Ei näin työttömät, ei näin!
Jos lähdet mökille vaikkapa ensi kesäksi ja olet työtön, niin älä missään nimessä käännä postiasi jälkilähetyksenä mökille! Tämä ei pelasta sua mistään pakollisista päivämääristä ja ilmottautumisista! Koettu on.
Vaan oma osoite pitää muuttaa työkkärin tietoihin VÄLIAIKAISESTI.
Posti kun jälkilähettää mökkiosoitteeseen jonkun pakollisen ilmottautumisen, jossa sitten päivämäärä on mennyt kun se vihdoin perään on käännetty, niin työkkäri antaa karenssin siksi "että asiakas ei ole huolehtinut siitä että on tavoitettavissa ja osoitetiedot oikein":
Vaikka nimenomaan ilmoitin postille, että olen kesän mökillä. Ja vaikka posti ne keräili ja tosiaan käänsi sinen mökkipaikkakunnalle. Ja niinpä vaan oli mennyt päivämäärät umpeeen jossain yksilöidyssä työnhakusuunnitelmassa. Ja eipä vaan auttanut selitykseksi että posti ei hoida hommiaan ja käännä postia ajoissa vaan makuuttaa sitä jossain hyllyillä ja piilossa viikonverran, ainakin.
Sittemmin olen ilmoittanut jokaisen matkan, kylässäkäynnin ja mökkireissut aina työkkäriin. Saavat sitten muutelle väliaikaisia osoitetietoja ainakin kerran kuukaudessa. Samoin katkaisen haun muutamankin päivän matkan takia, sitten taas uudestaan voimaan. Yksi akka jo ihmetteli että miten sä tätä näin usein muuttelet. No mähän muutan sitä tilannetta siellä vaikka joka viikko jos näin haluan.
Kommentit (31)
Ai ohjeen mukaan. Nyt pitäisi sitten vielä työkkärin virkaloisen jaksaa näyttää meille muille tietämättömille se ohje. Jos sitä ei löydy, niin se on voi voi. Ei toimi ministeriöt sillä tavalla, että jossakin on joku ohje joka kukaan ei ole kirjoittanut eikä kukaan tiedä missä se on, mutta sen ohjeen mukaan mennään.
Jonkun täytyy tietää, miten tämä asia yksiselitteisesti on. Laitan meiliä ylipäällikkö Päivi Kermiselle, jonka jyrähdyksen jälkeen yleensä työkkärin suojatyöpaikoissa omakeksimiä ohjeitaan seuraavat byrokraatit on yleensä olleet ihan hipihiljaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:48"]
Olen ollut työttömänä 2½v. Sen ekan käynnin jälkeen on mulle soitettu kerran. Ja postia ei ole tullut kertaakaan. Eli aika rauhassa oon saanut olla.
[/quote]
Juu, minulla on yli puoli vuotta edellsisestä käynnistä. Ilmoittivat, että soittavat sitten maaliskuussa. Ilmeisesti kyse ei kuitenkaan ollut tämän vuoden maaliskuusta...
entäs jos vaan vilkaisisi netistä ne omat sivu joka toinen päivä tms. sinnehän ne nykyään kirjaa kaiken
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:11"]
Hommatkaa netposti ja lukekaa ne työkkärin kirjeet sieltä. Moni muu paikka, esim. kela, ei tunnu netpostia käyttävän mutta työkkäri käyttää.
[/quote]
Juuri näin työttömät, todellakin juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:49"]
Luulenpa, että aika rauhassa saa vuodenkin mökkeillä jossain saaristossa.
[/quote]
Toivottavasti näin on. Kohtapuoliin pitäis mennä ekalle käynnille enkä todellakaan ole työpaikkaa vailla.
En aio toudellakaan ilmoittaa työkkäriin mitään sähköpostiosoitetta. Posti pitää tulla perille ihan perinteisin tavoin.
Ohje on, että työkkärin velvoittavissa kirjessä, eli niissä joissa on joku päivämäärä mihin mennessä pitää jotain tehdä, täytyy antaa työttömälle asiakkaalle 7 päivää aikaa reagoida.
Tämän mukaan mennään. Jos tulee jotain uukaaseja tai mitään ilmottaudu-tälle-kurssille-viimeistään-ylihuomenna, niin se asiahan ei niin mene.
Eniten ei ihan vituta työkkärin virassa ahteriaan levittävät merkonomit (tutkinto vuodelta 1978), vaan täysin tietämättömät ja kädettömät työttömät, jotka suostuu mihin tahansa älyttömyyteen ja ohjeeseen (=simputukseen).
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:37"]
En aio toudellakaan ilmoittaa työkkäriin mitään sähköpostiosoitetta. Posti pitää tulla perille ihan perinteisin tavoin.
