apua! nielemisvaikeudet ja liuta muita oireita
olen siis reilu parikymppinen nuori nainen. olen jo kauan aikaa kärsinyt stressistä ja ahdistuksesta ja kun viime talvena jouduin jalkani takia lääkäriin (jalkaterästä katosi tunto), sain kehitettyä itselleni kamalan sairauspelon. tällaisia pelkokausia on ollut ennenkin ja ne ovat kestäneet enimmillään muutamia kuukausia ja olleet välillä pitkäänkin poissa, mutta menin (taas...) googlettamaan oireitani ja tadaa - pelot palasivat.
jalkaterän tunto palautui hiljalleen itsestään, mutta odotan edelleen aikaa magneettikuviin ja ilmeisesti hermoratatutkimukseen. minulle on kuitenkin ilmestynyt liuta muita huolestuttavia oireita, jotka saavat minut hulluuden partaalle. aluksi tuli elohiiriä joka puolelle kehoa = diagnosoin itselleni als-taudin. sen jälkeen oikea käsi on alkanut tuntua omituiselta ja ehkä vähän kömpelöltä ja palan tunne kurkussa ei ainakaan auta asiaa. :( pelkään kuollakseni juuri als-tautia, koska se johtaa hitaaseen kuolemaan. pelko valvottaa minua ja oireiden jatkuva miettiminen ja itsensä tutkailu eivät ainakaan helpota niitä.
mainittakoon että kärsin myös pahasta niskajumista, itse niskaa ei särje koko ajan mutta päätä käännellessä ja selkää taivuttaessa niskat ja selkäranka rutisevat ja paukkuvat äänekkäästi. välillä tunnen myös muljahteluja sydämessä ja pistoksia rinnassa molemmin puolin.
eniten ahdistaa kuitenkin juuri lihasnykäykset ja pala kurkussa :( pelottaa että on merkki jostain kamalasta... onko muilla ollut koskaan vastaavia oireita?
Kommentit (23)
Tutun kuuloista. Sulla on ahdistuneisuushäiriö. Als ikäiselläsi on erittäin harvinainen. Mene tutkimuksiin ja unohda koko juttu. Ja hanki apua ahdistuneisuushäiriöön.
Sun niska jäykkyytes selittää kaikki noi oireet (ehkä jopa sen jalkateränkin).
Palantunne kurkussa voi toki olla psykosomaattinenkin oire (vahvin veikkaus!!).
Rintapistokset johtuu niska-hartia seudun jumitilasta.
Mullakin on tällä hetkellä yläselkä/niska niin jumissa, et esim viime perjantaina myöhään illasta itkin kivuata kun toiseen rintaan iski aivan infernaalinen särky. Ei auttanu lääkkeet, ei mitkään. Miehen hellä hieronta helpotti sen verran, että sain nukutuksi
Ja tänää sama jumi aiheuttanu oikeaan hartiaan todella kipeitä hartiapistoksia.
Eli ap, et ole oireidesi kanssa yksin. Nyt ihan ekana LOPETA GOOGLETTELU!!!! Se pahentaa sun oireita, koska saat psyykattua itsellesi jopa kivessyövän oireet vaikka sulla tuskin kiveksiä löytyy.
Nyt rauhotut, lopetat turhan pelkäämisen, jumppaat niskas auki ja nautit elämästäs!
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:28"]Tutun kuuloista. Sulla on ahdistuneisuushäiriö. Als ikäiselläsi on erittäin harvinainen. Mene tutkimuksiin ja unohda koko juttu. Ja hanki apua ahdistuneisuushäiriöön.
[/quote]
kiitos tsempistä. tiedän kyllä että als on harvinainen sairaus ja nuorilla vielä harvinaisempi, mutta jostain syystä pelkään aina pahinta mahdollista. olen monet kerrat diagnosoinut itselleni vakavia sairauksia, mm. melanooma, imusolmukesyöpä, ms-tauti, leukemia, keuhkosyöpä, aivokasvain... lista on naurettavan pitkä ja suurin osa peloista ihan absurdeja, mutta jossain alitajunnassa se pelko aina jyllää ja saa ajattelemaan, että mitä jos tällä kertaa... onko sulla itselläsi ollut kaikkia näitä samoja oireita?
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:28"]Sun niska jäykkyytes selittää kaikki noi oireet (ehkä jopa sen jalkateränkin).
Mullakin on tällä hetkellä yläselkä/niska niin jumissa, et esim viime perjantaina myöhään illasta itkin kivuata kun toiseen rintaan iski aivan infernaalinen särky. Ei auttanu lääkkeet, ei mitkään. Miehen hellä hieronta helpotti sen verran, että sain nukutuksi
Eli ap, et ole oireidesi kanssa yksin. Nyt ihan ekana LOPETA GOOGLETTELU!!!! Se pahentaa sun oireita, koska saat psyykattua itsellesi jopa kivessyövän oireet vaikka sulla tuskin kiveksiä löytyy.
