Auttakaa, rahat ei riitä, tarvitsen neuvoja!!
Tilanne on tämä, 15 tili, pakollisiin asumiskuluihin menee tilistä puolet. Ja toiset puolet menee tasan sähkölaskuun ja vakuutuksiin. Lisäksi vesi, puhelilaskut, lapsen rippikoulumaksu, 2 lapsen luokkaretkirahastoon jne. Sitten pitäisi elää kuukausi 5 henkinen perhe noin 50-100 eurolla loppukuukausi.
Perustietoa: emme tupakoi, käytä alkoholia, käymme töissä, emme saa mitään sosiaalitukia (asumistuki, toimeentulotuki jne.)
Apua pyydetty sossusta, ei saada koska muut kuukaudet plussalla, seurakunnalta saatu 30€ ruoka-avustus, sukulaisilta ei voi lainata (kenelläkään ei ole ylimääräistä)
Ja te (ihmisvihaajat), kenellä ei ole mielessä muuta, kun arvostella pelkästään negatiiviseen sävyyn (koska osaan ulkoa jo fraasit: miksi ette ole jo aikaisemmin eliminoineet itseänne tästä yhteiskunnasta), niin skipatkaa tämä. Kiitos!
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:55"]
En tiedä kuka oli edellinen kommentoija, mutta sinä se tässä yrität päteä. Koetahan ruhoittua jo, kun hän, jolle kommentoit, ei taida enää haluta kommentoida kanssasi
[/quote]
Rauhoitu itse, älä viitsi noin riehua. Ei tämä ole niin vakava asia, ei tartte hermostua :D. Huh huh!
Pätemistä ei ole faktojen kertominen. Kummasti vaan teillä on tarve tuomita "pätemiseksi" se, kun joku osoittaa taskulampulla kuinka lahoja teidän perustelut oikein on... Sillä tietysti saa helposti hiljennettyä sen pienen äänen takaraivossaan, joka melkein ehti ajatella että ehkä teillä itsellänne onkin jokin syy siihen että talous on kuralla.. Mutta hei, haukutaan mieluummin niitä jotka sanoo sen ääneen, niin ei vaan tartte alkaa miettiä että voisiko itse tehdä tilanteelleen jotain :D!
Ps: onnea ap:lle pakkohuutokauppaan, minä tai muut asiamme hoitavat kyllä mielellään ostetaan se teidän murju alehinnalla ja katsotaan vierestä kun laihat lapset kantaa nyssäköitään pihalle!
[/quote]
Ei minulla ole ongelmia talouteni kanssa, mutta ihmetyttää tämä neuvominen, kun ap ei taida olla edes enää paikalla. Miksi et muuten ottanut koko viestiketjua, vaan vain loppupätkän siitä? Halusit hämätä siis
Ap täällä taas, yritin lukea kaikki vastaukset, kiitos jokaiselle vastaajalle. Ainoa kirjoitus, mikä kirpaisi kunnolla oli "huoraksi" nimittäminen. Ei muuten ole tullut mieleenkään se homma, vaikka rahat onkin tiukassa.
Tiedän, että olemme hoitaneet raha-asiat sillä tavoin huonosti, ettemme ole varautuneet yllättäviin menoihin, meillä on ollut myös huonoa tuuria ja yllättäviä menoja on tullut mm. kodinkoneita on hajonnut.
Jos asunnon myisi nyt, ei siitä meille mitään pääomaa jäisi, ehkä jopa velkaa. Ja tosiaan vuokra-asunnot kuluineen samaa luokkaa.
Osa neuvoista on jo vuosien varrella kokeiltu, aina nekään eivät tepsi. Tiedän, ettei pitkällä tähtäimellä ns. vertaistuki tai selkään taputtelu auta, mutta joskus pienikin lohtu auttaa jaksamaan. Eipä täällä monikaan ole tosin selkään taputtanut, mutta ymmärrän toki miksi.
