Tämä on varmasti henkisesti raskas päivä monelle.
Voimaa ja jaksamista kaikille, joille joulu tarkoittaa tuskaa.
Kommentit (79)
Jos elämässä ei ole muuta tuskaa, kuin kerran vuodessa joulu, niin saa ja voi onnitella itseään, ja kiittää hyvästä elämästä. Ihan käsittämätöntä ruikuttamista ja uhriutumista. Voi nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Jos elämässä ei ole muuta tuskaa, kuin kerran vuodessa joulu, niin saa ja voi onnitella itseään, ja kiittää hyvästä elämästä. Ihan käsittämätöntä ruikuttamista ja uhriutumista. Voi nyyh.
En ymmärrä sun logiikkaasi. Tuskinpa se tuska yhteen päivään rajoittuu, se vain kärjistyy erityisesti tällaisina päivinä.
Täällä ei kerätä sääliä, vaan muistetaan ja toivotaan jaksamista niille, joille joulu repii haavoja auki tai on tavalla tai toisella raskasta. Samoin kuin mikä tahansa henkinen kipu elämässä, ihmiset antavat osanottoja ja myötätuntoa. Ei mitään säälipisteiden keräämistä vaan huomioimista ja välittämistä. Täällä ei ole pakko olla, jos tällainen toiminta häritsee.
Rouva ylisuorittaa turboahdettuna postikorttijouluaan js sitten seuraavan viikon mököttää kun kukaan ei välitä/arvosta
Teinejä ei vois vähempää kiinnostaa joulusäätäminen ja itse yritån käyttäytyä kuin kyseessä olisi mikä tahansa pidennetty viikonloppu. Pomo käski pitää loppovuoden vapaata, mutts jotenkin tuntuu siltä että ensi viikolla lähden offiisille ihan oikeasti ottamaan rennosti.
Jouluna se koko vuoden yksinolo korostuu kun ei ole mahdollista tavata ketään koska kaikki ovat niiden perheidensä parissa!
Ja joo, on todellakin muitakin ongelmia esim. terveyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sun logiikkaasi. Tuskinpa se tuska yhteen päivään rajoittuu, se vain kärjistyy erityisesti tällaisina päivinä.
Täällä ei kerätä sääliä, vaan muistetaan ja toivotaan jaksamista niille, joille joulu repii haavoja auki tai on tavalla tai toisella raskasta. Samoin kuin mikä tahansa henkinen kipu elämässä, ihmiset antavat osanottoja ja myötätuntoa. Ei mitään säälipisteiden keräämistä vaan huomioimista ja välittämistä. Täällä ei ole pakko olla, jos tällainen toiminta häritsee.
Tuskin mä sulta kysyn lupaa olla tai olla olematta täällä. Mua ei häiritse tuollainen toiminta, tekopyhyys vain huvittaa. Joillakin voi olla koko elämä sellaista tuskaa, ettei ole eroa joulun eikä juhannuksen välillä. Joulutuska tuntuu vaan niin hifihienolta, joltain kärsimyksen huipentumalta. Nyyh sentään.
Moni yksinäinen ei ymmärrä miten onnekkaassa asemassa on. Saa tehdä sen oman näköisen joulun, eikä suorittaa sitä jonkun muun joulua käsikirjoittamaa jossain sivuroolissa.
Minulla on ollut aina ihania jouluja ja tykännyt laitella niitä stressaantumatta. Tykkäsin muistaa yksinäisiä, heikompia ja huomata ne, joilla ei ollut hyvä joulua. Sitten se oma idyllini loppui ja tuli viisi todella kamalaa, huonoa joulua kuolemien, sairauksien, alkoholistin, väkivallan myötä. Kaikki on muuttunut nyt, mutta saan yhä joulumieltä muistaessani muita yksinäisiä tai joilla on vaikeaa. Omaa joulua en enää halua viettää, joten joulua voi viettää vapaaehtoistyössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Moni yksinäinen ei ymmärrä miten onnekkaassa asemassa on. Saa tehdä sen oman näköisen joulun, eikä suorittaa sitä jonkun muun joulua käsikirjoittamaa jossain sivuroolissa.
Eiköhän kuka vaan ole vapaa viettämään joulun yksin, jos siltä tuntuu? On yllättävän helppoa tuhota kaikki ihmissuhteensa, jos sellaista haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna se koko vuoden yksinolo korostuu kun ei ole mahdollista tavata ketään koska kaikki ovat niiden perheidensä parissa!