Nyt rauhotut, lopetat turhan pelkäämisen, jumppaat niskas auki ja nautit elämästäs!
[/quote]
kiitos kamalasti tästä viestistä, helpotti heti vähän tätä paskaa oloa. ei kuulosta kivoilta nuo sunkaan oireet, mullakin varmaan hieronta saattais auttaa mutta ei ole miestä joka hierois :D onko sulla ollut näitä lihasten nykimisiä/elohiiriä?
-ap
Kannattaa tarkistaa vitamiininsaanti. Esim. vakava B-vitamiinin puutos voi aiheuttaa hermostollisia oireita.
mulla on ollut elohiiriä. mitä enemmän mietin alssia, sitä enemmän niitä oli -> ei ollut alssia eikä msää.
mulla oli myös hiv. sain oireita. stressistä mm. kuumeen ja lihaskramppeja. kävin testissä. ei ollut hiviä.
mikä mulla oli? AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖ
kai sä tiedät että hypokondria on sairaus? sulla on varmaan jotain mörköjä menneisyydessä, vaikea lapsuus, hullu äiti
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:39"]Kannattaa tarkistaa vitamiininsaanti. Esim. vakava B-vitamiinin puutos voi aiheuttaa hermostollisia oireita.
[/quote]
olen syönyt d-vitamiinia, magnesiumia ja b-vitamiinia jo noin kuukauden ajan, mutta en ole huomannut niistä mitään suurempaa apua. :( ainoastaan maha meni vähän sekaisin, oisko johtunut tuosta magnesiumista
-ap
pala kurkussa = sinua pelottaa. muut oireet menee stressin ja itsetarkkailun piikkiin.
Pakko-oireinen häiriö. Mulla todettu kanssa
muljahtelut sydämessä = stressi, OCD
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:35"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:28"]Sun niska jäykkyytes selittää kaikki noi oireet (ehkä jopa sen jalkateränkin).
[/quote]
kiitos kamalasti tästä viestistä, helpotti heti vähän tätä paskaa oloa. ei kuulosta kivoilta nuo sunkaan oireet, mullakin varmaan hieronta saattais auttaa mutta ei ole miestä joka hierois :D onko sulla ollut näitä lihasten nykimisiä/elohiiriä?
-ap
[/quote]
Noh, en mä nyt sanois et toi mies mullekaa mikää jumalten lahja hieronnan kanssa olis. :D Sillä kun on tasan kaks moodia siinä, joko kutittaa tai runnotaan täysillä. :D
On lihasten nykimistä aika ajoin ja elohiiriä myös. Tänää esim yritin käsin kirjoittaa niin ensin tuli haastetta siinä, että oikea käsi meni ihan tunnottoman oloseks. Sen kun sain rauhottumaan niin sit kramppas peukalo ja sen jälkeenhän se kirjottaminen olikin vielä astetta hiukan haastavampaa.
Mut siis sulle antaisin ihan vinkkinä esim tennispallot ja rullatun pyyhkeen. Niillä sitä niska/hartiaseutua saa auki todella hyvin. Samoin voit ottaa kuurina burana & panadol kombinaatiota muutaman päivän. Yhdessä noi lääkkeet kun antaa pikkuisen relaksoivaa vaikutusta myös. Ja jos lekuriin olet menossa niin voisit pyytää ihan lihasrelaksantti reseptin mukaasi.
Vaan nyt rauha maahan, unohda tommoset oireiden miettimiset ja yritähän rentoutua! :) Kyllä ne oireet siitä katoaa, kunhan opit vaan unohtamaan googlen "opit" ja osaat olla hyvin kriittinen sieltä löytyvälle tiedolle. :)
-3
oot 100 % varmuudella fyysisesti terve. ongelmat on sun PÄÄSSÄ, joka ei vältsyyn ole sen parempi juttu kuin jos olisit fyysisesti sairas
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:41"]mulla on ollut elohiiriä. mitä enemmän mietin alssia, sitä enemmän niitä oli -> ei ollut alssia eikä msää.
mulla oli myös hiv. sain oireita. stressistä mm. kuumeen ja lihaskramppeja. kävin testissä. ei ollut hiviä.