Nyt pitkä työpäivä takana, väsyttää, pahoittelen etten ehtinyt aiemmin vastailla, en käy työaikana netissä. Onnea ja menestystä kaikille ja hyvää kevättä. Ja iso KIITOS vastaajille, se osoittaa kuitenkin välittämistä, vaikka ehdoton enemmistö tuomitsee ihmiset, jotka eivät osaa hoitaa talouttaan tilanteessa, kuin tilanteessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 11:30"]Tällälailla ollaan ite menty vaikeimpien kuukausien yli, kun aina löytyy kaapeista jotain mitä voi myydä, parhaimmillaan tullu 700e viikossa rahaa! [/quote] Jos on kirpparimyytävää 700 euron edestä, niin silloin turhaa tavaraa on ostettu suuremmalla summalla. En ihmettele, jos teillä on "vaikeita kuukausia", kun rahaa laitetaan menemään noin surutta. [/quote] Jos puolen vuoden välein myydään lasten pieneksi jääneet vaatteet niin kyllä siitä nopeasti kertyy. Varsinkin jos on haluttu vähänkään panostaa niiden laatuun eikä itse ole ostettu kirppareilta.
[/quote]
Kyllä laatuun on panostettu liikaa jos tavaraa pois myymällä (vaikka niitä lastenvaatteita) voi päästä vaikeiden kuukausien yli. Varsinkin kun esim. lastenvaatteissa laatu on enemmänkin = merkki.
Osta halvempaa --> vähemmän vaikeita kuukausia.
Käytännön esimerkki: Ostin alesta viime kesänä nyt neljä vuotta täyttävälle Tähti Jonathan vk takin ja henkselihousut, yhteensä 28 euroa. Ei uusinta vuosimallia, eikä edes edellistä, mutta 10 000 mm vedenpitävyys ja teipatut saumat ja ihan kivan näköinen setti.
Eipä nuo uutenakaan olisi kuin 89 euroa yhteensä.
http://kauppa.jesperjunior.fi/product/list/10/kevaan-ulkoiluvaatteet
Vastaava setti esim. Ticket to Havenia 140-160 euroa, vastaavia henkselihousuja ei edes ole tälle keväälle tarjolla näemmä. (http://www.ticket2heaven.fi)
tai
Reimateciä noin 150- 160 euroa (http://www.antonnina.com/store/lastenvaatteet/leikki-ikaiset-104-122-cm/ulkoilu-takit-ja-housut/#.VSUX0JMbtmM)
Ja kun kuitenkin joku sanoo että merkkikamalla parempi jälleenmyyntiarvo...
Myin TähtiJonathan takin ja henkselihousut (hyväkuntoiset, viime vuonna käytössä olleet) juuri kirpparilla pois hinta 16 euroa yhteensä. Rahaa ns. palanut välissä 73 euroa verrattuna uusien vastaavien hintaan.
Ticketin setistä voisi todella hyvässä lykyssä saada ehkä 50 euroa kirpparilla. Rahaa ns. palaa tässä tapauksessa välissä 100 euroa.
Kannattaako köyhän todella maksaa laadusta = merkistä?
Ja toisekseen mitä edellä mainitut hankinnat ja myynnit tarkoittavat perheen ns. kassavirran ja käytettävissä olevan rahan näkökulmasta.
Voisiko joku, kuka alapeukutta näitä menojen pienentämistä suosittelevia viestejä hiukan avartaa näkökulmaansa? Mikä sinun mielestäsi olisi ratkaisu rahaongelmiin?
Ap on Taas joku pikkuprisnsessa joka kuvittelee että yhteiskunnan täytyy antaa hänelle omistusasunto, koska kiakilla muillakin on! sENKUN VAAN MYYTTE YLIHINTAISEN ASUNTONNE, KUN KERRAN ETTE OLE OSANNEET tehdä laskusuunnitelmia 5 hengen elinkuluihin. Liian kallis laina, ja liian iso perhe, liian pienet tulot. näin helppoa se on kun vaan halua löytyy. Älä please viitti valittaa,asunto myyntiin välittömästi ja muutto kaupungin vuokrakolmioon niin kuin kaikki muutkin, jonnekkin kontulan ostarin liepeillle, mars!
