Opiskeleeko lestadiolaisnaiset yleensä mitään ammattia?
Kommentit (29)
Minulla on kaksi tutkintoa (FM ja merkonomi) ja kymmenen lasta. Töissäkin olen ehtinyt olla.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:14"]Miten siinä "lasten välissä" ehtii niitä töitä tehdä? Kun joka vuosi tulee uusi lapsi? [/quote] joka vuosi? Kaikille? Miten niin? Höpsö.. ei asia ole ihan noin yksiselitteinen. Miten hyvin tunnet biologiaa? [/quote] Meillä päin on paljon lestaperheitä ja ei missään kyllä ole kahta vuotta ikäeroa sisaruksilla..
[/quote]
Meillä päin on myös paljon lestaperheitä, ja aika monessa perheessä on 1,5-3 vuotta lasten ikäerot, taitaa yhdessä olla kolmannen ja neljännen ikäero jopa nelisen vuotta. Vain yhdessä tietämässäni perheessä on kaksi ensimmäistä lasta syntyneet 11 kuukauden välein. Tosin lapsia tässä perheessä on vain 3.
ihan samalla tavoin opiskelevat kuin muutkin ikäisensä.
Joo täällä kans yks FM ja vl. Aineopettajan sijaisuuksia teen.
No voi... Mun lähipiirin vl-naiset on mm. hammaslääkäreitä, eläinlääkäreitä, aineenopettajia, luokanopettajia, farmaseutteja, proviisoreja, ekonomeja, arkkitehteja... Ja sitten sairaanhoitajia, lähihoitajia, suurtalouskokkeja, siivoojia, hierojia.. Eiköhän jokainen nainen nykypäivänä - lestadiolainen tai ei - opiskele itselleen ammatin josta tykkää ja johon oma motivaatio & kapasiteetti riittävät. Ainakin näin toivoisin.
Kyllä opiskelee. Se on sitten toinen asia paljonko kerkeää olemaan töissä, mutta usein niillä on jonkinlainen työkin. Kaikissa perheissä ei ole kuitenkaan melkein 10 lasta vaan suurella osalla on paljon pienempi perhe.. Eli vain jotain pari tai 3 mukulaa.
Paras kaverini oli VL ja tosin tiesi olevansa ateisti jo 12-vuotiaana (eikä tietenkään voinut kertoa asiasta kenellekään muulle kun minulle ja toiselle luotettavalle ystävälle). Nyt ollaan abeja molemmat ja tämä kaveri ainakin aikoo opiskella DI:ksi, en tiedä muista. Tosin tämä mun kaveri ei omien sanojensa mukaan aio aikaa lasten tekoon käyttää, ei ole tainnut uskoa jumalaan kymmeneen vuoteen.
Hedelmällisyyshän loppuu naisella 35-45-vuotiaana. Siinähän ehtii hyvinkin olla vielä 20-30 vuotta työrlämässä lastenteon jälkeen. Toinen juttu tietysti, miten helppo niitä töitä on siinä vaiheessa saada ja miten ammattitaito on pysynyt yllä.
Ystäväni on lastentarhan opettaja tosin hänellä ei ole vielä lapsia.Hänen äitinsä on opettaja(17lasta).Toinen kaverini on keittäjä päiväkodissa (2 lasta) ja kolmas on emäntä maatilalla.