Onko joku saanut nirson lapsen syömään kunnolla?
Kertokaa kaikki vinkit! En tiedä enää mitä tuon kanssa tekisi, kun ei syö yhtään mitään kunnon ruokaa. Leipää yms. vain. Mikään ruoka ei maistu ja lapsi (9v) on hyvin laihakin, kun syö niin huonosti.
On ollut aina huono syömään ja kaikenlaista on jo kokeiltu... Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä ja antaa olla tuollainen, vai vieläkö jotain hyviä vinkkejä olisi?
Kommentit (52)
Ravintoterapeutille aikaa varaisin!Ja ehkä läärillekkin.Voi olla esim.suun motoriikka vielä heikkoa.Tai esim. vaikka refluksia joka tekee ruokahaluttomuutta.
Annatko lapsen täyttää mahansa leivällä jollei ruoka maistu?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:04"]
Älä anna sitä leipää. Ei niin, että kun ei syö kunnon ruokaa, niin sitten tarjoat välipaloja ja herkkuja. Neloselta saitkin jo hyvät vinkit. Meillä ei ole varsinaisesti nirso lapsi, mutta tosi vähän syö usein. Mikä on sairaan ärsyttävää mutta on silti ihan turha tehdä asiasta ongelmaa ja olla lapselle kiukkuinen. Kasvaa kuitenkin tasaisesti vähälläkin syömisellä vaikka hoikka poika onkin.
[/quote]
Ei sitä leipää siis saakaan muutoin kuin aamu-, väli- ja iltapalalla. Noilla kolmella ruokailulla se itsensä pitää hengissä... Lounaalla ja päivällisellä ei syö juuri mitään ja se mua huolettaa. En kuitenkaan voi noita aamu-, väli- ja iltapalaakaan jättää pois.
ap.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:04"]
Älä anna sitä leipää. Ei niin, että kun ei syö kunnon ruokaa, niin sitten tarjoat välipaloja ja herkkuja. Neloselta saitkin jo hyvät vinkit. Meillä ei ole varsinaisesti nirso lapsi, mutta tosi vähän syö usein. Mikä on sairaan ärsyttävää mutta on silti ihan turha tehdä asiasta ongelmaa ja olla lapselle kiukkuinen. Kasvaa kuitenkin tasaisesti vähälläkin syömisellä vaikka hoikka poika onkin.
[/quote]
Ei sitä leipää siis saakaan muutoin kuin aamu-, väli- ja iltapalalla. Noilla kolmella ruokailulla se itsensä pitää hengissä... Lounaalla ja päivällisellä ei syö juuri mitään ja se mua huolettaa. En kuitenkaan voi noita aamu-, väli- ja iltapalaakaan jättää pois.
ap.
[/quote]
Ala tarjoamaan noilla aterioilla vaikka puuroa, ei leipää?
Jos on paha ruokaa, ei voi mitään.
Mä jäin sen takia lyhyeksi kun vanhemmat ei antanut hyvää ruokaa. Oon 157cm ja ennuste oli 170cm.
Ruoka maistuu suussa pahalta! Olin tosi laihakin. Ekalla painoin 18kg.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:06"]
Ravintoterapeutille aikaa varaisin!Ja ehkä läärillekkin.Voi olla esim.suun motoriikka vielä heikkoa.Tai esim. vaikka refluksia joka tekee ruokahaluttomuutta.
[/quote]
Refluksiaa olen joskus miettinyt, mutta ei sillä ole mitään muita siihen viittaavia oireita ikinä ollut. Lääkärin kanssa on kyllä juteltu asiasta, mutta koska lapsi on kuitenkin virkeä ja kasvaa ja aina on ollut huono syömään, niin eipä lääkäri sitten mitään sen kummempaa ole asiasta sanonut.