Miksi se jouluna korostuu? Miksi joulusta on väännetty joku perhejuhla? Miksi mediat ei kirjoita että joulua voi ja pitää juhlia myös yksin?
Vierailija kirjoitti:
Joulu on perheen juhla, sehän on sellaiselta aikakaudelta jolloin ei muunlaista edes ollut, kaikki kuului johonkin perheyhteisöön, että miksi pitää kokea joulunvietto ongelmana jos sattuu olemaan perheetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se jouluna korostuu? Miksi joulusta on väännetty joku perhejuhla? Miksi mediat ei kirjoita että joulua voi ja pitää juhlia myös yksin?
Miksikö on väännetty, siksi että joulun sanoma on perhe, syntyi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä joulut on jotenkin tosi teennäisiä päiviä koska:
Yksinäisiä säälitään ja ne ketkä säälii yksinäisiä on niitä ketkä viettää joulua muiden ihmisten kanssa.
Miksi ne ei vietä joulua yksinäisten ihmisten kanssa?
Ootko ”Modernien miehien” Pete? Oot ihan oikeassa!
Joulu on vuoden vilkkaimpaa aikaa turvakodeissa.
Valitettavasti Suomessa on paljon porukkaa jolle se pikkupäissään olo ei oikein sovi.
Mä selviän kyllä joulusta, mutta mulle uuden vuoden juhlinta on jotenkin aivan kauheaa. Uuden vuoden aattona oikein korostuu se, ettei minulla ole ystäviä joiden seurassa juhlistaisi vuoden vaihtumista ja kaiken kruunaa räjähtelevät ilotulitteet, joita ei voi olla kuulematta vaikka muuten pystyisikin välttelemään sitä juhlinnan tuputusta.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on perheen juhla ja sitä ihanaa "perhejoulua" tulee joka tuutista.
Perheettömälle tämä on hankalaa kun yrittää olla huomaamatta näitä mainoksia jne.
Katkeroituminen meinaa välillä nostaa päätään mutta toistaiseksi olen saanut sen blokattua.
Perheettömille on muut juhlat: vaput, uudetvuodet ja vaikka pikkujoulut. Ilo irti niistä ja nyt rennoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mä sulta kysyn lupaa olla tai olla olematta täällä. Mua ei häiritse tuollainen toiminta, tekopyhyys vain huvittaa. Joillakin voi olla koko elämä sellaista tuskaa, ettei ole eroa joulun eikä juhannuksen välillä. Joulutuska tuntuu vaan niin hifihienolta, joltain kärsimyksen huipentumalta. Nyyh sentään.
Tarkoitus ei ollut loukata ketään tai aiheuttaa pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mä selviän kyllä joulusta, mutta mulle uuden vuoden juhlinta on jotenkin aivan kauheaa. Uuden vuoden aattona oikein korostuu se, ettei minulla ole ystäviä joiden seurassa juhlistaisi vuoden vaihtumista ja kaiken kruunaa räjähtelevät ilotulitteet, joita ei voi olla kuulematta vaikka muuten pystyisikin välttelemään sitä juhlinnan tuputusta.
Miksi et lähde ulos ja etsi seuraa?
Meillä on nykyään liiankin hiljaista. Edes kaupunki ei enää ilotulita.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on perheen juhla ja sitä ihanaa "perhejoulua" tulee joka tuutista.
Perheettömälle tämä on hankalaa kun yrittää olla huomaamatta näitä mainoksia jne.
Katkeroituminen meinaa välillä nostaa päätään mutta toistaiseksi olen saanut sen blokattua.
Kannattaa ottaa huomioon, että nuo mainokset ihanista perhejouluista on tosiaan ihan vain mainoksia. Ei missään sellaista yli-idyllistä tunnelmaa oikeasti ole, vaan ihan normaalia elämää joulunakin eletään.
Minä esimerkiksi tällä hetkellä palstailen - ilmeisesti - ja mies pelaa pleikkaria. Ei siis istuta umpirakastuneesti takan ääressä viltin alla, vaikka pariskuntajoulua vietetäänkin. Ihan normaalisti ollaan.
Yksinäisiä monet säälii jouluna ja ihan jo mediat kirjottelee juttuja siitä kuinka jotkut ihmiset on jouluna yksin. Telkkarissakin pyörii eräs mainos missä joku vanha mies on joulun yksin.
Yksinäiset on yksin usein koko vuoden mutta miksi jouluna siitä tehdään niin iso numero?