Yritykset selittää vanhemmilleni mikä on ärtyvä suoli ja jouluruokailu
He eivät ymmärrä ettei kyseessä ole allergia.
Että en tiedä mikä aiheuttaa vessarallin tai pelkästään vatsakipuja. Se voi olla mikä vain!
Stressaa hel"""ti 😬
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Joskus voin syödä tyyliin karkkia ja pitsaa, eikä maha tiedä mitään ja joskus gluteeniton kaurapuurokin aiheuttaa viikon ripulin.
Tuntuu että tämä tauti on kiinni jostain tähtien asennosta!
Ja tätä äitini ei ymmärrä. "Miksei sinua tutkita,ottiko ne kokeita.""
Minua ON tutkittu,tähystetty kumpikin pääA.P
Paksusuoli reagoi puolen vuoden viiveellä, että sen mukaan ruokavalioon muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi ny hellanlettas sentään 🙄 Annostellaanko teillä ruuat valmiiksi lautaselle, niin että et voi itse päättää mitä siihen laitat?
Kun en uskalla syödä MITÄÄN. ja tämä loukkaa äitiäni syvästi. "No ota edes riisipuuroa, edes vähän porkkanalaatikkoa,ruisleipä on hyväksi mahalle..".
Olen heidän ainoa lapsensa ja ruoka tehdään minua ajatellen.
A.P
Ööö. Kenen vatsalle ruisleipä on hyväksi?
Mulla kanssa joku suolistovaiva.
Yritetty korjata foodmapilla ja tähystetti kanssa molemmista päistä.
Todella elämää rajoittava vaiva.
Harrastuksena kirpputorit (ennen koronan pahenemista) ja täytyy etsiä torit joissa on veski.
Vuosien mittaan olen oppinut kokemuksesta tietämään ne lähipaikkakunnan vessapaikat.
Metsälenkille tai pidemmälle vaellukselle jos lähtee, täytyy aina olla mukana rulla vessapaperia ja kannattaa unohtaa liika häveliäisyys ja paskoa lähimpään pusikkoon, missä sitten kulkeekin :-)
Kahvi kannattaisi jättää kokonaan pois.
Exäni ei myöskään ymmärtänyt mikä tämä vaiva on kun ei kokeissa näy eikä ole parantavaa pilleriä. Keksi sitten että vaiva on päässäni!
Ja valitti että mitä sä taas pieret ja kävitkö sä taas sontimassa. Exän logiikka siis oli että kuvittelin.
Ja että minun olisi pitänyt vain lopettaa jatkuva vessaralli ja yleinen haiseminen kun kerran olen terve.
Ero oli helpotus,saa juosta vessassa minkä sielu sietää! Ja pierrä niin että ikkunat helisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi ny hellanlettas sentään 🙄 Annostellaanko teillä ruuat valmiiksi lautaselle, niin että et voi itse päättää mitä siihen laitat?
Kun en uskalla syödä MITÄÄN. ja tämä loukkaa äitiäni syvästi. "No ota edes riisipuuroa, edes vähän porkkanalaatikkoa,ruisleipä on hyväksi mahalle..".
Olen heidän ainoa lapsensa ja ruoka tehdään minua ajatellen.
A.PÖöö. Kenen vatsalle ruisleipä on hyväksi?
Niinhän sen väitetään olevan, kaurapuuron myös!
Myötäelän täysin ap. Itsellä tämä sama ongelma toistuu isovanhempien luona, jotka kertakaikkiaan eivät ymmärrä tätä IBS-diagnoosia.
"Ota piimää, niin paranee" "Minä otan aina Panadolia, niin mahakipu helpottaa" "Kyllähän sinä nyt muutaman perunan, paistia ja pari piirakkaa voit ottaa" "Ei kai se vatsa oikeasti voi olla niin kipeä".
Rakastan isovanhempia, mutta useamman kymmenen vuotta samoja asioita jankanneena alkaa olla vähän raskasta.. :)
Siliceageeli auttaa! Ja monet kehuneet sellasta kuin Symbiosys alflorex.
Vierailija kirjoitti:
Myötäelän täysin ap. Itsellä tämä sama ongelma toistuu isovanhempien luona, jotka kertakaikkiaan eivät ymmärrä tätä IBS-diagnoosia.
"Ota piimää, niin paranee" "Minä otan aina Panadolia, niin mahakipu helpottaa" "Kyllähän sinä nyt muutaman perunan, paistia ja pari piirakkaa voit ottaa" "Ei kai se vatsa oikeasti voi olla niin kipeä".
