Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunnallisen puheterapian nykytila

Vierailija
08.04.2015 |

Tällä hetkellä ainakin Helsingissä on se tilanne, että lievemmät äänneongelmat kuten r-, s- ja l-viat hoidetaan niin sanottujen ohjauskäyntien kautta. Näitä tarjotaan kerran kuussa tai joka toinen kuukausi. Muuten vian korjaaminen on ulkoistettu täysin kodin harteille. Minkä vuoksi puheterapeutit käyvät yliopistotason koulutuksen mikäli heidän näkemyksen mukaan ongelmat on ratkaistava kotona? Resurssipulaan vedotaan, mutta myös kieltäydytään tarjoamasta maksusitoumuksia "lieviin" vaikeuksiin. Onko tilanne muualla Suomessa yhtä toivoton? Onneksi meillä vian hoito ei jää rahasta kiinni, mutta mielestäni kunta välttelee vastuutansa vähättelemällä puhevikoja. Yksityiselle käy tiemme, mutta läheskään kaikille tämä ei ole taloudellisesti mahdollista.

Silloin kun minä olin lapsi sain 10 kerran viikottaisin ajan puheterapeutille s-vikani vuoksi, mutta 6 säännöllistä käyntiä riitti. Tuleeko tästä sukupolvesta "puhevammaisin" vuosikymmeniin?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika rahikaisella. 2kk jonossa ja 45min terapia. Lyötiin jäätelötikku ja moniste kotiin. Googlesta sai saman avun ilman jonoja. Den-Den-Den-Den D-D-D-D Din-Din-Din

Vierailija
2/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 16:45"]Monessa paikassa ei myöskäään lääkärit tai hoitajat saa laittaa puheterapeutille lähetettä, vaikka olisi useita äännevirheitä, koska jonot on jo nyt niin pitkät, että kaupungit joutuvat maksaa uhkasakkoja.
[/quote]

Tuohan on törkeää. Voisi jopa puhua virkavelvollisuuden laiminlyönnistä.
[/quote]

Kaupungin tapa säästää. Uhkasakot on niin kalliita. Täysin epäeettistä ja laitonta kylläkin. Läheltä olen saanut seurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia olen ottanut lapsille kallit vakuutukset kun olen huomannut että kunnallisella puolella ei vain ole resursseja esim lasten kuntoutuksiin. 

Kotikaupungissamme on esim puheterapeutille puolen vuoden jonot.

Vierailija
4/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:42"]Tämän takia olen ottanut lapsille kallit vakuutukset kun olen huomannut että kunnallisella puolella ei vain ole resursseja esim lasten kuntoutuksiin. 

Kotikaupungissamme on esim puheterapeutille puolen vuoden jonot.
[/quote]mikä vakuutus teillä on? Ei kuulu sairaskuluvakuutuksen piiriin nimittäin. Vakuutukset meilläkin kunnossa

-AP-

Vierailija
5/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:42"]Tämän takia olen ottanut lapsille kallit vakuutukset kun olen huomannut että kunnallisella puolella ei vain ole resursseja esim lasten kuntoutuksiin.  Kotikaupungissamme on esim puheterapeutille puolen vuoden jonot. [/quote]mikä vakuutus teillä on? Ei kuulu sairaskuluvakuutuksen piiriin nimittäin. Vakuutukset meilläkin kunnossa -AP-

[/quote]

Aktian vakuutus,jokakorvaa puhe- fysio ym terapiat.

Vierailija
6/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kävi puhetrapiassa 10 v sitten, ja kyllä se silloinkin oli kotiharjoituksia ja kontrollikäyntejä. Ja minusta se oli oikein hyvä. Jonoja ei ollut ja aikoja saa työssäkäyvänkin aikatauluihin suht sopiviksi. Olin tyytyväinen. Näin Vantaalla.

Vierailija
7/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseesi: minkätakia puheterapeutit käyvät yliopistotason koulutuksen mikäli heidän mukaansa ongelmat on ratkaistava kotona? Juurikin siksi, että he voivat kuntouttaa muutakin kuin noita yksittäisiä äännevirheitä. Puheterapeutteja on nimittäin töissä muuallakin kuin kunnallisella puolella, usein asiakaskunta on hieman "vaativampaa" kuin r-vikaiset lapset.