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:12"]
En tiedä kuka oli edellinen kommentoija, mutta sinä se tässä yrität päteä. Koetahan ruhoittua jo, kun hän, jolle kommentoit, ei taida enää haluta kommentoida kanssasi
[/quote]
Rauhoitu itse, älä viitsi noin riehua. Ei tämä ole niin vakava asia, ei tartte hermostua :D. Huh huh!
Pätemistä ei ole faktojen kertominen. Kummasti vaan teillä on tarve tuomita "pätemiseksi" se, kun joku osoittaa taskulampulla kuinka lahoja teidän perustelut oikein on... Sillä tietysti saa helposti hiljennettyä sen pienen äänen takaraivossaan, joka melkein ehti ajatella että ehkä teillä itsellänne onkin jokin syy siihen että talous on kuralla.. Mutta hei, haukutaan mieluummin niitä jotka sanoo sen ääneen, niin ei vaan tartte alkaa miettiä että voisiko itse tehdä tilanteelleen jotain :D!
Ps: onnea ap:lle pakkohuutokauppaan, minä tai muut asiamme hoitavat kyllä mielellään ostetaan se teidän murju alehinnalla ja katsotaan vierestä kun laihat lapset kantaa nyssäköitään pihalle!
[/quote]
Ei minulla ole ongelmia talouteni kanssa, mutta ihmetyttää tämä neuvominen, kun ap ei taida olla edes enää paikalla. Miksi et muuten ottanut koko viestiketjua, vaan vain loppupätkän siitä? Halusit hämätä siis
[/quote]
Aivan, miksi joku pätkäisee vain osan viestiketjusta ja haluaa näin itselleen positiivista huomiota?
[/quote]
[/quote]
Sinä se taidatkin olla sellainen jonka pitää jostain syystä päästä laukomaan viimeinen sana. Noh, sitä iloa et nyt tällä kertaa tule saamaan.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:15"]
Ap on Taas joku pikkuprisnsessa joka kuvittelee että yhteiskunnan täytyy antaa hänelle omistusasunto, koska kiakilla muillakin on! sENKUN VAAN MYYTTE YLIHINTAISEN ASUNTONNE, KUN KERRAN ETTE OLE OSANNEET tehdä laskusuunnitelmia 5 hengen elinkuluihin. Liian kallis laina, ja liian iso perhe, liian pienet tulot. näin helppoa se on kun vaan halua löytyy. Älä please viitti valittaa,asunto myyntiin välittömästi ja muutto kaupungin vuokrakolmioon niin kuin kaikki muutkin, jonnekkin kontulan ostarin liepeillle, mars!
[/quote]
Mistä tiedät millainen hän on?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:17"]
[/quote]
[/quote]
En tiedäkään, mutta koska itse asun vuokramurjussa pitää kaikkien muidenkin asua. Ja mielellään kontulan liepeillä.
[/quote]
Todella törkeä ihminen MIkä sinua vaivaa?
Rippikoulumaksusta teidän kannattaa kysyä kirkkoherranvirastosta. Pienituloisen tuttavani ei tarvinnut maksaa ollenkaan lapsensa rippileirimaksua.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:19"]
[/quote]
[/quote]
En tiedäkään, mutta koska itse asun vuokramurjussa pitää kaikkien muidenkin asua. Ja mielellään kontulan liepeillä.
