IL: Asentaja saapui ilman maskia - seurannut keskustelu veti Heidin sanattomaksi
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ee31a4-ff1a-4ee9-ad56-7938d5178116
Tässä artikkelissa Heidi, joka kuuluu Koronaviruksen riskiryhmään, on kovin äimistynyt siitä, kun taloyhtiön asentaja tuli hänen kotiinsa tekemään huoltohommia ilman maskia.
En kerta kaikkiaan ymmärrä tätä Heidin reaktiota. Miksi hän ei vaan voi pitää 2 metrin turvaväliä tähän asentajaan? Silloin kun minun asunnossa käy joku asentaja/korjaaja, niin kyllä minä annan hänen työskennellä rauhassa, enkä huohota niskaan. Tuskin se Heidin asunto niin pieni on, etteikö voisi pitää tätä 2 metrin turvaväliä. Tai sitten asukas voisi vaan lähteä pois asunnosta siksi aikaa,kun asentaja tekee työnsä. Ei siitä maskin käytöstä ole hyötyä, jos pystyy pitämään turvavälin.
Kommentit (288)
Mulla on just lähipiirissä tilanne, että kaksi kertaa rokotettu ilmeisesti sairastaa koronaa, mutta niin lievänä, että on vain kurkkukipua. Testitulosta tässä hermostuneena odotellaan.
Itse asiassa rokotettu maskiton remppamies voi olla suurempi uhka asiakkaalle kuin rokottamaton maskiton remppamies, koska rokottamaton remppamies jää kotiin, koska huomaa sairastuneensa. Rokotettu mennä porskuttaa duuniin, koska..eihän tässä ole kun kurkku vähän karheana.
Korona hysteria ja joukkopsykoosi ovat vaarallisia terveydelle. Tälläiset Heidit voisi mun puolesta muuttaa lapin perukoille ja tulla takaisin ehkä viiden vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kun nämä haalarityöläiset saavat levittää koronaa omasta mielestään vapaasti.
No, tämä porukka onkin hyvin edustettuina koronatilastoissa. Tämä kahden metrin turvaväli on menneen talven lumia, korona kun leviää aerosolina paljon pidemmälle.
Yksinkertainen on aina yksinkertainen, mutta vaarallisen yksinkertainen on se törppö, joka tunkee toisen kotiin ilman maskia.
Se maski vuotaa kuin seula. Aerosolit leviävät sekä maskin ohi että läpi. Ihan turha on kuvitella, että maski olisi joku taikakalu joka estää tartunnat.
Parvekkeelta kun heittää äijän alas, niin ehkä seuraavalla yrittäjällä on jo maski päässä.
Venäjälläkin lääkärit tippuu ikkunasta silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte te koronahössöttäjät kyllä hysteeristä porukkaa. Voisitteko tiukasti vaatia vain rokotettuja ja maskia käyttäviä asentajia, jotta ei tarvitsisi vinkua kun joku tulee ilman maskia ja rokotteita. Kumpikaan ei ole pakollinen, joten voi olla asentajia aika vähän vapaana, joten saatte odottaa hieman kauemmin, jotta saatte palvelua. Itse en todellakaan suostu pitämään maskia enkä ottamaan rokotetta työnantajan vaatimuksista huolimatta, mieluummin otan kenkää ja vaadin saada eron syyn kirjallisena.
Tiedoksi vaan, työnantaja ei saa kysellä rokotustodistusta, joten ei ole mahdollista tilata rokotettua asentajaa. Varmaan moni tilaisi, jos se olisi mahdollista.
Kyllä se on mahdollista. Soitat tai lähetät tilauksen alan yrittäjälle ja vaadit koronapassia ja maskia. Tarpeeksi kun maksaa niin varmasti löytyy sellainen jolle molemmat käy.
Siivoojankin saa kotiinsa korkkareissa ja alusvaatteissa tekemään työt. Niin aivan varmasti saa maski päällä. Kyse on vain maksuhaluista.
Työskentelen vanhusten kotihoidossa ja minulla on kolme rokotetta. Pidän ihan taatusti maskia naamalla, kun menen senioritalouteen ja se ei ole minulle mikään ongelma. Pidin maskia naamalla myös, kun käväisin siskoni luona ennen joulua, vaikka hän on perusterve viisikymppinen ihminen.
En keksi yhden yhtä syytä miksi en olisi varovainen muiden ihmisten lähellä muita suojellakseni. Käytän siis maskia, pesen huolellisesti kädet ja pidän mahdollisuuksien mukaan vielä hyvän turvavälinkin, koska se on hyvin helppoa. En edes ajattelisi lähteä kodin ulkopuolelle, jos olisin vähänkin oireinen. Liikun kuitenkin normaaliin tapaan esimerkiksi ruokakaupoissa, joten minulla on mahdollisuus saada virus, mutta jos sellaisen saisin, niin voin tehdä parhaani, että en levitä sitä enää muualle.
