Miten kertoa kummipojan äidille että lopetan säännöllisen muistamisen 18v?
Miten te muut toimitte kummiudessanne? Olen muistanut kummipoikaa synttäreinä ja jouluna, rippi ja yo-juhlissa. Nyt kun poika on täysi-ikäinen, niin ajattelin luopua vuosittaisesta muistamisesta. Onko se tylyä? Mikä näissä on "etiketti"?
Kommentit (22)
Ei se ole tylyä. Tuossa yllä joku sanoi että miksi lopettaa rakkaan ihmisen muistamista. No joo, mutta joku raja se on vedettävä. Muistaako tämä kummilapsi sinua aikuisena, oletko yhtä rakas hänelle vai onko " suhde" ns. lapsi-aikuinen-suhde jossa siis vain aikuinen muistaa? Tätä olisi hyvä miettiä. Kummin alkuperäinen tehtävähän on ollut huolehtia lapsesta siinä tapauksessa jos vanhemmat eivät siihen enää pysty/kuolevat. Tokko tämäkään ihan tänä päivänä on se syy miksi kummiksi halutaan/pyydetään. perinne lähinnä vain enää. Itse aikanaan kieltäydyin kummin tehtävistä kohteliaasti koska tiesin että se on lähinnä jatkuvaa lahjojen ostelemista ja synttäreitä. Jos ei ole sukulaisuussuhdetta niin hyvin harvoin jaksan pitää yhteyksiä, joten päätin että joku muu voi olla parempi kummi lapselle kuin minä.
Ehdotan että viet tämän kummilapsen syntymäpäivänään esimerkiksi syömään ja annat sen lahjan ja sanot samalla että nyt kun olet tullut jo täysi-ikäiseksi niin tavataanhan usein mutta lahjojen antaminen taitaa nyt jo jäädä :) Eiköhän tuo kerro äidilleen heti kun pääsee kotiin. Jos perhe ei tätä ymmärrä niin eivät mielestäni ole kovin järkevää porukkaa. Asetelman kun kuuluu jossain vaiheessa kääntyä muutenkin niin etät ne kasvaneeet lapset alkavat muistaa meitä vanhempia :)
Minä olen sanonut, että nyt tämä kummius on sitten loppu. Siis muun keskustelun lomassa.