Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritykset selittää vanhemmilleni mikä on ärtyvä suoli ja jouluruokailu

Vierailija
23.12.2021 |

He eivät ymmärrä ettei kyseessä ole allergia.
Että en tiedä mikä aiheuttaa vessarallin tai pelkästään vatsakipuja. Se voi olla mikä vain!
Stressaa hel"""ti 😬

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pas""a joulu,kirjaimellisesti 😭

Kaipaan suklaata. Haluan syödä suklaata,juoda glögiä ja katsoa leffan.. sontimatta housuuni.

Mikä hiton joulu tämä tälläinen on?!

Ap

Vierailija
42/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilinen meni hyvin,mutta tänään kun kävin pissalla lensi ripaskat pyttyyn ilman varoitusta.

Nyt sitten maha kurluttaa ja pulputtaa, katson telkkaa pyyhe peffan alla että jos tuleekin pieru kaverin kanssa. Oli ihanaa eilen syödä maksalaatikoa ja kinkkua sinapilla ja piparirahkaa,nyt maksan hintaa! 😥

Ap

Minkä verran syöt päivisin maitoa/piimää, jugurttia, jäätelöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tiedän että pitää jossain kylässä syödä niin otan aina imodiumia muutamaa tuntia ennen. Ehtii kotiin ennen kuin vessarumba alkaa.

Vierailija
44/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilinen meni hyvin,mutta tänään kun kävin pissalla lensi ripaskat pyttyyn ilman varoitusta.

Nyt sitten maha kurluttaa ja pulputtaa, katson telkkaa pyyhe peffan alla että jos tuleekin pieru kaverin kanssa. Oli ihanaa eilen syödä maksalaatikoa ja kinkkua sinapilla ja piparirahkaa,nyt maksan hintaa! 😥

Ap

Jugurttia aamuisin. Jonkin verran juustoa. Kahvissa käytän manteli tai kauramaitoa. Miksi?

Ap

Vierailija
45/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ärtyvä suoli alkuunkaan, ittellä FODMAP-ruokavalio vie oireet parissa päivässä pois eli todella selkee IBS. Ja oireet on tasoo että itken vessassa kun vatsaan koskee niin paljo.

Vierailija
46/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jugurttia aamuisin. Jonkin verran juustoa. Kahvissa käytän manteli tai kauramaitoa. Miksi?

Ap

Siinä se syy on miksi vatsa on löysällä, ibs:ää kärsivän pitää syödä niitä riittävästi päivittäin sillä ne kovettaa vatsaa. Mulla ongelma korjaantuu tuolla mutta jos en saa riittävästi niitä päivisin niin heti alkaa mennä löysälle.

Vierailija
47/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän tietyt joutut joita en voi syödä, ja näitä en todellakaan syö. Vihreä paprika, hernekeitto, tomaattikeitto, pannulla runsaassa rasvassa paistetut mitkä tahansa ruoka-aineet, ylimääräinen rasva muutoinkin, kaikki chilit ja muut jalapenot, raaka valkosipuli, ja keltasipuli. 

Mä ihmettelin pitkään miksi mun maha meni mieheni tekemän kalapuikko-muusi aterian jälkeen aina aivan kuralle. Luulin että syy on kalapuikoissa, mutta tämä osoittautui vääräksi kun mies teki uunimakkaraa ja muusia. Taas maha kuralla. Seuraavalla kerralla satuin keittiöön kun mieheni teki muusia ja häne laittois isnne ison kimpaleen voita. Sehän se oli ripulin aiheuttaja. En voinut kuvitellakaan että kukaan laittaisi niin paljon voita muusiin.

Vierailija
48/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Minulla on sama ongelma miehen vanhempien luona. Minulla on Chronin tauti ja minulla on pakko olla hyvin tiukka ruokavalio suurimmaksi osaksi aikaa. En esim siedä maitotuotteita, juustoja, alkoholia, punaista lihaa tai pastatuotteita. Minulle on OK jos tarjolla ei ole mitään mitä voin syödä (syön yleensä muutenkin aina kotona tai vasta vierailun jälkeen), mutta se ihmettely joka kerta. Tätä on kestänyt jo lähemmäs 10 vuotta! Esim nyt oli tarjolla jälkiruoaksi juustopöytä ranskanleivällä ja viiniä. Kieltäydyin kohteliaasti ja silti sitä piti äimistellä ”miten ihmeessä nyt et voi ottaa”. PUUUH. En jaksa kieltäytyä, en jaksa enää selitellä…

Parasta on, että kun he tulevat meille syömään - kaikki on gluteenitonta ja maidotonta ja anoppia aina kiittää ”voi, ihanaa, kun olet laittanut tälläistä, kun tämä vatsani ei kestä vilja tai maitoa”. :D

Ja ei, en ole enää pariin vuoteen käynyt kun vain jouluisin kääntymässä :))))

Vierailija
49/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne täällä mutta lisänä refluksi. Ympärivuotinen helvetti yrittää selvittää vanhoille sukulaisille, että en voi syödä mitään heidän tarjoamaansa. Otan omat eväät mukaan ja kuuntelen sitten heidän surkutteluaan ja loukkaantumistaan.