Onko sinulla nyt ylväs olo? Kuvitteletko olevasi parempi ihminen kuin muut?
Vierailija kirjoitti:
Ootte te koronahössöttäjät kyllä hysteeristä porukkaa. Voisitteko tiukasti vaatia vain rokotettuja ja maskia käyttäviä asentajia, jotta ei tarvitsisi vinkua kun joku tulee ilman maskia ja rokotteita. Kumpikaan ei ole pakollinen, joten voi olla asentajia aika vähän vapaana, joten saatte odottaa hieman kauemmin, jotta saatte palvelua. Itse en todellakaan suostu pitämään maskia enkä ottamaan rokotetta työnantajan vaatimuksista huolimatta, mieluummin otan kenkää ja vaadin saada eron syyn kirjallisena.
Tottakai kun irtisanotaan niin aina lukee syy työsopparissa. Ei sitä tarvitse erikseen vaatia joten ihan levollisin mielin voit viettää joulun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Törkeä? No enpä tiedä. :D
Sairaanhoitajien maskit kustantaa työnantaja, mutta heidän on niitä pakko käyttää, tuon sankarin työnantaja ei sitä ilmeisesti odota.
Niin. Tätähän juuri sanoin viestissäni. Eli syyttäkää työnantajaa. Sillä on velvollisuus antaa ohjeistus ja riittävät suojavälineet. Työssä, jossa mennään ihmisten koteihin, pidetään huoli siitä, että työntekijöillä on maski. Ja se on työnantajan, ei työntekijän itsensä homma! Työnjohto saa palkkansa siitä, että johtaa. Joten. Vähä sama kuin vaatisi, että lumenpudottajan pitäisi itse ostaa valjaat itselleen, jos aikoo olla putoamatta katolta... ja maksaa ne omasta palkastaan.
Halloo nyt. Näin vakavaa asiaa kuin maskinkäyttö ei jätetä vapaaehtoisuuden eikä työntekijöiden oman viitseliäisyyden varaan.
Aloittaja on mode. Sensuroi muiden keskusteluja ja avaa sitten saman keskustelun samasta aiheesta. Ilmeisesti heillä on joku kiintiö jonka seurauksena pitää tietyn verran tehdä keskusteluja päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kävi viime viikolla huoltomies ilman maskia, eipä tullut mieleenkään alkaa nillittämään asiasta viiden minuutin visiitin takia.
Jos olisit sairastunut, olisit varmaan ollut samaa mieltä, että turha nillittää viikon tehohoidosta. Olisit muutenkin ollut töistä lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kävi viime viikolla huoltomies ilman maskia, eipä tullut mieleenkään alkaa nillittämään asiasta viiden minuutin visiitin takia.
ehkä se kestää hetken kuten tällä heidillä muista soittaa sitten iltapäivälehteen.
Asentaminen on aika fyysistä työtä. En rupea sitä ainakaan itse maski päässä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
tämä liittyy myös aloitukseen yhtä paljon
Vierailija kirjoitti:
Heidi, se on vain flunssa, get over it.
Sanoisitko myös että "se on vain hiv, get over it"?
Kotonani on rampannut useampi sähköputkimies näin korona-aikana. Osalla on ollut maski ja niillä joilla ei, olen tuupannut jo rappukäytävässä ffp2-maskin. Kerron avoimesti että mulla on syöpä, pidä se maski naamalla kiitos. Ovat totelleet.
Heidin olisi pitänyt ottaa käyttöön vähän kovemmat otteet, vähän niin kuin nämä seurakuntalaiset jotka poistavat maskittoman väkivalloin jumalanpalveluksesta:
Heidillä olisi turvallinen olo, jos asentaja olisi laittanut vaikka vuosia vanhan pesemättömän rätin naamaan, joka päinvastoin levittäisi kaiken töhnän rätistä huoneilmaan eikä suojaisi yhtään.
Eihän todellisuudella ole väliä. Vain säännöillä, suosituksilla, luulemisella.
Ei minusta rokotetutkaan saa kulkea ilman maskia, koska rokotettu voi tartuttaa muut silti, vaikka on rokotettu. Rokotus suojaa rokotettua siten että tauti tulee lievänä, mutta tämä itsensä suojannut on silti vaara muille.
Muut entiset rokotteet esti taudin tulemisen, eikä rokotettu voinut sairastaa tautia lieväoireisena tartuttaen muita, esim. poliota.