. asteen koulusta ja on elämänsä ekassa työpaikassa ja -harjoittelussa (ikä 16v). Tarkoitus olisi harjoitella erilaisia toimistotöitä, mutta kyllä siinä mulla oli vaikeuksia pitää naama peruslukemilla, kun kävi ilmi, että harkkari ei osannut edes kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen! Eli ei ollut vielä KOSKAAN ELÄMÄSSÄÄN joutunut kirjoittamaan osoitetta kirjekuoren päälle, joten ei tiennyt mihin kohtaan osoite siinä kirjoitetaan! Toinen juttu, mitä en meinannut uskoa, oli se, että hän ei osannut laittaa papereita mappiin! Osasi kyllä rei'ittää dokumentit, mutta ei osannut avata sitä mapin mekanismia, että olisi saanut ne paperit siihen mappiin. :D

Jäin kyllä pohtimaan ovatko kaikki nuoret tänä päivänä yhtä avuttomia, että ihan perusasiat ovat hukassa. Itse olen ollut ekassa kesätyöpaikassa jo 15v ja tosi paljon silloin jo sai vastuuta. Huh huh, ajat ovat todella muuttuneet...

teeppä sä ap 20 sivuinen powerpoint esitys etsien tietoa netistä muutamine aniomaatioineen.. ja katotaan kuinka se sujuu. Omalla 12 vuotiaalla tuohon menee muutama tunti (josta tiedonhankinta pisimpään). Mä osaan kyllä kirjoittaa kirjekuoren ja mapittaa papereita, mutta en osaa tehdä animaatioita .ppt:llä. Kumpaahan enemmän tarvitaan vaikka 10 vuoden päästä?

Joudun tekemään tuollaisia powerpointteja useamman päivässä. Ei mene pitkään. Sen sijaan nuoret eivät osaa. Heiltä menee pelkästään tiedon etsimiseen ihan tolkuttomasti aikaa. Joudun jatkuvasti neuvomaan googlettamista, kun nuoret eivät vaan osaa.

Sähköpostin lähettäminen on osalle nuorista ylivoimaisen vaikeaa. Jo koneelle kirjautuminen tuottaa hankaluuksia, kun pitäisi tietää erikoismerkkien näppäimet.

Vierailija
50/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 26v eikä oo koskaan tarvinnut kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen. Ihan olen korkeakouluopiskelija ja pärjään arjessa. :-)

Vierailija
51/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teinini ei ole kirjoittanut osoitetta kirjekuoreen (tietääkseni) eikä mapittanut mitään. Mutta kun meni 9-luokan tet harjoitteluun teki hommat niin hyvin että pääsi loppuviikosta jo ajamaan puskutraktoria ja tiejyrää jotka molemmat olivat täysin outoja laitteita teinille ennestään. No firman omistaja tykästyi niin että pojalla on siitä asti ollut aina työpaikka odottamassa kun koulultaan joutaa. Kaikki kesälomat, syyslomat, hiihtolomat ja osa talvilomastakin on mennyt töissä yrityksessä jonka alaa poika ei ole koskaan opiskellut päivääkään.

Toki apn esimerkkiä miettiessäni uskoisin että poika olisi ottanut jonkun tulleen kirjekuoren malliksi ja katsonut siitä mihin kirjoittaa osoitteen jne. Eli paljon on kiinni siitä jääkö avuttomana odottamaan että joku neuvoo vai opettaako itse ratkaista ongelman.

Vierailija
52/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on vähän näitä. Nykyajan 16-vuotias ei välttämättä ole koskaan elämässään käyttänyt mappia, joten miksi hän tietäisi miten avausmekanismi toimii? Itsekään en ole käyttänyt yhtäkään mappia vuosikausiin, ja olen 30.

Kirjeitä nykynuoret tuskin kovinkaan usein lähettelevät, siksi ei ole suuri ihme ettei tiedetä mihin kohtaan mikäkin kirjoitetaan. Kaikki hoituu nykyään sähköisesti, eikä kirjekavereita taida olla enää oikein kellään.

Uusavuttomuus on mielestäni eri asia kuin se, ettei nuori osaa jotain hyödytöntä taitoa joka on ollut hyödyllinen vanhempien elinaikana. Esim. jotkut jaksavat naureskella miten jollain teinillä ei ole hajuakaan miten isomummun vanhalla rullapuhelimella on saanut soitettua oikeaan numeroon. Miksi olisi, kun hän on syntynyt aikana jolloin yhtään moista luuria ei ole ollut enää kellään käytössä?

Vierailija
53/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 lisää, että ap ehkä yllättyisi jos saisi tietää miten paljon teinit ja nuoret aikuiset tietävät esimerkiksi tietotekniikasta enemmän kuin hän.

Vierailija
54/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä sitten yli viisikymppiset vähänkoulutetut, ovatkos ne sitten vanh'avuttomia? Ne sellaiset, jotka eivät osaa käyttää taulukkolaskennan funktioita, vaan laskevat taskulaskimella ja sitten manuaalisesti merkitsevät ne summat sinne taulukoihin. Tai sellaiset, jotka eivät osaa etsiä tietoa firman ERPistä. Tai jotka eivät osaa käyttää Office-ohjelmistojentyylejä. Tai jotka eivät osaa käyttää tietokoneensa pikakomentoja edes. Mitäs ne sellaiset ovat?

Ja taas tämä meni vanhempien ihmisten haukkumiseksi. Tosiasiahan on, että vanhat ja kokeneet työntekijät osaavat työnsä paljon paremmin kuin nuoret vastavalmistuneet "osaajat". Tulkoot sitten neuvomaan kun ovat ensin 20 vuotta laatineet raportteja ym. kirjoituskoneella. Ei ole nuoret semmoista edes nähneet. Sitäpaitsi käsin laskeminen ja valmiiden arvojen lisäys taulukkoon on paljon varmempaa. Tietokoneen laskuihin en luota, sehän saattaa tehdä ihan mitä sattuu.

Vierailija
55/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä sitten yli viisikymppiset vähänkoulutetut, ovatkos ne sitten vanh'avuttomia? Ne sellaiset, jotka eivät osaa käyttää taulukkolaskennan funktioita, vaan laskevat taskulaskimella ja sitten manuaalisesti merkitsevät ne summat sinne taulukoihin. Tai sellaiset, jotka eivät osaa etsiä tietoa firman ERPistä. Tai jotka eivät osaa käyttää Office-ohjelmistojentyylejä. Tai jotka eivät osaa käyttää tietokoneensa pikakomentoja edes. Mitäs ne sellaiset ovat?

Ja taas tämä meni vanhempien ihmisten haukkumiseksi. Tosiasiahan on, että vanhat ja kokeneet työntekijät osaavat työnsä paljon paremmin kuin nuoret vastavalmistuneet "osaajat". Tulkoot sitten neuvomaan kun ovat ensin 20 vuotta laatineet raportteja ym. kirjoituskoneella. Ei ole nuoret semmoista edes nähneet. Sitäpaitsi käsin laskeminen ja valmiiden arvojen lisäys taulukkoon on paljon varmempaa. Tietokoneen laskuihin en luota, sehän saattaa tehdä ihan mitä sattuu.

En ole se jolle vastaat, mutta puhut puppua. Se että sinä teet työsi vanhalla ja vaivalloisemmalla tyylillä jota nuoret vastavalmistuneet "osaajat" eivät osaa, ei tarkoita että osaat työsi paremmin. Osaat sen vanhan tyylin paremmin.

Tietokoneella lasketaan nykyään kaikki, aivan kaikki, ja ne laskevat luotettavammin kuin ihminen joka tekee näppäilyvirheen tuosta vain huomaamatta koska tahansa.

Vierailija
56/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen korvaamaton toimistontäti nykyaikana, osaa kirjoittaa kirjeeseen osoitteen ja mapittaa papereita :D

Vierailija
57/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pidä nuorta tyhmänä. Täst edes anna uudelle harjoittelijalle kuori ja sano että kirjottaa tähän kohtaan osoitetiedot ja avaa mappi valmiiksi. Ei tule noloja tilanteita kun on selkeät ohjeet

Vierailija
58/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä "eikö nykynuoret osaa"-mussuttajat itse postaavat facebookkiin ihan täysin höpöhöpöjulkaisuihin, pankkitunniksia jaetaan huijareille, uskotaan että "amerikkalainen" sotilas on rakastunut heihin ja sit pistetäänkin koko omaisuus jollekkin huijarille, jos pankin henkilökunta yrittää estää tätä, suutututaan pankin työntekijälle, ei uskalleta käyttää ihan normaaleja turvallisia sovelluksia, mitään uutta ei opetella käyttämään ja suututaan kaikista muutoksista.

Vierailija
59/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtusko siitä että nykyään ei lähetetä enää kirjekuoria vaan suurinosa sähköpostilla? Ja tieto säilytetään koneelle, ei mappeihin?

Vierailija
60/74 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mitenkään ihmeellistä, että ei automaattisesti tiedä, mihin vastaanottajan osoite kirjoitetaan. Ei monikaan 16-vuotias ole kirjoittanut kirjeitä. Ja kun töissä ollaan niin mieluummin kysytään, että menee varmasti oikein.

Ap:n aloitus on itse asiassa malliesimerkki siitä, mikä on pielessä suomalaisessa työkulttuurissa. Asenne vasta-alkajia kohtaan on hirveän ylimielinen eikä asioita haluttaisi kouluttaa tai opettaa. Sama juttu oli omissa kesätöissäni silloin 2000-l. alussa.