Onko joku saanut nirson lapsen syömään kunnolla?
Kertokaa kaikki vinkit! En tiedä enää mitä tuon kanssa tekisi, kun ei syö yhtään mitään kunnon ruokaa. Leipää yms. vain. Mikään ruoka ei maistu ja lapsi (9v) on hyvin laihakin, kun syö niin huonosti.
On ollut aina huono syömään ja kaikenlaista on jo kokeiltu... Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä ja antaa olla tuollainen, vai vieläkö jotain hyviä vinkkejä olisi?
Kommentit (52)
Mä en tiedä muuta kuin sen, että pääosin kaveri perheen nirso muksu ei syö kotona. Syö mummolassa, syö koulussa, syö meillä.
Eli mä olen saanut lapsen syömään ihan mitä vaan. Ja vaan sillä, kun teen ruuan ja pyydän mukulat syömään. Usein lapset ovat myös tekemässä sitä ruokaa. En tiedä onko se vastaus mihinkään, mutta mummolassa myös lapsi ns. "tekee ruokansa" ja maistelee siinä samalla.
Tuossa perheessä isä on hillitön kontrollifriikki, että epäilenpä ongelmien olevan peräisin sieltä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:32"]
Anna jotain muuta kuin puuroa. Tee vaikka munakas tai mysliä tai jugurttia ymv.
[/quote]
Mitenhän tämä vaikuttaa siihen, että se ns. oikea ruoka alkaisi maistua??
Huvittaa kun tarjoaa mitä ratkaisua tahansa niin ap ei ole tyytyväinen tai valmis kokeilemaan. Jätä se leipä pois. tai katso että se ob ruista. Ja anna sitä vain illalla ja muilla aterioilla annat jotain muuta. Lapsi ei kuole nälkään vaikka viikon et anna sille muuta ruokaa kun sen mitä tarjoat. Ja ota lapsi mukaan kokkaamaan. Itse tehty ruoka monesti maistuu paremmin
Parempi leipää kuin ei mitään. Jos ei anna mitään niin tulee pahoinvoiva olo lapselle ja siinä tilassa ei tee mieli syödä mitään, ja sitten kun viimein syö tulee helposti maha kipeäksi ja siitäkös lapsi säikähtää. Ajautuu vielä anoreksiaan tuollaisen nälässäpitometodin kanssa. Suuret ikäluokat söi lapsuudessaan vain perunaa ja leipää ja niitäkin vähän, hengissä ovat ja useimmat voi hyvin, esim. mun 40-luvun alussa syntynyt äiti, joka ei ole ikinä ollut sairaana.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:36"]Mä en tiedä muuta kuin sen, että pääosin kaveri perheen nirso muksu ei syö kotona. Syö mummolassa, syö koulussa, syö meillä.
Eli mä olen saanut lapsen syömään ihan mitä vaan. Ja vaan sillä, kun teen ruuan ja pyydän mukulat syömään. Usein lapset ovat myös tekemässä sitä ruokaa. En tiedä onko se vastaus mihinkään, mutta mummolassa myös lapsi ns. "tekee ruokansa" ja maistelee siinä samalla.
Tuossa perheessä isä on hillitön kontrollifriikki, että epäilenpä ongelmien olevan peräisin sieltä.
[/quote]
Tuo kontrollin määrä voi vaikuttaa. Mun äiti oli kans hirveä kontrollifriikki ja kaikesta saatiin kunnon show päälle. Syöminen ja oma kehoni oli ainoa asia jota pystyin elämässäni hallitsemaan. Äiti siis päätti kaiken, jopa mun hiustyylin vielä 15-vuotiaana. Kaikki piti olla just hänen mielensä mukaan tai helvetti repesi. Jopa se, että mulla oli tippunut villasukka lattialle tuolin selkänojalta yöllä aiheutti vuosisadan huutokonsertin. Muualla minäkin söin ongelmitta, kotona ruoka oli keino kapinoida, sillä hän ei voinut mitään sille, että en syönyt ja laihduin.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:43"]
Huvittaa kun tarjoaa mitä ratkaisua tahansa niin ap ei ole tyytyväinen tai valmis kokeilemaan. Jätä se leipä pois. tai katso että se ob ruista. Ja anna sitä vain illalla ja muilla aterioilla annat jotain muuta. Lapsi ei kuole nälkään vaikka viikon et anna sille muuta ruokaa kun sen mitä tarjoat. Ja ota lapsi mukaan kokkaamaan. Itse tehty ruoka monesti maistuu paremmin
[/quote]
Anteeksi, mutta ei ole tullut vielä yhtään uutta vinkkiä mitä ei oltaisi vielä kokeiltu. Siksi nämä tyrmäykset.
Kuten sanoin, ollaan jo kokeiltu vaikka ja mitä ja nyt kysyinkin, että vieläkö olisi jotain uusia juttuja. Tiedänhän minä, että turhaa kyselen, kun neuvolan ja lääkäreidenkin vinkit on jo kokeiltu huonolla menestyksellä, mutta aina pitää yrittää jos vielä joku ihmekeino löytyisi..
ap.
Ihan oikeasti, jättäkää koko talosta kaikilta leipä pois. Laittakaa vaikka niitä leivänpäällisiä sellaisenaan tarjolle välipaloilla. Meillä lapsi alkoi syödä tuon jälkeen kun oli vähitellen karsinut ja karsinut syömisistään kaiken muun paitsi leivän ja maidon. Nyt syö kaikkea paitsi lehtisalaattia ja parsakaalia. Tilanne kehittyi aivan huomaamatta kunnes oli kouluikäinen. Oli pakko kokeilla jotain muuta. Lisäksi jos kerran lapsi kasvaa ja on muutoin terve, voi aivan huoletta jättää sen leivän pois. Viikkojenkin opettelukausi on pientä koko elämän ruokarajoituksiin. Koulussakin kyllä selviää vaikka olisi kiukkuinen aamuisin.
Välipalat vaan pois, meillä oli lastenlääkärin neuvo joka tepsi viikossa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:32"]
Anna jotain muuta kuin puuroa. Tee vaikka munakas tai mysliä tai jugurttia ymv.
[/quote]
Mitenhän tämä vaikuttaa siihen, että se ns. oikea ruoka alkaisi maistua??
[/quote]
Se oli siihen ap:n viikonlopun aamupala ongelmaan tarkoitettu. Ja onhan esim. munakas enemmän ruokaa kuin puuro. Että jättää sen leivän pois ja koettaa tarjota vaikka oikeaa ruokaa, ei kovin vaikeaa. Ja ihan sama syökö aamulla perunaa ja lihapullia, kunhan syö.
Mitä väliä mitä syö, kunhan edes jotain?
Lapsesi makuaisti toimii eri lailla kuin meidän muiden.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:26"]
Anna olla syömättä niin kauan kuin lapsi haluaa, kyllä se nälkä tekee tehtävänsä. Sitten kun lapsi haluaa syödä (muutakin kuin leipää) niin tarjoat ihan normaalia ruokaa. Saatat nähdä ihmeen tapahtuvan!
[/quote]
Miten se jaksaa koulupäivän, jos aamulla en anna mitään? Koulussa ei syö kans mitään.
Tää on niin turhauttavaa, kun mikään ei ole auttanut... Kai se vain täytyy hyväksyä, että kun ei maistu niin ei maistu, kun ei teiltäkään tunnu uusia ideoita tulevan.
ap.