Itse ihmettelen, minkä ihmeen takia vanhemmat nykyään ulkoistavat vastuun r-virheen opettelusta puheterapeuteille? Kyllä se työ tapahtuu kotona, harjoittelua joka päivä. Ei edes 1x/vko puheterapiaa riitä, jos haluaa uuden motorisen taidon opetella. Näin ollen puheterapiassa käydään saamassa ohjeet harjoitteluun ja sitten vaan kotiin harjoittelemaan. Mikäli lapsi ei harjoitteluun kotona motivoidu, on mielestäni kyseessä enemmänkin kasvatuksellinen ongelma.

Vierailija
8/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko se niin kamalaa että kotona pitää tehdä harjoituksia? Tarkoitushan on lisätä kielen liikkuvuutta, etsiä ja vahvistaa liikeratoja, kokeilla ja löytää. Se vaatii harjoitusta, harjoitusta, harjoitusta...

Vierailija
9/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:14"]

Tuleeko tästä sukupolvesta "puhevammaisin" vuosikymmeniin?

[/quote]

Onko se niin vaarallista? Miten luulet, että 100 vuotta sitten selvittiin, kun ei ollut kunnallisia puheterapeutteja sössöttäjiä, lespaajia ja sorauttelijoita korjaamassa? Ei ihminen puhevikaan kuole. 

[/quote]Nuo on pienimmästä päästä puhevikoja. Ihmiset voi hyvin mennä niiden kanssa yksityiselle.

Vierailija
10/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:15"]

No onko se niin kamalaa että kotona pitää tehdä harjoituksia? Tarkoitushan on lisätä kielen liikkuvuutta, etsiä ja vahvistaa liikeratoja, kokeilla ja löytää. Se vaatii harjoitusta, harjoitusta, harjoitusta...

[/quote]

Olen ollut siinä käsityksessä, että kotiharjoittelua ei kukaan ole vierastanut vaan näiden terapiasessioiden vähäisyyttä. Etenkin kun on paljon esimerkkejä menneisyydestä jolloin nämä ongelmat korjautui alta aikayksikön. Siis silloin wanhaan hywään aikaan!

Tosiaan protip porukalle jotka haluaa hoitaa nämä yksityisen kautta. Hankkikaa vakuutus (kaikin puolin fiksua) ja tarpeen tullen kustannukset kattaa vakuutus myös puheterapiasta.

Naurettavia nämä puheterapeuttien puolustelut. Heitäkään kukaan ei ole arvostellut vaan käytettävissä olevia resursseja. Ne on riittänyt ennenkin, mutta nyt ei yhtäkkiä riitä. Tahallista väärin ymmärtämistä taikka silkkaa typeryyttä.

Vierailija
11/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:10"]Itse ihmettelen, minkä ihmeen takia vanhemmat nykyään ulkoistavat vastuun r-virheen opettelusta puheterapeuteille?

[/quote]

Jätän tämän vain tähän. Eeppistä.

Vierailija
12/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:26"]

[/quote]

Olen ollut siinä käsityksessä, että kotiharjoittelua ei kukaan ole vierastanut vaan näiden terapiasessioiden vähäisyyttä. Etenkin kun on paljon esimerkkejä menneisyydestä jolloin nämä ongelmat korjautui alta aikayksikön. Siis silloin wanhaan hywään aikaan!

Tosiaan protip porukalle jotka haluaa hoitaa nämä yksityisen kautta. Hankkikaa vakuutus (kaikin puolin fiksua) ja tarpeen tullen kustannukset kattaa vakuutus myös puheterapiasta.

Naurettavia nämä puheterapeuttien puolustelut. Heitäkään kukaan ei ole arvostellut vaan käytettävissä olevia resursseja. Ne on riittänyt ennenkin, mutta nyt ei yhtäkkiä riitä. Tahallista väärin ymmärtämistä taikka silkkaa typeryyttä.

[/quote]

Itsellä aikuisena oli puheterapeutin tapaamisia parin viikon ja jopa kuukauden välein. Siinä välillä harjoittelin kotona. Hyvin korjaantui vika. Mutta ehkä kyse olikin juuri omasta motivaatiosta. Jos ei ole motivaatiota niin...