mikä mulla oli? AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖ
kai sä tiedät että hypokondria on sairaus? sulla on varmaan jotain mörköjä menneisyydessä, vaikea lapsuus, hullu äiti
[/quote]
tiedän kyllä että hypokondria on sairaus ja taidankin olla aika selvä tapaus... :) mulla on ollut hyvä lapsuus ja parhaat mahdolliset oltavat kotona, mutta olen kärsinyt huonosta itsetunnosta ja jonkinlaisesta sosiaalisten tilanteiden pelosta varhaisteinistä asti. erosin puolitoista vuotta sitten pitkästä suhteesta (minut jätettiin yllättäen) ja samalla alkoivat taloudelliset vaikeudet kun jäin yksin asumaan yhteiseen asuntoomme ja työtuntejani vähennettiin. pian löysin uuden miehen mutta juttu kaatui ennen kuin ehti edes kunnolla alkaa, ja sen jälkeen olen ollut epävarma itsestäni ja muuttunut tulevaisuuden suhteen kyyniseksi -> kaikki hyvä loppuu aikanaan. myöhemmin jäin kokonaan työttömäksi ja olen nykyään kaveripiirini ainoa sinkku, sekin ahdistaa ja saa minut tuntemaan itseni muita huonommaksi.
tulipa vuodatus... jos joku jaksoi lukea niin kiitos :) mietin että voisiko tässä olla syy ahdistukselleni ja ehkä jopa osalle näistä oireistani.
-ap
Täällä myös nielemisvaikeuksia jo paljonkin ja palan tunnetta kurkussa, joiden epäillään johtuvan närästyksestä ja kovasta stressitilasta ja ahdistuksesta. Käyn juuri avioeroa läpi ja rankkaa on varsinkin näiden fyysisten oireiden kanssa. Tsemppiä ja jaksamista Sinulle tuleviin päiviin ja jospa nämä oireet joskus helpottavat meillä molemmilla, pakko jaksaa uskoa siihen!
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:35"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:28"]Sun niska jäykkyytes selittää kaikki noi oireet (ehkä jopa sen jalkateränkin).
[/quote]
-ap
[/quote]
Noh, en mä nyt sanois et toi mies mullekaa mikää jumalten lahja hieronnan kanssa olis. :D Sillä kun on tasan kaks moodia siinä, joko kutittaa tai runnotaan täysillä. :D
On lihasten nykimistä aika ajoin ja elohiiriä myös. Tänää esim yritin käsin kirjoittaa niin ensin tuli haastetta siinä, että oikea käsi meni ihan tunnottoman oloseks. Sen kun sain rauhottumaan niin sit kramppas peukalo ja sen jälkeenhän se kirjottaminen olikin vielä astetta hiukan haastavampaa.
Mut siis sulle antaisin ihan vinkkinä esim tennispallot ja rullatun pyyhkeen. Niillä sitä niska/hartiaseutua saa auki todella hyvin. Samoin voit ottaa kuurina burana & panadol kombinaatiota muutaman päivän. Yhdessä noi lääkkeet kun antaa pikkuisen relaksoivaa vaikutusta myös. Ja jos lekuriin olet menossa niin voisit pyytää ihan lihasrelaksantti reseptin mukaasi.
Vaan nyt rauha maahan, unohda tommoset oireiden miettimiset ja yritähän rentoutua! :) Kyllä ne oireet siitä katoaa, kunhan opit vaan unohtamaan googlen "opit" ja osaat olla hyvin kriittinen sieltä löytyvälle tiedolle. :)
-3
[/quote]
kiitos kamalasti kun jaksat vastailla! mulla myös puhelinta pidellessä alkaa oikea käsi tuntua ns. "turvonneelta" ja se alkaa helposti krampata. tämänkin olen tietysti tulkinnut heti als:in oireeksi...
kokeilin tuota pyyherullaa ja selkärangasta kuului kamala rutina ja pauke. pitänee yrittää vielä myöhemmin uudelleen kun tuntuu että jokin jäi vielä rusahtamatta (sellainen jännä paineen tunne yläselässä). kiitos vielä erikseen tästä vinkistä!
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:44"]Pakko-oireinen häiriö. Mulla todettu kanssa
[/quote]
oliko sulla samoja oireita ja syötkö jotain lääkkeitä?
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:56"]Täällä myös nielemisvaikeuksia jo paljonkin ja palan tunnetta kurkussa, joiden epäillään johtuvan närästyksestä ja kovasta stressitilasta ja ahdistuksesta. Käyn juuri avioeroa läpi ja rankkaa on varsinkin näiden fyysisten oireiden kanssa. Tsemppiä ja jaksamista Sinulle tuleviin päiviin ja jospa nämä oireet joskus helpottavat meillä molemmilla, pakko jaksaa uskoa siihen!
[/quote]
kiitos lohduttavasta viestistä ja tsemppiä myös sinulle! :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:35"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:28"]Sun niska jäykkyytes selittää kaikki noi oireet (ehkä jopa sen jalkateränkin).
[/quote]
-ap
[/quote]
-3
[/quote]
kiitos kamalasti kun jaksat vastailla! mulla myös puhelinta pidellessä alkaa oikea käsi tuntua ns. "turvonneelta" ja se alkaa helposti krampata. tämänkin olen tietysti tulkinnut heti als:in oireeksi...
kokeilin tuota pyyherullaa ja selkärangasta kuului kamala rutina ja pauke. pitänee yrittää vielä myöhemmin uudelleen kun tuntuu että jokin jäi vielä rusahtamatta (sellainen jännä paineen tunne yläselässä). kiitos vielä erikseen tästä vinkistä!
-ap
[/quote]
Eipä mitään! :)
Tässä kun unta oottelen niin voin ajan käyttää hyödyksikin.
Mä kävin yhteen aikaan fysioterapiassa ja siellä aina välillä rusautettiin mun selän nikamat paikoilleen. Voin sanoa et sen jälkeen tuli erittäin vapautunut olo rintakehään. Kannattaa siis kokeilla kaikkea mahdollista, mitä vaan keksiikään.
Ja siis on mullaki pahana stressiaikana ollu nielemisvaikeuksia, näköhäiriöitä (mukamas) ja kuvittelin pahimpina aikoina myös aivoinfarktista lähtien aivoverenvuotoon. Oli voimakkaita päänsäekykohtauksia.
Tuli muuten mieleen et ihan keppijumppa vois auttaa myös sen niskan kanssa. :) Mulle appiukko anto harjanvarren ku vikisin sille siit etten oo muistanu semmost ostaa. :D Sillä oon aina joskus heilunu kotona, pienen lisäpainon kanssa. Kissani mielestä kun on kiva yrittää roikkua kepin päässä.
Mut nyt alkaa silmät luppaan siihen malliin, et täällä päässä aletaan laittelemaan laitteita kiinni ja pätä tyynyyn. :)
Hyviä öitä ja kauniita unia ap! :) Toivottavasti tosiaan rauhoitut nyt edes hiukan ja saat yösi nukutuksi paremmin! :)
-3
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 02:07"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:35"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:28"]Sun niska jäykkyytes selittää kaikki noi oireet (ehkä jopa sen jalkateränkin).
[/quote]
-ap
[/quote]
-3
[/quote]
-ap
[/quote]
Eipä mitään! :)
Tässä kun unta oottelen niin voin ajan käyttää hyödyksikin.
Mä kävin yhteen aikaan fysioterapiassa ja siellä aina välillä rusautettiin mun selän nikamat paikoilleen. Voin sanoa et sen jälkeen tuli erittäin vapautunut olo rintakehään. Kannattaa siis kokeilla kaikkea mahdollista, mitä vaan keksiikään.
Ja siis on mullaki pahana stressiaikana ollu nielemisvaikeuksia, näköhäiriöitä (mukamas) ja kuvittelin pahimpina aikoina myös aivoinfarktista lähtien aivoverenvuotoon. Oli voimakkaita päänsäekykohtauksia.
Tuli muuten mieleen et ihan keppijumppa vois auttaa myös sen niskan kanssa. :) Mulle appiukko anto harjanvarren ku vikisin sille siit etten oo muistanu semmost ostaa. :D Sillä oon aina joskus heilunu kotona, pienen lisäpainon kanssa. Kissani mielestä kun on kiva yrittää roikkua kepin päässä.
Mut nyt alkaa silmät luppaan siihen malliin, et täällä päässä aletaan laittelemaan laitteita kiinni ja pätä tyynyyn. :)
Hyviä öitä ja kauniita unia ap! :) Toivottavasti tosiaan rauhoitut nyt edes hiukan ja saat yösi nukutuksi paremmin! :)
-3
[/quote]
joo olen itsekin huomannut että oireita ilmestyy lisää sitä mukaa kun niitä googlettelee. nyt se on varmaan viimeistään aika lopettaa kun edes vähän rauhoituin tämän ketjun ansiosta :D keppijumpasta olen kuullut myös, siihen löytyy varmaan ohjeita myös netistä. pitää katsoa jos lääkäriltä saisi lähetteen sinne fysioterapiaankin, olen kyllä valmis kokeilemaan mitä tahansa että pääsisin eroon näistä oireistani... vaikuttavat niin pirusti elämänlaatuun eikä todellakaan positiivisesti!!
hyvää yötä sinnekin päin! :)
-ap
Lääkärit eivät tunnu ottavan tätä tosissaan, koska tuo paniikkihäiriö todettu. Kukaan ei halua tutkia kunnolla..