Ohje on, että työkkärin velvoittavissa kirjessä, eli niissä joissa on joku päivämäärä mihin mennessä pitää jotain tehdä, täytyy antaa työttömälle asiakkaalle 7 päivää aikaa reagoida.
Tämän mukaan mennään. Jos tulee jotain uukaaseja tai mitään ilmottaudu-tälle-kurssille-viimeistään-ylihuomenna, niin se asiahan ei niin mene.
Eniten ei ihan vituta työkkärin virassa ahteriaan levittävät merkonomit (tutkinto vuodelta 1978), vaan täysin tietämättömät ja kädettömät työttömät, jotka suostuu mihin tahansa älyttömyyteen ja ohjeeseen (=simputukseen).
[/quote]
ei jaksa eikä uskalla. kyllä mä tiedän, että mua kustaan linssiin ja simputetaan minkä kerkiävät mutta en jaksa välittää. ei kukaan kuitenkaan työttömien oikeuksia aja. aina sieltä löytyy pykälä jonka mukaan ne tekevät aina kaiken oikein
Ketään ei voi vaatia hankkimaan jotain netpostia, jos sitä ei muuten ole käytössä tai tarvetta sille.Pitäisi postiosoite ja puhelinnumero riittää, se netti onkin sitten ylimääräistä, mutta melkein kaikilla se onkin.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:49"]
Luulenpa, että aika rauhassa saa vuodenkin mökkeillä jossain saaristossa.
[/quote]
Toivottavasti näin on. Kohtapuoliin pitäis mennä ekalle käynnille enkä todellakaan ole työpaikkaa vailla.
[/quote]
Miksi sitten olet työnhakijana ellet hae työtä?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:37"]
[/quote]
Olet väärässä ohjeesi kanssa. Esimerkiksi työtarjouksiin ei vakuutusoikeuden päätöksen mukaan sovelleta hallintolain 59§ mukaista 7 päivän tiedoksisaantiaikaa. Pakko ei ole tehdä mitään, mutta sitten saa itseaiheutetun karenssin.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:12"] En ole mtn sähköposteja taikka kännykkänumeroita ilmoitellut. Semmoinen kun ei ole pakko suomessa olla. Kaikki palvelut pitää tulla tasan samat paperipostilla. Kun työttömäksi ilmottautuu, pakko on olla vain semmoinen POSTIosoite, minne POSTI tulee. Ei muuta. Se on tämä Kansalaisten Yhdenvertaisuus-periaate, mitä pidän todella tärkeänä. Valtion palveluissa ei voi olla eroja sillä perusteella että omistaako joku jonkun älykännykän ja meiliosoitteita. Vai onko Rumpanperän muorilla vaan punainen postilaatikko tien varressa. Sitten tietysti, jos vaaditaan tosiaan, että on täysin PAKKO kaikilla kansalaisilla olla sähköposti ja kännykkä, niin senhän sitten yhteiskunta katsoo että kaikilla ne on. Liikenne- ja viestintäministeriöstä en ole vielä kuullut mitään sensuuntaista suunnitelmaa, että koko kansalle saataisiin esim. sähköpostiosoite, niin kuin kelatunnus, jos syntyessä. Kännykkäyhteyden pakkovaatimus on täysin ilman mitään peräseinää, eli ei tule ikinä toteutumaan. [/quote] Työkkärille riittää postiosoite ja se saa olla vaikka sinne mökille. Ei ole iso asia sitä osoitetta vaihdella, mutta kannattaa muistaa, että se on sitten se osoite, mistä lähdet töitä etsimään. Jos kerrot kesäosoitteesi Uukuniemeltä, saat luvan hakea sieltä päin töitä :-) [/quote] No tuo ei pidä paikkaansa. Lomailla saa, mutta jos lähden vaikka pariksi viikoksi Intiaan tai Utsjoelle ei minun tarvitse etsiä töitä sieltä, vaan kotipaikkakunnaltani, jossa olen edelleen kirjoilla.
[/quote]
Kyllä tuo pitää paikkansa! Jos vaihtaa osoitteensa TE-hallinnon järjestelmään, niin ohjeen mukaan se on osoite, jossa asiakkaan oletetaan myös olevan, virallinen kotiosoite saa olla mikä tahansa. Siksi ei ole järkevää lomaosoitteita vaihdella.
[/quote]
No mulle ainakin on kerrottu, että sinne nimenomaan pitää lisätä väliaikainen osoite, jos lomailee. Ei se muuta sitä, mistä työtä etsii. Hakualue on siellä tiedoissa mainittu erikseen, miksi menisin sen muuttamaan?