Mikä siinä on, että vielä kymmenen vuoden jälkeen ladataan pöytä ruisleivällä ja maitotuotteilla, vaikka miten selvästi sanoisi, että tulen niistä sairaaksi.

Tätini paras kommentti: "Jos olisit ollut entisajan ihminen niin olisit kyllä näillä ruuilla pärjännyt." ->juoksee itse vessaan ripuloimaan kuten jokaisen aterioinnin jälkeen, koska eihän entisajan ihmisellä voi olla IBS-oireita.

Vierailija
50/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ärtyvä suoli alkuunkaan, ittellä FODMAP-ruokavalio vie oireet parissa päivässä pois eli todella selkee IBS. Ja oireet on tasoo että itken vessassa kun vatsaan koskee niin paljo.

Fodmap on käsitteenä liiankin yksinkertaistettu. Se ei ole taikaluoti, vaan turhankin laaja kokoelma raaka-aineita, joista osa sopii kaikille, osa ei sovi kenellekään, osaa saa syödä raakanakin niin paljon kuin haluaa, osa pitää kypsentää, jotain saa syödä vain rippusen...

Löysitkö helposti itsellesi sopivan kokonaisuuden?

Vierailija
51/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maito ei sovi niin silloin on laktoosi-intoleranssi, normaalisti maito kovettaa vatsaa.

Vierailija
52/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Siinä se syy on miksi vatsa on löysällä, ibs:ää kärsivän pitää syödä niitä riittävästi päivittäin sillä ne kovettaa vatsaa. Mulla ongelma korjaantuu tuolla mutta jos en saa riittävästi niitä päivisin niin heti alkaa mennä löysälle.

Saattaa päteä sinuun mutta on meitäkin, jolle maitotuotteet eivät sovi missään muodossa.

On muutenkin aika merkillinen lähestymistapa IBS:ään kovettaa mahaa jollain. Saat ehkä kiinteää jöötiä mutta ei se tulehdusta vähennä.

Vierailija
53/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maito ei sovi niin silloin on laktoosi-intoleranssi, normaalisti maito kovettaa vatsaa.

Melkoinen yksinkertaistus. Entäs kun laktoositonkin maito vetää vatsan löysälle? Maito ei sovi kaikille.

Vierailija
54/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kaura (ja rypsi, jota kauramaidossa usein on) sekä manteli ovat myrkkyä ainakin minun suolistolleni.

Tsemppiä!

Paras lahja itselleni on ollut, että annoin luvan viettää joulut juuri haluamallani tavalla. Kun ottaa pari vuotta vapaata sukujouluista, laatikkotuputuskin vähenee.

Vierailija
55/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maito ei sovi niin

silloin on laktoosi-intoleranssi, normaalisti maito kovettaa vatsaa.

Juusto kenties, ja hapanmaitotuotteet tasoittavat. Maidon litkiminen siltään ei todellakaan.

Vierailija
56/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokeiltu mielialalääkkeitä herkän vatsan hoidoksi? Minulla ne ovat "sivuvaikutuksena' rahoittaneet vatsan, joka oli aiemmin tosi helposti ripulilla milloin mistäkin.

Vierailija
57/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se kissa on siellä vessassa

Kissallakin on oma vessa yleensä kylppärissä.

Vierailija
58/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maito ei sovi niin

silloin on laktoosi-intoleranssi, normaalisti maito kovettaa vatsaa.

Juusto kenties, ja hapanmaitotuotteet tasoittavat. Maidon litkiminen siltään ei todellakaan.

Älä kirjoita jos et tiedä, mulla piimä, jugurtti ja jääelö auttaa. Todennäköisesti riittäisi pelkkä piimä mutta haluan syödä muutakin.

Vierailija
59/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät kyselyt ja äimistelyt ovat ajan myötä loppuneet kun en syö koskaan mitään muiden tarjoamaa, yhtään missään. Kotona syön kun tiedän että voi turvallisesti syödä.

Vierailija
60/62 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa, etteivät läheiset ymmärrä. Omani onneksi ymmärtävät ja antavat mun elää täysin sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Muunlaisten ihmisten kanssa en enää haluakaan olla tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme