Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Naisten klinikalla vuosia sitten, sektio ja ikää oli. Koin olon siellä positiivisena ja sain olla viikon.
Vierailija kirjoitti:
AP odotahan kun oot kotona. Sitä 20 vuotta.
Kyllä se siä sitten helpottuu 🤣
Vierailija kirjoitti:
Miten maailman parhaassa maassa voi olla synnärillä näin paskaa kohtelua?
Tämä maa on kaukana maailman parhaasta maasta, todella kaukana. Kyseessä on pelkkä propaganda.
mutta mieti kun suomi on maailman paras maa ja maailman onnellisin kansa, sitten on euroopan korkein veroaste! ja meillä pitäisi olla maailman paras terveydenhuolto ja jne..
ja meillä on täällä tälläistä kohtelua synnärillä?!?
M43
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini 65, valvomista viikko + synnytys + osastolla, ei päässyt yksityiseen huoneeseen. "Ne ovat vain todella huonokuntoisille." Eli pitää olla raato, että sinne pääsee.
Minä pääsin ja olin 3 viikkoa.
Synnyin omani TAYSissa pari kolme vuosikymmentä sitten. Mieleeni jäi ihana tilanne kun hoitaja toi hymyillen vauvani yöllä syömään. Pieni yölamppu vain paloi, vauvan silmät säteilivät ja kaikki oli niin rauhallista. Jäi ikuinen ihana muisto tuosta. Kiitos.
Kyllä ymmärrän hyvin, jos henkilökunta huomauttaa siitä, että jättää vauvan lattialle pyyhkeen päälle. Sairaalassa on kuitenkin vauvoille ne omat sängyt, joissa on pyörät alla ja joita voi liikuttaa. Miksi ihmeessä jättää vauva lattialle? Huoneissa kuitenkin ravaa kätilöitä, vieraita, laitoshuoltajia ja ties ketä. Säikähtäisin kyllä, jos jonkun huonekaverin vauva löytyisi sairaalan lattialta.
Tyttaarellä kaksi vauvaa kuollut 2 vuoden aikana, kun ambulanssi ei tullut. Oikeisto pistää rahat herrojen hoitoon. Ei tänne kannata lapsia tehdä kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on kaukana maailman parhaasta maasta, todella kaukana. Kyseessä on pelkkä propaganda.
Suomi on kaikista maailman 193 Valtiosta maailman paras ja meillä on ilmapiiri ja kohtelu hirvittävää paskaa! Kerran yksi synnärillä ollut nainen pyysi hoitajaa pyyhkimään paikkoja kun siinä sotki hieman, Hoitaja tuli ja heitti pyyhkeen sängylle ja sanoi Pyyhi ITE!!
Suomi ei ole terveydenhuollossa ja synnytyssairaaloissa maailman parasta nähnytkään! Sveitsi, ja muut euroopan maat hakkaa suomen miten vain!
Olin onnellinen että ylipäätään tulin raskaaksi, ikää oli ja raskausajan diabetes. Hienosti meni raskausaika, kerran oksensin punasalaatin ja 2 kertaa pyörryin kotona. Sektio sujui hyvin. Viihdyin ja sain olla viikon. Kiitos Naisten klinikka .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaalan pitäisi olla hotelli?
Miehet saa hotellitason palvelua.
Synnärillä vai?
Sairaalan pitäisi olla paikka, jossa ihminen paranee/toipuu tai ainakin saa vaivoihinsa lievitystä. Ihan sama kokemus kuin ap:lla, sairaalassa ei ikinä saa levätä, oli syy siellä oloon sitten synnytys tai jokin muu.
Oon saanut levätä sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kaikista maailman 193 Valtiosta maailman paras ja meillä on ilmapiiri ja kohtelu hirvittävää paskaa! Kerran yksi synnärillä ollut nainen pyysi hoitajaa pyyhkimään paikkoja kun siinä sotki hieman, Hoitaja tuli ja heitti pyyhkeen sängylle ja sanoi Pyyhi ITE!!
Sentään haki pyyhkeen :D Mulle omahoitaja ei hakenut yhtään mitään. Ilkeillä osasi silti.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin omani TAYSissa pari kolme vuosikymmentä sitten. Mieleeni jäi ihana tilanne kun hoitaja toi hymyillen vauvani yöllä syömään. Pieni yölamppu vain paloi, vauvan silmät säteilivät ja kaikki oli niin rauhallista. Jäi ikuinen ihana muisto tuosta. Kiitos.
Olisipa se vielä tuollaista. Täällä päin ei ainakaan voi kuin haaveilla moisesta kohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että sairaalassa kuuluu olla mukavaa? Jos sairaalasta tehtäisi hotelli niin pian kaikki jonottaisivat sinne.
Hei, sairaalassa kuuluisi saada HOITOA. Myös synnyttäneiden.
Mitä hoitoa se lakanoiden vaihtaminen on?
1980-luvulla Jorvissa koin ihan hyvänä, että saatoin vaihtaa sen poikkilakanan milloin halusin. Ei sitä koko sänkyä tarvinnut pedata.
Liinavaatekaapista sai myös hakea itse uuden sairaalapaidan, jos oli hikinen tai veritippainen.
Mutta olin hyväkuntoinen. Toinen ja kolmas lapsi syntyivät Jorvissa.