ap.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 23:52"]
Kyllä olen saanut. Kysyin neuvolasta mitä tehdä, ja sieltä saatujen ohjeiden mukaan aloimme toimia. Hiljalleen, muutamassa viikossa alkoi lapsi syödä ihan normaalisti. Neuvoja olivat mm. että ei saa kiinnittää liikaa huomiota syömiseen/syömttömyyteen (tämä oli alkuun vaikeaa kun jotenkin koko syömishomma pyöritti arkea), tarjolle se ruoka mikä milloinkin on, ei vain lempiruokia, aikuinen päättää mitä syödään ja lapsi kuinka paljon hän syö, säännölliset ruoka-ajat, ei naposteluja, ei palkitsemista/kommentoimista lapsen syömisistä. Alkuun oli todella vaikea päästä irti entisistä rutiineista ja "antaa vain olla", mutta tosiaan muutamassa viikossa alkoi tuloksia näkyä. Lapsi siis tuolloin 5v.
[/quote]
Juuri näin ollaan tehty kaikki nämä vuodet, mutta ei vain tepsi. Aina on ollut säännölliset ruoka-ajat, ei mitään naposteluja. Lapsi ei päätä mitä syödään (ei ole ainoa lapsi, joten ei edes toimisi, toki joskus erikoispäivinä lapset saa päättää) ja palkitsemista/komentamistakin vältetään. Nyt viime aikoina tosin komentamista ei enää ole voinut välttää.
On niin turhauttavaa, kun mikään ei uppoa ja jos jotain syö, niin vain muutaman lusikallisen. Ei voi olla kovin terveellistä tuollainen.
ap.
[/quote]
Onko lapsi päiväkodissa? Meillä tuo maistamisperiaate on päiväkodin peruja. Siellä on kaikkien lasten pakko maistaa kaikkea, edes kielellä. Siellä ilmeisesti ryhmäpaine jonkin verran toimii, ja ollaan saatu se kotiinkin otettua ilman että olisi liikaa tuputtamista/pakkoa. Onko lapsella mitään suosikkiruokaa, vai eikö yhtään mikään maistu? Mielestäni on tärkeää antaa lapselle myös niitä positiivisia ruokailukokemuksia, ja niitä meillä tulee, kun on esim. riisiä, nakkeja ja makaronia ruokana. Nakit nitriitittöminä ja riisi/pasta täysjyvänä, niin ei ole niin paha.
-5
Ap, et todellakaan ole tehnyt niin kuin tuossa yhdessä viestissä kerrottiin. Mainitsit, että lapsesi syö kolme leipäateriaa, ja lisäksi komennat häntä syömiseen liittyen. Nuo on juuri ne syyt, miksi ette pääse puusta pitkään. Lopeta pelleily, ei terve lapsi itseään kuoliaaksi näännytä, vaan alkaa syödä kun on nälkäinen. Nirsous ei ole mikään oikea vika, sellaista ei ole kuin rikkaissa länsimaissa tavattu.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:04"] Älä anna sitä leipää. Ei niin, että kun ei syö kunnon ruokaa, niin sitten tarjoat välipaloja ja herkkuja. Neloselta saitkin jo hyvät vinkit. Meillä ei ole varsinaisesti nirso lapsi, mutta tosi vähän syö usein. Mikä on sairaan ärsyttävää mutta on silti ihan turha tehdä asiasta ongelmaa ja olla lapselle kiukkuinen. Kasvaa kuitenkin tasaisesti vähälläkin syömisellä vaikka hoikka poika onkin. [/quote] Ei sitä leipää siis saakaan muutoin kuin aamu-, väli- ja iltapalalla. Noilla kolmella ruokailulla se itsensä pitää hengissä... Lounaalla ja päivällisellä ei syö juuri mitään ja se mua huolettaa. En kuitenkaan voi noita aamu-, väli- ja iltapalaakaan jättää pois. ap. [/quote] Ala tarjoamaan noilla aterioilla vaikka puuroa, ei leipää?
[/quote]
Onko se sitten parempi, että se syö puuroa kaksi lusikallista kuin että syö kokonaisen leivän? Viikonloppuisin keitän aamuisin puuroa, mutta sitä menee sen muutama lusikallinen. Jos annan aamulla vaikka leivän ja omenan, niin ne kyllä menee hyvin. Omena on muuten lähes ainoa hedelmä mitä syö.