Vierailija
13/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on ollut Helsingissä sama jo ainakin 10v. Voimia.

Vierailija
14/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:26"]

[/quote]

[/quote]

Itsellä aikuisena oli puheterapeutin tapaamisia parin viikon ja jopa kuukauden välein. Siinä välillä harjoittelin kotona. Hyvin korjaantui vika. Mutta ehkä kyse olikin juuri omasta motivaatiosta. Jos ei ole motivaatiota niin...

[/quote]

Ai sä oikein yllätyit siitä, että sinulla on aikuisena ollut isompi motivaatio r-vian treenaamiseen kuin sinulla on ollut kaikkina niinä vuosina ennen aikuistumistasi. Kyllä äitisikin on varmasti ylpeä. Vittu miten tyhmä ihminen. Fiksuimmat opettelevat nämä jutut lapsena. :D

Vierailija
15/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on r ja l vika 5 vuotiaalla. 3kk jonotettiin aikaa ja nyt käydään kerran viikossa kunnallisella. Asumme lapissa. Kerrankin joku asia edes paremmin täälläpäin.

Vierailija
16/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssipula. Varmasti jos puheterapeutteja riittävästi, olisi myös noihin äännevirheisiin tarjolla enemmän käyntejä ja terapiaa.

Toisaalta nämä nykyiset yliopistotason koulutuksen käyneet puheterapeutit ehkä myös hieman aliarvioivat noita ärrä ja ässä vikoja. Siis halutaan oikein korostaa sitä omaa koulutusta ja kuinka hoidetaan niitä "vaativia" tapauksia, melkein kuin lääkäreitä oltaisiin. Noihin ärrävikoihin ei sitten enää haluta panostaa niin paljoa.

Vierailija
17/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikäs tilanne on muualla Suomessa? Ilmeisesti tällaiset asiat eivät varsinaisesti ole hoitotakuun piirissä ja siten maksusitoumuksiin ei ole velvoitetta. Vaikka ärrävika olisi lievä niin se on erittäin kiusallinen etenkin teini-iässä. Mielestäni näitäkin asioita pitäisi huomioida päätöksiä tehtäessä. Valitettavasti omilla vanhemmilla ei koskaan ollut isompaa ongelmaa ärrävikani kanssa ja minua ei edes terapiaan viety.

Vierailija
18/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:10"]Itse ihmettelen, minkä ihmeen takia vanhemmat nykyään ulkoistavat vastuun r-virheen opettelusta puheterapeuteille? [/quote]

Itse ihmettelen, minkä  ihmeen takia vanhemmat nykyään ulkoistavat vastuun synnytyksistä kätilöille.

Vierailija
19/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että kunnallisella puolella saa liian lyhyitä puheterapiajaksoja. Hiukan tosin särähti korvaan kohta "vian korjaaminen on ulkoistettu kodin harteille", sillä nimenomaan kotona uusia taitoja on harjoiteltava ja vanhempien on otettava harjoittelusta aina päävastuu. Voisin kuvitella, että artikulaatioharjoittelu varsinkin vaatii huomattavasti toistoja, johon ei edes kertaviikkoinen tunti lähellekään riitä.

Mutta tsemppiä teille! Kokemuksesta (äitinä) tiedän, että puheterapiaresurssit ovat aivan liian pienet.

Vierailija
20/69 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:45"]

Resurssipula. Varmasti jos puheterapeutteja riittävästi, olisi myös noihin äännevirheisiin tarjolla enemmän käyntejä ja terapiaa.

Toisaalta nämä nykyiset yliopistotason koulutuksen käyneet puheterapeutit ehkä myös hieman aliarvioivat noita ärrä ja ässä vikoja. Siis halutaan oikein korostaa sitä omaa koulutusta ja kuinka hoidetaan niitä "vaativia" tapauksia, melkein kuin lääkäreitä oltaisiin. Noihin ärrävikoihin ei sitten enää haluta panostaa niin paljoa.

[/quote]

ei kyse ole aliarvioimisesta vaan linjauksesta yhden äänteen takia ei terapiaa heru. Ja se on mielestäni järkevää verorahojen käyttöä. Sen yhden äänteen pystyy korjaamaan kotiharjoituksilla ja kahdella-kolmella puheterapeutin tapaamisella useimmiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan