Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykynuorten (uus)avuttomuus

Vierailija
09.04.2015 |

Olen töissä keskisuuren firman toimistossa ja meillä tarjotaan usein työharjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille. Ennen pääsiäistä meillä aloitti taas yksi opiskelija harjoittelunsa, ja vaikka tähänkin asti olen nähnyt vaikka minkälaista piipertäjää, tämä harkkari kyllä veti pohjat!

Opiskelija tuli 2. asteen koulusta ja on elämänsä ekassa työpaikassa ja -harjoittelussa (ikä 16v). Tarkoitus olisi harjoitella erilaisia toimistotöitä, mutta kyllä siinä mulla oli vaikeuksia pitää naama peruslukemilla, kun kävi ilmi, että harkkari ei osannut edes kirjoittaa osoitetta kirjekuoreen! Eli ei ollut vielä KOSKAAN ELÄMÄSSÄÄN joutunut kirjoittamaan osoitetta kirjekuoren päälle, joten ei tiennyt mihin kohtaan osoite siinä kirjoitetaan! Toinen juttu, mitä en meinannut uskoa, oli se, että hän ei osannut laittaa papereita mappiin! Osasi kyllä rei'ittää dokumentit, mutta ei osannut avata sitä mapin mekanismia, että olisi saanut ne paperit siihen mappiin. :D

Jäin kyllä pohtimaan ovatko kaikki nuoret tänä päivänä yhtä avuttomia, että ihan perusasiat ovat hukassa. Itse olen ollut ekassa kesätyöpaikassa jo 15v ja tosi paljon silloin jo sai vastuuta. Huh huh, ajat ovat todella muuttuneet...

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:20"]Jos kyseessä oli tosiaan nuoren ensimmäinen työpaikka, missä hän olisi edes voinut oppia mapittamista? Kodin asiakirjojen arkistoiminen tuskin on teinin vastuulla, eikä tähän kouluissakaan ole tarvetta. Sama juttu kirjeiden kanssa. Voi tuntua oudolta vanhemmasta, että kirjekuori on jollekin vieras kapistus, mutta missä tilanteessa nuori olisi aiheeseen perehtynyt tänä teksti- ja sähköpostiviestin aikana? Ei se ole uusavuttomuutta, ettei hallitse joitain aiemmin tärkeitä, nykyään varsin merkityksettömiä taitoja. Työssään sitä oppii. Tuskin hän enää toiste kysyy kansion tai kirjekuoren käyttöohjeita.
[/quote]

Hyvin sanottu

Vierailija
2/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren 16-vuotiaan kohdalla en olisi edes huolissani. Kokemattomuus on pelkkää kokemattomuutta, jos luonne ja asenne on kohdillaan niin kyllä se siitä oppii. Ensimmäisessä työpaikassa voi myös hermostuminen  pistää aivot lukkoon, jolloin yksinkertaisimmatkaan jutut ei aukene. Pitää vain olla kärsivällinen ja kannustava, toisen lyttääminen ja osaamattomuudelle nauraminen ovat julmaa typeryyttä.

Sen sijaan avuttomuus ei ole pelkästään teinien yksinoikeus. Itselläni oli viime vuonna 'ilona' nuori  naistyöntekijä, joka oli harvinaisen avuton. Mielessäni tietysti aluksi ajattelin, että hän on nuori ja oppii kyllä, kunhan saa kokemusta ja varmuutta. Myöhemmin kuitenkin huomasin, että hänelle ei oikein tahdo mennä perille mitä on sanottu, suurin osa vastauksista alkoi olla "Ei pysty", "Ei voi", "Jonku muun homma" sen sijaan, että hän olisi edes joskus alkanut miettiä _miten asian voisi tehdä_. Huomasin myös naisen jättäneen tekemättä osan tehtävistä, jotka olin luullut hänen tehneen. Minulla ei ole aavistustakaan, mihin hän oli käyttänyt sen ajan. Minulle selvisi myös ihmetyksekseni, että hänellä oli alalta viittä vaille valmis korkeakoulututkinto (luulin vasta opiskelut aloittaneeksi), hän ei ollutkaan enää teini (vaan jo 25-vuotias) ja hän oli ollut muutamassa vastaavassa työpaikassa aiemmin (tosin toisesta mainitsi lähteneensä riitaisasti). Olin kuvitellut siis hänen perusluonnettaan nuoruuden epävarmuudeksi, joka karisisi pois. Eipä taida karista. Ilmeisesti hän on niitä ihmisiä, jotka koulun kokeissa osaavat ulkoa apinoida oppikirjoissa mainittuja asioita, mutta oma päättelykyky täysin olematonta, ongelmien ratkaisukyky olematonta, käytännnön töiden tekeminen olematonta. Uskomaton tapaus avuttomuudessaan, en ole ennen kohdannut vastaavaa. Ei muuten ole otettu tänne enää töihin - Eikä edes ollut minun päätökseni, vaan muutkin olivat huomanneet samoja asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako ketjun aloittaja kengittää hevosia?

Onhan se nyt ihan yleistietoa. Mummoni teki 14-vuotiaana hevosten kengittämistä työkseen.

Jännä juttu, kun ei nykyään tunnuta osaavan, taitaa ihmiskunta tyhmentyä, kun ei perusjuttuja hallita.

Vierailija
4/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:30"]

Olen itse törmännyt vähän erilaiseen avuttomuuteen, kuten siihen, että nuori ei osaa, välitä tai halua pitää kodistaan huolta. Roskat kasataan parvekkeelle odottamaan inspiraatiota, ruokaa ei laiteta ollenkaan, kylppäri on saastainen, koti epäsiisti ja kaaoksessa. Koulutehtäviä ei saada ajoissa valmiiksi, jos ollenkaan. Opiskelu venyy, valmistuminen ei onnistu. En tiedä onko tämä uusavuttomuutta vai mitä? 

[/quote]

Elämänhallinnan ongelmia. Niitä on myös vanhemmilla, muua heitä on vähän vaikea auttaa enää

Vierailija
5/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytännössä paperiton koti, mutta jokainen lapsi osaa käyttää toimistotarvikkeita. Postimerkinnät he oppivat jo pienenä, Suomessa kun lastenkin nimellä tulee monenmoisia virkakirjeitä ja jo ihan pikkuisia kiinnostavat kortit ja postimerkit ja ulkona kyselevät postilaatikoista ja posteljooneista. Ekalla ja tokalla näitä myös käydään läpi luokanopettajan kanssa. Lastenkirjoista ja vaikkapa joulunajan lastenohjelmista lapset oppivat tosi vanhanaikaisiakin käytänteitä, sinettejä, leimasimia, sulkakyniä, ja se kiehtoo heitä valtavasti.

Aika pullossa on ap:n harjoittelija kasvanut. Tulee mieleen oma 19-v. naapuri, joka soitti huoltofirmaan, kun yksi aamu ei jaettu lehteä.

Vierailija
6/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:20"]Jos kyseessä oli tosiaan nuoren ensimmäinen työpaikka, missä hän olisi edes voinut oppia mapittamista? Kodin asiakirjojen arkistoiminen tuskin on teinin vastuulla, eikä tähän kouluissakaan ole tarvetta. Sama juttu kirjeiden kanssa. Voi tuntua oudolta vanhemmasta, että kirjekuori on jollekin vieras kapistus, mutta missä tilanteessa nuori olisi aiheeseen perehtynyt tänä teksti- ja sähköpostiviestin aikana? Ei se ole uusavuttomuutta, ettei hallitse joitain aiemmin tärkeitä, nykyään varsin merkityksettömiä taitoja. Työssään sitä oppii. Tuskin hän enää toiste kysyy kansion tai kirjekuoren käyttöohjeita.
[/quote]

Samaa mieltä. Käytä ap järkeäsi.

Vierailija
7/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:40"]

Tämmösiä tulee välillä vastaan. Eräässä hoitolaitoksessa 16 v opiskelija ei osannut kuoria peunoita....