En voi jättää enää mitään pois vaan täytyisi vain saada jotain lisää. Mutten miten? Keinot loppuu jo kesken.
ap.
Lapsesi on supermaistaja? Siksi suurin osa ruoista maistuu pahalta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 23:52"]
Kyllä olen saanut. Kysyin neuvolasta mitä tehdä, ja sieltä saatujen ohjeiden mukaan aloimme toimia. Hiljalleen, muutamassa viikossa alkoi lapsi syödä ihan normaalisti. Neuvoja olivat mm. että ei saa kiinnittää liikaa huomiota syömiseen/syömttömyyteen (tämä oli alkuun vaikeaa kun jotenkin koko syömishomma pyöritti arkea), tarjolle se ruoka mikä milloinkin on, ei vain lempiruokia, aikuinen päättää mitä syödään ja lapsi kuinka paljon hän syö, säännölliset ruoka-ajat, ei naposteluja, ei palkitsemista/kommentoimista lapsen syömisistä. Alkuun oli todella vaikea päästä irti entisistä rutiineista ja "antaa vain olla", mutta tosiaan muutamassa viikossa alkoi tuloksia näkyä. Lapsi siis tuolloin 5v.
[/quote]
Juuri näin ollaan tehty kaikki nämä vuodet, mutta ei vain tepsi. Aina on ollut säännölliset ruoka-ajat, ei mitään naposteluja. Lapsi ei päätä mitä syödään (ei ole ainoa lapsi, joten ei edes toimisi, toki joskus erikoispäivinä lapset saa päättää) ja palkitsemista/komentamistakin vältetään. Nyt viime aikoina tosin komentamista ei enää ole voinut välttää.
On niin turhauttavaa, kun mikään ei uppoa ja jos jotain syö, niin vain muutaman lusikallisen. Ei voi olla kovin terveellistä tuollainen.
ap.
[/quote]
Onko lapsi päiväkodissa? Meillä tuo maistamisperiaate on päiväkodin peruja. Siellä on kaikkien lasten pakko maistaa kaikkea, edes kielellä. Siellä ilmeisesti ryhmäpaine jonkin verran toimii, ja ollaan saatu se kotiinkin otettua ilman että olisi liikaa tuputtamista/pakkoa. Onko lapsella mitään suosikkiruokaa, vai eikö yhtään mikään maistu? Mielestäni on tärkeää antaa lapselle myös niitä positiivisia ruokailukokemuksia, ja niitä meillä tulee, kun on esim. riisiä, nakkeja ja makaronia ruokana. Nakit nitriitittöminä ja riisi/pasta täysjyvänä, niin ei ole niin paha.
-5
[/quote]
Aloituksessa lukee 9v. .....
Itse olin lapsena kans tosi huono syömään ja se vähäkin mitä söin oli ns. höttöä. Vielä ei ole onneksi minkäänlaisia terveysongelmia tuosta koitunut ja olen jo yli kolmekymppinen. Ihmisen elimistön kaikki soluthan uusiutuu kokonaan 10 vuodessa, joten ei mulla oo lapsuudesta muita soluja enää jäljellä kuin aivosolut.
Nimenomaan jätät kaiken pois, sillä NÄLKÄ on se mikä saa nirsoimmankin syömään. Miksi ihmeessä lapsesi söisi mitään, kun kerran voi kuitata ateriat leivällä ja omenalla. Haloo ap, on sinun tehtäväsi huolehtia kunnollisesta ravitsemuksesta. Missä on proteiini ruokavaliossa? Leipä ja omena, kaikkea sitä kuuleekin.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:17"]
Ap, et todellakaan ole tehnyt niin kuin tuossa yhdessä viestissä kerrottiin. Mainitsit, että lapsesi syö kolme leipäateriaa, ja lisäksi komennat häntä syömiseen liittyen. Nuo on juuri ne syyt, miksi ette pääse puusta pitkään. Lopeta pelleily, ei terve lapsi itseään kuoliaaksi näännytä, vaan alkaa syödä kun on nälkäinen. Nirsous ei ole mikään oikea vika, sellaista ei ole kuin rikkaissa länsimaissa tavattu.
