Kertokaa miten työttömällä varaa kaikkeen tähän?
Ei nyt siis ole isoista asioista kyse, mutta lapsillansa on uudet pyörät (no pienempi peri isomman, joka sekin oli alle vuoden ollut käytössä) lapsilla on useampi kevättakki ja aina siistit ja sievät vaatteet. Tuntuu, että on aina vara tehdä jotain. Ok, ei kallista, mutta nytkin menossa lapsimessuille ja sieltä katsoo jos löytyy lapsille jotain. Usein myös reissaa. Eli ei isoista asioista kyse, mutta en ymmärrä mistä rahat.
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:56"]Mun naapurissa asuu työtön kahden lapsen yh. Lapsilla tosi usein uudet vaatteet, ja pyörät ja potkulaudat ym. on aina viimeistä huutoa. Perheen äiti käy salilla ja varusteet pitää tietysti olla viimesen päälle, äiti harrastaa myös sisustamista eikä todellakaan osta niitä kirppareilta ("niissä voi olla vaikka mitä ötököitä"). Olen ymmärtänyt että lasten vaatteet ja tavarat on kustantanut lasten isät ja isovanhemmat. Isovanhemmat maksaa myös sellaisia laskuja mitä sossu ei maksa.
[/quote]
Olet ymmärtänyt? Kysyitkö ihan itse naapurilta vai oletatko vaan? Mitä jis vaikka hankkisit oman elämän? :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:46"]Palkkatulot tai työttömyyskorvaus eivät ole ihmisten ainoita tuloja. Ihmiset saavat pääomatuloja, perintöjä, veikkausvoittoja jne. Itse olen työtön mutta minulla on jokseenkin tuottoisa osakesalkku. Tänä keväänä olen esimerkiksi saanut osinkoja jo lähes 15000 euron edestä.
[/quote]Tähän. Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva äitini sai muutama vuosi sitten ison perinnön ja elää pääosin sen turvin. Hänen paikkansa oli pieni ja työkyvyttömäksi hänet luokiteltiin jo 45-vuotiaana joten eläkekin on surkean pieni. Äiti ei kuitenkaan ole kertonut perinnöstä kuin meille lapsilleen sillä pelkää kateellisten ilkeitä reaktioita. Niinpä moni varmaan ihmettelee samaa kuin ap:n tuttavan kohdalla eli miten sillä on varaa.
Sitä en ymmärrä kuitenkaan ollenkaan, että jos joku onnistuu pihistämään lakisääteisistä tuistaan tai eläkkeistään rahaa matkustamiseen tai mihin tahansa, mihin joku toinen ei onnistu säästämään, niin sen sijaan että tukipihistelijää kehuttaisiin alkaakin kauhea huuto, että vähätkin tuet pitää ottaa pois.
Kateus, kateus, kateus. Ei muuta lisättävää.
Mä olen työtön ja rahaa ei tosiaan liikoja ole. Mutta omille lapsille haluan kauniit vaatteet ja aktiviteetteja ja kaikkea mukavaa. Rahaa on siihen mikä on tärkeää!
No minä ainakin kyttään tarjouksia todella paljon ja pyrin aina hieman säästämään rahaa isompiin ostoksiin. Ja osamaksulla saa ostettua polkupyöriä, mikä on tietty hölmömpää kuin säästää ja ostaa kertamaksulla. Tässäkin on yksi pyörä hankittu ilmeisesti vuoden viiveellä ja vanha pyörä annettu eteenpäin. Halpoja uudenveroisia pyöriä löytyy netistä, sukulaiset voi auttaa.
Lasten vaatteita saa todella halvalla, kun jaksaa odotella ja ostaa vähän etukäteen. Oman ystäväni sukulainen on esimerkiksi eräässä halpahallissa töissä ja hän saa ihan periaatemaksuhintaan ostettua sieltä mallistosta poistuvia vaatteita. Eli uutta oikeastaan halvemmalla kuin kirpputorilla käytetyistä vaatteista.
Ei se oikeasti ole ne suuret tulot vaan pienet menot. Jos tuttavasi käyttää rahansa ennemmin lasten kanssa tekemiseen, kuin päihteisiin, niin mitäs pahaa siinä on :) Eikä ystäväsi ilmeisesti elä edes mitenkään ökyrikkaasti ja tuohon pääsee kuka vain, kun vähän suunnittelee rahankäyttönsä. Ei kaikki tarvitse lottovoittoja ja osakesalkkuja pärjätäkseen pienellä rahalla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:56"]Mun naapurissa asuu työtön kahden lapsen yh. Lapsilla tosi usein uudet vaatteet, ja pyörät ja potkulaudat ym. on aina viimeistä huutoa. Perheen äiti käy salilla ja varusteet pitää tietysti olla viimesen päälle, äiti harrastaa myös sisustamista eikä todellakaan osta niitä kirppareilta ("niissä voi olla vaikka mitä ötököitä"). Olen ymmärtänyt että lasten vaatteet ja tavarat on kustantanut lasten isät ja isovanhemmat. Isovanhemmat maksaa myös sellaisia laskuja mitä sossu ei maksa. [/quote] Olet ymmärtänyt? Kysyitkö ihan itse naapurilta vai oletatko vaan? Mitä jis vaikka hankkisit oman elämän? :)
[/quote]
Kertoo koko elämänsä facebookissa. Ei tarvii kysyy. Muutama päivä sitten oli kuva lapsen isästä kasaamassa polkupyörää ja teksti vieressä "vaikka ollaan erottu niin ei xxx ole lastaan unohtanut <3 yyy on niin onnellinen kun sai isältään ihan uuden pyörän <3". Ennen pääsiäistä oli fb-päivitys "ihana rakas mamma <3 toi meille ruokaa ku ei oo senttiäkään rahaa" ja kuva kolmesta ruokakassista.
Mä en ymmärrä, miksei tällaista voisi miettiä. Mäkin oon ollu työtön parikymppinen, mutta samaan aikaan asuin omassa velattomassa kaksiossani noin 150 euron yhtiövastikkeella ja sain keväisin niin ikään osinkotuloja. Lisäksi sukulaiseni lahjoittaa verovapaasti kolmen vuoden välein 3999 euroa ja jos oikein tiukkaa teki, niin myin osakkeita. (Joita siis tuli aika ajoin lisää.)
Kyllä sopii ihmetellä, mutta tässä ainakin yksi syy :) Ja odottakaahan kun mä vielä perin aikanaan :)))) Mies on kotona ja itse oon osa-aikatyössä ja varaa on kusta teidän kaikkien silmille, hah!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:56"]Mun naapurissa asuu työtön kahden lapsen yh. Lapsilla tosi usein uudet vaatteet, ja pyörät ja potkulaudat ym. on aina viimeistä huutoa. Perheen äiti käy salilla ja varusteet pitää tietysti olla viimesen päälle, äiti harrastaa myös sisustamista eikä todellakaan osta niitä kirppareilta ("niissä voi olla vaikka mitä ötököitä"). Olen ymmärtänyt että lasten vaatteet ja tavarat on kustantanut lasten isät ja isovanhemmat. Isovanhemmat maksaa myös sellaisia laskuja mitä sossu ei maksa. [/quote] Olet ymmärtänyt? Kysyitkö ihan itse naapurilta vai oletatko vaan? Mitä jis vaikka hankkisit oman elämän? :)
[/quote]
Kertoo koko elämänsä facebookissa. Ei tarvii kysyy. Muutama päivä sitten oli kuva lapsen isästä kasaamassa polkupyörää ja teksti vieressä "vaikka ollaan erottu niin ei xxx ole lastaan unohtanut <3 yyy on niin onnellinen kun sai isältään ihan uuden pyörän <3". Ennen pääsiäistä oli fb-päivitys "ihana rakas mamma <3 toi meille ruokaa ku ei oo senttiäkään rahaa" ja kuva kolmesta ruokakassista.
[/quote]No mutta tämähän on hyvä tilanne. Kyseinen henkilö voi saada apua läheisiltään. Mikä tässä on ongelma?
Niin, sai isältään. Haloo, nyt ees parkit päälle..
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:59"]
[/quote]
[/quote]
niin. Perhe ja läheiset maksaa. Ei mene edes sossusta yms eikä sun verorahoista. Luulisi, että kaikki olis tyytyväisiä mutta ei ole, kun kateellisia parempia ihmisiä löytyy aina
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:59"]
[/quote]
[/quote]No mutta tämähän on hyvä tilanne. Kyseinen henkilö voi saada apua läheisiltään. Mikä tässä on ongelma?
[/quote]
No kun ap ei itse saa :(
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:56"]Mun naapurissa asuu työtön kahden lapsen yh. Lapsilla tosi usein uudet vaatteet, ja pyörät ja potkulaudat ym. on aina viimeistä huutoa. Perheen äiti käy salilla ja varusteet pitää tietysti olla viimesen päälle, äiti harrastaa myös sisustamista eikä todellakaan osta niitä kirppareilta ("niissä voi olla vaikka mitä ötököitä"). Olen ymmärtänyt että lasten vaatteet ja tavarat on kustantanut lasten isät ja isovanhemmat. Isovanhemmat maksaa myös sellaisia laskuja mitä sossu ei maksa. [/quote] Olet ymmärtänyt? Kysyitkö ihan itse naapurilta vai oletatko vaan? Mitä jis vaikka hankkisit oman elämän? :) [/quote] Kertoo koko elämänsä facebookissa. Ei tarvii kysyy. Muutama päivä sitten oli kuva lapsen isästä kasaamassa polkupyörää ja teksti vieressä "vaikka ollaan erottu niin ei xxx ole lastaan unohtanut <3 yyy on niin onnellinen kun sai isältään ihan uuden pyörän <3". Ennen pääsiäistä oli fb-päivitys "ihana rakas mamma <3 toi meille ruokaa ku ei oo senttiäkään rahaa" ja kuva kolmesta ruokakassista. [/quote]No mutta tämähän on hyvä tilanne. Kyseinen henkilö voi saada apua läheisiltään. Mikä tässä on ongelma?
[/quote]
En ole sanonut että tässä on joku ongelma. Ap kysyi miten työttömällä on varaa tällaiseen elämään, ja minä vastasin yhdellä esimerkillä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:56"]Mun naapurissa asuu työtön kahden lapsen yh. Lapsilla tosi usein uudet vaatteet, ja pyörät ja potkulaudat ym. on aina viimeistä huutoa. Perheen äiti käy salilla ja varusteet pitää tietysti olla viimesen päälle, äiti harrastaa myös sisustamista eikä todellakaan osta niitä kirppareilta ("niissä voi olla vaikka mitä ötököitä"). Olen ymmärtänyt että lasten vaatteet ja tavarat on kustantanut lasten isät ja isovanhemmat. Isovanhemmat maksaa myös sellaisia laskuja mitä sossu ei maksa. [/quote] Olet ymmärtänyt? Kysyitkö ihan itse naapurilta vai oletatko vaan? Mitä jis vaikka hankkisit oman elämän? :) [/quote] Kertoo koko elämänsä facebookissa. Ei tarvii kysyy. Muutama päivä sitten oli kuva lapsen isästä kasaamassa polkupyörää ja teksti vieressä "vaikka ollaan erottu niin ei xxx ole lastaan unohtanut <3 yyy on niin onnellinen kun sai isältään ihan uuden pyörän <3". Ennen pääsiäistä oli fb-päivitys "ihana rakas mamma <3 toi meille ruokaa ku ei oo senttiäkään rahaa" ja kuva kolmesta ruokakassista. [/quote]No mutta tämähän on hyvä tilanne. Kyseinen henkilö voi saada apua läheisiltään. Mikä tässä on ongelma?
[/quote]
siis kuka on sanonut, että tässä ois ongelmaa? Ehkä korkeintaan, että "kuinka minäkin voisin saavuttaa saman".
Et mitenkään, köyhä!
25
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:56"]Mun naapurissa asuu työtön kahden lapsen yh. Lapsilla tosi usein uudet vaatteet, ja pyörät ja potkulaudat ym. on aina viimeistä huutoa. Perheen äiti käy salilla ja varusteet pitää tietysti olla viimesen päälle, äiti harrastaa myös sisustamista eikä todellakaan osta niitä kirppareilta ("niissä voi olla vaikka mitä ötököitä"). Olen ymmärtänyt että lasten vaatteet ja tavarat on kustantanut lasten isät ja isovanhemmat. Isovanhemmat maksaa myös sellaisia laskuja mitä sossu ei maksa. [/quote] Olet ymmärtänyt? Kysyitkö ihan itse naapurilta vai oletatko vaan? Mitä jis vaikka hankkisit oman elämän? :) [/quote] Kertoo koko elämänsä facebookissa. Ei tarvii kysyy. Muutama päivä sitten oli kuva lapsen isästä kasaamassa polkupyörää ja teksti vieressä "vaikka ollaan erottu niin ei xxx ole lastaan unohtanut <3 yyy on niin onnellinen kun sai isältään ihan uuden pyörän <3". Ennen pääsiäistä oli fb-päivitys "ihana rakas mamma <3 toi meille ruokaa ku ei oo senttiäkään rahaa" ja kuva kolmesta ruokakassista. [/quote] niin. Perhe ja läheiset maksaa. Ei mene edes sossusta yms eikä sun verorahoista. Luulisi, että kaikki olis tyytyväisiä mutta ei ole, kun kateellisia parempia ihmisiä löytyy aina
[/quote]
Kuka tässä ketjussa on ollut kateellinen? Onneksi ei kukaan. Pääomatulot jyllää!!!!
25
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:00"]
Tähän. Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva äitini sai muutama vuosi sitten ison perinnön ja elää pääosin sen turvin. Hänen paikkansa oli pieni ja työkyvyttömäksi hänet luokiteltiin jo 45-vuotiaana joten eläkekin on surkean pieni. Äiti ei kuitenkaan ole kertonut perinnöstä kuin meille lapsilleen sillä pelkää kateellisten ilkeitä reaktioita. Niinpä moni varmaan ihmettelee samaa kuin ap:n tuttavan kohdalla eli miten sillä on varaa. Sitä en ymmärrä kuitenkaan ollenkaan, että jos joku onnistuu pihistämään lakisääteisistä tuistaan tai eläkkeistään rahaa matkustamiseen tai mihin tahansa, mihin joku toinen ei onnistu säästämään, niin sen sijaan että tukipihistelijää kehuttaisiin alkaakin kauhea huuto, että vähätkin tuet pitää ottaa pois.
[/quote]
Näin. Tuntuu, että Suomessa kuuluu laittaa rahat mahdollisimman isoon asuntoon ja mahdollisimman uuteen autoon ja sitten itkeä, kun niiden aivan absoluuttisten pakollisten laskujen jälkeen ei jää enää rahaa mihinkään. Sitten, kun joku säästää noista "välttämättömyyksistä" ja käyttää rahansa mieluummin johonkin muuhun, ihmetellään, että mistä sillä tuota rahaa riittää ja on tämä elämä nyt kerta kaikkiaan epäreilua.
Tässä muutamia vaihtoehtoja:
- hyvä ansiosidonnainen päiväraha
- lasten toisella vanhemmalla hyvät tulot
-isovanhemmat auttavat
- rahaa ei käytetä "turhaan" vaan tarkkaan harkitusti tarpeelliseen
- on säästöjä ja ehkä pääomatuloja
Oikeasti maailma on epäoikeudenmukainen. Mä en ainakaan oo tehny yhtään mitään sen eteen, että työttömänä mulla oli varaa kaikenlaiseen. Mä oon vaan syntynyt oikeaan sukuun ja perheeseen.
Minusta se olisi ainakin todella vittumaista, jos olisin työttömänä joko oman kekseliäisyyteni ja penninvenytyksen varassa varsinkin kun oon kärsinyt masennuksesta, niin voimia siihen ei edes olis ollut tai sitten vaan ihan köyhä.
Mutta hienoa kuulla, että se olis vain kateutta, jos mun onnelle ei kaikki hurrakaan.
25
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:51"]
Kummallista muuten että aina ajatellaan että työttömät ja esim. yksinhuoltajat on automaattisesti niin vähävaraisia että joutuvat käymään jossain leipäjonoissa.
[/quote]
Ja jos elävät vähän "paremmin" niin naapurustossa ja nettipalstoilla kyylätään ja juorutaan...
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:49"]
se auttaa sun mielestä, kun täällä av:lla morkkaat nimettömänä?! Kuitenkaan ei ole pokkaa sanoa suoraan
[/quote]
Miten niin ei ole? Mistä sinä sellaista tiedät? Olen sanonut monet kerrat, että menisi töihin, edes jonkinlaiseen. Uudelleenkoulutukseen, tuettuun työhön tai mitä niitä nyt on. Olen sanonut sen hänelle usein.
[/quote]
Tuttavasi on työkyvyttömyyseläkkeellä eli lääkäri on todennut hänet kyvyttömäksi tekemään työtä. Sinun kommenttisi tuskin parantavat häntä työkykyiseksi.
Mies pelaa pokeria ja nostaa työttömyyskorvaukset. Isot perinnöt tilillä ja osingoissa. Raha tekee töitä..
Ei mutta, nehän onkin lottovoittajia, sala sellaisia. Voi itku että joitakin onni potkii ja meitä ap:n kans ei koskaan :(