Mutta muuten olen sitä mieltä, että nykynuore on paljon fiksumpia kuin ennen. Monellakin tapaa. Arvot on paremmat, osataan ottaa enemmän todellista vastuuta, osaaminen on muutenkin parempaa. Monet kertoo omien teinien olevan huomattavasti "kiltimpiä" kuin itse oli aikanaan. Näin myös meidän perheessä

[/quote]

Tuo kirjoituksesi täytyy olla sairas vitsi? Varmistan vielä, että et voi olla tosissasi kirjoittaessasi tuota? Nykynuorilla ei ole arvoja! Ei ole sellaista käsitystä, kun arvot tai moraali, tai merkitys, identiteetti jne. Koska suomalainen naisellinen yhteiskunta ja kosmopoliittani liberalismi on vienyt nuorilta ja vanhemmiltakin merkityksen ja juuret pois. Enää ei osata helvetti edes kävellä suoraan, ei osata sanoa kyllä tai ei, vaan kaikki on ihan sama tai en tiedä. Mitä elämänosaamista nuorilla tänään on?? Joku sanoi, että osaa käyttää exceliä paremmin kuin vanhempansa? Voi luoja kuinka ylpeä tuosta täytynee olla...

Tämä maa on täysin rappiolla ja kun itse yli kolmekymppisenä kävelen tuolla kaupungilla ja katson nuorten habitusta, olemusta, osaamista, kiinnostuksen kohteita, merkitystä, identiteettiä, arvoja, niin en voi muuta sanoa kun että huh huh. Ja pahinta on se, että meillä on yli 20 vuotiaita jotka pukeututvat hiphoppareiksi ja luulevat olevan vakavasti otettavia...

Suomalainen sivistys rappeutuu kovaa vauhtia, ottakaahan av-mammat hetkeksi pää pois sieltä tempetation islandista ja miettikää vähän aikaa

[/quote]

Olin tosissani. Nuoret on suvatsevia, osaavat ottaa toiset huomioon, alkoholiin suhtaudutaan kielteisesti, kannatetaan kestävää kehitystä, ennenaikaisiin seksikkemuksiin suhtaudutaan kielteisemmin ym. Nämä kouluterveyskyselyn tuloksista ja muualta.

Noita sinun argumentteja yhteiskunnan rappeutumisesta nykynuorison käyttäytymisen ja ulkonäön peruustella on hoettu kaikkina aikoina.... Oltu kovin huolissaan nuorten arvoista, pukeutumistyylistä ym. Se liittyy ymmärtämättömiin "vanhempiin", jotka ei osaa enää asettua nuorenasemaan ekä osaa kuvitella muuttuvaa maailmaa

Vierailija
8/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas fiksua käytöstä aikuiselta ihmiseltä. Piti sitten heti jonnekin nettiin tulla naureskelemaan toisen "osaamattomuutta". Tuskinpa itse osaat läheskään kaikkea mitä tämä nuori osaa.

Vierailija
9/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ymmerettävää, mutta hauskaa oli, kun opetin harjoittelijaa käyttämään lankapuhelinta, jossa oli kierrettävä numerovalitsin. :DD Kyllä tunsin itseni vanhaksi. Ja sain nauraa kippurassa, kun harjoittelija pelästyi puhuvaa vastaajaa, eikä ollut punaista luuria :D.

Ja oli muuten todella näpsäkkä tyttö, eikä lainkaan pahaa sanottavaa.

Vierailija
10/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nyt mikä tahansa laskutus, paperi sähköinen tahi savumerkki, niin tietyt asiat merkitään aina tiettyihin, vakiomuotoisiin, siis kaikille yhteiseksi sovittuihin kohtiin. Ihmiselle riittää tietää, että "tämä on nyt tällainen vakiomuoto, ja on siis väliä sillä, mihin merkkaan sen ja sen tiedon, mihin taas tuon ja tuon tiedon". Sen jälkeen voi katsoa mallia tai kysyä. Vähän sama kuin että tiedostaa, että on juhlat, ja ymmärtää, että sellaisissa on pukukoodi. Se vaihtelee, mutta sellainen aina on.