Mua järkytti eniten perhe osastolla se, että muiden aviomiehet rynnivät syömään kaiken ruoan. Luulin,että synnyttäneet naiset olisivat kohteliaisuudesta hieman etusijalla. Minulla ja mielelläni oli erikoisruokavalio ja jopa se imurointiin vaikka kannessa luki erikoisruokavalio 2 kpl.
Toiseksi mua järkytti, että kätilöt olivat nuoria pimuja, joilla ei mitään kokemusta vauvoista tai synnytyksestä. :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän hyvin, jos henkilökunta huomauttaa siitä, että jättää vauvan lattialle pyyhkeen päälle. Sairaalassa on kuitenkin vauvoille ne omat sängyt, joissa on pyörät alla ja joita voi liikuttaa. Miksi ihmeessä jättää vauva lattialle? Huoneissa kuitenkin ravaa kätilöitä, vieraita, laitoshuoltajia ja ties ketä. Säikähtäisin kyllä, jos jonkun huonekaverin vauva löytyisi sairaalan lattialta.
KUN NIITÄ PYÖRÄLLISIÄ SÄNKYJÄ EI ENÄÄ OLE! Vauva nukkuu äidin vieressä ja on äidin sylissä. Äiti syö ja. köy vessassa vauvan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt kuinka moni kommentoi, että ruuat yms pitäisi tuoda synnyttäjälle huoneeseen. Olen luullut, että on ihan yleistietoa, että synnytyksestä toipumiseen paras on liikkeelle lähtö, jotta veri valuu pois kohdusta ja paraneminen nopeutuu. Jos ruuat tuotaisiin huoneeseen, niin moni äiti jämähtäisi sänkyyn ja komplikaatioiden (kuten kohtutulehduksen) riski kasvaisi. Toki erikseen synnyttäjät, joilla on ollut jo komplikaatioita ja tarvitsevat aidosti apua.
Toivoisin, että joku kätilö tulisi avaamaan tänne syitä miksi synnyttäjiä halutaan saada liikkeelle.
Minun mielestäni Suomessa ei kahdella naisia kuin karjaa vaan synnyttämistä pidetään luonnollisena asian, josta ei parane makaamalla vaan liikkumalla (näin keho on tehty toimimaan). Toki se ei oikeuta huonoa käytöstä hoitajilta.T: pullukka, jolla 3 lasta
"Eihän se ruokatarjotin olekaan vauvaa raskaampi..."
Vauvaa kannetaan kehoa vasten. Ruokatarjotinta kannatellaan molemmin käsin ilmassa.
Selkävaivaisena tiedän, mikä on ero.
Kun kannan kauppakassia, kannan kehoa vasten, sylissä kuin lasta. Vaikka kauppakassi on painavampi, en täysiä tarjottimia kanna itse koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa kummastakaan synnytyksestäni. Esikoisen synnytin Jorvin sairaalassa ja kuopuksen Espoon sairaalassa. Edelleenkin olen kummastakin kokemuksesta ja ammattimaisesta hoidosta kiitollinen. Luulen, että kokemukset ovat pitkälti myös sairaalakohtaisia.
Traumaattiset synnytykset ovat asia erikseen. Itselläni näissä kertomuksissa jäi ihmetyttämään nämä äidit, jotka odottavat kätilöiltä jonkin sortin huonepalvelua. Eikö kenellekään ole tullut mieleen ottaa sairaalaan vähän omia eväitä ja juotavaa mukaan? Jos jostain syystä ei ehdi hakemaan sairaalan ruokaa, niin voisiko sitä isiä pyytää tuomaan jotain mukanaan? Kätilöillä on uusien äitien ja vauvojen kanssa tekemistä, ei siellä kukaan ehdi, eikä pidäkään ehtiä kantamaan rouville ruokaa sänky
"Isoäitini meni synnytysten jälkeen suoraan maatilan töihin. Ei silloin ehtinyt makaamaan. Saunassa synnytti kaikki miut paitsi viimeisen lapsensa. Jos oli kovin heikko, niin sit saattoi jäädä päiväksi vuodelepoon. 15 synnytystä, 13 elävää lasta, joista 12 eli vielä parinkymmenen vuoden päästä. 1 kuoli muutaman päivän iässä. Ja yhdet kaksoset syntyivät kuolleina, keskosina."
Olisi pitänyt ehtiä vähän enemmän makaamaan, niin ehkä ne 3 kuolluttakin vauvaa olisivat jääneet henkiin.
Minun isoäitini synnytti "vain" 8 lasta kotona. Kaikki jäivät eloon, mutta 4. lapsi syntyi kaksinkerroin, peppu edellä. Ei synnyttäjä toipunut siitä fyysisesti ikinä - silti sai vielä toiset 4 lasta. Kertoi itse minulle näistä. Isoisä toimi kätilönä useimmiten.
Ei kehunut jaksamisillaan ja sai myös levätä synnytysten jälkeen. Siksi varmaan toipuikin ihmeen hyvin, kun sallittiin lepoakin.
Kukaan ei minulle kertonut kuin kauhea kokemus on vauva saada ulos aukosta, aukkoa vielä leikeltiin saksilla pari kertaa ilman puudutetta.