Rakastan isovanhempia, mutta useamman kymmenen vuotta samoja asioita jankanneena alkaa olla vähän raskasta.. :)
Ne vaan yrittää opettaa käytöstapoja.
Ei tarvitse selittää vanhemmille kun faijalla on crohnin tauti ja vaipat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vaan yrittää opettaa käytöstapoja.
Sinun mielestäsi käytöstapoihin kuuluu syödä ruokaa joka saa mahan kipeäksi ja ripulille? Kai allergistenkin pitää käytöstapojen puitteissa syödä sitä mille on allerginen?
Joulu on ihan karmeaa aikaa. Muut saa närästystä ja ummetusta, me ärtyvävatsaiset ripuloidaan pitkin hautausmaita ja tienposkia kun suku nyt ei vaan kertakaikkiaan hyväksy että olisi joulun yksin kotona vessan lähellä.
"Totta kai se vatsa on kipeä kun et syö! Otappa tästä kinkkua ja rosollia. No voi hyvänen aika, tuliko sinulta nyt kakka housuun? Onko se vatsatauti?"
En ymmärrä, miksi painostetaan syömään ja sitten ihmetellään kun käy kuten varoitti!
Minulla oli vuosia jatkuva vessa-ruokarajoite- vatsakipu-ongelma. Välillä tuntui, ettei voi syödä yhtään mitään. Nyt sitten vihdoin löydettiin syy-syöpä suolistossa. Älkää ikinä aliarvioiko toisten ongelmia! Minulla on ollut onneksi ymmärtävät lähimmäiset.
Eilinen meni hyvin,mutta tänään kun kävin pissalla lensi ripaskat pyttyyn ilman varoitusta.
Nyt sitten maha kurluttaa ja pulputtaa, katson telkkaa pyyhe peffan alla että jos tuleekin pieru kaverin kanssa. Oli ihanaa eilen syödä maksalaatikoa ja kinkkua sinapilla ja piparirahkaa,nyt maksan hintaa! 😥
Ap
Ovaatko vanhempasi dementikkoja, vai miksi samat asiat pitää selittää monta kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Oli ihanaa eilen syödä maksalaatikoa ja kinkkua sinapilla ja piparirahkaa,nyt maksan hintaa! 😥
Ap
Kuinka tyhmä olet? Miksi söit noin montaa ruoka-ainetta ja maustetta samana päivänä ? Pitkäaikaissairaana ei tehdä tollaisia kokeiluja; syöt vain ja ainoastaan sopivia ja mahdolisiman puhtaita ja yksinkertaisia ruokia (joita voi olla todella vähän)
Mikä proteiini sopii? Sopiiko mikään vihannes tai hiilihydraatti?
Vierailija kirjoitti:
Ovaatko vanhempasi dementikkoja, vai miksi samat asiat pitää selittää monta kertaa?
En ole ap, mutta puolison taivalta IBSn ihmeellisessä maailmassa seurattuani, ei. Vanhemmilla ei ole dementia, eikä ap todennäköisesti ole seikkaperäistä selvitystä vaivastaan ja sen laukaisevista tekijöistä antanut, koska ei siihen edes pysty. Tänään voi olla ok mättää jouluateria aperitiiveineen ja jälkiruokineen, eikä siitä seuraa mitään ongelmia. Ylihuomenna aamun pikkunälkään nautittu kaurapuuro voi laukaista kouristuksia, vesiripulin ja helvetin tuskat.
Voimia ap:lle. Yritä muistaa että niitä parempiakin päiviä on, ja nauti niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ihanaa eilen syödä maksalaatikoa ja kinkkua sinapilla ja piparirahkaa,nyt maksan hintaa! 😥
ApKuinka tyhmä olet? Miksi söit noin montaa ruoka-ainetta ja maustetta samana päivänä ? Pitkäaikaissairaana ei tehdä tollaisia kokeiluja; syöt vain ja ainoastaan sopivia ja mahdolisiman puhtaita ja yksinkertaisia ruokia (joita voi olla todella vähän)
Mikä proteiini sopii? Sopiiko mikään vihannes tai hiilihydraatti?
En tiedä mikä sopii ja mikä ei. Joskus voin mennä terassille juomaan olutta ja pitserian kautta kotiin eikä maha tiedä mitään, joskus taas veteen tehty kalakeittokin aiheuttaa viikon vessarallin. Lääkärin kehoitus oli kokeilla eri ruokia, että löydän sopivan ruokavalion.
Ap
Minun mielestäni ripuliin auttavat joulun aikaan parhaiten porkkana- ja lanttulaatikko.
-Penaalin terävin kynä