Paljon törmää niihin, joilla ei ole tuota ymmärrystä. He eivät tunnista, että tämä on nyt asiakirja x, jossa oletettavasti pitää olla sama järjestys kuin muidenkin ihmisten asiakirjoissa x. Näen jatkuvasti hakemuksia, joissa ei ole hakijan henkilötietoja, sekä sähköisiä lomakkeita, joista tulee virheilmoitus, kun täyttäjä on kirjoittanut kaikki asiansa ekaan kohtaan ja jättänyt muut tyhjiksi.

Vierailija
11/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmösiä tulee välillä vastaan. Eräässä hoitolaitoksessa 16 v opiskelija ei osannut kuoria peunoita....

Mutta muuten olen sitä mieltä, että nykynuore on paljon fiksumpia kuin ennen. Monellakin tapaa. Arvot on paremmat, osataan ottaa enemmän todellista vastuuta, osaaminen on muutenkin parempaa. Monet kertoo omien teinien olevan huomattavasti "kiltimpiä" kuin itse oli aikanaan. Näin myös meidän perheessä

Vierailija
12/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat tulla keski-ikäiseksi. Kaikkina aikoina keski-ikäiset on hämmästelleet nykynuoria...

Vierailija
13/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat sellaisia, mitä ei tänä päivänä enää tehdä. Sitä paitsi monikaan ei noihin kumpaankaan ykstyiselämän puolella törmää, ei ole törmännyt aiemminkaan.

Vierailija
14/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäpäivänä kesätöiden saaminen ei ole itsestään selvyys, mä sain ite ekan kesätyö paikan 18 vuotiaana ja senkin ihan sen takia että pääsin mieheni vanhemmille töihin... Muuhun en ota kantaa.

Vierailija
15/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:42"]

Molemmat sellaisia, mitä ei tänä päivänä enää tehdä. Sitä paitsi monikaan ei noihin kumpaankaan ykstyiselämän puolella törmää, ei ole törmännyt aiemminkaan.

[/quote]

Jatkoa vielä tuohon edelliseen kirjoitukseeni:

Sitä patisi ap voihan se olla että tuo harkkari nauraa sulle tai inhoa sua kun on tullut toisen asteen opiskelupaikasta koulutuksensa mukaiseen ammattiin harjoittelemaan ja sinä laitat sen kirjoittamaan kirjekuoria ja mapittamaan. Kivikautinen käsitys työnteosta ja harjoittelusta sulla.

Vierailija
16/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Paljon varmaan vaikuttaa myös se että joka puolelta tarkkaillaan jatkuvasti. Aina Somesta Wilmaan.

Vierailija
17/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:45"]

[/quote]

Paljon varmaan vaikuttaa myös se että joka puolelta tarkkaillaan jatkuvasti. Aina Somesta Wilmaan.

[/quote]

Totta. Kävin yläkoulun tunnilla opiskelun takia. Siellä kaikki käyttäytyi todella hyvin. Ei mitään häiriötä, ei pienintäkään vastustelua. Muistaakseni meillä oli tosin 80-luvulla. Ainakin mielikuva pienestä hälinästä, lappujen lähettelystä ym on jäänyt.

Vierailija
18/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä peruskouluissa ei opeteta enää perusasioita vaan odotetaan että osaamme itsestään

Vierailija
19/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:58"]

Ikävä kyllä peruskouluissa ei opeteta enää perusasioita vaan odotetaan että osaamme itsestään

[/quote]

Nykyisin uskotaan toisenlaiseen oppimiseen. Ei enää kaadeta tietoa ihmisen päähän

Vierailija
20/74 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:42"]

[/quote]

Jatkoa vielä tuohon edelliseen kirjoitukseeni:

Sitä patisi ap voihan se olla että tuo harkkari nauraa sulle tai inhoa sua kun on tullut toisen asteen opiskelupaikasta koulutuksensa mukaiseen ammattiin harjoittelemaan ja sinä laitat sen kirjoittamaan kirjekuoria ja mapittamaan. Kivikautinen käsitys työnteosta ja harjoittelusta sulla.

[/quote]

No kuule, kyllä sitä mapitusta ja osoitteiden kirjoittamista kirjekuoriin joutuu tekemään välillä ihan ammattilaisenakin, vaikka olis 20v. työkokemus takana, koska se nyt vaan on osa sitä työtä! :)