Lapsi yksin yöjunassa
Minkä ikäisenä lapsi voisi yksin matkustaa yöjunassa? Saattajat kummassakin päässä asemalla viemässä ja vastassa.
Kommentit (27)
Ehkä 16v. kun nykyään on kännykät.Itse matkustin junalla aikoinaan sen ikäisenä opiskeluiden takia toiselle paikkakunnalle ja vaihdoin bussiin hyvin nopeasti.Ikinä saanut rauhassa olla kun äijät tuli iskemään ja tyrkyttämään puhelinnumeroita.Bussissa sentään kuski näki koko ajan mitä siellä tapahtuu.Joutui puuttumaan sekin ahdisteluun kerran.Ja olen kaunis nainen mutta tuon ikäisenä näytin 12v. mikä tekee nuo iskuyritykset vielä ällöttävämmäksi.Nyt olen 42v. ja viikko sitten kuulin näyttäväni 28v...ja onneksi on oma auto niin ei tarvi yleisiä käyttää.
Minun poika matkusti iltajunalla noin 400 km päähän yksin. Lipun poika 10 v halusi ostaa kännykkään. Itse ehdotin oikeaa lippua. Pojalla on lievä dysfasia ja vaikeus hahmottaa joitakin juttuja. Muisti on myös huono.
Kun konduktööri tuli tarkastamaan lipun niin lippu olikin ilattu väärälle päivälle. No konduktööri sanoi pojalle että ulos ja heti seuraavalla asemalla. Oli helmikuu ja pakkasta 15 astetta. Poika olisi joutunut tuntemattomaan paikkaan jossain huitsin nevadassa missä ei ole välttämättä edes asutusta. Poika soitti minulle ja kertoi tilanteen. Konnari oli huutanut hänelle pää punaisena. Jo sekin oli lapselle nolo juttu.Sain sovittua VR:n kanssa että tuttavani toisessa päässä menee maksamaan pojan lipun ja viemään sen junaan fyysisesti sen ollessa määräasemalla. VR:lle ei mikään muu käynyt.
Soitin seuraavana päivänä VR:n asiakaspalveluun. Siellä suorastaan haistateltiin minulle. Mitään rahoja ei tietysti palautettu tupla lipuista, sehän oli oma vika. Lisäksi heillä on säännöt heittää kuka vaan ulos jos ei ole lippua talvipakkaseen. Heidän ei tule vastata siitä paleltuuko lapsi kuoliaaksi vieraassa paikassa lumihangessa.
En ole sen jälkeen käyttänyt junia enkä käytä.
Jos joku siis laittaa lapsensa yksin yöjunaan niin mahdollisuus että lippu tai kännykkä hukkuu on olemassa. Silloin voi olla edessä ulosheitto junasta.
Oman poikani voisin laittaa päiväjunaan ja on nyt 11v. On kaikin puolin rohkea, uskaltaa kysyä neuvoa junamyyjiltä ja konnareilta. Ei mene paniikkiin vaikka tulisi ongelmia vastaan vaan osaa soittaa minulle ja toimia ohjeiden mukaisesti. Yöjunaa karsastan, sinne en lasta yksin laittaisi.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:06"] 16v. [/quote] Eli rippikoulussa se voi kyllä olla viikon, mutta yöjuna onkin jo liikaa? Taitaa olla aikamoisia peräkamarin poikia ja tyttöjä mammoilla kasvamassa... [/quote] Ilmeisesti et ole matkustanut yöjunalla? Minä en uskaltaisi varsikaan viikonloppuna matkustaa yksin. Erittäin ahdistavaa. Vaikka olen aikuinen RUMA nainen, mutta kaikenlaista saa kuulla ja nähdä.
[/quote]
No eikö sille lapselle voi varata omaa vaunua? Olen kyllä matkustanut yöjunalla useamman kymmentä kertaa, enkä ole kyllä juoppoihin törmännyt kuin ravintolavaunussa...
[/quote]
Että ihan kokonainen VAUNU???? No jos on tarpeeksi rikas. Tai voihan sitä varata vaikka koko junan. Silloin konnari on henkilökohtainen palvelija.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 06:32"]Minun poika matkusti iltajunalla noin 400 km päähän yksin. Lipun poika 10 v halusi ostaa kännykkään. Itse ehdotin oikeaa lippua. Pojalla on lievä dysfasia ja vaikeus hahmottaa joitakin juttuja. Muisti on myös huono.
Kun konduktööri tuli tarkastamaan lipun niin lippu olikin ilattu väärälle päivälle. No konduktööri sanoi pojalle että ulos ja heti seuraavalla asemalla. Oli helmikuu ja pakkasta 15 astetta. Poika olisi joutunut tuntemattomaan paikkaan jossain huitsin nevadassa missä ei ole välttämättä edes asutusta. Poika soitti minulle ja kertoi tilanteen. Konnari oli huutanut hänelle pää punaisena. Jo sekin oli lapselle nolo juttu.Sain sovittua VR:n kanssa että tuttavani toisessa päässä menee maksamaan pojan lipun ja viemään sen junaan fyysisesti sen ollessa määräasemalla. VR:lle ei mikään muu käynyt.
Soitin seuraavana päivänä VR:n asiakaspalveluun. Siellä suorastaan haistateltiin minulle. Mitään rahoja ei tietysti palautettu tupla lipuista, sehän oli oma vika. Lisäksi heillä on säännöt heittää kuka vaan ulos jos ei ole lippua talvipakkaseen. Heidän ei tule vastata siitä paleltuuko lapsi kuoliaaksi vieraassa paikassa lumihangessa.
En ole sen jälkeen käyttänyt junia enkä käytä.
Jos joku siis laittaa lapsensa yksin yöjunaan niin mahdollisuus että lippu tai kännykkä hukkuu on olemassa. Silloin voi olla edessä ulosheitto junasta.
[/quote]
Ei sitten tullut mieleen tarkistaa sitä lapsen lippu. Kännylippu ostetaan ennen junaan nousua. Mun 11 veen lipun aina vielä tarkistan ja sulla on dysfaattinen lapsivetkä tarkistanu...
Pitäisköhän sun katsoa peiliin. Ilmeisesti itselläsi myös oppimisen vaikeuksia?
Mitä sitten vaikka olisi ollutkin oppimisvaikeuksia minullakin. Onko junat tarkoitettu vain akateemisille. Niihin voi käsittääkseni mennä vaikka rullatuolilla tai sokeat henkilöt sekä mielisairaat tai raskaana oleva äiti seitsemän lapsen kanssa.
Poika siis halusi itse ostaa lipun ja mennä junaan. Halusi näyttää että pärjää. Minusta tässä on turha syytellä minua tai poikaa. Valtion virkamiehillä eikä kellään ei ole mitään oikeutta huutaa pienelle pojalle. Olisivat huutaneet minulle. Ihme lapsikielteinen yhteiskunta tämä Suomi. Älkää laittako lapsia yksin junaan. Kaikenkaikkiaan vaarallinen tilanne. Olisi voinut mennä pojan henki ja kaikki jonkun typerän lastenlipun takia.
Varaa oman hytin wc:llä niin eihän sieltä tarvii mennä pois ennen omaa asemaa. Konnari vie hyttiin, ovi kiinni ja hakee hytistä oikealla asemalla. Eli kun uskaltaa olla hytissä yksin ja osaa olla lähtemättä haahuilemaan.