[/quote]
Siis ei syö kolmea leipäateriaa! Vaan noille kolmella aterialla saattaa olla leipää. Ei ole joka kerta siis. Tarkoitin sillä vain sitä, että lounaalla ja päivällisellä meillä ei koskaan syödä leipää.
Ja se komentaminen. Kyllä näiden 9 vuoden aikana on ehditty tehdä sitäkin, ettei komenneta. Kuten kirjoitin, niin viime aikoina se vain on ollut jo vaikeaa.
Niin, lapsi on siis 9v kuten aloituksessa jo kerroin. Muutamalle iästä kysyneelle siis tiedoksi.
ap.
Ja jollet kertakaikkiaan voi lopettaa tuota leivän tuputusta, niin varaa se aika ravitsemusterapeutille ennen kuin lapsen kehitys vaarantuu! Sen verran pitää aikuisen viitsiä lapsensa eteen tehdä.
Anna olla syömättä niin kauan kuin lapsi haluaa, kyllä se nälkä tekee tehtävänsä. Sitten kun lapsi haluaa syödä (muutakin kuin leipää) niin tarjoat ihan normaalia ruokaa. Saatat nähdä ihmeen tapahtuvan!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:24"]
Ja jollet kertakaikkiaan voi lopettaa tuota leivän tuputusta, niin varaa se aika ravitsemusterapeutille ennen kuin lapsen kehitys vaarantuu! Sen verran pitää aikuisen viitsiä lapsensa eteen tehdä.
[/quote]
En minä sitä leipää pois jätä. :) Kasvava lapsi tarvitsee sitä. Ja kyllä, on ihan ravitsemusterapeutin ohje.
Se, että se saa iltapalalla syödä leivän ei ole tässä se ongelma. Se iltapalalla syöty leipä ei enää paljoa seuraavana päivänä "lämmitä".
ap.
Anna jotain muuta kuin puuroa. Tee vaikka munakas tai mysliä tai jugurttia ymv. Mun lapsi ei ole koskaan tykännyt puurosta, joten sitä en ole tuputtanut. En minäkään puurosta oikein pidä, siksi en ymmärrä, kun sitä pidetään jonain ihmeruokana ja aina siitä vouhkataan. Joku muu voi maistua paremmin. Munkin lapsi joskus tarha -aamuina söi makaronilaatikkoa, kun teki mieli. Samapa tuo, kun kerta edes söi. Ei ole niin vakavaa.
En. Oppi syömään 17-vuotiaana. Hänellä on todettu ärtyvän suolen oireyhtymä jo lapsena ja nirsoili koska pelkäsi että vatsa menee sekaisin ja häpesi sitä, että piti vaikka koulussa kesken tunnin mennä vessaan. Söi vaan niitä muutamia ruokia jotka tiesi turvalliseksi. Silloin 17-vuotiaana uskalsi alkaa kokeilla eri juttuja kun tiesi ettei tarvi lähteä mihinkään. Lomilla edelleen ihan tuskaa se syöminen, on tosi tarkka siitä mitä syö, vaikka kotona syökin jo oikeastaan mitä vaan paitsi tulisia ja tosi rasvaisia ruokia joista juoksee vessaan heti.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 23:58"]
Itse söin nuorena todella huonosti,vähän,kaikki piti lajitella ja hyvien ruokien lista oli todella pieni,aloin syömään monipuolisemmin vasta lähempänä 30v. selkä on paskana ja fysiatri sanoi suoraan että huono ruokavalio ja liian raskaat työt. tv.mies39v
[/quote]
Juuri tämän takia, en enää haluaisi odottaa, että "lapsi syö kun on nälkä". Niin monta vuotta jo syönyt huonosti, että kyllähän sellainen varmasti jälkensä jättää. Monivitamiineja olen antanut, mutta ainahan se parempi olisi, että ruokavalio olisi kunnossa.
ap.