[/quote]
Se tuli kyllä selittämättäkin selväksi arvaukseksi. Kirjoitustyylisi kertoo pitkälle myös sosiaalisen statuksesi
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se tuli kyllä selittämättäkin selväksi arvaukseksi. Kirjoitustyylisi kertoo pitkälle myös sosiaalisen statuksesi
[/quote]
Juuh elikkäs kiinni jäin :(
Joo, edellinen oli alatyylinen, mutta ihmetyttää, ettei kukaan muu ole kyseenalaistanut AP:n asumista omistusasunnossa. Minusta on irvokasta valittaa köyhyyttä kun omistaa pääomaa. Olkoonkin, että suurin osa asunnon arvosta on varmaan vielä velkaa, ja olkoonkin, että asuntolaina usein tulee kuukausittaisten kulujen näkökumasta halvemmaksi kuin vuokralla asuminen. Niissä on kuitenkin erona se, että asuntolainaa maksavalle ihmiselle kertyy pääomaa, vuokraa maksavalle ei. Omistusasuja on etuoikeutettu. On myös olemassa oikeasti köyhiä ihmisiä, joilla ei ole mitään pääomaa. Niin kauan kuin ihmisellä on vähintään kymmenien tuhansien edestä rahaa kiinni asunnossa, hän ei ole oikeasti köyhä. Ärsyttää kun moni ei tunnu ymmärtävän tätä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:34"]
Joo, edellinen oli alatyylinen, mutta ihmetyttää, ettei kukaan muu ole kyseenalaistanut AP:n asumista omistusasunnossa. Minusta on irvokasta valittaa köyhyyttä kun omistaa pääomaa. Olkoonkin, että suurin osa asunnon arvosta on varmaan vielä velkaa, ja olkoonkin, että asuntolaina usein tulee kuukausittaisten kulujen näkökumasta halvemmaksi kuin vuokralla asuminen. Niissä on kuitenkin erona se, että asuntolainaa maksavalle ihmiselle kertyy pääomaa, vuokraa maksavalle ei. Omistusasuja on etuoikeutettu. On myös olemassa oikeasti köyhiä ihmisiä, joilla ei ole mitään pääomaa. Niin kauan kuin ihmisellä on vähintään kymmenien tuhansien edestä rahaa kiinni asunnossa, hän ei ole oikeasti köyhä. Ärsyttää kun moni ei tunnu ymmärtävän tätä.
[/quote]
Taitaa olla nyt kateutta tässä taluospohdinnassa. Kummallista muuten; ivaa, kateutta jne monen kommenteissa. MIssä se ap:n toivoma vertaistuki?
Paljon asiallisia neuvoja, joista itse ainakin ottaisin onkeeni. Ihmettelen ettei kelpaa. Vahvistaa vain käsitystä siitä, ettei Ap:n rahankäyttö ole ihan hallussa.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:54"]
Paljon asiallisia neuvoja, joista itse ainakin ottaisin onkeeni. Ihmettelen ettei kelpaa. Vahvistaa vain käsitystä siitä, ettei Ap:n rahankäyttö ole ihan hallussa.
[/quote]
MItä sinä saat tästä mahdollisesti oletuksestasi, ettei ap:n rahankäyttö ole ihan hallussa? Kiksejäkö kun pääset moittimaan?
Myykää esim. Torissa jotain tavaraa. Mä laitoin muutamimia ilmotuksia ja lähes kaikki meni kaupaks ja nopeesti. Siit saa ainaki ruokarahat loppukuulle.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 15:54"]
[/quote]
MItä sinä saat tästä mahdollisesti oletuksestasi, ettei ap:n rahankäyttö ole ihan hallussa? Kiksejäkö kun pääset moittimaan?
[/quote]
Oletko sinä "kikseilijä" ap? Kun tuntuu niin koville ottavan ihan tavalliset kommentit. Ap:n rahatilanne ei parane, ellei hän myönnä, että hänellä on ongelmia rahankäytössä. Kyllä kahden työssäkäyvän vanhemman taloudessa pitäisi raha riittää ruokaan. Jos ei riitä, niin menot ovat ylimitoitettuja tuloihin nähden.
[/quote]